Pembangunan dan kesan modul multimedia interaktif membuat pakaian (MIMP) terhadap pencapaian, ketekalan ingatan dan motivasi

Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Modul Multimedia Interaktif Membuat Pakaian (MIMP)dan menilai kesannya terhadap pencapaian, ketekalan ingatan dan motivasi murid. Pembangunan modul adalah berasaskan Model ASSURE dan menggunakan Teori Behaviorisme,Teori Kognitif dan Teori Konstruktivisme Sosia...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Baity Anak Bujeng
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2019
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5399
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Modul Multimedia Interaktif Membuat Pakaian (MIMP)dan menilai kesannya terhadap pencapaian, ketekalan ingatan dan motivasi murid. Pembangunan modul adalah berasaskan Model ASSURE dan menggunakan Teori Behaviorisme,Teori Kognitif dan Teori Konstruktivisme Sosial untuk menyampaikan isi kandungan modul. Teori Beban Kognitif dan Teori Pembelajaran Multimedia pula digunakan untuk mereka bentukskrin modul. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi-eksperimenujian pra, ujian pos dan pos tertangguh. Kajian ini melibatkan 73 orang murid Sains Rumah Tanggatingkatan empat dari zon selatan Sarawak yang diplih secara rawak kelompok. Responden kajiandibahagikan kepada dua kumpulan iaitu 36 orang kumpulan kawalan dan 37 orang kumpulan rawatan. Data dikumpul menggunakan ujian pemahaman, ujian amali menjahit dansoal selidik. Statistik inferensi iaitu SPANOVA digunakan untuk menguji hipotesis kajian. Dapatananalisis SPANOVA menunjukkan terdapat kesan yang signifikan bagi pencapaian pemahaman pada [F(1,71)= 306.88, p