Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru reka bentuk dan teknologi terhadap amalan dalam pentaksiran berasaskan sekolah
Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan satu pentaksiran yang bersifatholistik iaitu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan psikomotor(jasmani) selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Kurikulum StandardSekolah Rendah (KSSR). Kajian ini bertujuan mengenal pa...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5394 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:5394 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Siti Nor Aisah Moktar Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru reka bentuk dan teknologi terhadap amalan dalam pentaksiran berasaskan sekolah |
description |
Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan satu pentaksiran yang bersifatholistik iaitu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan psikomotor(jasmani) selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Kurikulum StandardSekolah Rendah (KSSR). Kajian ini bertujuan mengenal pasti kesediaan, penerimaandan pengoperasian guru Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) terhadap amalan dalamPBS di sekolah kebangsaan negeri-negeri di zon selatan iaitu Negeri Sembilan,Melaka dan Johor. Kajian ini adalah kajian kuantitatif dengan menggunakan rekabentuk tinjauan bagi mengumpul data. Sampel kajian adalah seramai 275 orang guruyang terdiri daripada guru yang mengajar murid tahun 4, 5 dan 6 dari 275 buahsekolah yang telah dipilih. Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidikyang terdiri daripada 12 item yang telah dibina dan melalui proses kesahan dankebolehpercayaan. Analisis yang digunakan dalam kajian ini ialah kekerapan danperatusan, ujian korelasi dan regresi pelbagai. Data yang telah dikumpul dianalisismenggunakan perisian Statistical Packages For Social Science (SPSS). Hasil dapatankajian menunjukkan amalan guru sebelum dengan min 3.97 (SP=.687), semasadengan min 4.00 (SP=.604) dan selepas dengan min 4.02 (SP=.627) melaksanakanpentaksiran adalah baik. Hasil ujian korelasi menunjukkan terdapatnya hubunganyang signifikan pada tahap 0.01 di antara kesediaan, penerimaan dan pengoperasianguru RBT terhadap amalan dalam melaksanakan PBS (r=0.403). Hasil ujian regresipelbagai menunjukkan terdapat pengaruh yang signifikan bagi konstruk kesediaan,penerimaan dan pengoperasian terhadap amalan guru RBT melaksanakan PBS(=0.497). Secara keseluruhannya, dapatan kajian mendapati bahawa amalan gurudalam melaksanakan PBS berada di tahap yang baik dengan min 4.01 (SP=.572) dimana guru melaksanakan PBS mengikut amalan yang telah ditetapkan. Implikasidaripada kajian ini diharap dapat membantu pihak Kementerian Pendidikan Malaysia,Jabatan Pendidikan Negeri, Pejabat Pendidikan Daerah, guru besar-guru besar danguru-guru dalam meningkatkan kualiti sistem pendidikan di Malaysia menerusipelaksanaan PBS. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Siti Nor Aisah Moktar |
author_facet |
Siti Nor Aisah Moktar |
author_sort |
Siti Nor Aisah Moktar |
title |
Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru reka bentuk dan teknologi terhadap amalan dalam pentaksiran berasaskan sekolah |
title_short |
Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru reka bentuk dan teknologi terhadap amalan dalam pentaksiran berasaskan sekolah |
title_full |
Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru reka bentuk dan teknologi terhadap amalan dalam pentaksiran berasaskan sekolah |
title_fullStr |
Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru reka bentuk dan teknologi terhadap amalan dalam pentaksiran berasaskan sekolah |
title_full_unstemmed |
Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru reka bentuk dan teknologi terhadap amalan dalam pentaksiran berasaskan sekolah |
title_sort |
kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru reka bentuk dan teknologi terhadap amalan dalam pentaksiran berasaskan sekolah |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Teknikal dan Vokasional |
publishDate |
2019 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5394 |
_version_ |
1747833190227116032 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:53942020-11-26 Kesediaan, penerimaan dan pengoperasian guru reka bentuk dan teknologi terhadap amalan dalam pentaksiran berasaskan sekolah 2019 Siti Nor Aisah Moktar LB Theory and practice of education Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan satu pentaksiran yang bersifatholistik iaitu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan psikomotor(jasmani) selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Kurikulum StandardSekolah Rendah (KSSR). Kajian ini bertujuan mengenal pasti kesediaan, penerimaandan pengoperasian guru Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) terhadap amalan dalamPBS di sekolah kebangsaan negeri-negeri di zon selatan iaitu Negeri Sembilan,Melaka dan Johor. Kajian ini adalah kajian kuantitatif dengan menggunakan rekabentuk tinjauan bagi mengumpul data. Sampel kajian adalah seramai 275 orang guruyang terdiri daripada guru yang mengajar murid tahun 4, 5 dan 6 dari 275 buahsekolah yang telah dipilih. Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidikyang terdiri daripada 12 item yang telah dibina dan melalui proses kesahan dankebolehpercayaan. Analisis yang digunakan dalam kajian ini ialah kekerapan danperatusan, ujian korelasi dan regresi pelbagai. Data yang telah dikumpul dianalisismenggunakan perisian Statistical Packages For Social Science (SPSS). Hasil dapatankajian menunjukkan amalan guru sebelum dengan min 3.97 (SP=.687), semasadengan min 4.00 (SP=.604) dan selepas dengan min 4.02 (SP=.627) melaksanakanpentaksiran adalah baik. Hasil ujian korelasi menunjukkan terdapatnya hubunganyang signifikan pada tahap 0.01 di antara kesediaan, penerimaan dan pengoperasianguru RBT terhadap amalan dalam melaksanakan PBS (r=0.403). Hasil ujian regresipelbagai menunjukkan terdapat pengaruh yang signifikan bagi konstruk kesediaan,penerimaan dan pengoperasian terhadap amalan guru RBT melaksanakan PBS(=0.497). Secara keseluruhannya, dapatan kajian mendapati bahawa amalan gurudalam melaksanakan PBS berada di tahap yang baik dengan min 4.01 (SP=.572) dimana guru melaksanakan PBS mengikut amalan yang telah ditetapkan. Implikasidaripada kajian ini diharap dapat membantu pihak Kementerian Pendidikan Malaysia,Jabatan Pendidikan Negeri, Pejabat Pendidikan Daerah, guru besar-guru besar danguru-guru dalam meningkatkan kualiti sistem pendidikan di Malaysia menerusipelaksanaan PBS. 2019 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5394 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5394 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Teknikal dan Vokasional Abdul Zubir, A.G. (2007). Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah DikalanganGuru Tingkatan Tiga. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Abdul Said Ambotang. (2017). Tahap Integriti dan Kesediaan Guru DenganPelaksanaan PBS Sekolah Rendah. Fakulti Psikologi dan Pendidikan, UniversitiMalaysia Sabah.Adi Badiozaman, T. (2006). Improving the quality of primary education in Malaysiathrough curriculum innovation: Some current issues on assessment of studentsperformance and achievement. Proceedings 3rd International Conference onMeasurement and Evaluation in Education (ICMEE), Penang: Universiti SainsMalaysia.Ahmad Zaidi Hussin & Mohd Isha Awang. (2018). Pengetahuan dan Sikap Guru-guruKemahiran Hidup Bersepadu (KHB) dalam Pelaksanaan Pentaksiran Formatif diMalaysia. Pusat Pengajian Pendidikan dan Bahasa Moden, Universiti UtaraMalaysia.Ang, J.E, & Ramiah, B. (2013). Kepimpinan Instruksional: Satu Panduan Praktikal.Selangor : PTS Akdemia.Aniza Ahmad, & Zamri Mahamod. (2015). Tahap kemahiran guru bahasa melayusekolah menengah dalam melaksanakan pentaksiran berasaskan sekolahberdasarkan jantina, opsyen dan tempat mengajar. Jurnal Pendidikan BahasaMelayu, 5(Mei), 1829.Asraf Mubarak Atan. (2013). Beban tugas guru dalam Pelaksanaan PBS di SekolahKebangsaan Bandar dan Luar Bandar di Daerah Muar. Universiti TeknologiMalaysia.Atan Long (1982). Pedagogi Kaedah Am Mengajar. Petaling Jaya: Amiza Publising SdnBhd.Aziah Ismail, Ooi hew Hong. (2015). Sokongan Pihak Pengurusan Sekolah TerhadapTekanan Kerja Guru di Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Jenis KebangsaanCina. Universiti Sains Malaysia.Bahagian Pembangunan Kurikulum. (2013). Dokumen Standard Kurikulum StandardSekolah Rendah (KSSR) Reka Bentuk dan Teknologi Tahun 4. KementerianPendidikan Malaysia.Black, P. & Wiliam, D. (2010). In praise of educational research: Formative assessment.British Educational Research Journal. http://www.informaworld.com/smpp/Buku Rujukan dan Panduan PBS. (2012). Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.Creswell, J., W. (2012). Research Design: Qualitative, Quantitative and Model MethodsApproaches. United States of America. Sage.Chua Y. P. (2003). Asas Statistik Penyelidikan Analisis Data Skala Likert. Kuala Lumpur:McGraw-Hill Education (Malaysia) Sdn. Bhd.Chua Y. P. (2014). Ujian Regresi, Analisis Faktor dan Analisis SEM. Shah Alam:McGraw-Hill Education (Malaysia) Sdn. Bhd.Chua Y. P. (2014). Ujian Univariat dan Multivariat. Kuala Lumpur. McGraw-HillEducation (Malaysia) Sdn. Bhd.Cohen. L., Manion. L. & Morrison. K. (2008). Research Methods in Education. Sixthedition. London: Routlegde-Falmer.Dayangku Nur Hazila Awg Jaafari. (2015). Diseminasi Pengetahuan Dalam PenilaianBerasaskan Sekolah Dalam Kalangan Guru. Universiti Malaysia Sarawak.Elangkumaran Davarajoo. (2012). Hubungan Antara Kepimpinan Pengajaran GuruBesar Dengan Komitmen Kerja Dan Kepuasan Kerja Guru Sekolah Rendah diZon Tanjung Karang. Kertas Final. Seminar Nasional Pengurusan DanKepimpinan Pendidikan Kali ke-19 (SN19) Tahun 2012.Fakhri Abdul Khalil, & Mohd Isha Awang. (2016). Teacher Readiness Issues inImplementing School-Based Assessment. EDUCATUM-Journal of SocialScience, 2(November), 17.Gardner, J., Harlen, W., Hayward, L. & Stobart, G. (2008). Changing AssessmentPractice. Assessment Reform Group: United Kingdom.Gonzales, L. (2012). A Teacher s Formative Assessment Perceptions and Practices inOral Intermediate English Courses at the Universit de Montral. (PhDs Thesis).Available from ProQuest Dissertations and Theses database.Hamdani Hamami. (2013). Beban Tugas Guru di Sekolah Kebangsaan Daerah KotaTinggi, Universiti Teknologi Malaysia.Hamidah Yusof, Jamal Yunus & Khalip Musa. (2015). Kaedah penyelidikan: Pengurusanpendidikan. Tanjong Malim: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.Heitink, M. C., Van der Kleij, F. M., Veldkamp, B. P., Schildkamp, K., & Kippers, W. B.(2016). A systematic review of prerequisites for implementing assessment forlearning in classroom practice. Educational Research Review, 17, 5062.https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.12.002Holt, D.T, & Vardaman, J.M. (2013). Towards a comprehensive understanding ofreadiness for change: The case for an expanded conceptualization. Journal ofChange Management, 13(1), 9-18Hong Kong Education Bureau (2010). Implementation of the New Academic Structurefor Senior Secondary Education and Higher Education. Dicapai pada Disember2017 di www.edb.gov.hk/Ismadiah Omar. (2012). Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) diSekolah-sekolah Kebangsaan Gelang Patah, Johor. Masters Project PaperReport, Malaysia University Tekchnology.Jumahat (2013). Faktor-faktor Penentu Stres Dalam Kalangan Guru: Sekolah RendahMubaligh di Kuala Lumpur. Institute of Eduation, International Islamic UniversityMalaysia.Kamus Dewan. (4th ed) (2006). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. PusatPerkembangan Kurikulum.(2001). Falsafah Pendidikan Kebangsaan.Kementerian Pelajaran Malaysia (2006). Edisi Pelancaran PIPP 2006-2010. Putrajaya:Kementerian Pelajaran Malaysia.Kementerian Pelajaran Malaysia. (2012). Dasar Pendidikan Kebangsaan. Dicapai padaMei 20, 2013, di http://www.moe.gov.my/bppdp/dasar/BUKU%20DASAR.pdf.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia2013-2025. Putrajaya: Bahagian Pendidikan Guru.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2012). Laporan Tahunan 2011. Bahagian Dasar danPembangunan Korporat: Kuala Lumpur.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2014). Teks Ucapan Menteri Pendidikan Tan SriMuhyiddin Mohd Yassin: Penambahbaikan Pentaksiran Berasaskan Sekolah,http://www.moe.gov.myKlenowski, V. (2013). School-Based assessment, standards, teacher judgement andmoderation: Message from research. Kertas dibentangkan di SeminarCambridge Horizons pada 3 Jun 2013. Subang Jaya, Malaysia.Krejcie & Morgan. 1970. Dlm. Aziziet.al. (2007). Manual pentaksiran berasaskansekolah. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia.Lembaga Peperiksaan Malaysia. (2008). Pentaksiran berasaskan sekolah. Putrajaya:Unit UPSR.Lembaga Peperiksaan Malaysia. (2012). Panduan Pengurusan Pentaksiran BerasaskanSekolah (PBS). Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.Linda Dale Bloomberg & Marie Volpe (2008). Completing your qualitativedissertation, a roadmap from beginning to end. Sage Publication.Mak Soon Sang. (1990). Pedagogi 4: Pemulihan, Pengayaan dan Isu Pendidikan. KualaLumpur: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.Matlamat dan Misi. Kuala Lumpur: Kementerian Pendidikan Malaysia. PerlaksanaanPentaksiran Berasaskan Sekolah PBS (2010) Dicapai pada Oktober 22, 2015 diwww.ppdkluang.my/v1/?p=2079Mazliyana Ayub (2011). Budaya Kesamaan dan Kekuasaan Dalam PembelajaranPelajar Pendidikan Teknik dan Vokasional: Kajian Kes Kualitatif DimensiHubungan Sosial. Laporan Projek Sarjana yang tidak diterbitkan. Universiti TunHussein Onn Malaysia.Mazlini Adnan & Norfazelawati Abd. Kadir. (2014). Amalan pentaksiran berasaskansekolah (PBS) dalam kalangan guru matematik sekolah menengah. TanjungMalim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.McMillan, J.H. (2000). Fundamental assessment principles for teachers and schooladministrators. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(8). Dicapai padaJun 2017 di http://PAREonline.net/getvn.asp?v=7&n=8.McMillan, J.H. & Schumacher, S. (2010). Research in Education: Evidence-BasedInquiry. Seventh Edition. Pearson Education Inc: New Jersey.Mohamad Azhar, M.A. (2006). Amalan Pentaksiran Di Sekolah Menengah. Tesis PhD.Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Mohamad Majid, K. (1990), Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: DewanBahasa dan Pustaka.Mohd Nor, M. (1994). Pelaksanaan kurikulum Geografi KBSM : kajian tentang sikapguru dan masalah yang dihadapi dalam pengajaran. Tesis sarjana, Bangi:Universiti Kebangsaan Malaysia.Mok Soon Sang. (1991). Kurikulum Baru Sekolah Rendah, Tahap I, Siri MaktabPerguruan. Kuala Lumpur : Heinemann Malaysia Snd. Bhd.Mok Soon Sang (2004). Pedagogi untuk KDP, Semester 5. Subang Jaya : KumpulanBudiman Sdn Bhd.Nor Azni Abdul Aziz. (2015). Hubungan Antara Kepimpinan Instruksional PengetuaDengan Komitmen Untuk Perubahan Guru Sebagai Mediator DalamMelaksanakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah. Universiti Putra Malaysia.Noraini Mohamad. (2015). Tekanan Kerja Dalam Kalangan Guru: Kajian di sebuahsekolah menengah daerah Kluang Johor Darul Takzim. Universiti UtaraMalaysia.Norazilawati Abdullah, Noorzeliana Idris, Mohd Sahandri Gani Hamzah, & SaniahSembak. (2015). Planning and Implementation Of School-Based Assessment(SBA) Among Teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences,211(September), 247254. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.031Noreza Mohd Taha. (2014). Stres guru yang mengajar subjek Reka Bentuk danTeknologi (RBT) di Sekolah Rendah di Kuantan. Fakulti Pendidikan Teknikal danVokasional. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.Othman Talib. (2016). Tulis Tesis Cepat: Teknik Efektif dan Efisyen. Bandar Baru Bangi:MPWS Rich Publication.Othman Talib. (2013). Tulis Tesis Cepat Teknik Efektif & Efisyen. Bandar Baru Bangi:MPWS Rich Publication Sdn Bhd.Othman Talib. (2017). SPSS Analisis Data Kuantitatif Untuk Penyelidik Muda. BandarBaru Bangi: MPWS Rich Publication Sdn Bhd.Raziatul Hanum A. Rajak. (2014). Isu PBS: Makin kelam kabut, makin berserabut. SinarHarian. Retrieved from http://www.sinarharian.com.my/nasional/isu-pbs-makinkelamkabut-makin-berserabut-1.255373Ravikumar Varatharaj. (2015). Autonomi Guru dan Amalan Pentaksiran dalamPengajaran dan Pembelajaran Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) diSekolah Kluster. Universiti Sains Malaysia.Salbiah Ishak. (1998). Amalan penilaian formatif dalam pelaksanaan penilaian kemajuanberasaskan sekolah oleh guru Bahasa Melayu dan matematik. Kertas ProjekSarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan,Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.Salmiah Jaba, Pentaksiran Berasaskan Sekolah. (2012) Dicapai pada pada Oktober 28,2015 di http://salmiahjaba.com/pentaksiran-berasaskan-sekolah-pbs/Sherri L. Jackson. (2006). Research Methods and Statistics: A critical thinking approach.United States: Thomson Wadsworth.Stiggins, R.J., Arter, J., Chappius, S. (2006). Classroom assessment for studentlearning: Doing it right-using it well. Upper Saddle River, New Jersey.Tan, A.M. (2010). Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) Di Malaysia. Kesediaan Guru,Isu dan Panduan Pelaksanaan. Kuala Lumpur: Gerakbudaya Enterprise.Yahaya, A. (2007). Menguasai Penyelidikan Dalam Pendidikan. Kuala Lumpur: PTSProffesional Sdn. Bhd.Yusof Boon & Yahzanon Tahir. (2013). Kepimpinan Tersebar dan Hubungannya DenganTekanan dan Komitmen Kerja. Universiti Teknologi Malaysia. |