Kesan pelaksanaan pendekatan pembelajaran koperatif model STAD dalam penulisan karangan Bahasa Melayu murid tingkatan dua
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan pelaksanaan pendekatan pembelajaran koperatifmodel Student Team Achievement Division (STAD) terhadap pencapaian murid dalampenulisan karangan Bahasa Melayu. Kaedah kuasi eksperimen digunakan dalam kajian ini.Sampel kajian terdiri daripada 56 orang murid Ting...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5995 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:5995 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
PL Languages and literatures of Eastern Asia Africa Oceania |
spellingShingle |
PL Languages and literatures of Eastern Asia Africa Oceania Suzana Abu Hassan Kesan pelaksanaan pendekatan pembelajaran koperatif model STAD dalam penulisan karangan Bahasa Melayu murid tingkatan dua |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan pelaksanaan pendekatan pembelajaran koperatifmodel Student Team Achievement Division (STAD) terhadap pencapaian murid dalampenulisan karangan Bahasa Melayu. Kaedah kuasi eksperimen digunakan dalam kajian ini.Sampel kajian terdiri daripada 56 orang murid Tingkatan Dua di sebuah sekolah menengahkebangsaan (Cina) di Kuala Lipis, Pahang. Kajian menggunakan ujian pra, ujian pasca dansoal selidik sebagai instrumen kajian. Sampel kajian dibahagikan kepada dua kumpulan,iaitu kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Kumpulan kawalan terdiri daripada 29orang murid, manakala kumpulan rawatan terdiri daripada 27 orang murid. Kumpulankawalan mengikuti pembelajaran secara tradisional, manakala kumpulan rawatan pulamengikuti pembelajaran secara koperatif model STAD. Ujian-t digunakan untuk mengkajisama ada terdapat perbezaan min yang signifikan antara skor dalam ujian pra dan ujianpasca penulisan karangan murid. Dapatan kajian menunjukkan bahawa skor min bagikedua-dua ujian dalam kumpulan kawalan tidak mempunyai perbezaan yang signifikan(t=0.278). Dapatan kajian juga mendapati terdapat perbezaan min yang signifikan dalamujian pasca bagi kumpulan kawalan dan rawatan (t=-6.961). Dapatan turut menunjukkanterdapat perbezaan min yang signifikan dalam ujian pra dan pasca bagi kumpulan rawatan(t=-11.795). Dapatan juga mendapati semua sampel menyatakan bahawa pendekatankoperatif model STAD dapat memupuk nilai murni dalam kalangan murid dan memberikankesan positif kepada murid bagi meningkatkan pencapaian dalam penulisan karangan.Kesimpulannya, dapatan menunjukkan bahawa pendekatan pembelajaran koperatif modelSTAD dapat meningkatkan skor min karangan murid secara signifikan berbanding dengankaedah pembelajaran tradisional. Implikasi kajian ini dapat membuktikan bahawapendekatan koperatif model STAD adalah berupaya meningkatkan kualiti karangan murid. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Suzana Abu Hassan |
author_facet |
Suzana Abu Hassan |
author_sort |
Suzana Abu Hassan |
title |
Kesan pelaksanaan pendekatan pembelajaran koperatif model STAD dalam penulisan karangan Bahasa Melayu murid tingkatan dua |
title_short |
Kesan pelaksanaan pendekatan pembelajaran koperatif model STAD dalam penulisan karangan Bahasa Melayu murid tingkatan dua |
title_full |
Kesan pelaksanaan pendekatan pembelajaran koperatif model STAD dalam penulisan karangan Bahasa Melayu murid tingkatan dua |
title_fullStr |
Kesan pelaksanaan pendekatan pembelajaran koperatif model STAD dalam penulisan karangan Bahasa Melayu murid tingkatan dua |
title_full_unstemmed |
Kesan pelaksanaan pendekatan pembelajaran koperatif model STAD dalam penulisan karangan Bahasa Melayu murid tingkatan dua |
title_sort |
kesan pelaksanaan pendekatan pembelajaran koperatif model stad dalam penulisan karangan bahasa melayu murid tingkatan dua |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Bahasa dan Komunikasi |
publishDate |
2018 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5995 |
_version_ |
1747833238041133056 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:59952021-05-11 Kesan pelaksanaan pendekatan pembelajaran koperatif model STAD dalam penulisan karangan Bahasa Melayu murid tingkatan dua 2018 Suzana Abu Hassan PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan pelaksanaan pendekatan pembelajaran koperatifmodel Student Team Achievement Division (STAD) terhadap pencapaian murid dalampenulisan karangan Bahasa Melayu. Kaedah kuasi eksperimen digunakan dalam kajian ini.Sampel kajian terdiri daripada 56 orang murid Tingkatan Dua di sebuah sekolah menengahkebangsaan (Cina) di Kuala Lipis, Pahang. Kajian menggunakan ujian pra, ujian pasca dansoal selidik sebagai instrumen kajian. Sampel kajian dibahagikan kepada dua kumpulan,iaitu kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan. Kumpulan kawalan terdiri daripada 29orang murid, manakala kumpulan rawatan terdiri daripada 27 orang murid. Kumpulankawalan mengikuti pembelajaran secara tradisional, manakala kumpulan rawatan pulamengikuti pembelajaran secara koperatif model STAD. Ujian-t digunakan untuk mengkajisama ada terdapat perbezaan min yang signifikan antara skor dalam ujian pra dan ujianpasca penulisan karangan murid. Dapatan kajian menunjukkan bahawa skor min bagikedua-dua ujian dalam kumpulan kawalan tidak mempunyai perbezaan yang signifikan(t=0.278). Dapatan kajian juga mendapati terdapat perbezaan min yang signifikan dalamujian pasca bagi kumpulan kawalan dan rawatan (t=-6.961). Dapatan turut menunjukkanterdapat perbezaan min yang signifikan dalam ujian pra dan pasca bagi kumpulan rawatan(t=-11.795). Dapatan juga mendapati semua sampel menyatakan bahawa pendekatankoperatif model STAD dapat memupuk nilai murni dalam kalangan murid dan memberikankesan positif kepada murid bagi meningkatkan pencapaian dalam penulisan karangan.Kesimpulannya, dapatan menunjukkan bahawa pendekatan pembelajaran koperatif modelSTAD dapat meningkatkan skor min karangan murid secara signifikan berbanding dengankaedah pembelajaran tradisional. Implikasi kajian ini dapat membuktikan bahawapendekatan koperatif model STAD adalah berupaya meningkatkan kualiti karangan murid. 2018 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5995 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5995 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Bahasa dan Komunikasi Ab Rahman Ab Rashid dan Yap Kim Fatt (1998). Bahasa Melayu Komunikasi 3. Selangor:Longman Malaysia. Sdn. Bhd.Abd. Ghafar Md. Din (2003). Prinsip dan amalan pengajaran. Utusan Publication &Distributors Sdn. Bhd.Amir Hoseyn Mohammad Davoudi & Babak Mahinpo (2012). Kagan CooperativeLearning Model: The Bridge to Foreign Language Learning in the Third Millenium.Theory and Practice in Language Studies, 2, (6), hlm 1134-1140, 2012.Andrea Bertucci, Stella Conte, David W. Johnson & Roger T. Johnson (2010). The impactof size of cooperative group on achievement, social support, and self-esteem. TheJournal of General Psychology, 2010, 137(3), hlm 256-272.Anita Lie (2008). Cooperative Learning: Mempraktikkan cooperative learning di ruangruangkelas. Jakarta: Grasindo.Azizi Yahya & Intan Sapinas Bahuri (2005). Pembelajaran koperatif. Fakulti Pendidikan:Universiti Teknologi Malaysia.Baharom Mohamad dan Illiyas Hashim (2010). Gaya pengajaran dan pembelajaran. PTSProfessional Publishing Sdn.BhdBavani A/P Somasundram (2016). Keberkesanan pembelajaran koperatif terhadappencapaian dan motivasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu. Fakulti Pendidikan:Universiti Kebangsaan Malaysia.Chin Min Hsiung (2012). The Effectiveness of Cooperative Learning. Journal ofEngineering Education;101 (1) hlm 119-137; Proquest Reasearch Library.Ching Ying Pan dan Hui Yi Wu (2013). The Cooperative Learning Effects on EnglishReading Comprehension dan Learning Motivation of EFL Freshmen. EnglishLanguage Teaching;6, (5); hlm 13-27.Diane Pedrotty Bryant; Bryant, Brian R (1998). Using Assistive Technology Adaptions toInclude Students with Learning Disabilities in Cooperative Learning Activities.Journal of Learning Disabilities; 31(1); Proquest Research Library hlm 41.Elyani Mustapha (2005). Pembelajaran secara koperatif Jigsaw dan kesannya. TesisSarjana yang tidak diterbitkan. Universiti Pendidikan Sultan Idris.Effandi Zakaria (2001). Pembelajaran koperatif dalam Matematik: Pelaksanaan Masalahdan Kelebihannya. Strategi Pengajaran Kepelbagaian Pelajar. Tesis Sarjana yangtidak diterbitkan. Bangi. Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia.Effandi Zakaria, Titi Solfitri, Yusoff Daud & Zulkarnain Zainal Abidin (2013). Effect ofcooperative learning on secondary school student mathematics achievement.Creative Education; 4(2), 98-100.Farzad Mohammadjani & Forouzan Tonkaboni (2015). A Comparison between the effectof Cooperative Learning Teaching Method and Lecture Teaching Method onStudents Learning and Satisfaction Level. International Education Studies; 8 (9),107-112.Hasan bin Samad (2003). Kesan kaedah koperatif STAD terhadap pengajaran tatabahasadi kalangan pelajar tingkatan 2. Tesis sarjana yang tidak diterbitkan. UPSIKagan, S. 1992, 1994. Cooperative Learning. San Juan Capistrano, CA: KaganCooperative Learning.Kementerian Pendidikan Malaysia (1992). Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa MelayuTingkatan Dua. Kuala Lumpur: Pusat Perkembangan Kurikulum.Kementerian Pendidikan Malaysia (2001). Pembangunan Pendidikan 2001-2010Perancangan Bersepadu Menjana Kecemerlangan Pendidikan. Pusat BandarDamansara: Kuala Lumpur.Kementerian Pelajaran Malaysia (2011). Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu KBSMSekolah Bestari. Kuala Lumpur: Pusat Perkembangan Kurikulum Pustaka.Kamarudin Husin, Abdullah Yusof dan Mohd Rain Shaari (2011), Pedagogi bahasa:amalan bilik darjah. Emeritus Publications.Kamus Dewan Edisi Keempat (2005). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Marsitah Zainudin (2005). Keberkesanan penggunaan teknik pembelajaran koperatifdalam penulisan karangan pelajar tingkatan dua. Tesis sarjana yang tidakditerbitkan, Kuala Lumpur: Universiti Malaya.M. Rostampour, F. Behjat & Saedah Arvane (2015). Collaborative or individualisticwriting: Which one is a better venue to improve iranian pre university femalestudent writing Skil. Modern Journal of Language Teaching Methods. 5 (3) hlm46-54.Malar A/P Muthiah (2013). Kesan Kaedah STAD terhadap Ketekalan Pengetahuan Sejarahdan Kemahiran Sosial Murid Tingkatan Dua. Seminar Pendidikan Sejarah danGeografi 2013 (UMS, 29-30 2013) IPG kampus Sultan Abdul Halim, SungaiPetani, Kedah.Muruga Krishnan (2014). Keberkesanan Pembelajaran Koperatif Terhadap PenulisanKarangan Bahasa Melayu Berbanding dengan Kaedah Pembelajaran Konvensional.Tesis yang tidak diterbitkan. Institut Pendidikan Darul Aman.Nurashida Binti Lockman (2005). Keberkesanan Model Pembelajaran Koperatif DapatMeningkatkan Penguasaan Konsep Struktur Atom di Kalangan Pelajar Tingkatan4. Tesis Sarjana yang tidak diterbitkan. Universiti Pendidikan Sultan Idris.Nurul Huda Ngasiman (2014). Kesan Kaedah Pembelajaran Koperatif terhadap PencapaianPelajar dalam Mata Pelajaran Matematik. Tesis Sarjana yang tidak diterbitkan.Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.Noriati A. Rashid, Boon Pong Ying, Sharifah Fakhriah Syed Ahmad, (2009). Murid danAlam Belajar, Siri Pendidikan Guru, Kuala Lumpur: Oxford Fajar Sdn. Bhd.Rahil Mahyuddin, Habibah Elias dan Kamariah Abu Bakar (1997). Pedagogi 2:Pelaksanaan Pengajaran. Longman Malaysia Sdn.BhdR.Bruce Williams (2002). Cooperative Learning: A Standard For High Achievement.Corwin A Sage Company. California.Robert E.Slavin (1995). Cooperative Learning: theory, research, and practice. A. Simon& Schuster Company.Roger E, W.B. Olsen & Kagan (1992). About cooperative learning. New Jersey: PrenticeHall.R. Lestari & S. Linuwih (2012). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe pair checkspemecahan masalah untuk meningkatkan sosial skill siswa. Journal PendidikanFisika Indonesia. 8. 190-194Roselan Baki. (2003). Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu. KarismaPublicationsSalha Mohamed Hussain. (2014). Keberkesanan pembelajaran koperatif untukmeningkatkan motivasi pelajar dalam pembelajaran Bahasa Melayu. Tesis yangtidak diterbitkan. Kementerian Pendidikan Singapura.Slavin, E. (1990). Cooperative learning: Theory, research and practice. Massachussets :Allyn & Bacon.Slavin R. E. (1995). Cooperative learning among student: Theory, research, andimplications for active learning.Suhaida Abdul Kadir. (2004). Kesan Pembelajaran koperatif terhadap konsep kendiriakademik di dalam pendidikan perakauanan. Tesis yang tidak diterbitkan. UPMSerdang. Selangor.Yani dan Zuhriyah (2012). Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbicara Melalui ModelPembelajaran Koperatif Model STAD pada Anak Kelompok B Darul AthfalBanjarnegara. Tesis yang tidak diterbitkan. Universitas Negeri Yogyakarta.You Lv (2014). Cooperative Learning: An Effective Approach to College EnglishLearning. Theory and Practice in Language Studies, 4 (9) hlm 1948-1953.Zainun Ismaon, Zanaton Iksan dan Norziah Othman (2013). Kesan pembelajaran koperatifmodel STAD ke atas sikap terhadap Matematik. Jurnal Pendidikan Matematik,1(1), 11-18Zamri Mahamod (2012). Inovasi P&P dalam pendidikan Bahasa Melayu. UniversitiPendidikan Sultan Idris.Tanjong Malim. |