Kepuasan kerja dan penyempurnaan kendiri dalam kalangan guru sekolah rendah

Kajian ini bertujuan adalah untuk mengenal pasti tahap kepuasan kerja danpenyempurnaan kendiri guru-guru sekolah rendah di daerah Batang Padang, Perak. Komponenkepuasan kerja dan penyempurnaan kendiri dalam kajian melalui Teori Maslow (1970). Sampelkajian terdiri daripada 1520 orang guru dari 95 bua...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Velayudhan P.K. Veeran
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5550
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan adalah untuk mengenal pasti tahap kepuasan kerja danpenyempurnaan kendiri guru-guru sekolah rendah di daerah Batang Padang, Perak. Komponenkepuasan kerja dan penyempurnaan kendiri dalam kajian melalui Teori Maslow (1970). Sampelkajian terdiri daripada 1520 orang guru dari 95 buah sekolah rendah di daerah Batang Padang,Perak. Daripada jumlah tersebut, 958 orang guru terlibat dalam kepuasan kerja manakala 935orang guru dalam penyempurnaan kendiri yang menjawab soalan terbuka. Kajian ini menggunakan kaedahpenyelidikan secara tinjauan, berasaskan kepada instrumen Job Descriptive Index danPenyempurnaan Kendiri dan soalan terbuka tentang kepuasan kerja dan penyempurnaan kendiri.Kebolehpercayaan bagi 55 item kepuasan kerja ialah 0.85 dan nilai kebolehpercayaan bagi 150 item penyempurnaan kendiri pula ialah 0.98. Ujian regresi linear menunjukkansebanyak 4.7% varians untuk kepuasan kerja telah disumbangkan oleh lima variabel peramal, iaitu sekolah, gaji, akademik, jantina dan lokasi sekolah. Analisis menunjukkan tahapkepuasan kerja guru-guru sekolah rendah berada pada tahap yang tinggi (Min = 63.65, SP= 5.97) dan ujian regresi linear menunjukkan sebanyak 3.1% varians untuk penyempurnaankendiri telah disumbangkan oleh lima variabel peramal, iaitu sekolah, jantina, akademik,tempoh perkhidmatan dan lokasi sekolah. Analisis menunjukkan tahap penyempurnaan kendiri bagiguru-guru sekolah rendah adalah sangat tinggi (Min = 75.48, SP = 7.10). Korelasi antara kepuasankerja dan penyempurnaan kendiri adalah pada tahap yang rendah (r = .356, p