Kefahaman murid tahun lima dalam menyelesaikan masalah Matematik pecahan
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti jenis kefahaman dalam pecahan mengikutdua jenis kefahaman iaitu kefahaman instrumental dan kefahaman relasional dalam kalanganmurid Tahun Lima dalam menyelesaikan masalah matematik berbentuk pecahan. Kefahamaninstrumental diklasifikasikan berdasarkan model k...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5761 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:5761 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
QA Mathematics |
spellingShingle |
QA Mathematics Siti Nurul Izzah Sh Ngah Kefahaman murid tahun lima dalam menyelesaikan masalah Matematik pecahan |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti jenis kefahaman dalam pecahan mengikutdua jenis kefahaman iaitu kefahaman instrumental dan kefahaman relasional dalam kalanganmurid Tahun Lima dalam menyelesaikan masalah matematik berbentuk pecahan. Kefahamaninstrumental diklasifikasikan berdasarkan model kefahaman Skemp manakala kefahaman relasionaldiklasifikasikan berdasarkan Model Kefahaman Matematik oleh Pirie Kieren. Pendekatan kualitatiftelah digunakan dalam kajian kes ini. Pemilihan peserta kajian dijalankan secara pensampelanbertujuan melibatkan 10 orang pelajar Tahun Lima di sebuah sekolah di daerah Pekan, Pahang.Instrumen yang digunakan ialah set ujian penyelesaian masalah matematik pecahan. Kajianini menggunakan teknik pengumpulan data secara menyuarakan fikiran (think aloud), temubual,pemerhatian dan analisis dokumen. Data diperoleh daripada rakaman video dan audio. Kajian mendapatikefahaman murid dalam penyelesaian masalah matematik pecahan tertumpu kepada dua jenis iaitukefahaman instrumental dan kefahaman relasional. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa muridcemerlang dan sederhana memiliki kedua-dua jenis kefahaman yang dikaji. Mereka menguasaikefahaman relasional yang terdiri daripada pengetahuan sedia ada, melakukan imej, mempunyai imej,mengenalpasti sifat, menformalkan, dan memerhati. Mereka gagal menguasai lapisan keduaterakhir dalam model kefahaman Pirie Kieren iaitu penstrukturan dan mencipta. Manakala muridyang berprestasi sederhana didapati lebih cenderung memiliki kefahaman instrumental iaitu menghafal fakta dan formula serta melaksanakan prosedur penyelesaian tanpakefahaman. Kesimpulan daripada kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan dalam kefahamanmatematik mengenai pecahan dalam kalangan murid cemerlang dan sederhana iaitu muridcemerlang memiliki kefahaman relasional manakala murid sederhana memiliki kefahamaninstrumental. Implikasi daripada kajian ini adalah penekanan terhadap kefahaman relasionaldapat meningkatkan kefahaman konseptual murid iaitu menguasai konsepmatematik sepenuhnya. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Siti Nurul Izzah Sh Ngah |
author_facet |
Siti Nurul Izzah Sh Ngah |
author_sort |
Siti Nurul Izzah Sh Ngah |
title |
Kefahaman murid tahun lima dalam menyelesaikan masalah Matematik pecahan |
title_short |
Kefahaman murid tahun lima dalam menyelesaikan masalah Matematik pecahan |
title_full |
Kefahaman murid tahun lima dalam menyelesaikan masalah Matematik pecahan |
title_fullStr |
Kefahaman murid tahun lima dalam menyelesaikan masalah Matematik pecahan |
title_full_unstemmed |
Kefahaman murid tahun lima dalam menyelesaikan masalah Matematik pecahan |
title_sort |
kefahaman murid tahun lima dalam menyelesaikan masalah matematik pecahan |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2018 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5761 |
_version_ |
1747833224543862784 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:57612021-04-05 Kefahaman murid tahun lima dalam menyelesaikan masalah Matematik pecahan 2018 Siti Nurul Izzah Sh Ngah QA Mathematics Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti jenis kefahaman dalam pecahan mengikutdua jenis kefahaman iaitu kefahaman instrumental dan kefahaman relasional dalam kalanganmurid Tahun Lima dalam menyelesaikan masalah matematik berbentuk pecahan. Kefahamaninstrumental diklasifikasikan berdasarkan model kefahaman Skemp manakala kefahaman relasionaldiklasifikasikan berdasarkan Model Kefahaman Matematik oleh Pirie Kieren. Pendekatan kualitatiftelah digunakan dalam kajian kes ini. Pemilihan peserta kajian dijalankan secara pensampelanbertujuan melibatkan 10 orang pelajar Tahun Lima di sebuah sekolah di daerah Pekan, Pahang.Instrumen yang digunakan ialah set ujian penyelesaian masalah matematik pecahan. Kajianini menggunakan teknik pengumpulan data secara menyuarakan fikiran (think aloud), temubual,pemerhatian dan analisis dokumen. Data diperoleh daripada rakaman video dan audio. Kajian mendapatikefahaman murid dalam penyelesaian masalah matematik pecahan tertumpu kepada dua jenis iaitukefahaman instrumental dan kefahaman relasional. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa muridcemerlang dan sederhana memiliki kedua-dua jenis kefahaman yang dikaji. Mereka menguasaikefahaman relasional yang terdiri daripada pengetahuan sedia ada, melakukan imej, mempunyai imej,mengenalpasti sifat, menformalkan, dan memerhati. Mereka gagal menguasai lapisan keduaterakhir dalam model kefahaman Pirie Kieren iaitu penstrukturan dan mencipta. Manakala muridyang berprestasi sederhana didapati lebih cenderung memiliki kefahaman instrumental iaitu menghafal fakta dan formula serta melaksanakan prosedur penyelesaian tanpakefahaman. Kesimpulan daripada kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan dalam kefahamanmatematik mengenai pecahan dalam kalangan murid cemerlang dan sederhana iaitu muridcemerlang memiliki kefahaman relasional manakala murid sederhana memiliki kefahamaninstrumental. Implikasi daripada kajian ini adalah penekanan terhadap kefahaman relasionaldapat meningkatkan kefahaman konseptual murid iaitu menguasai konsepmatematik sepenuhnya. 2018 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5761 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5761 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia Abu Bakar Nordin, Bhasah Hj. Abu Bakar, Noor Shah Saad & Norain Mohd Tajudin (2007). Pencapaiandan Penguasaan Konsep dalam Matematik Peringkat SPM. Penyelidikan terpilih UPSI 2001-2006. UPSI:Tanjung Malim.Bruce. C, Chang D, and Flynn. T, (2013). Foundations to Learning and Teaching Fractions:Addition And Subtraction. Retrieved on September 24, 2017, fromhttp://www.edugains.ca/resourcesDP/Resources/PlanningSupports/FINALFoundationstoLearningandTeachingFractions.pdf.Carden J and Tony Cline (2015). Problem Solving In Mathematics:Significance of Visualisation and Related Working Memory. EducationalPsychology in Practice, 31(3), 235-246.Charalambous, C. and Pitta-Pantazi, D. (2006). Drawing on a Theoretical Model to StudyStudents Understandings of Fractions. Educational Studies in Mathematics, 64(3),293-316.Cheah Bee Lean dan Ong Saw Lan (2006). Perbandingan Kebolehan Menyelesaikan Masalah MatematikAntara Murid Yang Belajar Abakus-Aritmetik Mental Dengan Murid Yang Tidak BelajarAbakus-Aritmetik Mental. Jurnal Pendidik dan Pendidikan, 21, 85-100.David E. Meel, (2003). Models and Theories of Mathematical understanding:Comparing Pirie and Kierens Model of the Growth of Mathematical Understanding and APOS Theory. CBMS Issues in Mathematics Education:, 12, 132-174.Dostal, J. (2014). Theory of Problem Solving. Procedia- Social andBehavioural Sciences, 174, 2798-2805.Drew H. Bailey, Robert S. Siegler., and David C. Geary (2014). Early Predictors of Middle School Fraction Knowledge. Developmental Science 17 (5), 775-785.Fazio Lk, Kennedy CA, Siegler RS, (2016). Improving Children Knowledge of FractionMagnitudes. PLoS ONE 11 (10), 1-14.Gulkilal. H., Hasan. H., and Yuruk, N. (2015). Examining StudentsMathematical Understanding ofGeometric Transformations Using the Pirie-Kieren Model. Educational Sciences: Theory & Practice, 15(6), 1531-1548.Jaguthsing Dindyal, Tay Eng Guan, Toh Tin Lam, Leong Yew Hoong, danQuek Khiok Seng (2012). Mathematical Problem Solving for Everyone: A New. The Mathematics Educator, 13 (2), 1-20.Kurikulum Standard Sekolah Rendah (2014). Dokumen Standard Kurikulum Dan Pentaksiran MatematikTahun Lima. Putrajaya. Kementerian Pendidikan Malaysia.Marilyn P. Carlson., & Irene (2005). The Cyclic Nature of Problem Solving: An EmergentMultidimensional Problem-Solving. Educational Studies in Mathematics, 58 (1), 45-75.Marina Bt Ahmad Maulana dan Nor Ashiqin Mohd Idrus (2009). Metacognitive Strategies In quadratic Equation word Problem. Jurnal Pendidikan sains & Matematik Malaysia.3(2), ISSN 2232-0393.Mayer , R. E. (1982). Different problem solving strategies for algebra word and equations problems.Journal of Experimental Psychology : Learning, Memory and Cognition, 8, 448-462.Michael Gr. Vosklglou (2008). Problem Solving In mathematics Education; recent Trends andDevelopment.Montague, M. (2004) . Mathematics Problem Solving for Middle School Students with Disabilities. The Access Center : Improving Outcomes for All Students K-8, 1-13.Montague, M. (2003). Solve It! A Practical Approach to teaching mathematical problem solvingskills. Reston, VA : Exceptional Innovations.Montague, M. (1997). Student Perception, Mathematical Problem Solving, and LearningDisabilities. Remedial And Special Education, 18 (1), 46-53.Nieuwoudt, S. (2015). Developing a model for problem-solving in a Grade 4 mathematicsclassroom. Pythagoras, 36(2), 1-7.Ozcan, Z. ., Imamoglu, Y., & Katmer Bayrakli, V. (2016). Analysis of sixthgrade students think-aloud processeswhile solving a non-routinemathematical problem. Educational Sciences: Theory & Practice, 17, 520.Ortiz, Enrique (2016). The Problem Solving Process in a Mathematics Classroom. Science andMathematics Education Commons, and The Teacher Education and Professional Development Commons,1(1), 4-13.Pirie S. and Kieren, T. (1994). Beyond Metaphor: Formalising in Mathematical Understandingwithin constructivist Environments. For The Learning of Mathematics, 14(1), 39-43.Pirie, S., & Kieren T. (1989). A Recursive Theory of MathematicalUnderstanding. For the Learning of Mathematics, 9 (3), 7-11.Pirie, S., & Kieren, T. (1994). Growth in mathematical understanding: How can we characterise it and how can we represent it? Educational Studies inematics, 26, 165190.Programme for International Student Assessment (2010). PISA 2012 Field Trial Problem SolvingFramework. Retrieved June 3, 2017, from http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/46962005.pdf.Richard R. Skemp, (1987). Relational Understanding and InstrumentalUnderstanding, 20-26.Richard R. Skemp (2006). Relational Understanding and Instrumental.Mathematics Teaching in the Middle School for National Council of Teachers ofMathematics 12 (2), 88-95.Schoenfeld, A. (2016). Learning to Think Mathematically: Problem Solving Metacognition, and SenseMaking in Mathematics (Reprint). Journal of Education, 196(2), 1-38.Savic, M. (2015). On Similarities abd Differences between Proving and Problem Solving. Journalof Humanistics Mathematics, 5 (2), 60-89.Schoenfeld, Alan H. (2013). Reflections on Problem Solving Theory and Practice.The Mathematics Enthusiast, 10 (1&2), 9-34.Schoenfeld, Alan H. (1992). Teaching Problem Solving Skills, 794-806. Schoenfeld, A. (1980).Teaching Problem-Solving Skills. The AmericanMathematical Monthly, 87(10), 794.Schoenfeld, Alan H. (1992). Learning to Think Mathematically: Problem Solving, Metacognition, andSense Making in Mathematics. Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning. A project of the National Council of Teachers of Mathematics, 355-358.Suzana Bt Anwar (2015). Perlakuan Metakognitif Murid Tahun Lima Dalam Penyelesaian MasalahMatematik. Tesis Sarjana. Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti PendidikanSultan Idris.Tengku Zawawi Tengku Zainal, Ramlee Mustapha, Abdul Razak Habib (2009). Pengetahuan PedagogiIsi Kandungan Guru Matematik bagi Tajuk Pecahan: Kajian Kes di Sekolah Rendah. JurnalPendidikan Malaysia, 34(1), 131-153.Wan Zakiah Wan Zin (2014). Kesukaran Dan Kefahaman Matematik Dalam Menyelesaikan Masalah NomborPerpuluhan Murid Tahun Lima. Tesis Sarjana. Fakulti Pendidikan Dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris.Yusri Abdullah, Rosnaini Mahmud, Habibah Ab. Jalil & Shaffe Mohd Daud (2016).Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Operasi Penambahan dan Penolakan Pecahan dalam KalanganMurid Tahun Empat. International Journal Of Education and Training (InjEt) 2(2), 1-9.Zelha Tun Pekkan (2015). An Analysis of Elementary School Childrens FractionalKnowledge Depicted With Circle, Rectangle, and Number LineRepresentations. Educational Student Math. 89, 419-441.Zoe Bradshaw., & Amanda Hazell (2017). Developing Problem Solving Skills In Mathematics :alesson study. International Journal for Lesson anding Studies, 6(1), 32-44. |