Faktor penentu penerimaan,penggunaan dan keterlibatan aplikasi mudah alih 'Mclass' dalam kalangan pelajar universiti awam, Malaysia

Penggunaan peranti mudah alih dalam pendidikan telah membawa perubahan besarkepada sistem pendidikan tradisional melalui kemunculan pembelajaran mudah alih(m-pembelajaran). Peranti mudah alih dilihat berpotensi untuk menyokongpembelajaran yang lebih demokratik, fleksibel, autonomi, menyeluruh sertam...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Syaza Hazwani Zaini
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2017
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5397
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Penggunaan peranti mudah alih dalam pendidikan telah membawa perubahan besarkepada sistem pendidikan tradisional melalui kemunculan pembelajaran mudah alih(m-pembelajaran). Peranti mudah alih dilihat berpotensi untuk menyokongpembelajaran yang lebih demokratik, fleksibel, autonomi, menyeluruh sertamenyokong pembelajaran formal dan tidak formal. Namun demikian, mpembelajarandi universiti awam merupakan bidang baru dan kadar penggunaannyaperlahan. Ini disebabkan penolakan pengguna untuk menerima sesuatu teknologiyang mengakibatkan pelaksanaannya berakhir dengan kegagalan.Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor yang menentukan penerimaan,penggunaan dan keterlibatan pelajar dalam aplikasi mudah alih MClass dalamkalangan pelajar di universiti awam. MClass merupakan satu aplikasi mudah alihyang membolehkan capaian akses cepat kepada Internet dari peranti mudah alihkepada kandungan kursus. Konsep MClass mirip kepada Sistem PengurusanPembelajaran (LMS) namun ia merupakan satu aplikasi yang perlu dimuat turun darisistem operasi Android secara atas talian. Antara kategori maklumat yangditawarkan menerusi MCIass adalah pengumuman, bahan kursus, forum, kuiz at astalian, gred peperiksaan serta senarai pelajar,Kajian berpandukan Teori Bersepadu Penerimaan dan Penggunaan Teknologi(UTAUT) yang melibatkan pemboleh ubah seperti jangkaan usaha, jangkaanprestasi, pengaruh sosial, kondisi pemudahcara, hasrat periakuan, tingkah lakupenggunaan serta keterlibatan. Kajian korelasi dengan menggunakan soal selidikbagi tujuan pengumpulan data. Seramai 299 orang pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (lSMP) di Universiti Pendidikan Sultan Idris yang mengambil kursusPengurusan Pembelajaran dan mendaftar sebagai pengguna MClass telah dipilihsecara rawak. Data di analisis menggunakan Model Persamaan Berstruktur (SEM)menggunakan perisian AMOS bagi melaksanakan Analisis Faktor Penerokaan(EFA) dan Analisis Pengesahan Faktor (CFA).Hasil ujian model struktural menunjukkan lima daripada enam hipotesis kesanlangsung adalah signifikan iaitu; a) jangkaan prestasi memberi kesan kepada hasratperlakuan (?=.723, p