Keberkesanan modul M-JsasFC terhadap pembelajaran murid pendidikan asas Vokasional

Kajian ini dijalankan untuk menguji keberkesanan pelaksanaan Modul Jahitan Asas Flip Card(M-JsasFC) dalam pembelajaran Pendidikan Asas Vokasional (PAV) tingkatan satu di sekolahmenengah kebangsaan. M-JsasFC dibangunkan menggunakan Model Russell dan Model Dick dan Careyberdasarkan Teori Konstruktivis...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Rohani Seman
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2018
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5392
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Kajian ini dijalankan untuk menguji keberkesanan pelaksanaan Modul Jahitan Asas Flip Card(M-JsasFC) dalam pembelajaran Pendidikan Asas Vokasional (PAV) tingkatan satu di sekolahmenengah kebangsaan. M-JsasFC dibangunkan menggunakan Model Russell dan Model Dick dan Careyberdasarkan Teori Konstruktivisme, Teori Beban Kognitif dan Model Penilaian Kirkpatrick.M-JsasFC terdiri daripada bahan bercetak flip card dan bahan multimedia berkaitan jahitan asas.Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen ujian pra dan ujian pos. Kaedahpensampelan rawak kluster digunakan bagi pemilihan sampel di zon utara dan zon timur. Respondenkajian terdiri daripada 60 orang murid kumpulan rawatan dan 60 orang murid kumpulankawalan. Proses pembelajaran dan pengajaran kumpulan rawatan menggunakan M- JsasFCmanakala kumpulan kawalan menggunakan modul sedia ada selama lapan minggu. Kajian ini jugadijalankan dalam tiga fasa iaitu fasa analisis keperluan, reka bentuk dan pembangunan modul danpenilaian keberkesanan modul. Data dikumpul melalui soal selidik, ujian pra dan ujian pos sertatemu bual separa berstruktur. Dapatan analisis ujian MANCOVA menunjukkan terdapat perbezaan skormin yang signifikan bagi pencapaian [F(1,113) = 90.942, p