Pengaruh penerimaan teknologi budaya organisasi dan kualiti perkhidmatan terhadap aplikasi perkhidmatan 1BestariNet

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh faktor penerimaan teknologi, budaya organisasi dan kualiti perkhidmatan terhadap aplikasi perkhidmatan1BestariNet dalam kalangan guru sekolah rendah di Pulau Pinang. Kajian kuantitatif inimenggunakan soal selidik yang telah diedarkan kepada 314 or...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Hafez Kamarudin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2018
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6094
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh faktor penerimaan teknologi, budaya organisasi dan kualiti perkhidmatan terhadap aplikasi perkhidmatan1BestariNet dalam kalangan guru sekolah rendah di Pulau Pinang. Kajian kuantitatif inimenggunakan soal selidik yang telah diedarkan kepada 314 orang responden secara rawaksistematik. Data telah dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferens. Dapatankajian menunjukkan sebanyak 80.2 peratus variasi di dalam aplikasi perkhidmatan 1BestariNetditerangkan oleh pemboleh ubah bebas. Empat pemboleh ubah bebas iaitu prestasi ( =0.781; p=0.00),kreativiti (=0.217; p=0.016), ganjaran (= 0.078; p=0.017) dan komunikasi (= 0.105;p=0.002) mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap aplikasi perkhidmatan 1BestariNet.Kesimpulannya, kajian ini amat penting bagi memastikan pengaplikasian talian internet yangdisediakan digunakan sepenuhnya dan ditambah baik oleh pihak Kementerian PendidikanMalaysia. Selain itu, kajian ini memberi impak kepada bidang ilmu sedia ada denganpenghasilan model Aplikasi 1BestariNet melalui integrasi kajian-kajian terdahulu.