Pemulihan fungsi kemahiran motor halus kanak-kanak masalah pembelajaran oleh jurupulih cara kerja di pusat terapi

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pemulihan fungsi kemahiran motor halus kanakkanakmasalah pembelajaran oleh jurupulih cara kerja di tiga pusat terapi. Objektifkajian adalah untuk mengenal pasti masalah kemahiran motor halus kanak-kanakmasalah pembelajaran dan jenis aktiviti terapi yang paling efe...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Tg Susyanti Hirwany Tg Mahassan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2018
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5998
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:5998
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic RJ Pediatrics
spellingShingle RJ Pediatrics
Tg Susyanti Hirwany Tg Mahassan
Pemulihan fungsi kemahiran motor halus kanak-kanak masalah pembelajaran oleh jurupulih cara kerja di pusat terapi
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pemulihan fungsi kemahiran motor halus kanakkanakmasalah pembelajaran oleh jurupulih cara kerja di tiga pusat terapi. Objektifkajian adalah untuk mengenal pasti masalah kemahiran motor halus kanak-kanakmasalah pembelajaran dan jenis aktiviti terapi yang paling efektif untuk pemulihanfungsi kemahiran motor halus kanak-kanak masalah pembelajaran yang menjalaniterapi cara kerja di pusat terapi. Reka bentuk kajian kes telah digunakan dalam kajianini. Pemilihan responden kajian dijalankan secara pensampelan bertujuan melibatkantiga orang jurupulih terapi cara kerja dan tiga orang kanak-kanak masalahpembelajaran yang mengalami masalah fungsi kemahiran motor halus. Kanak-kanakini juga merupakan klien kepada jurupulih cara kerja di tiga pusat terapi yang telahdipilih. Tiga jenis instrumen kajian digunakan iaitu senarai semak pengesananmasalah kemahiran motor halus, senarai semak aktiviti terapi cara kerja, soalan temubual ibu bapa dan laporan sesi terapi. Data pemerhatian, temu bual dan dokumenrasmi dianalisis secara diskriptif. Dapatan kajian mendapati terdapat pemulihan dalamfungsi masalah kemahiran motor halus kanak-kanak masalah pembelajaran selepasmenerima empat sesi terapi yang dijalankan oleh jurupulih cara kerja di pusat terapi.Kajian juga mendapati jenis aktiviti kemahiran motor halus yang paling efektif adalahterapati, diikuti dengan aktiviti manik dan tali, kapas berwarna, duit syiling, klip baju,menguntai tali, skru dan nat dan pegboard. Kesimpulannya lapan aktiviti kemahiranmotor halus dalam sesi terapi oleh jurupulih cara kerja berkesan memulihkan fungsikemahiran motor halus kanak-kanak masalah pembelajaran. Implikasi kajianmenunjukkan penggunaan aktiviti kemahiran motor halus adalah sesuai diaplikasikandi dalam bilik darjah bagi memulihkan fungsi kemahiran motor halus kanak-kanakmasalah pembelajaran.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Tg Susyanti Hirwany Tg Mahassan
author_facet Tg Susyanti Hirwany Tg Mahassan
author_sort Tg Susyanti Hirwany Tg Mahassan
title Pemulihan fungsi kemahiran motor halus kanak-kanak masalah pembelajaran oleh jurupulih cara kerja di pusat terapi
title_short Pemulihan fungsi kemahiran motor halus kanak-kanak masalah pembelajaran oleh jurupulih cara kerja di pusat terapi
title_full Pemulihan fungsi kemahiran motor halus kanak-kanak masalah pembelajaran oleh jurupulih cara kerja di pusat terapi
title_fullStr Pemulihan fungsi kemahiran motor halus kanak-kanak masalah pembelajaran oleh jurupulih cara kerja di pusat terapi
title_full_unstemmed Pemulihan fungsi kemahiran motor halus kanak-kanak masalah pembelajaran oleh jurupulih cara kerja di pusat terapi
title_sort pemulihan fungsi kemahiran motor halus kanak-kanak masalah pembelajaran oleh jurupulih cara kerja di pusat terapi
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2018
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5998
_version_ 1747833238542352384
spelling oai:ir.upsi.edu.my:59982021-05-11 Pemulihan fungsi kemahiran motor halus kanak-kanak masalah pembelajaran oleh jurupulih cara kerja di pusat terapi 2018 Tg Susyanti Hirwany Tg Mahassan RJ Pediatrics Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pemulihan fungsi kemahiran motor halus kanakkanakmasalah pembelajaran oleh jurupulih cara kerja di tiga pusat terapi. Objektifkajian adalah untuk mengenal pasti masalah kemahiran motor halus kanak-kanakmasalah pembelajaran dan jenis aktiviti terapi yang paling efektif untuk pemulihanfungsi kemahiran motor halus kanak-kanak masalah pembelajaran yang menjalaniterapi cara kerja di pusat terapi. Reka bentuk kajian kes telah digunakan dalam kajianini. Pemilihan responden kajian dijalankan secara pensampelan bertujuan melibatkantiga orang jurupulih terapi cara kerja dan tiga orang kanak-kanak masalahpembelajaran yang mengalami masalah fungsi kemahiran motor halus. Kanak-kanakini juga merupakan klien kepada jurupulih cara kerja di tiga pusat terapi yang telahdipilih. Tiga jenis instrumen kajian digunakan iaitu senarai semak pengesananmasalah kemahiran motor halus, senarai semak aktiviti terapi cara kerja, soalan temubual ibu bapa dan laporan sesi terapi. Data pemerhatian, temu bual dan dokumenrasmi dianalisis secara diskriptif. Dapatan kajian mendapati terdapat pemulihan dalamfungsi masalah kemahiran motor halus kanak-kanak masalah pembelajaran selepasmenerima empat sesi terapi yang dijalankan oleh jurupulih cara kerja di pusat terapi.Kajian juga mendapati jenis aktiviti kemahiran motor halus yang paling efektif adalahterapati, diikuti dengan aktiviti manik dan tali, kapas berwarna, duit syiling, klip baju,menguntai tali, skru dan nat dan pegboard. Kesimpulannya lapan aktiviti kemahiranmotor halus dalam sesi terapi oleh jurupulih cara kerja berkesan memulihkan fungsikemahiran motor halus kanak-kanak masalah pembelajaran. Implikasi kajianmenunjukkan penggunaan aktiviti kemahiran motor halus adalah sesuai diaplikasikandi dalam bilik darjah bagi memulihkan fungsi kemahiran motor halus kanak-kanakmasalah pembelajaran. 2018 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5998 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=5998 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia Abdullah Hassan & Ainon Mohd (2008). Mendorong Kreativiti Kanak-Kanak.BatuCaves Selangor. Penerbit PTS Millennia.Ab. Halim Mustapha. 2009. Perkongsian berkesan memperkasakan pendidikan khas di Malaysia. AlMizan 2:55-66Ainizal Abdul Latif (2015). Genius Dari Syurga. Shah Alam Selangor: Grup Buku Karangkraf SendirianBerhad.Akta Orang Kurang Upaya 2008 (Akta 685).Akta Penyemakan Undang-Undang 1968, 2006. Akta Kanak-kanak 2001 : Pesuruhjaya Penyemak Undang-Undang, Malaysia. Kuala Lumpur: Percetakan Nasional Malaysia Bhd.Alisha Marie, Karen Weber, Hollie Graze & Sarah Wagreich (2013). Effectiveness of a JO-WeekTier-I Response to Intervention Program in Improving Fine Motor and Visual-Motor Skills inGeneral Education Kindergarten Students. DOI: 10.504/ajot.2013.008110. Source: PubMedAliza Ali, Zamri Mahamod (2015) Analisis Keperluan Terhadap Pengguna Sasaran ModulPendekatan Berasaskan Bermain Bagi Pengajaran Dan Pembelajaran Kemahiran Bahasa Kanak-Kanak Prasekolah Jurnal Kurikulum dan Pengajaran Asia Pasifik. Vol 3American Occupational Therapy Association. 2002. Occupational therapy practice framework: Domain and process. American Journal of Occupational Therapy, 56: 609 - 639American Occupational Therapy Association. 2008. Occupational therapy practice framework :Domain and process.(2?? Ed) American Journal of Occupational Therapy, 62: 625-683American Occupational Therapy Association. 2014. Occupational therapy practice framework : Domain and process.(3rd Ed) American Journal of Occupational Therapy,68(1): 1-48Ahmat Adam & Saidatul Nomis hj Mahali (2015). Penyelidikan Dan Penulisan Ilmiah. KotaKinabalu, Sabah: Universiti Sabah Malaysia.Bahagian Pendidikan Khas (2014). Kementerian Pendidikan Malaysia. Senarai SemakPengesanan (SSP). PutrajayaBahagian Pembangunan Kurikulum Malaysia( BPK 2011). Buku Panduan Kreaviti, Pembangunan Amalan dalam Pengajaran dan Pembelajaran. PenerbitKementerian Pendidikan Malaysia.Bloom-Cooper, L., 1989. Occupational therapy an emerging profesion in healthcare: Report of a commission of inquuiry. London:DuckworthBoyle, C.M. 2007. An Analysis of the Efficacy of a Motor Skills TrainingProgramme for Young People with Moderate Learning Difficulties.International Journal of Special Education 22(1), 11-31Cantell, M.H, Smyth, M.M, & Ahonen, T.P. 1994. Clumsiness in adolescence:Educational, motor and social outcomes of motor delay detected at 5 years.Adapted Physical Activity Quarterly, 11 : 115-129Case-Smith, J. 1993. Comparison of In-Hand Manipulation Skills in Children Withand Without Fine Motor Delays. The Occupational Therapy Journal ofResearch 13(2) : 87-100.Case-Smith, J. 1996. Fine motor outcomes in preschool children who receiveoccupational therapy services. American Journal of Occupational Therapy50(1): 5261.Case-Smith, J. 2000. Effects of occupational therapy services on fine motor andFunctional performance in preschool children. American Journal ofOccupational Therapy 54 (4):372380.Case-Smith, J. 2002. Effectiveness of school-based occupational therapyintervention on handwriting. American Journal of Occupational Therapy56(1): 1725.Case-Smith, J. & Rogers, J. 2005. School-based occupational therapy. Dlm Case-Smith J. (pnyt.). Occupational therapy for children, Edisi ke-5, hlm 795-826. Ohio: Elsevier Mosby.Case-Smith, J., Richardson, P., & Schultz-Krohn, W. 2005. An overview ofoccupational therapy for children. Dlm Case-Smith, J. (pnyt.).Occupational therapy for children, Edisi ke-5, hlm 2-31. Ohio: ElsevierMosby.Cheatum, B. A & Hammod, A. A 2000. Physical Activities for improving childrenslearning and behaviour: A guide to sensory motor development. HumanKinetics, USA.Chin Li Hoong (2013). Kolaborasi Guru-Guru Pendidikan Khas dan Jurupulih-Jurupulih Cara Kerja: Persediaan dan Amalan. Bangi Selangor. UniversitiKebangsaan Malaysia.Chiu, T., Heidebrecht, M. Wehrmann, S., Sinclair, G & Reid, D. 2008 ImprovingTeacher Awareness of Fine Motor Problems and Occupational Therapy :Education Workshops for Preservice Teachers, General Education Teachersand Special Education Teachers in Canada. International Journal ofEducation, 23(3) : 30-38Christine Teeters Myers; Colleen M. Schneck; Susan K Effgen; Katherine M.McCormick; Sharon Brandenburger Shasby 2011 Factors Associated WithTherapists Involvement in Childrens Transition to preschool The AmericanJournal of Occupational Therapy : Official Publication of the AmericanOccupational Therapy Association,Vol.65, 86-94Chua Tee Tee & Koh Boh Boon ( 1992). Siri Pendidikan : Pendidikan Khas DanPemulihan. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.Chua Y P (2006). Kaedah dan Statistik Penyelidikan , Kaedah penyelidikan buku1.Kuala Lumpur. Penerbit Mc Graw Hill Education (Malaysia) Sdn.BhdChua Yan Piaw (2014). Kaedah dan Statistik Penyelidikan , Edisi Ketiga.KualaLumpur. Penerbit Mc Graw Hill Education (Malaysia) Sdn.BhdClark, G. 2001. Children often overlooked for occupational therapy services ineducational settings. School System Special Interest Section Quarterly, 8(3),1-3Creswell, J. W. (2013) Qualitatative inquiry and research design: Choosing amongfive approaches (Ed, ke-3) Los Angeles: Saga PublicationsCreswell, J. W. (2009) Research design: Qualitative, quantitative and mixedmethods approaches. (Ed, ke-3) Los Angeles: Saga PublicationsCreswell, J. (2008). Researchdesign: Qualitative, quantitative and mixed methodsapproaches. Thousands Oaks, CA: SageCollege of Occupational Therapist. (2015). Code of Ethics and ProfessionalConduct. College of Occupational Therapist. London : College ofOccupational Therapist.Dankert, H.L, Davies, P.L & Gavin, W.J 2003. Occupational Therapy Effects onVisual-Motor Skills in Preschool Children. The American Journal ofOccupational Therapy 57(5) : 542-549Diane Kearns, West Linn & OR ( 2004). Art Theraphy with a Child ExpriencingSensory Integration Difficulty. Journal of The American Art TherapyAssosiation, 21(2), pp.95-101.Ernie Suliana binti Md. Shariff. 2008. Prestasi Kemahiran motor halus dan motorkasar kanak-kanak masalah pembelajaran menggunakan instrumenmovement assessment battery for chidren (MABC). Tesis Ijazah SarjanaMuda Serta Pendidikan (Sains Sukan)Ghazali Darusalam & Sufean Hussin (2016). Metodologi Penyelidikan DalamPendidikan. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Hasmah Binti Muhamed (2017). Pendekatan Belajar Melalui Bermain UntukMembantu Kemahiran Komunikasi Kanak-Kanak Autistik Di PrasekolahPendidikan Khas. Tanjung Malim, Perak. UPSI.Hallahan and Kaufman (2000). Exceptional Learners : Introduction to SpecialEducation.Hamidah Yusof & Jamal Yunus & Khalip Musa (2015). Kaedah PenyelidikanPengurusan Pendidikan. Tanjung Malim, Perak.Universiti Pendidikan SultanIdris. MalaysiaHaris Memisevic, Selmir Hadzic (2013) Development of Fine Motor CoordinationAnd Visual-Motor Integration In Preschool Children. Journal of SpecialEducation And Rehabilitation. Vol 14, No 1-2Huttenlocher, P. R. (1994). Synaptogenesis, synapse elimination, and neuralplasticity in human cerebral cortex. In : C. A. Nelson (Ed.).Hulya Kahiyan (2010) : Down Syndrome: Sensory Integration, VestibularStimulation and Neurodevelopmental Therapy Approaches for Children,International Encyclopedia of Rehabilitation, Copyright 2010 by theCenter for International Rehabilitation Research Information and Exchange(CIRRIE).Jabatan Pembangunan Orang Kurang Upaya , Jabatan Kebajikan Masyarakat, 2013.Garis Panduan Pendaftaran Orang Kurang Upaya 2012. Batu CavesSelangor:Percetakan Selaseh Sdn. Bhd.Jabatan Pendidikan Khas (2003). Kementerian Pendidikan Malaysia.Jabatan Pendidikan Khas, Kementerian Pelajaran Malaysia, 2006. SukatanPelajaran Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran. Kuala Lumpur:Percetakan Nasional Malaysia BerhadJamila K.A Mohamed (2005). Pendidikan Khas untuk KANAK-KANAK Istimewa.Siri Pendidikan Khas. Bentong ,Pahang: PTS Professional.Jick, T.D. (1979). Mixing Qualitative Method. Triangulation in ActionAdministrative. UK: Penerbit Science Quaterly.John Majasic,; Jeryl Benson,; Kimberly Szucs 2015 The Teacher-OccupationalTherapist Relationship in School-Based Practice: Perspectives of theTeachers The American Journal of Occupational Therapy.Vol 69Junaidah Mohamad & Nik Rosila (2013). Kajian Tentang Kepuasan Bekerja DalamKalangan Guru- Guru Pendidikan Khas. Asia Pacific Journal of Educatorsand Education, Vol.28, 103-115, 2013Junita Anak Patrick & Siti Hazlifah Binti Hilaluddin (2006). Penggunaan KekacangSensori Bagi Meningkatkan Kemahiran Motor Halus Murid Kurang UpayaIntelektual. IPG Kampus Dato Razali IsmailK.A.Razhiyah (2005). Menjadi Guru Pendidikan Khas. Siri Pendidikan Khas.Bentong Pahang. PTS Professional.K.A.Razhiyah (2006). Anak Istimewa . Panduan bagi Ibu Bapa Membesarkan AnakIstimewa. Bentong Pahang: PTS Professional.K.A.Razhiyah (2008). Apa itu AUTISME? Bentong Pahang: PTS Professional.Kamarulzaman Kamaruddin (2014). Psikologi Perkembangan. Panduan UntukGuru. Tanjong Malim, Perak: Universiti Pendidikan Sultan Idris.Kamus Dewan (1997). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa & Pustaka.Kamus Dewan Edisi Keempat (2005). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa & Pustaka.Kan Yin Kuan (2015) Penggunaan Kaedah Zentangle Untuk MenagawalTingkahlaku Hiperaktif Dan Kurang Tumpuan Kanak-Kanak BermasalahPembelajaran, Tanjong Malim, Perak: Universiti Pendidikan Sultan IdrisKementerian Pendidikan Malaysia, 2012. Dokumen Standard Kurikulum StandardSekolah Rendah Pendidikan Khas (Masalah Pembelajaran). BahagianPembangunan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia.Kementerian Pendidikan Malaysia, 2010. Pusat Perkhidmatan Pendidikan Khas(3PK). Bahagian Pendidikan Khas.Kementerian Pendidikan Malaysia, 2011. Surat Pekeliling Ikhtisas Bilangan 5 Tahun2011. Perlaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)-Pendidikan Khas Tahap 1 Mulai 2011.Knox, S.H. (2010), Play, in Case-Smith, and OBrien, J.C. (Eds), OccupationalTherapy for Children, Elsevier, Missouri, pp. 540-554Konting, M. (1990). Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Dewan Bahasa dan Pustaka.Krapp, K & Wilson, J. (2005). Fine Motor Skills. Encyclopedia of ChildrensHealth. Ed. Vol. 2Leedy, P.D., & Ormrod, J.E. 2005. Practical Research: Planning and Design. Edisike-8. New Jersey: Prentice Hall.Lim Chong Hin (2007). Penyelidikan Pendidikan. Pendekatan Kuantitaf danKualitatif. Shah Alam, Selangor: Mc Graw Hill Education Malaysia.Mahfuzah Zainol (2015). Intervensi Terapi Carakerja Dalam Kemahiran MotorMurid Masalah Koordinasi. Bangi, Selangor. Universiti KebangsaanMalaysia.Mahfuzah Zainol (2016). Teknik Intervensi BERFOKUS Dalam PembelajaranMurid Berkeperluan Khas. Wilayah Persekutuan Putrajaya. Penerbit GalaksiKreatifMahfuzah Zainol (2014). Kemahiran Manipulatif Dalam Pendidikan Khas. WilayahPersekutuan Putrajaya. Penerbit Galaksi KreatifMahfuzah Zainol (2014). Panduan Terapi Carakerja Untuk Murid Istimewa.Wilayah Persekutuan Putrajaya. Penerbit Galaksi KreatifMahfuzah Zainol (2016). Pendekatan Terapi Carakerja Untuk Kanak-KanakBerkeperluan Khas. Wilayah Persekutuan Putrajaya. Penerbit Galaksi KreatifMahfuzah Zainol & Norliyana Raya (2015). Kit Kemahiran Motor Halus. WilayahPersekutuan Putrajaya. Penerbit Galaksi KreatifMahfuzah Zainol & Rosadah (2013). Perlaksanaan Perkhidmatan Terapi CaraKerja Untuk Murid Berkeperluan Khas dalam Kemahiran Motor Halus DiSekolah. The Journal of Special Education. UKM.Mahfuzah Zainol, Abdul Majid & Rosadah (2014). Intervensi Terapi CarakerjaDalam Kemahiran Motor Murid Masalah Koordinasi. Bangi, Selangor. UKMMchale, K & Cermak, S A 1992 Fine motor activities in elementary schoolPreliminary findings and provisional implications for children with finemotor problem. The American Journal of Occupational Therapy : OfficialPublication of the American Occupational Therapy Association,46 (10), 898-903Merriam, S.B., 2001. Qualitative Research and Case Study Applications inEducation, San Fransisco: Jossey-Bass PubMiles, M.B., & Hubberman, M.A (1994). Qualitative Data Analysis : An ExpandedSource Book, (2nd ed), California: SageMiller, L.T., Missiuna, C. A., J.J.,Malloy- Miller, T. & Polatajko, H.J. 2001. Clinicaldescription of children with developmental coordination disorder. CanadianJournal of Occupatioanl Therapy, 68, 5-15.Mohad Anizu Mohd Nor & Ernie Suliana Md. Shariff. 2010. Prestasi KemahiranMotor Halus Dan Motor Kasar Kanak-Kanak Masalah PembelajaranMenggunakan Instrumen Movement Assessment Battery For Children(MABC). Universiti Teknologi MalaysiaMohd Hanafi Mohd Yassin, Hasnah Toran & Nor Asyikin Mohd Dom.(2013).Kemahiran Guru Dalam Bidang Motor Halus, Universiti KebangsaanMalaysiaMohd. Majid Konting. (1993). Kaedah Penyelidikan Pendidikan, (2nd ed), KualaLumpur: Dewan Bahasa dan PustakaMohd Najib Abdul Ghafur ( 1999). Penyelidikan Pendidikan. Skudai, Johor:Penerbit Universiti Teknologi Malaysia.Mohd Zuri Ghani (2014). Pendidikan Kanak-Kanak Berkeperluan Khas. TanjongMalim, Perak: Universiti Pendidikan Sultan Idris, Malaysia.Mohd Zuri Ghani, Aznan Che Ahmad & Zainuddin Mohd Isa (2014). MASALAHPembelajaran. Tanjong Malim, Perak: Universiti Pendidikan Sultan Idris,Malaysia.Muhammad Faizal Bin Zulkifli (2015). Kesan Aplikasi Terapi Fizikal DalamKemahiran Motor Kasar Dan Motor Halus Kanak-Kanak Autisme Di PusatTerapi Pembangunan Minda Genius. Tanjung Malim Perak. UniversitiPendidikan Sultan Idris. MalaysiaNg Pek Lim (2017). Peranan Jurupulih Carakerja Dalam Menyokong MuridBerkeperluan Khas. Bangi Selangor. Universiti Kebangsaan MalaysiaNor Asyikin Mat Dom (2015). Pelaksanaan Terapi Carakerja Dalam Mata PelajaranKemahiran Manipulatif Murid Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran.Bangi Selangor Universiti Kebangsaan Malaysia.Noraini Idris. 2010. Penyelidikan dalam Pendidikan. McGraw Hill: Kuala Lumpur.Noraini Mohd Salleh, Faridah Serajul Hag, Manisah Mohd.Ali, & Safani Bari.(2001). Pendidikan Khas Di Malaysia : Kepelbagaian pengajaran danpembelajaran. Prosiding Seminar Pendidikan Khas Kebangsaan. UniversitiKebangsaan Malaysia.Noraini Kaprawi. 2010. Kajian Tinjauan (Secara Kuantitatif) Dlm. Noraini Idris(pnyt) Penyelidikan Dalam Pendidikan, hlm 195-214. McGraw HillEducation, MalaysiaNorfarhada Mat Yusof. 2017. Penggunaan Aktiviti Psikomotor Dalam TerapiCarakerja Untuk Membantu Murid Autistik Berinteraksi Sosial. UniversitiPendidikan Sultan Idris, MalaysiaNorfishah Mat Rabi (2015). Rahsia Dan Keunikan Personaliti Kanak- KanakAutistik Di Malaysia. Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia.Norfishah Mat Rabi & Hasrul Hosshan (2016). Educational Therapy dalamPendidikan Khas. Tanjong Malim, Perak: Universiti Pendidikan Sultan Idris,Malaysia.Norfishah Mat Rabi (2016). Transformasi Pendidikan. Murid Kurang Upaya.Tanjong Malim,Perak: Universiti Pendidikan Sultan Idris, Malaysia.Noraini Idris ( 2013). Penyelidikan dalam Pendidikan . Shah Alam, Selangor: McGraw Hill Education. MalaysiaNor Asyikin Mohd Dom (2015). Pelaksanaan Terapi Cara Kerja Dalam MataPelajaran kemahiran Manipuatif Murid Pendidikan Khas BermasalahPembelajaran. Bangi. Selangor. Universiti Kebangsaan MalaysiaNoor Aini Ahmad (2014). Siri Penyelidikan : Senario Menjalankan KAJIANINKUIRI NARATIF. Tanjong Malim, Perak: Universiti Pendidikan SultanIdris.Nourlieda Abdullah (2012). Koleksi Artikel Penyelidikan Tindakan PISMP KG(BM) amb. Januari 2009, Seminar Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun2012, ms.217-229.Osman Hashim & Ahmed Ghazie Ibrahim. 2007. Ke arah peningkatan pengajarandan pembelajaran pendidikan seni dalam pendidikan khas bermasalahpembelajaran. Masalah Pendidikan 30(1):37-49.Othman Lebar (2014). Siri Penyelidikan. Penyelidikan KUALITATIF : PengenalanKepada Teori dan Metode. Tanjong Malim, Perak. Universiti PendidikanSultan Idris.Paul N.Camic, Joan E.Rhodes, Lucy Yardley (2007). Qualitative Research inPsychology Expanding Perspectives in Methodology And Design.Washington D.C: Penerbit America Psychological Assiosation.Persatuan Jurupulih Carakerja Malaysia. 1994. Definisi Pemulihan Cara Kerja. DlmWorld Federation Of occupational Therapists. 2010. Definit ions ofoccupational therapy from member organisations.Pejabat Kesihatan Wilayah Persekutuan (2016). Kementerian Kesihatan MalaysiaPunwar, A.J. & Peloquin, S.M.,2000. Occupational therapy: Principles andpractise. Edisi ke-3. Philadelphia: Lippincott Williams & WilkinsPusat Perkembangan Kurikulum (2003)Sarah E. Fabrizi: 2016 Measuring the Effectiveness of Occupational Therapy-LedPlaygroups in Early Intervention. The American Journal of OccupationalTherapy : Official Publication of the American Occupational TherapyAssociation,Vol.70Sarah Fabrizi: Max A. Ito; Kristin Winston 2016 Effect of Occupational Therapy-Led Playgroups in Early Intervention on Child Playfulness and CaregiveResponsiveness: A Repeated-Measures Design. The American Journal ofOccupational Therapy : Official Publication of the American OccupationalTherapy Association,Vol.70Siti Sakinah Abd Jalil, Siti Khadijah Lokman, Asha Hasnimy Mohd Hashim, ZainalAbidin Zainuddin & Halijah Ibrahim (2013). Jenis Genggaman Pensel DanPrestasi Kemahiran Melakar Normal Dan Masalah PembelajaranPemerhatian Awalan Instrumen CEKAP. Fakulti Pendidikan UniversitiTeknologi Malaysia.Siti Uzairah Mohd Tobi (2017). Kajian Kualitatif dan Analisis Temu Bual: ArasPublisherSiti Zainon Ismail (1985). Getaran Jalur dan Warna. Petaling Jaya: Fajat Bakti SdnBhd.Summers, J., Larkin, D., & Dewey, D. (2008). Activities of daily living in childrenwith developmental coordination disorder: dressing, personal hygiene, andeating skills. Human movement science, 27(2), 215-29Suppiah Nachiappan, Kamarulzaman Kamaruddin, Abdul Azizi Abdul Shukor,Ramlah Jantan, Roslina Mustapha & Hazalizah Hamzah (2009).Pembelajaran dan Perkembangan Pelajar. Shah Alam, Selangor: OxfordFajar Bakti Sdn Bhd.Suppiah Nachiappan (2014). Panduan Pendidikan Awal Kanak-Kanak. Teori,Model, Kaedah, dan Aktiviti Ke arah Perkembangan Kognisi. TanjongMalim, Perak: Universiti Pendidikan Sultan Idris.Tengku Nur Ain Binti Tengku Mohd Khairi & Mangaleswaran A/L Annamalai(2013). Meningkatkan Kemahiran Menggunting Bagi Murid MasalahPembelajaran Melalui Teknik Play Dough. Jabatan Ilmu Pendidikan IPGKampus Dato Razali Ismail.Tun Mohd Hilmi (2012). Terapi Dalam Pendidikan Khas. Selangor : Oxford FajarSendirian Berhad.T.R.Gopalakrishnan Nair, N. Sowjanya Rao & Ananda Bukkambudhi (2009).Enhancing Fine Motor Skills of Wards with Special Needs Using ClusterModel of Cognition, International Conference. Bangalore. InternationalConference,1-3.V.Gregory Payne & Larry D.Isaacs (2008). Human motor development. New York :Mc Graw Hill.Vygotsky, L.S. 1978. Mind and society: The development of higher mentalprocesses. MA: Harvard University Press.Wan Nomi Wan Omar (2016). Perbezaan Tahap Perkembangan Kemahiran MotorKasar Dalam Kalangan Kanak-kanak Masalah Pembelajaran. Bangi,Universiti Kebangsaan Malaysia.Wehrman, S, Chiu, T, Reid, D & Sinclair, G. 2006. Evaluation of occupationaltherapy school-based consultation service for students with fine motordifficulties. Canadian Journal of Occupational Therapy, 73(4), 225-235World Federation Of occupational Therapists. 2010. Definitions of occupationaltherapy from member organisations.http://www.wfot.org/ResourceCentre.aspx [17 Julai 2013]Wuang, Y.P.Ho, G. H & Su, C-Y. 2013. Occupational therapy home program forchildren with intellectual disabilities: A randomized, controlled trial.Research in Developemental Disabilities, 34: 528-537Yasmin Hussain & Zainal Ariffin Ab.Gani (2013). Asas Terapi Muzik. Batu Caves,Selangor: Pekan Ilmu Publication Sdn Bhd.Yasmin Hussain & Noorlian Ishak (2013). Gerak Kerja Kreatif Peringkat AwalKanak-Kanak. Batu Caves, Selangor: Pekan Ilmu Publication Sdn Bhd.Yasmin Hussain (2013). Terapi Dalam Pendidikan Khas. Batu Caves, Selangor:Pekan Ilmu Publication Sdn Bhd.Yin & R.K. (2003). Case Study Research Design and Methods. Thousand Oaks:Sage Publication.Ziegler , A & Stoeger, H. 2010. How fine motor skills influence the assessment ofhigh abilities and underachievement in Mathematics. Journal of TheEducation of The Gifted. Vol 34 (2): 195-219