Ciri-ciri insan kamil dalam teks Sulalatus Salatin berdasarkan teori takmilah

Kajian ini bertujuan untuk membincangkan ciri-ciri insan kamil raja dan pembesar dalamteks Sulalatus Salatin. Kajian ini dijalankan melalui kaedah kepustakaan dan menganalisisteks sebagai kaedah utama. Peristiwa-peristiwa terpilih dianalisis mengikut landasanPrinsip Kedua Teori Takmilah, iaitu Prins...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Siti Faridah Leong Abdullah
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5301
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:5301
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic PL Languages and literatures of Eastern Asia
Africa
Oceania
spellingShingle PL Languages and literatures of Eastern Asia
Africa
Oceania
Siti Faridah Leong Abdullah
Ciri-ciri insan kamil dalam teks Sulalatus Salatin berdasarkan teori takmilah
description Kajian ini bertujuan untuk membincangkan ciri-ciri insan kamil raja dan pembesar dalamteks Sulalatus Salatin. Kajian ini dijalankan melalui kaedah kepustakaan dan menganalisisteks sebagai kaedah utama. Peristiwa-peristiwa terpilih dianalisis mengikut landasanPrinsip Kedua Teori Takmilah, iaitu Prinsip Kerasulan sebagai Insan Kamil; denganberfokuskan kepada pemimpin dalam Sulalatus Salatin berjaya memikul tanggungjawab sebagaimanayang dikehendaki Islam menurut nilai-nilai akhlak Islamiah. Nilai akhlak yang dikaji ialahnilai-nilai yang wajib ada pada Rasul, iaitu sifat siddiq, amanah, fatanah dan tabligh. Dapatankajian menunjukkan bahawa majoriti pemerintah Melaka mampu menjalankan tanggungjawab dengan baik,namun apabila nafsu menguasai akal, maka ia mengganggu tindakan pemerintah dalam membuatkeputusan yang betul. Kesilapan dalam memimpin yang dilakukan oleh pemerintah, sepertiamalan nepotisme dan kronisme, serta bertindak secara terburu- buru; telah meninggalkankesan buruk ke atas Kesultanan Melayu Melaka. Kegagalan pemerintah dalam mentadbir telahmembawa kepada kejatuhan Kesultanan Melayu Melaka. Kesimpulan kajian ini ialah raja-rajadan pembesar Kesultanan Melayu Melaka sebenarnya berakhlak Islamiah yang tinggi, kerana apabiladikaji dengan Teori Takmilah, ternyata mereka memiliki sifat-sifat akhlak Islamiah, iaitu siddiq,amanah, tabligh dan fatanah. Implikasi daripada kajian ini menunjukkan bahawa catatan kesan danakibat tindakan kurang berakhlak dalam kisah-kisah teks Sulalatus Salatin boleh dijadikan contohuntuk menerangkan konsep akhlak kepada generasi akan datang. Kajian ini mencadangkankajian lanjutan berdasarkan Teori Takmilah dijalankan ke atas Sultan Mah ud Syah selepaskejatuhan Kesultanan Melayu Melaka untuk menilaikepimpinannya.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Siti Faridah Leong Abdullah
author_facet Siti Faridah Leong Abdullah
author_sort Siti Faridah Leong Abdullah
title Ciri-ciri insan kamil dalam teks Sulalatus Salatin berdasarkan teori takmilah
title_short Ciri-ciri insan kamil dalam teks Sulalatus Salatin berdasarkan teori takmilah
title_full Ciri-ciri insan kamil dalam teks Sulalatus Salatin berdasarkan teori takmilah
title_fullStr Ciri-ciri insan kamil dalam teks Sulalatus Salatin berdasarkan teori takmilah
title_full_unstemmed Ciri-ciri insan kamil dalam teks Sulalatus Salatin berdasarkan teori takmilah
title_sort ciri-ciri insan kamil dalam teks sulalatus salatin berdasarkan teori takmilah
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Bahasa dan Komunikasi
publishDate 2019
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5301
_version_ 1747833177142984704
spelling oai:ir.upsi.edu.my:53012020-10-16 Ciri-ciri insan kamil dalam teks Sulalatus Salatin berdasarkan teori takmilah 2019 Siti Faridah Leong Abdullah PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania Kajian ini bertujuan untuk membincangkan ciri-ciri insan kamil raja dan pembesar dalamteks Sulalatus Salatin. Kajian ini dijalankan melalui kaedah kepustakaan dan menganalisisteks sebagai kaedah utama. Peristiwa-peristiwa terpilih dianalisis mengikut landasanPrinsip Kedua Teori Takmilah, iaitu Prinsip Kerasulan sebagai Insan Kamil; denganberfokuskan kepada pemimpin dalam Sulalatus Salatin berjaya memikul tanggungjawab sebagaimanayang dikehendaki Islam menurut nilai-nilai akhlak Islamiah. Nilai akhlak yang dikaji ialahnilai-nilai yang wajib ada pada Rasul, iaitu sifat siddiq, amanah, fatanah dan tabligh. Dapatankajian menunjukkan bahawa majoriti pemerintah Melaka mampu menjalankan tanggungjawab dengan baik,namun apabila nafsu menguasai akal, maka ia mengganggu tindakan pemerintah dalam membuatkeputusan yang betul. Kesilapan dalam memimpin yang dilakukan oleh pemerintah, sepertiamalan nepotisme dan kronisme, serta bertindak secara terburu- buru; telah meninggalkankesan buruk ke atas Kesultanan Melayu Melaka. Kegagalan pemerintah dalam mentadbir telahmembawa kepada kejatuhan Kesultanan Melayu Melaka. Kesimpulan kajian ini ialah raja-rajadan pembesar Kesultanan Melayu Melaka sebenarnya berakhlak Islamiah yang tinggi, kerana apabiladikaji dengan Teori Takmilah, ternyata mereka memiliki sifat-sifat akhlak Islamiah, iaitu siddiq,amanah, tabligh dan fatanah. Implikasi daripada kajian ini menunjukkan bahawa catatan kesan danakibat tindakan kurang berakhlak dalam kisah-kisah teks Sulalatus Salatin boleh dijadikan contohuntuk menerangkan konsep akhlak kepada generasi akan datang. Kajian ini mencadangkankajian lanjutan berdasarkan Teori Takmilah dijalankan ke atas Sultan Mah ud Syah selepaskejatuhan Kesultanan Melayu Melaka untuk menilaikepimpinannya. 2019 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5301 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5301 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi A Bakar Hamid, et. al. (1976 ). Diskusi Sastera Jilid 1. Dewan Bahasa dan Pustaka :Kuala Lumpur.A Wahab Ali. (2009 ). Kesusasteraan Melayu Dalam Bandingan Dan Pendidikan.Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris : Tanjung Malim.Abdul Halim Ali. ( 2006 ). Ikhtisar Teori dan Kritikan Sastera: Barat dan Malaysia.Penerbit Profesional Baharu : Tanjung Malim.Abdul Halim Ali et. al. ( 2014 ). Teori Takmilah : Perluasan dan Penafsiran.Persatuan Penulis Budiman Malaysia : Batu Caves, Selangor.Abdul Halim Ali & Norazimah Zakaria. ( 2017 ). Seraut Wajah : Historiografi Melayu.Institut Peradaban Melayu UPSI : Tanjung Malim.Abdul Halim Tamuri et al. (2012). Komponen Asas Untuk Latihan Guru Pendidikan Islam.Global JournalAl-Thagatah December 2012 Vol.2 Issue 2 : 53-63Abdul Hafiz Mat Tuah et. Al. ( 2012 ). Memperkasa Jati Diri Melayu Muslim MenerusiPendidikan Islam Dalam Pengajaran Akhlak. Jurnal Hadhari Special Edition : 23-35Affizal Ahmad. (2015). Buku Cerita Perangsang Minda Kanak-kanak. Dewan Bahasa Dan Pustaka : KualaLumpur.Ahmat Adam. ( 2016 ). Antara Sejarah Dan Mitos : Sejarah Melayu & Hang Tuah dalamHistoriografi Melayu. Strategic Information dan Research Centre : Petaling JayaAjikik. ( 1982 ). Cerita-cerita Dari Melaka. Eastern Unversities Press : Singapura.Ali Ahmad. (1977). Kajian Sejarah Melayu. Penerbit Fajar Bakti : Petaling JayaAli Ahmad, et.al. (2005). Tasawur Islam Dalam Kesusasteraan Melayu Tradisional.Penerbit Universiti Sains Malaysia : Pulau Pinang.Ani Omar. (2011 ). Asperasi Teori Kesusasteraan Melayu. Emeritus Publications: Tanjung Malim.Ani Omar. (2012 ). Esei Dan Kritikan Kesusasteraan Melayu Alaf Baharu. PenerbitMentari : Tanjung Malim.Anuar Norarai. (2005). Hussein Haniff : Tafsiran Terhadap Politik Istana Oleh Daya Penulisan,Pengarahan Dan Sinematografi Dalam Filem Hang Jebat. Jurnal Pengajian Melayu, Jilid 16.Universiti Pendidikan Sultan Idris : Tanjung MalimAripin Said. (1996 ). Prosa Warisan. Dewan Bahasa dan Pustaka : Kuala Lumpur.Asmawati Suhid. ( 2007 ). Pengajaran Adab dan Akhlak Islam DalamMembangunkan Modal Insan. Jurnal Pengajian Umum Bil 8 : 167 178Asmawati Suhid. (2007). Pemantapan Komponen Akhlak Dalam Pendidikan Islam Bagi Menangani EraGlobalisasi. Universiti Putra Malaysia : Serdang.Asril. ( 2009 ). Raja Kecil Pendiri Kerajaan Siak Sri Indrapura. Jurnal Ilmu - ilmu Sejarah, Budaya dan Sosial ( LENTERA ) Vol 1, No. 02 50 - 60.Azhar Wahid. ( 2013 ). Kritikan Intelektualisme Sastera Melayu. Penerbit Universiti PendidikanSultan Idris : Tanjung Malim.Azmi Arifin. ( 2017 ). Institusi Kesultanan Melayu Dan Hubungan Istana Pembesar MelayuBerdasarkan Sulalat-Us-Salatin Dan Misa Melayu. Persidangan Antarabangsa Pertama Historiografi Melayu. Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan SultanIdris:Tanjung Malim, Perak.Baharom Mohamad, et. al. ( 2008 ). Peranan Pendidikan Islam dan Pendidikan Moral Dalam MembinaSahsiah Pelajar Berkualiti. Persidangan Pembangunan Pelajar Peringkat Kebangsaan. UniversitiTeknologi Malaysia :Skudai.Berita Harian, https://www.bharian.com.my/node/37358Dingding Haerudin. ( 2005 ). Mengkaji Nilai - nilai Moral Melalui Karya Sastra.Jurnal Pendidikan Bahasa dan Seni FPBS UPI: 1-10Farra Humairah Mohd, et. al. ( 2017 ). Unsur Emosi Wanita Melayu Dalam Sejarah Melayu Karya Tun Seri Lanang. Persidangan Antarabangsa Pertama Historiografi Melayu. FBK, Universiti Pendidikan Sultan Idris:Tanjung Malim, Perak.Fathin Noor Ain Ramli & Azhar Wahid. ( 2017 ). Asas Hegemoni Intelektualisme KepimpinanMelayu Dalam Sejarah Melayu(Sulalatus Salatin). Persidangan Antarabangsa Pertama HistoriografiMelayu. FBK, Universiti Pendidikan Sultan Idris:Tanjung Malim, Perak.Friska Rahayu. ( 2013 ). Analisis Nilai-nilai Moral Dalam Cerita Rakyat Hang Tuah. Ksatria MelayuDiceritakan Kembali oleh Nunik Utami. eJurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. UniversitasMaritim Raja Ali Haji : TanjungPinangHairuddin Megat Latif & Che Asiah Abdullah. ( 2008 ). Islam dalam Perlembagaan Malaysia: Kewajarannya berdasarkan Faktor Kesultanan Melayu. REKAYASA Journal Of Ethics,Legal And Governance Vol. 4, 2008 (1 - 12)Hamdan Yusi Yusof. ( 2004 ). Hidayah Sepanjang Zaman. Jabatan Agama Islam Pahang :PekanHamzah Hamdani. (2013 ). Citra Dan Visi Sastera Melayu. Dewan Bahasa dan Pustaka: KualaLumpur.Haron Daud. ( 2001 ). Kembalikan Hang Tuah Ke Tempatnya. Jebat 28 (2001) 07 - 122.Harun Jaafar. ( 2004). Ikhtisar Kebudayaan Dan Prosa Melayu Klasik. Penerbit UniversitiPendidikan Sultan Idris : Tanjung Malim.Harun Mat Piah et. al. ( 2000 ). Kesusasteraan Melayu Tradisional. Dewan Bahasa DanPustaka:Kuala Lumpur.Harun Mat Piah. ( 2003 ). Sastera Rakyat Malaysia, Indonesia, Negara Brunei Darussalam: Satu Perbandingan. Dewan Bahasa dan Pustaka : Kuala Lumpur .Haryati Hasan. ( 2017 ).Wanita: Cinta, Dendam Dan Airmata Satu Analisis Terhadap Teks SulalatusSalatin Dan Tuhfat Al-Nafis. Persidangan Antarabangsa Pertama Historiografi Melayu. FakultiBahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan Sultan Idris:Tanjung Malim, Perak.Hasanuddin Yusof & Suzana Othman. ( 2018 ). Miftahul Malayu. AV Arief Venture : Senawang, NegeriSembilan.Hashim Awang.et.al. ( 1984 ). Seuntai Mutiara Klasik. Penerbit Fajar Bakti : Shah Alam.Ishak Saat. ( 2005 ). Sejarah Sosial Masyarakat Malaysia. Karisma Publications Sdn Bhd. : ShahAlam.Jelani Harun. ( 2007 ). Ilmu Kesusasteraan Abad ke - 21. Penerbit Universiti Sains Malaysia:Pulau Pinang.Kamariah Kamarudin. ( 2011 ). Takmilah dalam Novel Melayu. Dewan Bahasa dan Pustaka : KualaLumpur.Kamarul Mulminah Yusof & Zuliza Mohd Kusrin. ( 2015 ). Penambahbaikan Isi Kandungan Pendidikan Islam : Satu Tinjauan. Universiti KebangsaanMalaysia : Bangi.Kasmaizun Enuni Mohd Sarji & Kamariah Kamarudin. ( 2017 ). Nilai -Nilai Islam. Dalam Teks Misa Melayu. Persidangan Antarabangsa Pertama Historiografi Melayu. Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan Sultan Idris:Tanjung Malim, Perak.Mana Sikana. ( 2009 ). Teori Sastera Kontemporari. Penerbit Pustaka Karya : Bandar Baru Bangi.Mana Sikana. ( 2013 ). Koleksi Teori Sastera. Penerbit Pustaka Karya : Bandar Baru Bangi.Mana Sikana. ( 2013 ). Berdiri di Akar Diri : Kritikan Sastera Melayu Pascamoden.Institut Terjemahan dan Buku Malaysia : Kuala Lumpur.Maimun Aqsha Lubis & Roslan Aspar. ( 2005 ). Kaedah Pengajaran Pengerahuan Agama Islam diBrunei Darussalam. Jurnal Pendidikan 30 : 141-150Maharam Mamat , Maisarah Yaacob & Norasiah Abdullah. ( 2012 ). Tarbiah Dalam Novel Papa (AkhirnyaKau Tewas Jua!). Jurnal Malim :Vol. 13 Issn 1511- 8393 Julai/July 2012 : 125-138Maniyamin Ibrahim. ( 2005 ). Citra Takmilah : Analisis Terhadap Kumpulan Puisi Islam. KarismaPublications : Shah Alam.Maniyaman Ibrahim. ( 2009 ). Konteks Sastera Dan Budaya Melayu. Karisma Publications:Shah Alam.Mardiana Nordin, ( 2015 ). Peperangan di dalam Sulalatus Salatin, Siri Keenam WacanaSulalatus Salatin, Dewan Bahasa dan Pustaka dengan Kerjasama Perpustakaan Negara Malaysia,(National)Maryam Sayfiqha Mohd Sayuti & Norazimah Zakaria. ( 2017 ). Kepengarangan Tun Seri LanangBerasaskan Teks Sulalatus Salatin Menurut Perspektif Siti Hawa Hj Salleh Dalam Teks Kelopak Sastera Melayu. Persidangan Antarabangsa Pertama Historiografi Melayu. Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan Sultan Idris:Tanjung Malim, Perak.M.J. Pintado. ( 1993 ). Portuguese Documents on Malacca from 1509 to 1511. Arkib Negara Malaysia :Kuala Lumpur.M. J. Pintado. ( 2012 ). Malacca Historical Events and The Moves of Sultan Mahamudefrom 1516 to 1520. Arkib Negara Malaysia : Kuala Lumpur.Mohamed Anwar Omar Din ( 2011 ). Asal - Usul Orang Melayu : Menulis Semula Sejarahnya. JurnalMelayu (7) 2011: 1 82. Akademi Penerbitan, UniversitiMalayu : Kuala Lumpur.Mohd. Affandi Hassan et. al. ( 1994 ). Kesusasteraan Melayu : Mitos dan Realiti.Dewan Bahasa dan Pustaka : Kuala Lumpur.Mohammad Syafiq Mohamad Rasnan & Norazimah Zakaria. ( 2017 ). Unsur Pemikiran KreatifDalam Sulalat Al-Salatin. Persidangan Antarabangsa Pertama Historiografi Melayu. FBK, Universiti Pendidikan Sultan Idris:Tanjung Malim, Perak.Mohd Jamil Mukmin. ( 2014 ). Sejarah Kerajaan-kerajaan Islam Secara Ringkas dan Sejarah MelakaSebagai Pusat Penyebaran Islam Di Nusantara. Institut Kajian Sejarah dan Patriotisme Malaysia: Melaka.Mohd Jamil Mukmin. ( 2016 ). Tun Fatimah Serikandi Melayu. Institut Kajian Sejarah DanPatriotisme Malaysia : Melaka.Mohd Kamal Hassan. ( 2006 ). Keutuhan Budaya Dan Moral, Siri Penerbitan Islam Hadhari. JAKIM :Putrajaya.Mohd Nasir Omar. ( 2013 ).Akhlak dan Pembangunan Insan. Penerbit UKM : Bandar Baru Bangi.Mohd. Taib Osman. ( 1983 ). Bunga Rampai Kebudayaan Melayu. Dewan Bahasa dan Pustaka :KualaLumpur.Mohd Yusoff Hashim. ( 2008 ). Tun Perak. Institut Kajian Sejarah dan Patriotisme Malaysia :Melaka.Muhammad Isa Selamat. ( 2002 ). Sifat 20 : Sifat-sifat Allah & Mentauhidkan Diri Kepadanya.Darul Numan : Kuala Lumpur.Muhammad Yusoff Hashim. ( 1990 ). Kesultanan Melayu Melaka. Institut Kajian Sejarah DanPatriotisme Malaysia : Melaka.Muhammad Yusoff Hashim, et. al. ( 1996 ). Peperangan Melayu Dalam Tradisi PensejarahanMalaysia: Satu Telaah Awal. Tamadun Melayu Jilid Satu, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa danPustaka: Kuala Lumpur.Muhammad Yusoff Hashim. ( 1998 ). Hikayat Melayu Atau Sulalatus - Salatin.Dewan Bahasa dan Pustaka : Kuala Lumpur.Muhd Mansur Abdullah. (1988 ). Penghantar Kesusasteraan Melayu Lama. Nurin Enterprise : KualaLumpur.Muhd Norizam Jamian & Shaiful Bahri Md Radzi ( 2015 ).Traditional Malay Literature AndThe Generation Of Knowledge. Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 24 S): 87 - 96 (2016).Universiti Putra Malaysia : Serdang, SelangorDarul Ehsan.Muhd Yusof Ibrahim. ( 2009 ). Tun Perak : Pencetus Wawasan Empayar Melaka.Tinta Publications : Kuala Lumpur.Muzaffar Mohammad & Suzana Othman. ( 2006 ). Ahlul - Bait ( Keluarga ) RasulullahS.A.W & Kesultanan Melayu. Crescent News Sdn Bhd : Kuala Lumpur.Najjah Salwa Abd Razak & Wan Norhasniah Haji Wan Husin. (2011). Hubungan Sosial Antara Komuniti Mela Yu Den Gan Komuniti Bukan Melayu Mengikut Perspektif Peradaban: SatuPengenalan. Jurnal Pengajian Melayu, Jilid 22, 201INik Hassan Basri Nik Ab Kadir. ( 2005 ). Citra Komsas . Penerbit Universiti PendidikanSultan Idris : Tanjung Malim.Noraniza Mat Isa & Norazimah Zakaria. ( 2017 ). Konsep Takdir Dalam Teks Sulalatus Salatin Melalui Peranan Pengarang Istana. Persidangan Antarabangsa PertamaHistoriografi Melayu. FBK, Universiti Pendidikan Sultan Idris:Tanjung Malim, Perak.Nor Azri Mohd Zaidin. ( 2015 ). Penerapan Nilai - nilai Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Ke Arah Pembentukan Sahsiah Pelajar Di Kolej Kemahiran Tinggi MARA.Univerisiti Tun Hussein Onn Malaysia : Batu Pahat.Norazimah Zakaria. ( 2016 ). Kanon Melayu. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia :Bangi.Norazimah Zakaria, et.al. ( 2017). Sejarah Melayu Dalam Hikayat Melayu: Cermin Di Cermin.Persidangan Antarabangsa Pertama Historiografi Melayu. FBK, Universiti Pendidikan SultanIdris:Tanjung Malim, Perak.Nordiana Hamzah, et . al. ( 2017 ). Emosi orang Melayu dalam Singapura dilanggar todak analisisteks Sulalatus Salatin. Persidangan Antarabangsa Pertama Historiografi Melayu. FBK, Universiti Pendidikan Sultan Idris:Tanjung Malim, Perak.Noriah Taslim. ( 2006 ). Dunia Sahibul Hikayat. Dewan Bahasa dan Pustaka : Kuala Lumpur.Nurazmi Kuntum. (1990 ). Strategi Menjawab Sastera Sebelum dan Selepas 1800.Nurin Enterprise : Kuala Lumpur.Othman Daya. ( 2006 ). Tradisi Lisan Bercorak Cerita. Jabatan Kebudayaan dan KesenianNegara: Kuala Lumpur.Othman Putih. ( 1994 ). Teks Cerminan Nilai Budaya Bangsa. Dewan Bahasa danPustaka : Kuala Lumpur.Rahimah Hamdan. ( 1997 ). Menyelusuri Diri Pengarang Karya Historiografi MelayuTradisional. Jurnal Filologi Melayu, 6 : 83-100Ramlah Adam. ( 2016 ). Pemerintahan Beraja Di Alam Melayu Merentas Zaman.Dewan Bahasa dan Pustaka : Kuala Lumpur.Robiah K. Hamzah. ( 2011 ). Nilai Murni Dalam Pengajaran Bahasa Melayu. Dewan Bahasa dan Pustaka :Kuala Lumpur.Rohayati Junaidi, (2014). Ketakmilahan Watak Dalam Novel Baldatun Thoyyibatun Warabbun Ghafuur .http://rohayatijunaidi.over-blog.com/2014/11/abstrak-kajian-ini-meneliti-tentang-konsep-konsep-islam-yang-meliputi-akidah-ibadah-khalifah-dakwa-dan-jihad-dalam-novel-baldatun-tRoziah Md Yunus. ( 2017 ). Unsur Gastronomi Dalam Sulalatus Salatin Suatu Analisis.Persidangan Antarabangsa Pertama Historiografi Melayu. FBK, Universiti Pendidikan SultanIdris:Tanjung Malim, Perak.Salihahs Razak & Arbaie Sujud ( 2016 ) Penerapan Undang-Undang Adat Terhadap Kesalahan SahsiahPada Zaman Kesultanan Melayu. EDUCATUM Journal Of Social Science, 2 (1): 16-30.Sahlan Mohd. Saman & Shaiful Bahri Mohd Radzi. ( 2014 ). Persuratan Melayu : Tradisional KeModen. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia : Bangi.Salmah Jan Noor Muhammad. ( 2017 ). Kepimpinan Pemerintah Kesultanan Tanah Melayu Dalam Menjalinkan Hubungan Diplomatik. Persidangan Antarabangsa Pertama Historiografi Melayu. Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Pendidikan Sultan Idris:Tanjung Malim,Perak.Salmah Jan Noor Muhammad. (2018). Ilmu Diplomatik Melayu Dalam Kesusasteraan Melayu Tradisional.Penerbit Universiti Putra Malaysia : SerdangShafie Abu Bakar. (2000). Nilai Dan Sastera Dalam Teori Takmilah. Seminar Teori Sastera Islam:Kaedah Dan Penerapannya. Dewan Bahasa dan Pustaka : Kuala LumpurShaharir Mohamad Zain, ( 2013 ). Perkembangan Teori Kepemimpinan Islam - Melayu.diPascabima sejak Kedatangan Islam hingga Kini. International Journal of the Malay World and Civilisation. Universiti Kebangsaan Malaysia: Bandar Baru BangiShuhairimi Abdullah. ( 2009 ). Dinamisme Nilai - nilai Murni. Penerbit UniversitiMalaysia Perlis : Sintok.Siti Hawa Haji Salleh. ( 1997 ). Kesusasteraan Melayu Abad Kesembilan Belas.Dewan Bahasa dan Pustaka : Kuala Lumpur.Siti Rabiatul Adawiyah Jaafar, et. al.( 2017 ). Kawasan Sejarah Perspektif Budaya Dalam Teks Sulalatus Salatin Sejarah Melayu Dan Misa Melayu. Persidangan Antarabangsa PertamaHistoriografi Melayu. FBK, Universiti Pendidikan Sultan Idris:Tanjung Malim, Perak.Sohaimi Abdul Aziz. ( 2014 ). Dahsyatnya Kesusasteraan Memerihal Kehidupan.Penerbit Universiti Sains Malaysia : Pulau Pinang.Syamsul Alam Ms. (1994 ). Sistem Kebudayaan Melayu Tradisi Dan Hubungannya Dengan Konsep IslamUntuk Perkembangan Sosioekonomi.Sari : Jurnal Alam Dan Tamadun Melayu. Universiti KebangsaanMalaysia : Bangi.Syed Muhammad Naguib Al-Attas. ( 1972 ). Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu. PenerbitUniversiti Kebangsaan Malaysia : Bangi.Syed Zulfida SM Noor. ( 2013 ). Pentadbiran Kesultanan Melayu Melaka : Kemunculan dan Kegemilangannya. Arkib Negara Malaysia : Kuala Lumpur.Yusoff Iskandar & Abd Rahman Kaeh. (1978 ). Sejarah Melayu: Satu Perbicaraan Kritis DariPelbagai Bidang. Heineman Educational Books (Asia) Ltd : Kuala Lumpur.Zahir Ahmad, et.al. (2007). Wacana Persuratan Melayu. Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya :Kuala Lumpur.Zahir Ahmad. ( 2011 ). Sastera dan Manusia. Dewan Bahasa Dan Pustaka : Kuala Lumpur.Zainal Abidin Abu Bakar. ( 2008 ). Kesultanan Melayu Melaka :Pentadbiran Kuno atau Moden?Institut Kajian Sejarah Dan Patriotisme Malaysia : Melaka.Zubir Idris, ( 2011 ). Etnosentrisme Melayu Dalam Sulalatus Salatin. Jurnal Melayu(7): 107-120. Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya: KualaLumpur.