Pengaruh budaya sekolah dan iklim sekolah terhadap keberkesanan sekolah di sekolah menengah kejuruan negeri bekasi Jawa Barat Indonesia

Kajian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh budaya dan iklim sekolah terhadapkeberkesanan sekolah pada Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) di Bekasi. Reka bentukkajian dengan menggunakan kaedah tinjauan manakala pengumpulan data menggunakan soalselidik. Soal selidik diubahsuai dari pelbagai sumber ya...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Abdul Manaf
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2018
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5210
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Kajian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh budaya dan iklim sekolah terhadapkeberkesanan sekolah pada Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) di Bekasi. Reka bentukkajian dengan menggunakan kaedah tinjauan manakala pengumpulan data menggunakan soalselidik. Soal selidik diubahsuai dari pelbagai sumber yang disesuaikan dengan reka bentuk,sampel dan objektif kajian. Data dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif daninferen. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap budaya sekolah (min: 119, SD: 22),iklim sekolah (min: 146, SD: 33) dan keberkesanan sekolah (min: 149, SD: 22) berada padatahap tinggi. Seterusnya terdapat perbezaan budaya sekolah, iklim sekolah dan keberkesanansekolah berdasarkan latar belakang guru. Terdapat pengaruh yang signifikan antara iklimsekolah terhadap keberkesanan sekolah (: .42, P.05) dan terdapat juga pengaruh yangsignifikan antara budaya sekolah terhadap keberkesanan sekolah (: .39, P.05). Kajian inimenunjukkan bahawa keberkesanan sekolah dapat ditingkatkan dengan penambahbaikan danpeningkatan kualiti budaya dan iklim sekolah. Implikasi kajian ini secara praktikal akanmembantu dalam usaha meningkatkan keberkesanan sekolah melalui budaya dan iklimsekolah