Teori Teksdealisme dalam gaya keibubapaan novel Komsas Sukar Membawa Tuah dan Merenang Gelora

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gaya keibubapaan dalam novel Komsas SukarMembawa Tuah dan Merenang Gelora. Dalam kajian ini, pengkaji menggunakan kaedahkepustakaan dan kajian teks. Asas dan dasar kepada kajian ini dirungkai melalui empat prinsip TeoriTeksdealisme yang diasaskan oleh Abdul...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Ruziwati Abu Samah
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5370
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:5370
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic HQ The family
Marriage
Woman
spellingShingle HQ The family
Marriage
Woman
Ruziwati Abu Samah
Teori Teksdealisme dalam gaya keibubapaan novel Komsas Sukar Membawa Tuah dan Merenang Gelora
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gaya keibubapaan dalam novel Komsas SukarMembawa Tuah dan Merenang Gelora. Dalam kajian ini, pengkaji menggunakan kaedahkepustakaan dan kajian teks. Asas dan dasar kepada kajian ini dirungkai melalui empat prinsip TeoriTeksdealisme yang diasaskan oleh Abdul Rahman Napiah, iaitu prinsip kehadiran,pelanggaran, pengukuhan dan keunggulan. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa, novel Komsas yang menggunakan gaya keibubapaan memainkan peranan yang luas dalam pembentukansebuah masyarakat dan dilihat lebih bersifat mendidik. Kajian ini mendapati peranan ibu bapaamat besar dalam menentukan perkembangan identiti dan tingkah laku anak- anak yang membantumeningkatkan penghargaan kendiri dan emosi mereka. Kajian ini juga mendapati gaya asuhan yangbersifat penolakan daripada ibu bapa menyebabkan remaja terabai dan terjebak dengandelinkuensi. Ibu bapa yang sering menghargai dan menyokong anak-anak didapati memberi peluangkepada anak-anak untuk berkongsi pendapat dengan mereka dan meningkatkan keyakinan diri mereka.Melalui dapatan kajian yang menggunakan keempat-empat prinsip Teksdealisme, pengkaji mendapatiprinsip keunggulan paling dominan digunakan. Ibu bapa yang memiliki sifat keberanian dankebijaksanaan dalam mendidik adalah wadah yang berkesan dijadikan teladan dalam kehidupanmasyarakat hari ini. Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa gaya keibubapaan memainkan perananpenting kepada pembentukan sahsiah remaja yang unggul seperti yang diaspirasikan olehnegara. Kajian yang lebih komprehensif perlu dilaksanakan supaya ilmu keibubapaan inidapat dikembangkan dandipupuk penggunaannya kepada para ibu bapa dalam usaha membangunkan bangsa.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Ruziwati Abu Samah
author_facet Ruziwati Abu Samah
author_sort Ruziwati Abu Samah
title Teori Teksdealisme dalam gaya keibubapaan novel Komsas Sukar Membawa Tuah dan Merenang Gelora
title_short Teori Teksdealisme dalam gaya keibubapaan novel Komsas Sukar Membawa Tuah dan Merenang Gelora
title_full Teori Teksdealisme dalam gaya keibubapaan novel Komsas Sukar Membawa Tuah dan Merenang Gelora
title_fullStr Teori Teksdealisme dalam gaya keibubapaan novel Komsas Sukar Membawa Tuah dan Merenang Gelora
title_full_unstemmed Teori Teksdealisme dalam gaya keibubapaan novel Komsas Sukar Membawa Tuah dan Merenang Gelora
title_sort teori teksdealisme dalam gaya keibubapaan novel komsas sukar membawa tuah dan merenang gelora
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Bahasa dan Komunikasi
publishDate 2019
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5370
_version_ 1747833185745502208
spelling oai:ir.upsi.edu.my:53702020-11-18 Teori Teksdealisme dalam gaya keibubapaan novel Komsas Sukar Membawa Tuah dan Merenang Gelora 2019 Ruziwati Abu Samah HQ The family. Marriage. Woman Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gaya keibubapaan dalam novel Komsas SukarMembawa Tuah dan Merenang Gelora. Dalam kajian ini, pengkaji menggunakan kaedahkepustakaan dan kajian teks. Asas dan dasar kepada kajian ini dirungkai melalui empat prinsip TeoriTeksdealisme yang diasaskan oleh Abdul Rahman Napiah, iaitu prinsip kehadiran,pelanggaran, pengukuhan dan keunggulan. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa, novel Komsas yang menggunakan gaya keibubapaan memainkan peranan yang luas dalam pembentukansebuah masyarakat dan dilihat lebih bersifat mendidik. Kajian ini mendapati peranan ibu bapaamat besar dalam menentukan perkembangan identiti dan tingkah laku anak- anak yang membantumeningkatkan penghargaan kendiri dan emosi mereka. Kajian ini juga mendapati gaya asuhan yangbersifat penolakan daripada ibu bapa menyebabkan remaja terabai dan terjebak dengandelinkuensi. Ibu bapa yang sering menghargai dan menyokong anak-anak didapati memberi peluangkepada anak-anak untuk berkongsi pendapat dengan mereka dan meningkatkan keyakinan diri mereka.Melalui dapatan kajian yang menggunakan keempat-empat prinsip Teksdealisme, pengkaji mendapatiprinsip keunggulan paling dominan digunakan. Ibu bapa yang memiliki sifat keberanian dankebijaksanaan dalam mendidik adalah wadah yang berkesan dijadikan teladan dalam kehidupanmasyarakat hari ini. Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa gaya keibubapaan memainkan perananpenting kepada pembentukan sahsiah remaja yang unggul seperti yang diaspirasikan olehnegara. Kajian yang lebih komprehensif perlu dilaksanakan supaya ilmu keibubapaan inidapat dikembangkan dandipupuk penggunaannya kepada para ibu bapa dalam usaha membangunkan bangsa. 2019 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5370 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5370 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi A.Samad Said.(2013). Proses Kreativiti A.Samad Said Berasaskan TeoriTeksdealisme. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Aamirah Amran. (2015). Peranan keluarga menjamin keselamatan anak-anak. Kuala Lumpur: PustakaKarya.Abdul Adib Asnawi. (2017). Penerimaan Gaya Keibubapaan dalam Kalangan Remaja danKesannya Terhadap Perkembangan Kecerdasan Emosi, Kota Kinabalu: Universiti Malaysia Sabah.Abdul Adib Asnawil, Agnis Sombuling, Lailawati Madlan. (2017). Penerimaan gaya keibubapaan dalamkalangan remaja dan kesannya terhadap perkembangan kecerdasan emosi. Kota Kinabalu: UniversitiMalaysia Sabah.Abdul Aziz Mohd Yatim. (2017). Mampukah kasih sayang mendisiplinkan remaja.Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.Abdul Munir Ismail dan Saharizah Mohd Saleh. (2014). Analisis bentuk didikan ibu bapa membentuksahsiah cemerlang. Tanjung Malim: Universiti PendidikanSultan Idris.Abdullah Khairi.(2017). Peranan ibu bapa dan anak. Selangor: Universiti Putra Malaysia.Abdullah Nasih.(2015). Identifikasi peranan ibu bapa dalam memastikankelangsungan remaja. Bangi , Selangor: Universiti Kebangsaan Malaysia.Abu Naim Kassan dan Zulkifli Salim. (2013). Watak dan perwatakan dalam cereka, mimbar kata,Screen Writers Arena. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distribution Sdn. Bhd.Abu Ridhwan. (2012). Motivasi : Generasi yang bercita-cita tinggi, Jurnal Hadhari 45-62, Bangi,Selangor: Universiti Kebangsaan Malaysia.Afid Burhanuddin. (2013). Analisis data, pengertian dan kegunaan, Serdang,Selangor: UniversitiPutra Malaysia.Ahmad Nazreen Mohd Fauzi. (2014). Tinjauan literatur dalam penyelidikan tindakan,Bangi, Selangor: Universiti Kebangsaan Malaysia.Akhiar Pardi & Shamsina Shamsuddin.(2011). Pengantar Penyelidikan Tindakandalam Penyelidikan Pendidikan. Puchong: Penerbitan Multimedia Sdn. BhdAlegre. (2012). Parental Involvement and their relationship to emotion well being ofadolescent. Paper presented at the annual conference of the National Council of family Research.Orlando FL.Ali Hafizar Rawi, Noranida Abdullah. (2015). Hubungan antara jenis komunikasi dan gaya asuhan ibubapa terhadap tingkah laku devian remaja. Melaka: Universiti Teknik Malaysia.Amani Dahaman. (2012). Tinjauan Literatur, Satu kajian, Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Aminuddin Mansor. (2013). Melahirkan modal insan berkualiti, Kuala Lumpur: UtusanOnline.comAnwar Ridhwan. (2013). Karya dan kekuasaan pengarang penilaian dan gaya naratif mutakhir. KualaLumpur: Universiti Kebangsaan Malaysia.Aziz Ataullah. (2016). Peranan kritikan sastera dalam perkembangan kesusasteraan dan bidangkesusasteraan, Kuching: Utusan Borneo,Sarawak.Azman Ismail. (2014). Teksdealisme perlu dimatangkan, Kuala Lumpur: utusan online.com.Baayah Baba. (2015), Mendidik anak abad 21: Satu pengalaman, MPH online. Baumrind. (1966).Effects of authoritative parental control on child behavior.Berkeley: University of California.Bogdan dalam Sugiyono, (2013) Metode penelitian kualitatif dan kuantitatif,Bandung: Alfabeta.Budd et al. (2012), Parenting Questionnaire, Journal of child and family studies.D. Stanley Eitzen, (2014). Permasalahan sosial dalam kalangan remaja di Selangor, Seminarantarabangsa akidah dan dakwah dan syariah, Kuala Lumpur: Social Problems. Ed. 13, PearsonE.Setyawati. (2014). Analisis nilai moral dalam novel Surat Kecil Untuk Tuhan.Surakarta: Universiti Muhammadiah.Evi Idawati. (2012). Analisis gaya bahasa dalam novel Teratak, Surakarta: Universiti Muhammadiyah.Faizan. (2013). Peranan ibu bapa dalam usaha mendidik dan melahirkan anak-anak yang berakhlakmulia.,Kuala Lumpur: utusan online.comFanidya. (2013). Kenakalan pada Remaja yang Mengalami Perceraian Orang Tua,Indonesia: Kompas.com.Fatimah Saidin dan Jamilah Ahmad. (2013). Kesan pembacaan novel kepada remajadi Malaysia. Kuala Lumpur Institut Penyelidekan Pembangunan BeliaMalaysia.Fauziah Hanim et.al (2012). Kepentingan penghayatan akidah melalui nama-namaAllah dalam pengukuhan institusi kekeluargaan, Bangi, Selangor: UniversitiKebangsaan Malaysia.Fauziah Hanim. (2012).Identifikasi peranan ibu bapa dalam memastikankelangsungan pendidikan tahfiz anak-anak. Johor : Universiti TeknologiMalaysia.Faziela Abu Bakar. (2016), Unsur konflik dalam novel remaja terpilih, Serdang,Selangor: Universiti Putra Malaysia.Hafizah Abu Bakar. (2012).Hubungan gaya keibubapaan dengan penghargaankendiri pelajar sekolah tahfiz, Tanjung Malim: Universiti Pendidikan SultanIdris.Haifa Karimah Mufidah. (2015). Penelitian Kualitatif Deskriftif, Johor: UniversitiTeknologi Malaysia.Hairulnizam Abdullah. (2017). Journal of Human Capital Development, Melaka:Universiti Teknik Malaysia.Halis Azhan. (2014), Dinamika tema dalam novel remaja di Malaysia. Serdang,Selangor: Universiti Putra Malaysia.Hamidah Sulaiman. (2013). Hubungan antara kecerdasan emosi dengan gaya asuhanibu bapa dalam kalangan remaja. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Harien Puspitawati . (2013). Konsep dan Teori Keluarga, Universiti Pertanian BogorHashim Bedu. (2015). Keruntuhan akhlak dan gejala sosial dalam keluarga,Skudai,Johor: Universiti Teknologi Malaysia.Hasselblad & Holmqvist.,(2012) The Impact on adult life and relationships, OxfordUniversity Press.Hassim. (2012),Gaya keibubapaan terhadap pencapaian akademik pelajar sekolahmenengah, Skudai, Jphor: Universiti Teknologi Malaysia.Hilal Asyraff .(2016). Cabaran ibu bapa masa kini, merahsilu.blogspot.com.Hisam Sam. (2016). Novel dan pengertiannya. Kuala Lumpur : Pendidikan.com.Izzah, Nur Aida Raffar. (2015). Personaliti bapa daripada perspektif Islam, Bangi,Selangor: Universiti Kebangsaan Malaysia.Jaafar Abdul Rahman. (2012). Teori Teksdealisme dan kritikan sastera, KualaLumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.Jacqualyn Su Wan Chaun. (2016). Langkah-langkah menangani masalah tingkah lakuremaja. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Jais Sahok. (2012). Kesusasteraan Melayu satu kajian, Kuala Lumpur: UniversitiTerbuka Malaysia.Johanes Bulat. (2015). Kesahan dan kebolehpercayaan dalam pendidikan kualitatif,Keningau, Sabah: Institut Pendidikan guru.Jumali Selamat. (2012). Cerminan Sastera dan Nilai murnii dalam novel remaja,Serdang, Selangor: Universiti Putra Malaysia.Kamarul Azmi Jasmi. (2016). Kesahan dan kebolehpercayaan dalam kajian kualitatif.Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Kamarulzaman Kamaruddin, (2016). Parental stress in parents of children withlearning disabilities: A limited demographic factors, Kangar: UniversitiMalaysia Perlis.Kamus Dewan Edisi Keempat. (2013). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka,Kementerian Pelajaran Malaysia. (2013). Hala tuju sektor pembangunankemanusiaan, Hal Ehwal Murid, Putrajaya: Kementerian Pelajaran Malaysia.Khairy Jamaluddin Abu Bakar. (2017), Penyalahgunaan dadah dalam kalangan remaja,Kuala Lumpur: Berita Harian.com.Kilazur Asyikin. (2012). Konflik kecelaruan remaja hari ini, Utusan online.comMana Sikana. (1996). Teori Sastera Teksdealisme: Bangi , Universiti KebangsaanMalaysia.Mana Sikana. (1998). Falsafah dan seni kreatif Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasadan Pustaka.Mardhiyyah Zamani, Nurazan Mohmad Rouyan. (2016). Pengaruh Serta Peranan IbuBapa Dalam Pembentukan Personaliti Dan Keperibadian, Kuantan: UniversitiMalaysia Pahang.Mawar Shafei. (2014). Teksdealisme punya potensi besar, Bangi: UniversitiKebangsaan Malaysia.Mohd Hanafiah Malek. (2017). Ibu bapa pendorong anak-anak, Shah Alam: UniversitiTeknologi Mara.Mohd Nazri bin Zainuddin. (2015)..Sejarah Tengku Menteri (Malaysia) dan UrihPesisir (Brunei). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Mohd Saipiddin b. Suliman. (2016). Penerapan Teori Stilistik Dan Teksdealisme BagiMenganalisis Puisi TRI-V Abdul Ghafar Ibrahim. Kuala Lumpur: UniversitiMalaya.Muhd Rafi Abu Bakar dan Muhd Razali Jantan. (2012). Novel Isa Kamari: Satuanalisis Teksdealisme, Singapura: Pustaka Nasional.Murphy et.al. (2013). Penceritaan dalam drama, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa DanPustaka.Nastasa dan Sala.(2012). Personaliti dan tingkah laku remaja dan kesannya terhadapemosi remaja. Kota Kinabalu: Universiti Malaysia Sabah.Nik Hairi Omar, Azmi Abdul Manaf dan Ahmad Shazili Ayob. (2012), PengujianModel Gaya Keibubapaan Baumrind Ke atas Pencapaian Akademik PelajarSekolah Menengah, Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia.Nisa Rachmah Nur Aganthi. (2013). Nilai-nilai spiritual dalam keluarga untukmeningkatkan kualiti hidup, Surakarta: Universiti Muhammadiyah.Nooraini Othman dan Salasiah Khairollah.(2013). Explorasi hubungan antaraPersonaliti Islamik dan gaya keibubapaan, Skudai: Universiti TeknologiMalaysia.Noranizah Yusuf. (2012). Faktor persekitaraan dan hubungannya dengan faktor jatidiri remaja, Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.Norasma Salleh. (2012). Peranan ibu bapa dalam pembentukan sahsiah anak-anak,Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.Nordin Saad. (2016). Sastera tidak lagi mendapat tempat di hati remaja, KualaLumpur: Utusan online.com.Norhaida Shaarani, Muhammad Firdaus Muhammad Sabri. (2015). Mengkajisokongan ibu bapa terhadap prestasi akademik pelajar kolej, Selangor: KolejUniversiti Islam Antarabangsa.Norhaida Shaarani, Muhd Firdaus. (2015). Hubungan sokongan ibu bapa terhadapprestasi akademik pelajar kolej , Kuala Lumpur: Universiti IslamAntarabangsa.Norhamizah Hashim.(2015). Psikologi keperluan remaja dalam novel-novel remajahadiah sastera. Kuala Lumpur: kumpulan utusan.Norkhalilah Gusti Hassan. (2017). Kenal pasti potensi diri anak, Bangi: UniversitiKebangsaan Malaysia.Norraini Othman dan Salasiah Khairollah. (2013). Explorasi hubungan antarapersonaliti Islamik dan gaya keibubapaan, Bangi: Universiti KebangsaanMalaysia.Nurnaseha Mohd Zan. (2017). Masalah sosial remaja cabaran perlu diatasi segera,Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.Nurzatil Ismah Azizan.(2015). Permasalahan sosial dalam kalangan remaja diSelangor, Kuala Lumpur: Seminar Antarabangsa Akidah, Dakwah DanSyariah.Nurzulaikha . (2017). Ciri-ciri remaja berwawasan. Kuala Lumpur: utusanonline.com.Othman dan Normalina,(2016). Gaya keibubapaan mengikut etnik danhubungannya. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.Permata Nurani. (2013). Hubungan gaya keibubapaan dengan penghargaan kendiri.Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.Rabiatul Adaweeyah. (2017). Peranan ibu bapa dalam menangani masalah pararemaja. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Rahimah Abdul Rahim. (2012). Gaya asuhan ibu bapa terhadap anak-anak, Bangi:Universiti Kebangsaaan Malaysia.Rais Yatim. (2017). Masalah sosial dalam kalangan remaja kini, Kuala Lumpur:Utusan Malaysia.Rasdan Ahmad. (2015). Novel picisan meracuni remaja, Kuala Lumpur: Utusanonline.com.Razali. (2013). Gaya asuhan ibu bapa terhadap pencapaian akademik anak, Johor:Universiti Tun Hussein Onn.Ruslan Ngah. (2011). Merenang Gelora. Kuala Lumpur: Utusan Publications &Distributors Sdn. Bhd.S.Othman Kelantan. (2012). Kajian pemikiran sasterawan negara. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka.Salimynezhad. (2015). Hubungan keibubapaan dengan kecerdasan emosi remaja,Serdang: Universiti Putra Malaysia.Salleh. (2012). Gaya keibubapaan terhadap pencapaian akademik pelajar sekolahmenengah. Johor: Universiti Teknologi Husein Onn.Sarina et.al. (2014). Hubungan gaya keibubapaan dengan anak. Serdang: UniversitiPutra Malaysia.Senan Ibrahim. (2010), Falsafah Pendidikan Kebangsaan, Pembentukan individu yangseimbang, Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.Siti Nadirah Hafidzin. (2015). Impak besar jalinan emosi anak , ibubapa. KualaLumpur: Harian Metro.comSiti Nadirah Hafidzin. (2016). Suami pelindung anak, isteri, Kuala Lumpur: HarianMetro.com.Siti Nor Bahyah Mahmood. (2016). Peranan ibu bapa sebagai role model untukmendidik anak yang sihat dan cemerlang, Selangor: Telaga Biru, Sdn Bhd.Siti Nurshahizan Razali. (2014).Gaya keibubapaan terhadap pencapaian akademikpelajar sekolah menengah. Skudai: Universiti Tun Hussein Onn.Sohaimi Abdul Aziz. (2011). Pengajaran Kesusasteraan Melayu dalam masyarakatberbudaya popular, Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia.Suziana Che Will. (2007). Sukar Membawa Tuah, Kuala Lumpur: Rindu Senja SdnBhd.Syuaibatul Islamiah Roeswardhi. (2012).Gaya keibubapaan dan hubungannya denganprofil remaja anak dalam keluarga ibu tunggal. Skudai : Universiti TeknologiMalaysia.Taufek, (2014). Peranan ibu bapa dalam pembentukan disiplin anak, Bangi,Selangor: Universiti Kebangsaan Malaysia.Ummu Hany Almasitoh. (2012). Journal of Human Capital Development,Melaka:Universiti Teknik Malaysia.Wan Anita Wan Abas.(2015). Hubungan antara gaya keibubapaan denganpenggunaan internet kanak-kanak. Serdang:.Universiti Putra Malaysia.Wan Norlidza Wan Mohd Zain. (2015). Menganalisis gaya keibubapaan dalam novelyang mempengaruhi pembentukan sahsiah remaja, Kuala Lumpur: UniversitiMalaya.Yusni Mohd Yusuf. (2015) Kesan bimbingan kelompok terhadap konsep kendirimurid sekolah rendah, Fakulti Pendidikan, Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Zaid Mohamad. (2016). Bentuk anak jadi pemimpin, Kuala Lumpur: Harian metroZairin Zulaikha Harun. (2014),Novel, penulisan kreatif Bahasa Melayu, KualaLumpur: Penulisan kreatif proudly.Zakaria Stapa, Ahmad Munawar Ismail dan Noranizah Yusuf. (2015),Faktorpersekitaran sosial dan hubungannya dengan pembentukan jati diri, JurnalHadhari,Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.Zanaton Hj Iksan. (2016). Kualiti ilmu berasaskan kesahan dan koebolehpercayaandata dalam penyebaran ilmu Islam. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa danPustaka.Zulinamin. (2013). Punca gejala sosial, Putrajaya: Kementerian Pelajaran Malaysia.Zuria Mahmud. (2014). Kanak-kanak yang didera kurang menghormati ibu bapa,Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.