Cetusan Envakai Meyppatu dalam novel M.Ramaiah

Kajian ini bertujuan mengenal pasti envakai meypp?tu, menganalisis cara-cara pengarangmencetuskan meypp?tu dan menghuraikan unsur-unsur pengajaran yang disampaikan melalui cetusanenvakai meypp?tu yang terpapar dalam novel M. Ramaiah. Kajian ini ialah kajian kepustakaanyang menerapkan kaedah analisis...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Magaswari Eliyarni Subramaniam
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5818
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan mengenal pasti envakai meypp?tu, menganalisis cara-cara pengarangmencetuskan meypp?tu dan menghuraikan unsur-unsur pengajaran yang disampaikan melalui cetusanenvakai meypp?tu yang terpapar dalam novel M. Ramaiah. Kajian ini ialah kajian kepustakaanyang menerapkan kaedah analisis teks dan deskriptif untuk menganalisis tujuh buah novel karya M.Ramaiah, iaitu novel Oru T?yi? Ilacciyak Ka?avu, A?aki? ?r?ta?ai, Ca?kamam, Vi?alum N?rum,Ma?a ??a?ka?, Paya?a?ka? Mu?ivatillai dan Neruppu Cu?ai. Analisis dan perbincangan dibuat berpandukan teori meyp?ttu yang diutarakan oleh Tolkappiar, yang merangkumi lapanvariasi rasa terdiri daripada nakai (tawa), alukai (tangisan), i?ivaral (hina), marutkai (kagum), accam (takut), perumitam (bangga), veku?i (marah) dan uvakai(gembira) yang terpapar dalam ketujuh-tujuh novel yang dikaji. Setiap rasa meyp?ttu puladicetuskan oleh empat punca tertentu dan terdapat sejumlah 32 punca yang mencetuskan envakaimeyp?ttu. Dapatan kajian menunjukkan bahawaM. Ramaiah menerapkan kesemua envakai meypp?tu dalam ketujuh-tujuh novelnya. Di samping itu,pengkaji dapat mengesan 31 daripada 32 punca yang mencetuskan envakai meypp??u, kecuali puncacukai yang mencetuskan perasaan marah. Selain itu, pengarang menyisipkan sebanyak 18pengajaran dalam novel-novelnya. Antara pengajaran ini, terdapat 10 pengajaran bercorak positif,iaitu mesej atau iktibar yang memperteguh sesuatu amalan, perbuatan dan pengalaman agardijadikan ikutan dan pedoman dalam menjalani kehidupan seharian. Sementara itu, pengarangturut menyelitkan lapan pengajaran negatif menyeru pembaca menjauhi dan menjadikannya batasan hidup untuk melahirkan suasana sosial yang adil dan harmoni. Kesimpulannya, M. Ramaiah berjaya mencetuskan kesemua envakai meyp?ttu melalui 31 punca yangdiutarakan oleh teori meyp?ttu. Implikasinya, kajian ini mendorong masyarakat menampilkanfikiran dan tindakan yang mencerminkan perasaan positif demi memelihara kesejahteraan hidupdiri dan orang di sekelilingnya.