Keberkesanan strategi pengajaran geogebra terhadap pengetahuan konseptual, usaha mental dan kecekapan pengajaran topik persamaan kuadratik
Kajian ini bertujuan menentukan kesan Strategi Pengajaran GeoGebra (SPG) terhadappencapaian murid Tingkatan 4, pencapaian konseptual, pencapaian prosedural, usahamental dan kecekapan pengajaran dalam topik Persamaan Kuadratik. Reka bentukkuasi eksperimen ujian pra-pasca kumpulan kawalan tidak setara...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5525 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan menentukan kesan Strategi Pengajaran GeoGebra (SPG) terhadappencapaian murid Tingkatan 4, pencapaian konseptual, pencapaian prosedural, usahamental dan kecekapan pengajaran dalam topik Persamaan Kuadratik. Reka bentukkuasi eksperimen ujian pra-pasca kumpulan kawalan tidak setara dijalankan terhadap60 orang murid Tingkatan 4 dari sebuah sekolah di daerah Kota Bharu, Kelantan. Duakelas diagihkan secara rawak kepada dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan yangmenjalani SPG dan kumpulan kawalan yang menggunakan Strategi PengajaranKonvensional (SPK) bagi topik Persamaan Kuadratik. Instrumen yang digunakanialah Ujian Pencapaian Persamaan Kuadratik yang mengandungi soalan pengetahuankonseptual dan pengetahuan prosedural, dan Skala Perkadaran Usaha Mental. Datadianalisis menggunakan dua kaedah iaitu analisis statistik deskriptif dan statistikinferens. Analisis deskriptif melibatkan penggunaan min, sisihan piawai, frekuensidan peratusan. Manakala analisis inferens melibatkan penggunaan ujian-t sampelbebas, MANOVA dan MANCOVA. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaanyang signifikan antara kumpulan SPG dan kumpulan SPK terhadap pencapaiankeseluruhan dan pencapaian pengetahuan konseptual [F (2,57) = 57.97, p <0.05].Seterusnya, analisis MANCOVA menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikanantara kumpulan SPG dan kumpulan SPK dalam pencapaian pengetahuan prosedural,usaha mental dan kecekapan pengajaran apabila ujian pra ketiga-tiga pemboleh ubahbersandar dijadikan kovariat [F(3,53) = 46.05, p <0.05]. Min tahap pengetahuankonseptual (Min SPG=18.17; Min SPK=11.17) dan tahap pengetahuan prosedural(Min SPG=14.67; Min SPK=10.50) kumpulan SPG adalah lebih tinggi berbandingkumpulan SPK setelah menjalani SPG. Manakala min usaha mental kumpulan SPGadalah lebih rendah berbanding kumpulan SPK (Min SPG=66.73; Min SPK=90.90).Kesimpulannya, SPG memberikan impak yang positif terhadap pencapaiankeseluruhan murid terutamanya dalam meningkatkan pencapaian pengetahuankonseptual dan pencapaian pengetahuan prosedural mereka dalam menyelesaikanmasalah matematik. Murid dapat membezakan antara pemahaman konsep danprosedural dengan lebih baik sekali gus dapat mengurangkan beban kognitif danusaha mental murid. Implikasi kajian ini adalah integrasi perisian GeoGebra dalampengajaran dan pembelajaran matematik boleh dijadikan satu strategi alternatif yangmampu meningkatkan kecekapan pengajaran. |
---|