Kesan modul pembentukan amalan profesionalisme terhadap amalan profesionalisme guru pra perkhidmatan

Objektif kajian ini ialah untuk mengenal pasti kesan penggunaan Modul Pembentukan AmalanProfesionalisme ke atas amalan profesionalisme dalam membentuk personaliti, sahsiah dankepimpinan guru pra perkhidmatan. Reka bentuk kajian ini menggunakan pendekatankuantitatif yang mengaplikasikan reka bentuk e...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Noredayu Ariff
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2018
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5791
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Objektif kajian ini ialah untuk mengenal pasti kesan penggunaan Modul Pembentukan AmalanProfesionalisme ke atas amalan profesionalisme dalam membentuk personaliti, sahsiah dankepimpinan guru pra perkhidmatan. Reka bentuk kajian ini menggunakan pendekatankuantitatif yang mengaplikasikan reka bentuk eksperimen kuasi teknik pra ujian-pasca ujiandengan kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Bagi kumpulan kawalan, kaedah kuliahdilaksanakan ketika pengajaran dan pembelajaran. Bagi kumpulan rawatan, kaedah penggunaan ModulPembentukan Amalan Profesionalisme dilaksanakan ketika pengajaran dan pembelajaran. Data tahapamalan profesionalisme dikumpulkan dengan pelaksanaan ujian pra dan ujian pasca, menggunakaninstrumen ujian kajian kes. Seramai 70 orang guru pra perkhidmatan dipilih sebagai subjekkajian melalui kaedah pensampelan intact class dari program ISMP Keusahawanan dan Perdagangan(n=35) dan program ISMP Pengurusan Perniagaan (n=35). Dapatan kajian menunjukkan bahawaterdapat perbezaan yang signifikan bagi skor min ujian pra dan ujian pasca bagi kumpulan kawalanberdasarkan nilai t(34),p=0.00)=16.14,p