Hubungan antara motivasi dan sikap dengan pencapaian subjek reka bentuk dan teknologi dalam kalangan murid sekolah kebangsaan daerah Hulu Perak

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara motivasi dansikap murid terhadap pencapaian subjek Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) dalamkalangan murid sekolah rendah. Teori Penentuan Kendiri, Teori Penentuan Matlamatdan Teori Keperluan Maslow dan Model Sikap ABC merupakan teori...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohammad Zhafri Zainal Abiddin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5634
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara motivasi dansikap murid terhadap pencapaian subjek Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) dalamkalangan murid sekolah rendah. Teori Penentuan Kendiri, Teori Penentuan Matlamatdan Teori Keperluan Maslow dan Model Sikap ABC merupakan teori dan model yangdapat menyokong komponen-komponen dalam pemboleh ubah kajian ini. Seramai 200orang murid tahun lima sekolah rendah dalam daerah Hulu Perak terlibat dalam kajianini. Reka bentuk kajian adalah berbentuk kuantitatif menggunakan kaedah tinjauan daninstrumen soal selidik digunakan bagi mengumpulkan data. Tiga orang pakar telahdilantik bagi mengesahkan instrumen kajian. Kebolehpercayaan instrumen adalahtinggi dan setiap item boleh diterima dengan nilai Alpha Cronbach adalah sebanyak0.87. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan ModelPersamaan Berstruktur (SEM). Dapatan kajian menunjukkan bahawa murid sekolahrendah mempunyai tahap motivasi yang tinggi terhadap subjek RBT (MotivasiIntrinsik, M= 3.97, SP= 0.42 dan Motivasi Ekstrinsik M=4.09, SP=0.46) dan bersikappositif terhadap subjek RBT (M= 4.05, SP= 0.32) namun pencapaian subjek RBTadalah pada tahap sederhana (M= 3.96, SP= 0.41). Hasil analisis SEM mendapatibahawa terdapat pengaruh positif yang signifikan antara motivasi murid dengan sikapterhadap subjek RBT (= 0.36, p