Penggunaan konsep kartun bagi mengenal pasti idea alternatif dan menstruktur semula idea murid tahun 5 dalam tajuk cahaya

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti idea altematif mu.rid dan menstruktur semulaidea altematif dengan menggunakan aktiviti dan perbincangan yang berkaitan dengan menggunakan konsep kartun. Reka bentuk kaedah-bercampur digunakan dalam kajian ini. Pensampelanbertujuan digunakan dengan melibatkan...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Malar Govindaraju
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2018
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5901
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti idea altematif mu.rid dan menstruktur semulaidea altematif dengan menggunakan aktiviti dan perbincangan yang berkaitan dengan menggunakan konsep kartun. Reka bentuk kaedah-bercampur digunakan dalam kajian ini. Pensampelanbertujuan digunakan dengan melibatkan 45 orang mu.rid tahun 5 di sebuah Sekolah Rendah JenisKebangsaan (Tamil) di Daerah Hulu Selangor. Tiga jenis instrumen telah digunakan dalam kajian ini,iaitu satu siri enam konsep kartun, ujian pencapaian pra dan pasca bertajuk "Cahaya" danprotokol temubual. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskritif dan inferens. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat enam kategori idea altematif dalamtajuk (i) Jawapan Betul dan Justifikasi Betul; (ii) Jawapan Betul dan Justifikasisepara betul; (iii) Jawapan Betul dan Justifikasi Salah; (iv) Jawapan Salah danJustifikasi Betul; (v) Jawapan Salah dan Justifikasi Separa betul; dan (vi) JawapanSalah dan Justifikasi Salah. Dapatan analisis deskriptif juga menunjukkan lebih banyakjawapan salah dan separa betul serta jutifikasi murid dapat distruktur semula. Analisis ujian-tmenunjukkan pencapaian mu.rid dalam ujian pasca subtajuk 1, 2 dan 3 adalah lebih tinggi dansignifikan secara statistik berbanding dengan ujian pra bertajuk 1, 2 dan 3 yangbersepadanan (ti=-3.833, t2=-4.582 dan t)=-5.480 kesemua dengan p