Amalan pembelajaran tahfiz Al-Quran di Sekolah-Sekolah Menengah Agama Negeri Perak (SMAN)

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti amalan pembelajaran tahfiz al-Quran dalamkalangan pelajar Sekolah Menengah Agama Negeri Perak (SMAN). Sampel bagi kajian ini terdiridaripada 311 orang pelajar dari tiga buah (SMAN) Perak. Kajian ini merupakan satu kajian tinjauanyang menggunakan instrumen so...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Mohd Khairul Naim Sameri
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2019
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5475
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti amalan pembelajaran tahfiz al-Quran dalamkalangan pelajar Sekolah Menengah Agama Negeri Perak (SMAN). Sampel bagi kajian ini terdiridaripada 311 orang pelajar dari tiga buah (SMAN) Perak. Kajian ini merupakan satu kajian tinjauanyang menggunakan instrumen soal selidik kepada pelajar. Data yang diperolehi melalui soal selidikini dianalisis menggunakan Statistical Package for Sosial Sciences (SPSS) versi 23.0 untukmendapatkan kekerapan, peratus, min, ujian t, ANOVA dan ujian Kolerasi Pearson.Pengumpulan data maklumat kajian diperolehi melalui soal selidik dan dianalisis secarakuantitatif. Dapatan kajian menunjukkan amalan pembelajaran tahfiz al-Quran secara keseluruhannyaberada pada tahap yang tinggi (min= 4.49, sp = 0.534) dan tahap pencapaian hafazan al-Quran turut berada pada tahap yang tinggi,(min = 4.01, sp = 0.661). Ujian t pula menunjukkan tidak terdapat perbezaan yangsignifikan bagi amalan pembelajaran tahfiz berdasarkan jantina (p=0.862, p>0.05). Manakala bagipekerjaan ibu bapa, pendapatan ibu bapa dan kelayakan akademik (UPSR) pelajar terdapat perbezaanyang signifikan (p=0.000, p 0.05), pekerjaan ibu bapa (p=0.557, p>0.05) dan pendapatan ibu bapa (p=0.322,p>0.05). Manakala bagi kelayakan akademik (UPSR) pelajar terdapat perbezaan yang signifikan(p=0.001, p