Hubungan kepimpinan transformasi pengetua dengan motivasi guru-guru di sekolah menengah kebangsaan daerah Seremban Negeri Sembilan

Objektif kajian ini menentukan hubungan antara kepimpinan transformasi pengetua denganmotivasi guru guru-guru di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Seremban. Seramai 425orang responden daripada 37 buah sekolah menengah daerah Seremban telah menjawabsoal selidik. Data dianalisis menggunakan analisis...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Rafeah Abdul Rahman
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2018
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5205
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Objektif kajian ini menentukan hubungan antara kepimpinan transformasi pengetua denganmotivasi guru guru-guru di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Seremban. Seramai 425orang responden daripada 37 buah sekolah menengah daerah Seremban telah menjawabsoal selidik. Data dianalisis menggunakan analisis statistik deskriptif untuk menentukanfrekuensi, peratus, min, dan sisihan piawai. Analisis sta tistik inferens iaitu analisiskolerasi Pearson r digunakan bagi menguji hipotesis. D apatan kajian menunjukkan;i) hubungan kepimpinan transformasi pemimpin dengan motivasi esktrinsik dan intrinsikguruguru-guru adalah tinggi; ii) skor min kepimpinan transformasi pengetua bagi DimensiMotivasi Berinspirasi adalah paling tinggi tinggi, diikuti dengan Pengaruh Yang Ideal, Ransangan Intelek dan Pertimbangan Individu. Dapatan ini membantu pengetuamengenal pasti tingkah laku dan pendekatan yang bersesuaian untuk diguna pakai dalammeningkatkan motivasi guru guru-guru di sekolah agar sentiasa komited dengan kerja buatmereka dan efisien terhadap tugas yang diamanahkan . Implikasinya, kepimpinantransformasi pengetua yang berprestasi tinggi dapat memperkasa kecemerlangan sekolahdan meningkatkan motivasi guru guru-guru. Seterusnya, guru guru-guru yang bermotivasi tinggimampu menjana kemenjadian murid dalam enam aspek Aspirasi Murid selaras denganhasrat Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013 2025.