Keberkesanan penggunaan komik terhadap pencapaian membaca murid pemulihan

Kajian ini dijalankan untuk melihat penggunaan komik terhadap kemahiran membacadalam kalangan murid pemulihan tahun 2 dan 3 untuk mata pelajaran BahasaMalaysia. Kajian tindakan ini telah dijalankan di dua buah sekolah di daerah Jempol(Negeri Sembilan) dan melibatkan lima belas orang responden. Objek...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ratna Mohd Razali
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5198
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:5198
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Ratna Mohd Razali
Keberkesanan penggunaan komik terhadap pencapaian membaca murid pemulihan
description Kajian ini dijalankan untuk melihat penggunaan komik terhadap kemahiran membacadalam kalangan murid pemulihan tahun 2 dan 3 untuk mata pelajaran BahasaMalaysia. Kajian tindakan ini telah dijalankan di dua buah sekolah di daerah Jempol(Negeri Sembilan) dan melibatkan lima belas orang responden. Objektif kajian iniialah untuk meningkatan penggunaan komik dalam program pemulihan bacaansebagai bahan bantu mengajar. Objektif kedua ialah menarik minat murid pemulihanuntuk membaca, dan ketiga ialah untuk memperbaiki kemahiran membaca dalamkalangan murid pemulihan.Pengkaji memilih penyelidikan kualitatif untukmelaksanakan kajian tindakan ini. Instrumen kajian terdiri daripada analisis dokumen(keputusan peperiksaan Linus), pemerhatian (penggunaan komik dalam pengajarandan pembelajaran), temubual (untuk mengetahui minat murid membaca komik) dansoal selidik (menggunakan skala Likert) Data dianalisis dengan menggunakan kaedahtriangulasi dan perisian komputer ATLAS.ti. Kajian ini dijalankan berpandukanmodel Stephen Kemmis & Mc Taggart dan Model Penyelidikan Johnson. Dapatankajian menunjukkan peningkatan prestasi membaca dalam kalangan murid-muridpemulihan di samping menarik minat murid untuk membaca. Peningkatan prestasimembaca murid pemulihan dapat dilihat berdasarkan keputusan saringan Linus.Kebanyakan responden telah lulus dalam saringan Linus tersebut. Implikasi daripadakajian ini, guru-guru Bahasa Malaysia boleh mengintegrasikan penggunaan komikdalam pengajaran mereka
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Ratna Mohd Razali
author_facet Ratna Mohd Razali
author_sort Ratna Mohd Razali
title Keberkesanan penggunaan komik terhadap pencapaian membaca murid pemulihan
title_short Keberkesanan penggunaan komik terhadap pencapaian membaca murid pemulihan
title_full Keberkesanan penggunaan komik terhadap pencapaian membaca murid pemulihan
title_fullStr Keberkesanan penggunaan komik terhadap pencapaian membaca murid pemulihan
title_full_unstemmed Keberkesanan penggunaan komik terhadap pencapaian membaca murid pemulihan
title_sort keberkesanan penggunaan komik terhadap pencapaian membaca murid pemulihan
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Bahasa dan Komunikasi
publishDate 2019
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5198
_version_ 1747833169146544128
spelling oai:ir.upsi.edu.my:51982020-09-07 Keberkesanan penggunaan komik terhadap pencapaian membaca murid pemulihan 2019 Ratna Mohd Razali LB Theory and practice of education Kajian ini dijalankan untuk melihat penggunaan komik terhadap kemahiran membacadalam kalangan murid pemulihan tahun 2 dan 3 untuk mata pelajaran BahasaMalaysia. Kajian tindakan ini telah dijalankan di dua buah sekolah di daerah Jempol(Negeri Sembilan) dan melibatkan lima belas orang responden. Objektif kajian iniialah untuk meningkatan penggunaan komik dalam program pemulihan bacaansebagai bahan bantu mengajar. Objektif kedua ialah menarik minat murid pemulihanuntuk membaca, dan ketiga ialah untuk memperbaiki kemahiran membaca dalamkalangan murid pemulihan.Pengkaji memilih penyelidikan kualitatif untukmelaksanakan kajian tindakan ini. Instrumen kajian terdiri daripada analisis dokumen(keputusan peperiksaan Linus), pemerhatian (penggunaan komik dalam pengajarandan pembelajaran), temubual (untuk mengetahui minat murid membaca komik) dansoal selidik (menggunakan skala Likert) Data dianalisis dengan menggunakan kaedahtriangulasi dan perisian komputer ATLAS.ti. Kajian ini dijalankan berpandukanmodel Stephen Kemmis & Mc Taggart dan Model Penyelidikan Johnson. Dapatankajian menunjukkan peningkatan prestasi membaca dalam kalangan murid-muridpemulihan di samping menarik minat murid untuk membaca. Peningkatan prestasimembaca murid pemulihan dapat dilihat berdasarkan keputusan saringan Linus.Kebanyakan responden telah lulus dalam saringan Linus tersebut. Implikasi daripadakajian ini, guru-guru Bahasa Malaysia boleh mengintegrasikan penggunaan komikdalam pengajaran mereka 2019 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5198 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5198 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi Al-Quran. (1993). Surah Al-Alaq ayat 1-5. Pulau Pinang. Percetakan TahdiAbd.Aziz Abd Talib. (2000). Pedagogi Bahasa Melayu: Prinsip, Kaedah dan Teknik.Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributor Sdn. Bhd.Abdul Jalil Othman, Normarini Norzan, Ghazali Darusalam, Saedah Siraj.(2011).Cabaran Guru Program LINUS dalam Pengajaran dan PembelajaranBahasa. Jurnal Masalah Pendidikan, 4, (2011)Abdul Ghani Abdullah, Abd. Rahman Abd.Aziz &Abdul Rashid Mohamed.(2007).Humor dalam pengajaran. Kuala Lumpur: PTSProfesional PublishingSdn. Bhd.Abdul Sukor Shaari, Kalaidewi a/p Aplanaidu.(2012). Kesan PendekatanPembelajaran Masteri Terhadap Pencapaian Kemahiran Membaca BahasaMelayu Murid Pemulihan. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, ISSN:2180-4842. Vol 2, Bil 2, 92-103.Allington, R.L. (2009).W hat really matters in fluency: Research based practicesAcross the curriculum.USA: Pearson PressAR Jamian, S.Othman, H.Hashim.(2016). Persepsi Guru Terhadap penggunaanKartun dalam Pengajaran Penulisan Karangan Bahasa Melayu, JurnalPendidikan Bahasa Melayu 2(1), 128-140AR Jamian, H.Ismail.(2016). Pelaksanaan Pembelajaran Menyeronokkan dalamPengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu, Jurnal Pendidikan BahasaMelayu 3(2), 49-63.Azalina Abdul Wahap. Konteks, Input, Proses dan Hasil Penggunaan Kaedah IlustrasiKomik Terhadap Pelajar Tingkatan Empat Dalam Pengajaran danPembelajaran Mata Pelajaran Sejarah Di Salah Sebuah Sekolah di DaerahPapar Satu Kajian Kes. Seminar Pendidikan Sejarah dan Geografi 2013(UMS, 29-30 Ogos 2013)Azizah Hamzah.(2010).Kaedah Kualitatif dalam Penyelidikan Sosiobudaya dalamJurnal Pengajian Media Malaysia, 6(1).Azizah Zain.(2010). Penggunaan Bacaan Berulang Dapat MempertingkatkanKelancaran dan Kefahaman dalam Kalangan Kanak-kanak Pra sekolah.Proceeding of International Conference on Teacher Education: JoinConference UPI & UPSI Bandung Indonesia 8 10 November 2010.Bachtiar, Harsya W,Mattulada, Haryati Soebadio.(1995). Budaya dan ManusiaIndonesia.Yogyakarta:Hanindita.Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan Kementerian PelajaranMalaysia. (2008)..Buku Manual Kajian Tindakan.Babbie E.2010.The Practice of Social Research.USA:Wadworth Cengage Learning.Bailey, C.A. (2007). A Guide to Qualitative Field Research (Edisi ke 2). London. PineForge Press.Buku Manual Kajian Tindakan Edisi Ketiga. (2008). Bahagian Perancangan danPenyelidikan Dasar Pendidikan Kementerian Pelajaran Malaysia.Buku Panduan (1998). Pelaksanaan Program Pendidikan Pemulihan Khas (MasalahPenguasaan 3M). Jabatan Pendidikan Khas : Kementerian PendidikanMalaysia.Buku Panduan Modul Pemulihan Negeri Sembilan Darul Khusus.(1998).UnitPendidikan Khas.Jabatan Pendidikan Negeri sembilan.Bogdan (1972).In Crabtee Benjamin F.&Miller, William L.(Eds),Doing QualitativeResearch,3.London:Sage.Calhoun,E.F.(1993).ActionResearch:Threeapproaches.EducationLeardership.50(9):pp62-65.Charlie Ungang.(2008). Penggunaan Bahan Bantu Mengajar dalam Kemahiran AsasMembaca di Kelas Pemulihan.Jurnal Penyelidikan IPBL,Jilid 8.Chou Chuing. (2012). Balanced Reading Instruction. International Journal ofResearch Studies in Language Learning. Muat turun pada 10 April 2016,http:/www.consortiacademia.org/index.php/ijrsll/articleviewFile/7/8Chua Yan Piaw.(2006). Kaedah dan Statistik Penyelidikan Kaedah penyelidikan Buku1.Kuala Lumpur:Mc Graw-Hill(Malaysia) Sdn.Bhd.Cochran Smith, M., & Lytle, S, L (1990). Researh on teaching and teacher research:The issues That divide. Educational Researcher. 19(2):pp 2-10Coleman, E. B. (1968). Experimental Studies of Readability. In J.R. Bermuth (ed.),Readability. Chicago: National Council of Teacher of English.Creswell,J.W.(1994).Research Design:Qualitative & Quantitative ApprouchesThousand Oaks,CA:Sage.Cresswell.J.W.(2003).Research Design: Qualitative and Mixed Method Approachers.London.UK:Sage.Denzin,N.K.(1979).The Research Act: A theoretical Intoduction to SociologicalMethods.New York: Mc Grow Hill.Dayang Norhafizah Bt Abang Shamat. (2013). Latih Tubi Bacaan Dalam MembantuPemulihan Menguasai Kemahiran Huruf Vokal Awalan. Seminar PenyelidikanTindakan IPG Kampus Kota Baru.Ebbut,D.& Elliot,J.(pnyt).(1985). Facilitating education action research in schools,York:Longman.Elliot,J.(1991).Action Research for Education Change.Bristol,PA:Open UniversityPress.Fadzilah Abd.Rahman. (2012). Penggunaan Komik Dalam Pengajaran danPembelajaran Bahasa Melayu. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.Fauziah Md Jaafar. Kepentingan Aktiviti Bermain di dalam Pendidikan PraSekolah.Tesis Sarjana. Universiti Utara Malaysia.Fraenkel, Jack R.&Wallen,Norman E.(1993)How to design and Evaluate Research inEducation.New York:McGraw-HillGardner, H. 2006. Multiple Intelligences: New Horizons. London: Basic Books.Gee, J.P.(2011).What is literacy In E.Cushman, E.R.Kintgen, B.M. Kroll & R.M.(Eds.)Literacy : A Critical Source Book (pp.525-544). Boston: Bedford/St.Martins.Isahak Haron ET.AL(2004). Keberkesanan Kaedah Gabungan Bunyi Kata (KGBK)Untuk Pra Sekolah dan untuk Pemulihan. Laporan Projek Penyelidikan Jangkapendek.UPSI.Ilias, M. F., Ismail, M. F. & Jasmi, K. A. (2013). Faktor Dorongan dan HalanganPenggunaan B Bahan Bantu Mengajar oleh Guru Pendidikan Islam di SekolahBestariin 3rd International Conference on Islamic Education 2013Jarnilah Ahmad. (1999). Panduan Pengajaran Pemulihan Bahasa Meiayu KBSR &KBSM. Shah Alam: Penerbit Fajar Bakti Sdn, Bhd.Johnson,A.P.(2002). A short guard for action research. Minnesota State University,Mankato: Allyn and BaconJessica Marinaccio. (2012). The Most Effective Pre-Reading Strategies forComprehension,St.JohnFisherCollege.http://fisherpub.sjfc.edu/education_ETD_masters/2 08. Muat turun pada 20 April 2016.Kamarudin Hj Husin (1988). Pedagogi Bahasa. Kuala Lumpur : Longman MalaysiaSdn BhdKamarul Azmi Jasmi, Mohd Faeez Ilias, Abdul Halim Tamuri, Mohd Izham MohdHamzah.(2013). Amalan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar dalam KalanganGuru Cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia. Journal ofIslamamic and Arabic Education 3(1),59-74Kementerian Pelajaran Malaysia. (2003). Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah.Kuala Lumpur: Dewan Bahasa & Pustaka.Kemmis, S, & Mc Taggart, R. (1982). The Action Research Planner. Victoria,Australia: Deakin University Press.Kemmis,S,& Mc Taggart,R.(pnyt)(1998). The Action Research. (3rd ed). Australia:Deakin University Press.Khadijah Rohani Mohd. Yunus (2001). Kebolehbacaan dalam Buku Teks. BahanKursus Penulisan Buku Teks Sekolah Menengah, Bahagian Buku Teks, KPMdan Majlis Buku Kebangsaan Malaysia.Khairuddin Mohamad. (2011). Literasi Bahasa Melayu. Shah Alam : Oxford FajarSdn.Bhd.Khairuddin Mohamad, Ibrahim Yusof, Zaridah Ramli. (2014). Penyelidikan DalamPendidikan Bahasa Melayu. Selangor : Multimedia Sdn. Bhd.Kris Jensen, Stacy Papp, Barbara Richmond. (2010). Improving Childrens Habits InRecreational Reading. Saint Xaavier University & IRISkylight Field-BasedMastersProgramChicago,Illinois.http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED427283.pdf. Muat turun pada 20 April 2016.Li Jun. (2011). Experimental Centre for Educational Action Research in ForeignLanguages Teaching http:www.actionresearch.netliving/moira/Li%.htm Muatturun pada 20 April 2016.Les Copaque Production, (2012). Majalah Upin&Ipin, Kuala Lumput: Nyla Sdn.Bhd.Mahathir Mohamad. (1991). Malaysia: The Way Forward. Kuala Lumpur: Centre forEconomic Research & Service, Malaysian Business Council.Mahzan Arshad, (2003). Pendidikan Literasi Bahasa Melayu Satu PendekatanBersepadu. Kuala Lumpur : Utusan Publication & Distributors Sdn Bhd.Manual IPP3M 2, Instrumen Penentu Penguasaan 3M Tahun 2..(2002).KualaLumpur: Jabatan Pendidikan Khas.Kementerian Pendidikan Malaysia.Manual IPP3M 3, Instrumen Penentu Penguasaan 3M Tahun 3..(2002).KualaLumpur: Jabatan Pendidikan Khas.Kementerian Pendidikan Malaysia.Marina Ramle.(2012).Kesan Teknik Pengajaran Terhadap Prestasi Kemahiran MuridPemulihan LINUS.Tesis Sarjana.Universiti Putera Malaysia.Marimuthu, et al.(1991).Extra School Instruction, Social Equity and EducationalQuality.Reported prepared for the International Development ResearchCentre.Universiti Malaya: Kuala Lumpur.Marohaini Yusoff (Ed).(2001).Penyelidikan Kualitatif:Pengalaman KerjaLapangan.Kuala Lumpur:Penerbit Universiti Malaya.Mat Nor Hussin & Ab.Rahman Ab.Rashid. (1988). Alat Bantu Mengajar DalamPengajaran Bahasa. Petaling Jaya : Longman Sdn. Bhd.Maziah Mohd Supar,Muhammad Nubli Abd Wahab,Mohd FirdausKamaruzaman.Keberkesanan Modul LINUS Berbantukan Terai BioFeedBackEmWaze Terhadap Murid-murid di Zon Chenor,Pahang. Seminar InternationalPelajar Pasca Siswazah Pendidikan Khas.McCloud, Scott, Understanding Comics: The Invisible Art. New York: Harper Collins& Kitchen Sink Press. 1994. ISBN 0-06-097625-X, pg 17.McNiff, J, Limax,P. & Whitehead,J. (1996). You and your action researchproject.New York.NY:Routledge.Merriam.S.B.(1988).Case Study Research in Education:A Qualitative Approach.SanFrancisco, CA:Jossey-BassMerriam.S.B.(2001). Qualitative Research and Case Study Application andEducation.San Francisco, CA:Jossey-BassMiles,M.B. & Huberman,A.M. (1994). Qualitative Data Analysis (Edisi ke-2)London:Sage.Modul Latihan Kursus Guru pemulihan Khas. (2013) Kuala Lumpur:KementerianPendidikanan Malaysia.Mohamad Ali Mohamed Iqbal (2014). Penggunaan Buku-E: Penguasaan KemahiranMembaca Dalam Kalangan Murid Darjah 4.Tesis Sarjana UKM.Muhamad Nur Khalid (Lat).(2008). Komik Kampung Boy. Kuala Lumpur:BeritaPublishingMohd Fareez Ilias, Muhamad Faiz Ismail, Kamarul Azmi Jasmi. (2013). FaktorDorongan dan Halangan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar oleh GuruPendidikan Islam di Sekolah Bestari. 3rd International Conference on IslamicEducation.Mohd. Majid Konting. (2005). Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur :Dewan Bahasa dan Pustaka.Mohd. Zin Markam (2012). Dasar 60-40 sains-sastera pandangan guru perlu diambil.http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0206&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_03.htm Muat turun pada 18 Oktober 2016.Muhd Najib,A.G.(1999).Penyelidikan Pendidikan.Penerbit Universiti TeknologiMalaysa,SkudaiNani Menon.(2000).Keberkesanan Kaedah Gabungan Bunyi Kata dalam KbolehanAwal Bacaan di Kalangan Kanak-kanak Pra Sekolah.Tesis Sarjana.UniversitiPutera Malaysia.Nicole Wessels. (2010). School Libraries As a Literacy Intervention Tool In PrimarySchools.http://uir.unisa.ac.za/bitstream/handle/10500/3597/dissertation_wessels_n.pdf?sequence=1. Muat turun pada 20 April 2016.Noraini Idris. (2013). Penyelidikan Dalam Pendidikan. Selangor : McGraw-HillEducation(Malaysia) Sdn Bhd.Norfarizah Mohd Bakhir, Mohd Zazril Ikhmal Zamri.(2016). Penggunaan BahanBantu Mengajar Berasaskan Papan Pelbagai Sentuh untuk Pembelajaran SainsTahun Tiga. Conference Proceeding: 2nd International Conference on CreativeMedia, Design and Technology.Norlaila Kusnan.(2014).Aktiviti Pemulihan Bacaan di Sebuah Sekolah Rendah:SatuKajian Kes.Tesis PhD. Universiti Malaya.Nurul Haniza Samsudin, Puteri Roslina Abdul Wahid,Salmah Jaafar.(2017).Pembelajaran Bahasa Melayu Kanak-kanak Pemulihan Khas : PembinaanBahan bantu Mengajar.Jurnal Bahasa Melayu, Jilid 28.Ong Eng Tek, Rosmawati Muhammad Khairuddin, Sabri Salleh, Nurlhuda AbdRahman. Keberkesanan Penggunaan Modul Kartun DalamMeningkatkanPencapaian Biologi Pelajar. Jurnal Pendidikan Sains danMatematik Malaysia Vol 3 No ISSN 2232-0383Othman Lebar.(2006). Penyelidikan Kualitatif:Pengenalan Kepada Teori dan Metod.Tanjung Malim,Malaysia:Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.Patton, M.Q.(1987). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park.CA:Sage.Patton, M.Q.(1990). Qualitative Evaluation and Research Methods (2nd ed.).Newbury Park,CA:Sage Publications,Inc.Pusat Perkembangan Kurikulum (2001). Belajar cara belajar. Kuala Lumpur:Kementerian Pelajaran Malaysia.Ramlah Jantan, Md Nasir Masran, Abd Aziz Shukor, Suppiah dan RoslindaMustapha (2012) Model Alternatif Membaca Untuk Pengajaran danPembelajaran Bahasa Melayu Untuk Murid-murid Orang Asli di SekolahRendah Selangor, Perak, Kelantan, Pahang, Kedah dan Johor.UPSI.Robiah Kulop Hamzah. (1997). Guru Khas Pemulihan, Fungsi dun Masalah.KualaLumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Rohani Arbaa,Hazri Jamil,Mohammad Zohir Ahmad.(2017). Model BersepaduPenerapan Kemahiran Abad ke-21 dalam Pengajaran dan Pembelajaran. JurnalPendidikan Malaysia 42(1)(2017): 1-11Salhah Abdullah. (2009). Kecerdasan pelbagai:Aplikasi dalam Pengajaran danPembelajaran. Kuala Lumpur : PTS Profesional Sdn.Bhd.Samuels, S. J. (2006). Toward a model of Reading fluency. Dalam Samuels, S.Farstrup(Eds.) What research say about fluency instruction (hal 24- 460).Newark, D.E : InternationalReading Association.Seminar Inovasi dan Kajian Tindakan 2014. (2014). Institut Pendidikan Guru KampusRaja Melewar. Sektor Pengurusan Akademik, Jabatan Pendidikan Negeri,Negeri Sembilan Darul Khusus.Siti Jamaiyah Noorazwa Bt. Ahmad Muhid , Ramlah Bt. Jantan.(2014). PengajaranMembaca Bahasa Melayu Berbantukan Komputer dan Nyanyian dalamKalangan Murid-murid Orang Asli, Asian Education Action Research JournalVol.3.26-41.Suraya Tarasat (2014). Kesan Penggunaan Perisian Asas Membaca TerhadapPencapaian Membaca Murid Peringkat Pra Sekolah.Tesis Sarjana.UniversitiBrunei.Somekh,B.(1989).The role of action research in collaborative enquiry and schoolimprovement. Classroom action research Bulletin, No 9a, Norwich,UEA.Taylor,SJ dan R Bogdan.1984.Introduction to Qualitative Research Methods:TheSearch for Meanings.Second Edition.John Wiley and Sons.Toronto.Tay Meng Guat.(2005.Kebolehbacaan Bahan Bacaan .Jurnal Penyelidikan MPBL,Jilid 6.Tuan Jah Tuan Yusof, Faridah Nazir. (2011).Pengajaran Kemahiran Bahasa Melayu.Selangor: Multimedia Sdn Bhd.Tuzana binti Mohamad (2014). Keberkesanan Modul Bacaan Bergred BagiMembantu Murid Linus Tegar dalam Kemahiran Membaca KVKV. TesisSarjana Universiti Sains MalaysiaUtusan Malaysia. (2012). Kemerosotan minat terhadap jurusan sainsmembimbangkan. Akses pada Mei 7 2016, daripadahttp://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0126&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_21.htmWiersma,W.(2000). Research Method in Education: An Intoduction (Edisi ke-7).Boston. Allyn and Bacon.Yahya Othman,Dayang Raini Pakar.Kesan Aplikasi Perisian Cerita Interaksi SemasaMengajarkan Kemahiran Bacaan dan Kefahaman dalam Kalangan MuridTahun Empat di Brunei Darussalam. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 1(1) :27-49, Malay Language Education Journal, My LEJZinitulniza Abdul Kadir. (2010). Komik Bentuk Minda Kreatif. Kuala Lumpur :Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM).Zulkifley Hamid (2006). Aplikasi Psikolinguistik Dalam Pengajaran dan PemelaaranBahasa. Selangor: PTS Profesional.Zaba (1954). Bahasa Melayu Kelebihan dan Kekurangan, transliterasi oleh KlasikaMedia- Akademi Jawi Malaysia (2013)Zainaton Iksan,Salasian Hanin Hamiah,Tengku Intan Zarina,Mohd NoorSaper.(2015). Kualiti Ilmu Berasaskan Kesahan dan Kebolehpercayaan Datadalam Penyebaran Ilmu Islam:Perbincangan Berasaskan KajianKualitatif.Universiti Kebangsaan Malaysia.Zainiah Mohd Isa. (2013).Keberkesanan Kaedah Pembacaan Buku Cerita TerhadapKemahiran Kemunculan Literasi Kanak-kanak Pra Sekolah.Tesis PhD.UPSI.Zamri Mohamad, Mohamad Amin Embi. (2005). Jurnal Teknologi.UniversitiTeknologi Malaysia.