Hubungan kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri Selangor selepas pilihan raya umum Malaysia ke-12
Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan politik kerajaan negeri Selangor dengan kerajaan persekutuanselepas Pakatan Rakyat memenangi Pilihan Raya Umum Malaysia ke-12 di negeri Selangor semenjaktahun 2008. Kajian juga menilai isu yang mempengaruhi hubungan antara kerajaan sertaimplikasi hubungan polit...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5468 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:5468 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
JQ Political institutions Asia |
spellingShingle |
JQ Political institutions Asia Nur Shafiqa Shafee Hubungan kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri Selangor selepas pilihan raya umum Malaysia ke-12 |
description |
Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan politik kerajaan negeri Selangor dengan kerajaan persekutuanselepas Pakatan Rakyat memenangi Pilihan Raya Umum Malaysia ke-12 di negeri Selangor semenjaktahun 2008. Kajian juga menilai isu yang mempengaruhi hubungan antara kerajaan sertaimplikasi hubungan politik antara kerajaan terhadap rakyat negeri Selangor. Kaedah kualitatifdilakukan dengan pemilihan responden kajian dijalankan secara persampelan bola salji terhadap rakyat yang menetap di negeri Selangor. Data dikumpul dengan menggunakan kaedahtemu bual semi struktur terhadap ahli politik, ahli akademik dan rakyat di negeri Selangor.Analisis temu bual disokong dengan rakaman video wawancara mengikut kriteria yangmemenuhi keperluan bagi mencapai objektif kajian. Hasil kajian menunjukkan hubungan antara kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri tidak memenuhi ciri keseluruhan konsepfederalisme. Terdapat kenyataan bercanggah antara wakil kerajaan persekutuan dengan wakil kerajaannegeri Selangor yang melibatkan isu air, isu kecurian pasir serta isu pelantikan KetuaSetiausaha Negeri Selangor. Faktor mendorong ketegangan adalah disebabkan perbezaan aliran politikdan kelemahan sistem federalisme di Malaysia. Dapatan kajian juga menunjukkan hubungantidak harmoni antara kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri Selangor terbahagi kepadadua iaitu implikasi positif dan implikasi negatif. Kesimpulan daripada kajian menunjukkantoleransi antara pemimpin adalah kunci utama keutuhan amalan sistem federalisme di Malaysia. Implikasi kajian menunjukkan kesepakatan antara kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri dapat mencegahpertikaian antara kerajaan dan meningkatkan keberkesanan urus tadbir negara. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Nur Shafiqa Shafee |
author_facet |
Nur Shafiqa Shafee |
author_sort |
Nur Shafiqa Shafee |
title |
Hubungan kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri Selangor selepas pilihan raya umum Malaysia ke-12 |
title_short |
Hubungan kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri Selangor selepas pilihan raya umum Malaysia ke-12 |
title_full |
Hubungan kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri Selangor selepas pilihan raya umum Malaysia ke-12 |
title_fullStr |
Hubungan kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri Selangor selepas pilihan raya umum Malaysia ke-12 |
title_full_unstemmed |
Hubungan kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri Selangor selepas pilihan raya umum Malaysia ke-12 |
title_sort |
hubungan kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri selangor selepas pilihan raya umum malaysia ke-12 |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Sains Kemanusiaan |
publishDate |
2019 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5468 |
_version_ |
1747833198932393984 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:54682021-01-06 Hubungan kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri Selangor selepas pilihan raya umum Malaysia ke-12 2019 Nur Shafiqa Shafee JQ Political institutions Asia Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan politik kerajaan negeri Selangor dengan kerajaan persekutuanselepas Pakatan Rakyat memenangi Pilihan Raya Umum Malaysia ke-12 di negeri Selangor semenjaktahun 2008. Kajian juga menilai isu yang mempengaruhi hubungan antara kerajaan sertaimplikasi hubungan politik antara kerajaan terhadap rakyat negeri Selangor. Kaedah kualitatifdilakukan dengan pemilihan responden kajian dijalankan secara persampelan bola salji terhadap rakyat yang menetap di negeri Selangor. Data dikumpul dengan menggunakan kaedahtemu bual semi struktur terhadap ahli politik, ahli akademik dan rakyat di negeri Selangor.Analisis temu bual disokong dengan rakaman video wawancara mengikut kriteria yangmemenuhi keperluan bagi mencapai objektif kajian. Hasil kajian menunjukkan hubungan antara kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri tidak memenuhi ciri keseluruhan konsepfederalisme. Terdapat kenyataan bercanggah antara wakil kerajaan persekutuan dengan wakil kerajaannegeri Selangor yang melibatkan isu air, isu kecurian pasir serta isu pelantikan KetuaSetiausaha Negeri Selangor. Faktor mendorong ketegangan adalah disebabkan perbezaan aliran politikdan kelemahan sistem federalisme di Malaysia. Dapatan kajian juga menunjukkan hubungantidak harmoni antara kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri Selangor terbahagi kepadadua iaitu implikasi positif dan implikasi negatif. Kesimpulan daripada kajian menunjukkantoleransi antara pemimpin adalah kunci utama keutuhan amalan sistem federalisme di Malaysia. Implikasi kajian menunjukkan kesepakatan antara kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri dapat mencegahpertikaian antara kerajaan dan meningkatkan keberkesanan urus tadbir negara. 2019 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5468 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5468 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan Ab. Samad Kechot. (2005). Istana Budaya: Kajian mengenai kepimpinan danpengurusannya. Universiti Malaya. Tesis tidak diterbitkan.Abu Urwah. (1989). Sistem-sistem Islam. Petaling Jaya: Pustaka Salam.Abdul Aziz Bari. (2008). Perlembagaan Malaysia. Asas-asas dan masalah. Kuala Lumpur: DewanBahasa dan Pustaka.Abu Bakar Hussain. (2011). Isu SUK Selangor: Kerajaan pusat cuba rampas kuasa di Selangor seperti mana strategi mereka di Perak. Diakses daripadahttps://ustazabubakar.wordpress.com/2011/01/03/ pada 05 Mei 2014.Ahmad Atory Hussain. (1998). Dimensi Politik Melayu 1980-1990: Antara kepentingan dan wawasan.Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Ahmad Atory Hussain. (1998). Reformasi pentadbiran awam di Malaysia. KualaLumpur. Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.Ahmad Atory Hussain. (2009). Politik Melayu di persimpangan, suatu analisis Pilhan RayaUmum 2008. Kuala Lumpur. Utusan Publications and Distributors Sdn Bhd.Amer Saifude Ghazali. (2009). Geografi pilihan raya Malaysia. Kuala Lumpur. Penerbit UniversitiMalaya.Amer Saifude Ghazali & Zulkanain Abdul Rahman. (2011). Politik etnik Malaysia: Analisispasca Pilihan Raya Umum ke 12 kepada UMNO dan PAS. Malaysia Journal of Society and Space.Universiti Malaya.Arkib Negara Malaysia. (2012). Perjanjian penubuhan perjawatan Malaya P.79. Kuala Lumpur. ArkibNegara Malaysia.Astro Awani. (2013). Federalisme di Malaysia dalam konteks semasa. Diakses daripadahttps://www.youtube.com/watch?v=E9oIDCL9Ujw pada 28 Ogos 2016.Astro Awani. (2014). Kronologi krisis Menteri Besar Selangor. Diakses daripada:https://www.google.com/search?q=Abdul+Khalid+Ibrahim+(2012)+%E2%80%93+MB%3A+Kerajaan+Selangor+Sebelum+2008+Dipenuhi+Salah+Laku.&rlz=1C1PRFC_enMY689MY689&oq=Abdul+Khalid+Ibrahim+(2012)+%E2%80%93+MB%3A+Kerajaan+Selangor+Sebelum+2008+Dipenuhi+Salah+Laku.&aqs=chrome..69i57.1049j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 pada 28 November2016.Astro Awani. (2015). Kronologi perjanjian penstrukturan semula air Selangor. Diakses daripadahttps://www.youtube.com/watch?v=UIUfb-BvqXY pada 03 Mac 2017.Axford. B., Browning, G.K., Huggins, R & Rosamond, B, (1997). An introduction: Politics(2?? ed). London: Routledge.Badrul Azmier Mohamed. (2008). Lima puluh tahun dominasi Barisan Nasional dalam politik Malaysia:Suatu analisis. Dalam Worran J. Kabul, Shireen Haron, Mat Zin Mat Kib & Abdul Kadir Rosline (pnyt.,Prosiding Seminar Politik Malaysia, Shah Alam: Pusat Penerbitan Universiti (UPENA) UniversitiTeknologi Mara.Badrul Azmeir Mohamed, Mujibu Abd Muis, Azni Syafena Andin Salamat, Nur Zafifa Kamarunzaman,Syazliyati Ibrahim, Robekhak Harun & Zetty Harisha Harun. (2011). Control and usage ofthe virtual space in facing the upcoming 13?? General Election A critical evaluationof space and opportunities for Barisan Nasional. Asian Social Science 7(12): 14-21.Berita Harian, 31 Disember 2014.Birch A.H. (1957). Federalism, finance and social legislation in Canada, Australia and the UnitedState. Oxford. Clarendon Press.Boode, D.N. & Beile, P. (2005). Schorlar before researchers: On the centrality of thedissertation literature review in research preparation. Educational Researcher.Bland, G. (2011). Overcoming a decade of crisis: Zimbabwes local authorities intransition. Public Administration and Development 31(2011): 340-350.Bogdan & S.K. Biklen. (1992). Qualitative research for education, an introduction totheory and methods. Boston. Allyn and Bacon Inc.Bogdan & Taylor J. Moleong. (2007). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung.Remadja Karya.Boyne, G.A., James, O., John, P., & Petrovsky, N. (2009). Democracy and government performance:Holding incumbents accountable in English local governments. Journal of Politics 71(4):1273-1284.Buyong Adil. (1981). Sejarah Selangor. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.Case, W . (2010). Political legitimacy in Malaysia: Historical roots and contemporarydeficits. Politics & Policy 38(3): 497-522.Case, W. (2009). Electoral authoritarianism in Malaysia: Trajectory shift. Pacific Review.22(3): 311-333.Chamil Wariya. (1987). Politik kompromi: Satu tinjauan kerjasama Melayu dengan bukanMelayu di Malaysia. Kuala Lumpur: K. Publishing.Chandra Muzaffar. (1988). Freedom in fetters: an analysis of the state of democracy in Malaysia.Penang: Aliran Kesedaran Negara.Cheema, G. S. & S. Ahmad Hussein. (1978). Local government reform in Malaysia.Asian Survey 18(6): 577-591.Chin James. (1997). The Sabah state election of 1994: End of Kadazan Unity. AsianSurvey, 34(10): 904-915.Chin James. (1997). Politics of federal intervention in Malaysia, with reference toSarawak, Sabah and Kelantan. London. Frank Cass.Chua, Y. P. (2006). Asas statistik penyelidikan. Shah Alam. McGraw-Hill Education. Chua, Y.P.(2006). Kaedah dan statistik penyelidikan (kaedah penyelidikan). KualaLumpur. McGraw-Hill Education.Crouch, H. (1993). Malaysia: Neither authoritarian nor democratic. Dalam KevinHewison, Richard Robison & Garry Rodan (pnyt.). Southeast Asia in the 1990s: Authoritarianismdemocracy & capitalism, 133-157. St. Leonards: Allen & Unwin Pty.Egner, B & Stoiber, M. (2008). A transferable incumbency effect in local elections: Why is itimportant for parties to hold the mayoralty? German Politics 17 (2)-124-139.Elazar Daniel J. (1968). Federalism: in international encyclopedia of social sciences. 5: 353-365.International Encyclopedia of Political Science.Elazar Daniel. J. (1987). Exploring federalism. Tuscaloosa. University of Alabama Press.Evans, M. (2010). Electoral reform and political pluralism in local government. PartyPolitics 16(3): 394-413.Fairol Halim, Mohamed Mustafa Ishak, Mohd Foad Sakdan, Mohammad Ainuddin Iskandar LeeAbdullah, Zaheruddin Othman, Shamsul Anuar Che May@Ismail, Mohammad Fuad Othman & Yahya Adon. (2011). Kajian transformasi kepimpinan masyarakat selangor. Conference onelections and democracy in Malaysia 2011. Fakulti Sains Sosial, Universiti MalaysiaSarawak, KotaSamarahan Sarawak, 9-10 November.Fine, Sandstorm. (1988). Knowing Children, Vol. 15. SAGE Publications.Friedrich, Carl J. (1950). Constitutional government and democracy: Theory and practice in Europeand America. Revised Edition. (First Published in 1937 by Harper and Brothers). New York: Ginn &Co.Friedrich Carl J. (1962). Federal constitutional government and democracy: Theory and emergent proposal. In Arthur W. McMahon, ed. Federalism: Mature and Emergent. New York:Russell & Russell: 510-533.Friedrich Carl J. (1968). Trends of federalism in theory and practice. New York. FredrickA. Prager.Garner, J.W. (1952). Political science and government. Calcutta. World Press.Godwin, R. Kenneth & John C. Wahlke. 1997. Introduction to political science: Reason, reflectionand analysis. Orlando. Harcourt Brace College Publisher.Hagopian, F. (2007). Parties and voters in emerging democracies. Dalam Boix, C. &Stokes, S. C. (pnyt.). The Oxford handbook of comparative politics, 582-603. Oxford.Oxford University Press.Haque M.S. (2003). The role of the state in managing ethnic tensions in Malaysia: acritical discourse. American Behavioral Scientist 47(3): 240-266.Hill, D.M. (1974). Democratic theory and local government. London. George Allen & Unwin.Hussein S.A. (1996). Pengantar Sains Politik. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.Ibrahim Abu Shah. (2008) Agenda Melayu dalam Pilihan Raya Umum ke-12: Kajian kes di negeriSelangor. Kertas Kerja Seminar Politik Malaysia. Pusat Penerbitan Universiti (UPENA).Jabatan Perangkaan Malaysia. (2004). Laporan Suruhanjaya Pilihan Malaysia.Putrajaya: Jabatan Perangkaan Malaysia.Jabatan Perangkaan Malaysia. (2016). Laporan Suruhanjaya Pilihan Malaysia.Putrajaya: Jabatan Perangkaan Malaysia.Jeniri Amir & Mohammad Kassim. (1994). Agenda, cabaran dan strategi pbb abad 21.Kuching. Gaya Media Sdn. Bhd.Jeniri Amir. (2016). Malaysia: Menyubur federalisme yang pragmatik. Diakses daripadahttps://www.youtube.com/watch?v=4mbsDKIKcc0 pada 05 Januari 2017.Joseph M. Fernando. (2011). Pola pengundian dan isu-isu dalam Pilihan Raya Umum Malaysiake-12. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.Junaidi Awang Besar & Mohd Fuad Mat Jali. (2010). Persepsi terhadap kepimpinan nasionaldan Kerajaan Negeri Selangor. Seminar Bersama Antara Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Universitas Indonesia (UI) SEBUMI 3 2010. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan (FSSK), UKMBangi,Selangor. Anjuran. Universiti Kebangsaan Malaysia Universitas Indonesia. 12-13 Oktober.Junaidi Awang Besar, Mohd Fuad Mat Jali, Abdul Halim Sidek, Noor Aziah Hj. Mohd Awal & Mohd FaidzMohd Zain. (2010). Pilihan Raya Kecil Kawasan Parlimen Hulu Selangor 2010: Politik pembangunandan pola pengundian. Asia Pacific Conference (APC) On History, Politics & Strategic Studies andClimate Change. At Faculty of Social Sciences and Humanities (FSSK) and Senate Room, UKM. 29-30November.Keith, L.Y.K. (2012) The Future of Pakatan Rakyat: Lessons from Selangor. Institute for Democracyand Economic Affairs (IDEAS). Kuala Lumpur.La Palombara, J. (1966). Decline of Ideology: A dissent and an interpretation. America.American Political Science Review.Loh Francis Kok Wah. (2009). Old vs new politics in Malaysia: State and society intrasition. Petaling Jaya: Strategic Information and Research Development Centre.Mahathir Mohamad. (1999). Persidangan isu dan proses pembukaan minda umat Melayu Islam. KualaLumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Martin, P.S. & Clairbourn, M.P. (2013). Citizen participation and congressionalresponsiveness: New evidence that participation matters. Legislative StudiesQuarterly 38 (1): 59-81.Maznah Mohamad. (2008). Malaysia: Democracy and the end of ethnic politics?Australian Journal of International Affairs 62(4): 441-459.Miles, MB. & Huberman, AM. (1994). Qualitative data analysis (2nd edition). Thousand Oaks, CA.Milne, R.S. (1973). Patrons, clients and ethnicity: The case of Sarawak and Sabah inMalaysia. Asian Survey 13(10): 891-907.Media Selangorku. (n.d.) www.selangorku.com. Diakses daripada:elangor.gov.my pada 21 Jun 2014.Merakyatkan Ekonomi Selangor. (2013). Diakses daripada: http://mes.selangor.gov.mypada 22 Jun 2014.Mohd Ayop Abd Razid. (2010). Konsep Federalisme negara masih utuh. Utusan. Diakses daripada:http://ww1. utusan.com.my/ utusan/ info.asp?y=2010=Utusan_Malaysia pada 18 Julai 2014.Mohd Khusrin Munawi. (2011). Khusrin bertemu media. Diakses daripadahttps://www.youtube.com/watch?v=AAwi3loOpVg pada 07 April 2014.Mohd Noor Yazid. (2011). Percaturan kuasa dan politik pilihan raya. Kuala Lumpur: UtusanPublications & Distributors.Mohammad Agus Yusuf. (2002). Faktor kejayaan dan kegagalan sistempolitikPersekutuan. Dalam Ghazali Mayudin (pnyt.). Politik Malaysia: Perspektif teori dan praktik.Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.Mohammad Agus Yusuf. (2002). Politik federalisme di Malaysia: Pengalaman Sabah.Bangi. Penerbit UKM.Mohammad Agus Yusuf. (2006). Malaysian Federalism: Conflict or consensus. Bangi.Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.Muhammad Shamsinor Abdul Azzie. (2014). Integrasi parti dan pola pengundian: Kajian diKuala Lumpur semasa pra-Pilihan Raya Umum ke-14. Reasearch Journal of Social Science: 66-67Mustafa K. Anuar. (2003). The role of Malaysias mainstream press in the 1999 General Election.Dalam Francis Loh Kok Wah & Johan Saravanamuttu (pnyt.). New Politics in Malaysia, 53-56.Singapore: Institute of Southeast Asian Studies.Nohlen D. Grotz. F & Hartman C. (2001). Elections in asia the pacific. A data handbook, Oxford.Oxford University Press.Noh Omar. (2013). Krisis air: Menteri Besar Selangor hanya pandai bercakap. Diakses daripadahttps://www.youtube.com/watch?v=Mc2DI84Nhoc pada 28 September 2015.Noh Omar. (2012). Kenyataan penuh Noh Omar mengenai isu pasir dan penyelewengan KSSB. Diakses daripada https://www.youtube.com/watch?v=vUdI2KHxbDE pada 10 Disember 2015.Nor Asiah Mohamad. (2013). Kedudukan tanah dan sumber hasil menurutPerlembagaan Persekutuan Malaysia. UIAM. Kuliyyah Undang-Undang AhmadIbrahim.Ooi Kee Beng. (2011). Towards a federalism that suits Malaysias Diversity. KajianMalaysia 29(1): 199-214.OShannassy. M. (2008) Beyond the Barisan Nasional? A Gramscian perspective of the 2008 MalaysiaGeneral Election. Contemporary Southeast Asia 31(1): 88-109.Perlembagaan Persekutuan. (2007). Petaling Jaya: International Law Book Services. Portal Rasmi Kerajaan Negeri Selangor (2009). Diakses daripada:http://www.selangor.gov.my/index pada 12 April 2014.Riker William H. (1975). Federalism In Greenstein, Fred I. And Polsby, Nelson W., eds, Governmentalinstitutions and processes: Handbook of Political Science, Vol 5. London: WeslyPublishing: 93-172.Riker Willian H. (1964). Federalism: origin, operation, significance. Boston. LittleBrown.Ronnie Liu. (2012). Sabotaj Punca Masalah di Selangor [Fail Video]. Diakses daripadahttps://www.youtube.com/watch?v=kurVEtXStsc pada 08 Jun 2016.Ross-Larson, Bruce. (1976). The politics of federalism: Syed Kechik in East Malaysia.Singapore: Bruce Ross-Larson.Rousseau, J.J. (1968). The social contract. Harmondsworth: Penguin.Schumpeter, J. (1950). Capitalism, socialism and democracy. New York: HarperColophon.Shad Saleem Faruqi. (2008). Document of destiny: The constitution of the federation of Malaysia.Selangor: Star PublicationsShafruddin Hashim. (1984). The Constitution and the Federal Idea in Peninsula Malaysia, Journal ofMalaysian and Comparative Law, Vol. II, Parts 1 and 2 (June and December): 139-178.Shafruddin Hashim. (1987). The federal factor in the government and politics ofPeninsular Malaysia. Singapore: Oxford University Press.Suffian, Lee & Trindade (ed). (1983). Perlembagaan Malaysia, Perkembangannya: 1957-1977.Petaling Jaya: Fajar Bakti.Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia. (1972) Laporan Pilihanraya Umum Malaysia 1969.Kuala Lumpur. Jabatan Percetakan Negara.Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia. (1976) Laporan Pilihanraya Umum Malaysia 1990.Kuala Lumpur. Jabatan Percetakan Negara.Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia. (1980) Laporan Pilihanraya Umum Malaysia 1974.Kuala Lumpur. Jabatan Percetakan Negara.Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia. (1983) Laporan Pilihanraya Umum Malaysia 1982.Kuala Lumpur. Jabatan Percetakan Negara.Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia. (1988) Laporan Pilihanraya Umum Malaysia 1978.Kuala Lumpur. Jabatan Percetakan Negara.Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (1992) Laporan Pilihanraya Umum Malaysia 1990.Kuala Lumpur. Jabatan Percetakan Negara.Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (1997) Laporan Pilihanraya Umum Malaysia 1995.Kuala Lumpur. Percetakan Nasional Malaysia Berhad.Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (2002) Laporan Pilihanraya Umum Malaysia 1999.Kuala Lumpur. Percetakan Nasional Malaysia Berhad.Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (2012) Laporan Pilihanraya Umum Malaysia 2008.Kuala Lumpur. Jabatan Percetakan Negara Berhad.SYABAS. (2015). Laporan Air Selangor 2008. Selangor. Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd.Tan Siew Hooi. (1976). Financing of Penang State, 1960-1972: An enquiry into MalaysiasFederal-State fiscal relationship. M. Soc Science. Universiti Sains Malaysia.Tilman Robert O. (1963). Malaysia: The Problem of Federation. Western Political Quaterly.16(14) (December): 897-911.Tilman Robert O. (1976). In quest of Unity: The centralization theme in Malaysia federal relations,1957-1975. Occasional. Paper No 39. Institute of Southeast Asian Studies.Tuhfat Al Nafis. (1885). Raja Ali Haji tahun 1809 hingga 1870 kajian oleh VirginiaMatheson Hooker. Kuala Lumpur: Yayasan Karyawan; & Dewan Bahasa dan Pustaka.TV Selangor. (2011). Kronologi pelantikan SUK Selangor. Diakses daripadahttps://www.youtube.com/watch?v=RkkYD4G-2Xc pada 18 Januari 2015.TV Selangor. (2012). Pendengaran awam Selcat isu pasir. Diakses daripadahttps://www.youtube.com/watch?v=4ZLsnRb0ZZI pada 22 Februai 2015.Utusan Malaysia. 23 September 2010. Utusan Malaysia. 05 Januari 2011.Utusan Malaysia. 04 April 2012.Utusan Malaysia. 15 April 2013.Utusan Malaysia, 26 Februari 2014.Vile M.J.C. (1961). The structure of American Federalism. London: Oxford University Press.V.Sivakumar. (2010). Federalisme yang berat sebelah. Diakses daripadahttp://speakforperak.blogspot.com/2010/07/federalisme-yang-berat-sebelah.html pada 24 Mac 2015.Watts Ronald L. (1966). New Federations: Experiments in the Commonwealth. Oxford: Oxford UniversityPress.Watts Ronald L. (1970). Administration in federal system. London. HutchinsonEducational.Weick, K.E. (1968). Systematic observational methods. In G., Lindzey & E., Aronson(Eds.). The Handbook of Social Psychology 2. MA: Addison Wesley.Wheare Kenneth C. (1967). Federal government (4?? ed.). London. Oxford University Pressunder the auspices on the Royal Institute of International Affairs.Y. Mansoor Marican. (1982). Dasar ilmu politik. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa danPustaka. |