Pembinaan instrumen kompetensi guru pelatih dalam pentaksiran bilik darjah
Kajian ini dijalankan untuk membina instrumen mengukur tahap kompetensi guru pelatihdalam pentaksiran bilik darjah. Proses pembinaan instrumen melibatkan lima fasa, iaitupembentukan konsep, pembinaan item, pengujian item, penganalisisan item, dan penentuan profil.Pada fasa pembentukan konsep, pengka...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5804 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini dijalankan untuk membina instrumen mengukur tahap kompetensi guru pelatihdalam pentaksiran bilik darjah. Proses pembinaan instrumen melibatkan lima fasa, iaitupembentukan konsep, pembinaan item, pengujian item, penganalisisan item, dan penentuan profil.Pada fasa pembentukan konsep, pengkaji menganalisis kajian kajian lepas berkaitan kompetensiPBD dan menjalankan temu bual pakar. Hasilnya, kompetensi guru pelatih dalam PBD dikonsepsikan terdiri daripada konstruk pengetahuan, kemahiran, dan sikap terhadap PBD. Pada fasa pembinaan item, sebanyak 183 item berskala jenis Likert 5 mata telahdibina. Berdasarkan cadangan pakar, sebanyak 63 item digugurkan dan lima item ditambahmenjadikan jumlah keseluruhan item menjadi 125. Analisis Cohen Kappa menunjukkan wujud konsistensipersetujuan pakar terhadap kesesuaian item-item yang dibina (K = 0.66 hingga 1.00). Pada fasapengujian item, instrumen dengan 125 item ini telah ditadbirkan kepada 565 orang guru pelatihdi tiga buah UA. Analisis faktor pengesahan menunjukkan tiga model pengukuran yang telahdihipotesiskan (pengetahuan, kemahiran, dan sikap) adalah sepadan dengan data di mananilai indeks padanan adalah memenuhi tahap minimum ditetapkan (CFI>0.9, RMSEA |
---|