Penggunaan platform VLE Frog dalam kalangan guru di sekolah rendah

Kajian ini bertujuan meninjau penggunaan platform persekitaran pembelajaran mayaatau Virtual Learning Enviroment (VLE) Frog dalam kalangan guru di sekolah rendah. Kajian ini mengukur tahap kegunaan, pengetahuan, minat dan kesediaan sumber terhadappenggunaan platform VLE Frog di sekolah rendah. Pend...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Norliza Mohamed
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2019
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5438
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Kajian ini bertujuan meninjau penggunaan platform persekitaran pembelajaran mayaatau Virtual Learning Enviroment (VLE) Frog dalam kalangan guru di sekolah rendah. Kajian ini mengukur tahap kegunaan, pengetahuan, minat dan kesediaan sumber terhadappenggunaan platform VLE Frog di sekolah rendah. Pendekatan kuantitatif berbentuktinjauan digunakan dalam kajian ini. Kajian melibatkan 260 orang guru Bahasa Melayu di26 buah sekolah rendah di Shah Alam, Selangor. Dalam kajian ini, instrumen soalselidik dengan empat skala likert digunakan bagi tujuan pengumpulan data. Statistikdeskriptif digunakan seperti min, sisihan piawai, kekerapan dan peratusan. Pengujian bagihipotesis kajian dilaksanakan dengan menggunakan korelasi pearson. Analisis deskriptif mendapati tahap kegunaan (M=2.69; SP=0.443), pengetahuan (M=2.94; SP=0.416), minat(M=2.79; SP=0.491)dan kesediaan sumber (M=2.77; SP=0.437) terhadap penggunaan platform VLE Frog berada pada tahapsederhana. Analisis korelasi pula menunjukkan terdapat hubungan sederhana yang signifikan antarapengetahuan dengan kegunaan (r = 0.565, p