Pelaksanaan program Bimbingan Tahfiz Bestari (PINTAR) sebagai medium tuisyen tahfiz separuh masa di negeri Pahang
Kajian ini bertujuan menilai pelaksanaan Program Bimbingan Tahfiz Bestari(PINTAR) yang merupakan tuisyen tahfiz separuh masa di negeri Pahang. Kajian ini juga mengkajiModul LIQA (Latihan Intensif Hafazan Al-Quran) yang merupakan modul utama yang digunakan dalam PINTAR dalam membantu meningkatkan pen...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5439 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:5439 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
BP Islam Bahaism Theosophy, etc |
spellingShingle |
BP Islam Bahaism Theosophy, etc Mohd Hasdi Mohamed Pelaksanaan program Bimbingan Tahfiz Bestari (PINTAR) sebagai medium tuisyen tahfiz separuh masa di negeri Pahang |
description |
Kajian ini bertujuan menilai pelaksanaan Program Bimbingan Tahfiz Bestari(PINTAR) yang merupakan tuisyen tahfiz separuh masa di negeri Pahang. Kajian ini juga mengkajiModul LIQA (Latihan Intensif Hafazan Al-Quran) yang merupakan modul utama yang digunakan dalam PINTAR dalam membantu meningkatkan pencapaian hafazan pelajar. Pendekatankualitatif menerusi temubual telah digunakan sepenuhnya dalam kajian ini. Pemilihan subjek kajiandijalankan secara persampelan bertujuan yang melibatkan 50 orang yang terdiri daripada 5pentadbir, 5 penyelaras, 10 guru dan 30 pelajar. Lima buah sekolah telah dipilih yangmewakili kategori sekolah menengah kebangsaan agama, sekolah agama bantuan kerajaan,sekolah berasrama penuh, sekolah harian dan agensi kerajaan. Instrumen yang digunakan bagi kajianini adalah 4 set temubual yang memfokuskan kepada pelaksanaan, kaedah hafazan,keberkesanan dan penilaian terhadap PINTAR. Temu bual dianalisis secara tematik melalui transkripsi temu bual yang diberikan kod mengikut kategori responden dan soalantemubual. Dapatan kajian menunjukkan bahawa program tahfiz separuh masa PINTAR telah berjayamembimbing pelajar menghafaz al-Quran walaupun ianya dilaksanakan secara separuh masa. Iajuga memberi impak positif kepada pelajar sama ada dari sudut peningkatan kecemerlangan pelajar dalam akademik dan memiliki sahsiah yang baik dari segi akhlak.Dapatan kajian juga menunjukkan kaedah hafazan menggunakan Modul LIQA telah membantudalam peningkatan hafazan pelajar berdasarkan sukatan yang telah ditetapkan. Namun beberapa masalah telah dikenalpasti seperti kekurangan guru yang mempunyai kemahiran dalam bidang tahfiz, kekangan masa dan persekitaran yang kurang kondusif merupakancabaran besar dalam pelaksanaan program ini. Kesimpulan kajian menunjukkan Program Bimbingan Tahfiz Bestari (PINTAR) sesuai dilaksanakan berdasarkan persepsi respondensebagai tuisyen tahfiz secara separuh masa dan sekaligus boleh memberi implikasi positif dalamkemenjadian diri pelajar. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Mohd Hasdi Mohamed |
author_facet |
Mohd Hasdi Mohamed |
author_sort |
Mohd Hasdi Mohamed |
title |
Pelaksanaan program Bimbingan Tahfiz Bestari (PINTAR) sebagai medium tuisyen tahfiz separuh masa di negeri Pahang |
title_short |
Pelaksanaan program Bimbingan Tahfiz Bestari (PINTAR) sebagai medium tuisyen tahfiz separuh masa di negeri Pahang |
title_full |
Pelaksanaan program Bimbingan Tahfiz Bestari (PINTAR) sebagai medium tuisyen tahfiz separuh masa di negeri Pahang |
title_fullStr |
Pelaksanaan program Bimbingan Tahfiz Bestari (PINTAR) sebagai medium tuisyen tahfiz separuh masa di negeri Pahang |
title_full_unstemmed |
Pelaksanaan program Bimbingan Tahfiz Bestari (PINTAR) sebagai medium tuisyen tahfiz separuh masa di negeri Pahang |
title_sort |
pelaksanaan program bimbingan tahfiz bestari (pintar) sebagai medium tuisyen tahfiz separuh masa di negeri pahang |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Sains Kemanusiaan |
publishDate |
2019 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5439 |
_version_ |
1747833194987651072 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:54392020-12-15 Pelaksanaan program Bimbingan Tahfiz Bestari (PINTAR) sebagai medium tuisyen tahfiz separuh masa di negeri Pahang 2019 Mohd Hasdi Mohamed BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Kajian ini bertujuan menilai pelaksanaan Program Bimbingan Tahfiz Bestari(PINTAR) yang merupakan tuisyen tahfiz separuh masa di negeri Pahang. Kajian ini juga mengkajiModul LIQA (Latihan Intensif Hafazan Al-Quran) yang merupakan modul utama yang digunakan dalam PINTAR dalam membantu meningkatkan pencapaian hafazan pelajar. Pendekatankualitatif menerusi temubual telah digunakan sepenuhnya dalam kajian ini. Pemilihan subjek kajiandijalankan secara persampelan bertujuan yang melibatkan 50 orang yang terdiri daripada 5pentadbir, 5 penyelaras, 10 guru dan 30 pelajar. Lima buah sekolah telah dipilih yangmewakili kategori sekolah menengah kebangsaan agama, sekolah agama bantuan kerajaan,sekolah berasrama penuh, sekolah harian dan agensi kerajaan. Instrumen yang digunakan bagi kajianini adalah 4 set temubual yang memfokuskan kepada pelaksanaan, kaedah hafazan,keberkesanan dan penilaian terhadap PINTAR. Temu bual dianalisis secara tematik melalui transkripsi temu bual yang diberikan kod mengikut kategori responden dan soalantemubual. Dapatan kajian menunjukkan bahawa program tahfiz separuh masa PINTAR telah berjayamembimbing pelajar menghafaz al-Quran walaupun ianya dilaksanakan secara separuh masa. Iajuga memberi impak positif kepada pelajar sama ada dari sudut peningkatan kecemerlangan pelajar dalam akademik dan memiliki sahsiah yang baik dari segi akhlak.Dapatan kajian juga menunjukkan kaedah hafazan menggunakan Modul LIQA telah membantudalam peningkatan hafazan pelajar berdasarkan sukatan yang telah ditetapkan. Namun beberapa masalah telah dikenalpasti seperti kekurangan guru yang mempunyai kemahiran dalam bidang tahfiz, kekangan masa dan persekitaran yang kurang kondusif merupakancabaran besar dalam pelaksanaan program ini. Kesimpulan kajian menunjukkan Program Bimbingan Tahfiz Bestari (PINTAR) sesuai dilaksanakan berdasarkan persepsi respondensebagai tuisyen tahfiz secara separuh masa dan sekaligus boleh memberi implikasi positif dalamkemenjadian diri pelajar. 2019 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5439 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5439 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan Abd Rahman Al-Qari Abdullah. (2011). Pengajian tahfiz al-Qur'an dan Qira'at diKelantan: Tumpuan terhadap sumbangan Dato' Hj Muhammad Nor Bin Ibrahim. Tesis (Ph.D) -Jabatan Al-Qur'an Dan Al-Hadith, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya.Abdul Hafiz Abdullah, Ajmain Safar, Mohd Ismail Bin Mustari, Azhar BinMuhammad, Idris Bin Ismail, (2003). Keberkesanan Kaedah Hafazan Di Pusat Tahfiz. UniversitiTeknologi Malaysia.Abdul Hafiz Abdullah, Hussin Salamon, Azmi Shah Suratman, Sulaiman Shakib Mohd Noor,Kamarul Azmi Jasmi dan Abdul Basit Samat @ Darawi, (2005). Sistem Pembelajaran Dan KaedahHafazan Al-Qur?an Yang Efektif: Satu Kajian Di Kuala Lumpur Dan Terengganu. UniversitiTeknologi Malaysia.Abu Bakr Ahmad Bin Al Hussein Al-Bayhaqi (1410H/1990M) Orang-orang yang beriman. Dar AlKuttab Al-Alami Beirut.Abu Najihat Al-Hafiz. (2002). Panduan bagi hafiz-hafizah dan qari dan qari?ah Selangor.Penerbit Darul Iman.Abu Shahbah, Muhammad Muhammad. (1992) Al-Madkhal li Dirasat al-Quran al- Karim. Beirut:Dar al-Jail.Abu Zar?ah, Abdul Rahman Muhammad. (2001). Hujjatul Qira?at. Beirut: Mu? assasatal-Risalah.Afaf Abdul Ghafor Hameed, Adel M. Abdulaziz. Mohamed Abdullahi Nur, MuhammadMustaqim Mohd Zarif. (2003). Isu Semasa Pengajian: Quran Dan Sunnah. Siri 1, SidangEditorial, KUIM: Fakulti Pengajian Quran danSunnah.Ahmad al-'Ayyid & Dawud 'Abduh. Dr. (1989). al-Mu'jam al-'Arabi al-Asasi. al-Munazimah al-'Arabiyyah: t.tp.Al-Ahwany. Ahmad Fu'ad (1983) al-Tarbiyyah ft al-Islam Kaherah : Dar al-Ma'arif.Al-Bukhari, al-Imam. (1994). Sahih al-Bukhari. (Tahqiq: Syeikh Abd Al-AzizAbdullah). Jilid 1-5: Dar al-Fikr.Al-Habash, As-Syeikh Muhammad. (1987). Kaifa tahfaz al-Quran. Beirut: Dar al-Khair.Ali Bin Yusuf (1996). Pengajian Tahfiz Di Terengganu Satu Kajian Ke AtasPengajian Tahfiz Persendirian Di Madrasah Al Quran Kubang Bujuk KualaTerengganu. t.tpAl-Qadi, Abd al-Fattah bin Abd al-Ghani. 1986. Tarikh al-Mushaf al-Sharif. Qahirah:Matbacah al-Mushhid al-Husayni.Al-Qardawi, Yusuf. (2000). Bagaimana Berinteraksi dengan Al-Qur?an; terj Kathur Suhardi.Jakarta: Pustaka Al-Kauthar.Al-Sharbini, Ibrahim Abd. al-Mu?an. (1995). Qasd al-Sabil Ila al-Jinan Bi Bayan KaifaTahfaz al-Quran. Mansurah: Maktabat al-Iman.Al-Suyuti. Jalaluddin Abdul Rahman (1987), Al-Itqan fi ulumil Quran, Maktabah Mustafaal-Bab al-Halaby.Al-Syarbini, Ibrahim Abdul Muni?m. (2004). As-Sabil ila al-Jinan bi Bayan KaifaYuhfazul Quran. Zaqaziq: Dar Ibnu Kathir.Al-Zarkashi, Badr al-Din bin Abd Allah. 2001. al-Burhan fi Ulum al-Qur?an. Bayrut:Dar al-Ma?rifah.Al-Zarqani, Muhamad Abdul Azim. (1988). Al-Burhan fi Ulum al-Quran. Beirut:Dar al Fikr.Asmawi Haji Ehsan. (2004). Ulum al-Qur?an. Kuala Lumpur: Pustaka Haji AbdulMajid.Azmil Hashim & Kamarul Azmi Jasmi. (2015). Kaedah Pengajaran danPembelajaran Tahfiz al-Quran (Teaching and learning methodlogy in Tahfiz al-Qur?an). Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka.Danial Zainal Abidin. (2013). The Power of al-Qur?an. Pts Publication Distributors Sdn Bhd.Selangor.Deobold B. & Van Dalen. (1962). Understanding Educational Research: AnIntroduction. New York: Mc Graw-Hill Book Company.Fontana and James Frey. (1994). The Art of Science." Pp. 361-76 in The Handbook of QualitativeResearch, edited by N. a. Y. L. Denzin. Thousand Oaks: SagePublications.Ibnu Nadim, Al-Fihrisat (1997) Beirut: Dar Al-Ma?rifat.Ismail Awang. (1987). Pengajian dan Tafsir Al-Qur?an. Kota Bharu: Dian Darulnaim.Kamarul Azmi Jasmi. (2012). Metodologi Pengumpulan Data dalam Penyelidikan Kualitatitif inKursus Penyelidikan Kualitatif Siri 1 2012 at Puteri Resort Melaka on 28-29 Mac 2012.Organized by Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Temenggong Ibrahim, Jalan Datin Halimah,80350 Johor Bahru, Negeri Johor Darul Ta'zimManna? al-Qatthan (1998). Pembahasan Ilmu al-Qur?an terj Halimuddin. Jakarta: PTRineka Cipta.Mohd Yusuf Ahmad. (2000). Sejarah dan Kaedah Pendidikan al-Qur?an. KualaLumpur: Universiti Malaya.Mohd. Majid Konting. (2000). Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka.Muhaidi Hj. Mustaffa. (2010). Hafazan al-Quran dan hubungannya dengankecemerlangan pelajar : kajian di Maahad Tahfiz al-Quran wal Qiraat Pulai Chondong,Kelantan dari tahun 1997 hingga 2007. Disertasi (M.Usuluddin) - Jabatan Al-Quran dan Al-Hadith, Akademi Pengajian Islam, UniversitiMalaya.Muhammad bin Ismail Abu Abd Allah al-Bukhari (1994) Sahih al-Bukhari, Kitab al-Ilm. Kaherah: Dar al-Fikr.Muhammad Salim Muhaysin . 2002. Irshad al-Talibin ila Dabt al-Kitab al-Mubin.Qahirah : Dar Muhaysin.Mu?aysin, Mu?ammad Salim, (1409H/1989M) .Fi Rihab al-Qur?an al-Karim. Juzu?.1.Beirut: Dar al-Jil. 1Mustadrak al-Hakim 1990. Bab Manaqib cAbd Allah bin Mascud No. Hadith: 5386,5390 danIbn Majah 2009.Noor Hisham Md Nawi, Nur Azuki Yusuff, Mohd Binyamin Che Yaacob dan Nasrul Hakim Salleh. (2014).Matlamat Dan Halatuju Sistem Pengajian Tahfiz Di Keantan; Satu Pengamatan Awal.4 thInternational Conference and Exhibition on Islamic education. Kota Bharu.Noraini Idris. (2013). Penyelidikan Dalam Pendidikan. McGraw-Hill Education.Nur Murni Mat Ludin. (2007). Pengajian Tahfiz Di Kelantan: Kajian Perbandingan Antara MaahadTahfiz Al-Qur'an Al-Asriah Banggl Chicha Dengan MaahadTahfiz Darul Qiraat, Repek Pasir Mas. Disertasi.Rashidah Hussin (2008). Pengajian Tahfiz Di Selangor: Kajian Perbandingan AntaraMaahad Integrasi Tahfiz Istana Bandar Dengan Sekolah Agama Menengah Harapan, Kuala Langat.Disertasi.Sabri Mohamad, Azmil Hashim dan Hamdi Ishak. (2016). Pembangunan Sistem Pendidikan GuruTahfiz di Malaysia Ke Arah Melahirkan Tenaga Kerja Terlatih. Bab dan Buku: Memperkasa Generasi Penghafaz al-Quran. Selangor: Penerbitan JAKIM.Scriven, M. S., (1967). The Methodology of Evaluation (Vol 1). Chicago: Rand McNally.Sedek Ariffin & Siti Sarah. (2014). Kajian Metodologi Hafazan al-Quran. UniversitiMalaya Kuala Lumpur.Sedek Ariffin, (t.t). Membaca Hafalan 30 Juzuk Al-Quran Dalam Masa 15 Jam Tanpa MelihatMushaf: Praktikal Di Pusat Tahfiz Al-Quran.Sedek Ariffin. (2012). Kaedah menghafal al-Qur'an di Institusi Tahfiz al-Qur'an diMalaysia: kajian perbandingan di antara kaedah Darul Quran, JAKIM dengan kaedahal-huffaz. Tesis (Ph.D) - Jabatan al-Quran dan al-Hadith, Akademi Pengajian Islam,Universiti Malaya.Shahrulkarnain bin Mohamad Nazir. (2013). Program sijil tahfiz Al-Qur'an Darul QuranJAKIM-Universiti Islam Antarabangsa Malaysia: Analisis terhadap pencapaian hafazan danpermasalahannya. Disertasi (M.Usuluddin) - Jabatan Al-Quran dan Al-Hadith, Akademi Pengajian Islam,Universiti Malaya.Siti Zaharah Yusoff, (2007). Pengajian Tahfiz Di Kelantan: Permasalahan-permasalahan Di Maahad Tahfiz Bustanul Arifin Tumpat Dan Maahad TahfizUmmul Qura' Kota Bharu. Disertasi.Worthen, B. R., & Sanders, J. R. (1987). Educational Evaluation: Alternativeapproaches and practical guidelines. New York: Longman.Zulkifli Mohamad al-Bakri. (2013). Hafazan al-Quran. Negeri Sembilan: PustakaCahaya Kasturi |