Kesan penggunaan ICT oleh pelajar pertanian tingkatan empat dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi(ICT) terhadap pelajar dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) subjek pertanianterhadap pengetahuan, motivasi dan interaksi mereka. Pendekatan kuantitatif dan kualitatifdengan menggunakan soal selidik da...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Irdahayu Ramly
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2018
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6097
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:6097
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Irdahayu Ramly
Kesan penggunaan ICT oleh pelajar pertanian tingkatan empat dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi(ICT) terhadap pelajar dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) subjek pertanianterhadap pengetahuan, motivasi dan interaksi mereka. Pendekatan kuantitatif dan kualitatifdengan menggunakan soal selidik dan temu bual telah digunakan dalam kajian ini. Kajian inimelibatkan 47 orang pelajar Tingkatan Empat aliran pertanian di empat buah sekolahmenengah kebangsaan di daerah Kubang Pasu. Data dianalisis dengan analisis statistikdeskriptif dan ujian-t. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pemilikan komputer memberikesan yang signifikan kepada motivasi dan interaksi pelajar (p
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Irdahayu Ramly
author_facet Irdahayu Ramly
author_sort Irdahayu Ramly
title Kesan penggunaan ICT oleh pelajar pertanian tingkatan empat dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan
title_short Kesan penggunaan ICT oleh pelajar pertanian tingkatan empat dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan
title_full Kesan penggunaan ICT oleh pelajar pertanian tingkatan empat dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan
title_fullStr Kesan penggunaan ICT oleh pelajar pertanian tingkatan empat dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan
title_full_unstemmed Kesan penggunaan ICT oleh pelajar pertanian tingkatan empat dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan
title_sort kesan penggunaan ict oleh pelajar pertanian tingkatan empat dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2018
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6097
_version_ 1747833241918767104
spelling oai:ir.upsi.edu.my:60972021-07-23 Kesan penggunaan ICT oleh pelajar pertanian tingkatan empat dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan 2018 Irdahayu Ramly LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi(ICT) terhadap pelajar dalam proses pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) subjek pertanianterhadap pengetahuan, motivasi dan interaksi mereka. Pendekatan kuantitatif dan kualitatifdengan menggunakan soal selidik dan temu bual telah digunakan dalam kajian ini. Kajian inimelibatkan 47 orang pelajar Tingkatan Empat aliran pertanian di empat buah sekolahmenengah kebangsaan di daerah Kubang Pasu. Data dianalisis dengan analisis statistikdeskriptif dan ujian-t. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pemilikan komputer memberikesan yang signifikan kepada motivasi dan interaksi pelajar (p 2018 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6097 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6097 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia Abdul Hamid, M. A. (2001). Pengenalan Pemikiran Kritis & Kreatif. Edisi Pertama.Skudai, Johor : Penerbit Universiti Teknologi Malaysia.Abdul Hamid, M. A. (2003). Meningkatkan Daya Fikir. Bentong : PTS Publications.Adibah,A. Latif & Fatimah, M. Taib. (2010). Hubungan Tingkah Laku KesediaanPensyarah Dengan Tahap Motivasi Pelajar. Universiti Teknologi Malaysia.Azizi dan Hazwani. (2000).Teori Berkaitan Gaya Pembelajaran Dan KaedahPengajaran. Universiti Teknologi MalaysiaBrown, M. (2006). Environmental influences on academic motivation. EducationalMotivation.Chan, Y.F & Gurnam Sidhu. (2012). Peranan Teknologi Maklumat TerhadapPeningkatan Motivasi Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Universiti.ShahAlam: Universiti Teknologi Mara.Child, Dennis. (1983). Applications of Psychology for The Teacher. London : CassellEducational.Christopher (2009). Kesan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar (Visual) dalamPengajaran Subjek Sains. Koleksi Artikel Penyelidikan Tindakan PISMP SN amb.Januari 2009, Seminar Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, ms.87-101Chung, K.L. (2012). Penggunaan ICT Dalam Pembelajaran.Tanjong Malim:Universiti Pendidikan Sultan Idris.Ghazali Darusalam.(2002). Kesahan Dan Kebolehpercayaan Dalam KajianKualitatuf Dan Kuantitatif. Maktab Perguruan Islam Bangi.Grasha, A.F & Reichmann, S.W. (1974). A Rational Approach to Developing andAssessing the Construct Validity of a Student Learning Style Scale Instrument.Journal of Psychology 87:213-223.Hashim, Haslinda, Kassim, Hafizoah, Mohd Radzuan, & Noor Raha. (2006). ICTSebagai Motivasi Kepada Pembelajaran Dan Pengajaran Bahasa Di KUKTEM. In:National Student. Development Conference (NASDEC) 2006, 8-9 August 2006,Kuala Lumpur, Malaysia.Hasnuddin Ab Rahman, Norfaizuryana Zainal, & Nor Azzarahton Ab Karim. (2015).Keberkesanan Penggunaan Ict Di Dalam Pengajaran Dan PembelajaranPendidikan Islam Bagi Sekolah Kebangsaan Desa Pandan Kuala Lumpur. KUIS.Hatcher, J. (1999). On-line and off-line survey instrument: Motivation, CognitiveStyles and LearningStyles.Hazman Ali. (2009). Penggunaan Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (ICT) DalamKalangan Guru-guru Sekolah Kebangsaan.Universiti Teknologi MalaysiaJasmi, K. A. (2012). Kesahan dan Kebolehpercayaan dalam Kajian Kualitatif. InstitutPendidikan Guru Malaysia Kampus Temenggong Ibrahim.Johor Bahru.Johan & Eddy, L. (2013). Perkembangan, Cabaran Dan Aplikasi TeknologiMaklumat Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Di Malaysia. Fakulti Pendidikan.Universiti Teknologi MARA.Johari Hassan & Fazliana Rashida. (2011). Penggunaan ICT Dalam ProsesPengajaran Dan Pembelajaran Di Kalangan Pendidik Fakulti Pendidikan.Universiti Teknologi Malaysia Skudai, Johor.Johnson Savarimuthu. (2004). Tahap Penggunaan Teknologi Maklumat DanKomunikasi Sebagai Alat Bantu Mengajar Di Kalangan Guru Di SekolahMenengah. Universiti Pendidikan Sultan Idris.Josh Anjuman & Wan Rozali. (2013). ICT dan Kelestarian Penggunaannya DalamPengajaran dan Pembelajaran Geografi di Sekolah. Pulau Pinang:Universiti SainsMalaysia.Kamarul Azmi, Faeez Ilias, Ab Halim & Mohd Izham. (2011). Amalan PenggunaanBahan Bantu Mengajar Dalam Kalangan Guru Cemerlang. Universiti KebangsaanMalaysia.Kamarul Shukri. (2015). Reka Bentuk Kajian. Bangi:Universiti Kebangssan MalaysiaKamaruzaman Moidunny.(2013). Kesahan Dan Kebolehpercayaan Instrumen Kajian.Jabatan Pembangunan Pengurus, Pemimpin dan Eksekutif .Pendidikan InstitutAminuddin Baki, Genting Highlands.Khalid Mohd. Nor. ( 1993 ).Kaedah Pembelajaran Berkesan. Kuala Lumpur : CahayaPantai (M) Sdn.Bhd.Marzita Puteh. (2012). Penggunaan Teknologi Dan ICT Dalam PdP. Bangi: UniversitiKebangsaan Malaysia.Mohd. Ghanny & Irwan Shah .(2013). Kajian Tentang Pola Interaksi Pelajar SertaAktiviti Pembelajaran Berkesan Dalam Persekitaran Pembelajaran Atas TalianBagi Matapelajaran Fizik. Skudai: Universiti Teknologi Malaysia.Muna Hamzan. (2016). Penggunaan Teknologi ICT Dalam Pengajaran Bahasa ArabDi Sekolah Menengah Kebangsaan Agama.Skudai:Universiti Teknologi Malaysia.Murdoch Teacher Center (1984). Pengurusan Masa dan Gaya Pembelajaran.Wichita: Kansas.Norhadi & Zurinah (2017).Kepentingan Penggunaan Media Sosial TeknologiMaklumat Dalam Pendidikan IPTA. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.Norizah Aripin., Hasrina Mustafa., & Adnan Hussein.(2014). Hubungan KedinamikanDalaman Dengan Keberkesanan Pasukan Maya: Satu Tinjauan Di OrganisasiBertaraf Koridor Raya Multimedia (MSC) Yang Terpilah. Jurnal KomunikasiMalaysian Journal of Communication Jilid 30(Special Issue) 2014: 191-218.Normala Ali, Mohamed Sharif Mustaffa, & Roslee Ahmad. (2012). PendekatanTemubual Sebagai Metod Kajian Kes. Suatu Persepsi Di Kalangan PelajarPerempuan Cemerlang Terhadap Perkhidmatan Bimbingan DanKaunseling.Universiti Teknologi Malaysia.Nurul Asmad Azudin. (2011).Persepsi Pelajar Terhadap Penggunaan TeknologiMaklumat Dan Komunikasi (ICT) Sebagai Medium Dakwah..Universiti TeknologiMalaysia.Pencapaian Usahawan Wanita: Satu Kajian Kes Usahawan Luar Bandar Di Malaysia.Jurnal Sains Sosial Dan Kemanusian Vol. 11, No. 2 (2016) 078-103, ISSN: 1823-884. Universiti Kebangsaan Malaysia.Rebecca T, John McDaris, and Cary Roseth. (2016). Assessment of CooperativeLearning ,Robiah Sidin & Nor Sakinah Mohamad. (2007). ICT dalam pendidikan: Prospek dancabaran dalam pembaharuan pedagogi. Jurnal Pendidikan, 32: 139-152.Sabrina.(2016).Peranan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) dalam Kehidupan.Universiti Tun Hussein Onn Malaysia, Skudai.Shah, Mohd isa & Khadijah. (2017). Penggunaan ICT dalam Pengajaran danPembelajaran Pensyarah Pendidikan Islam di Politeknik Zon Selatan. UniversitiKebangsaan Malaysia.Sharifah & Kamarul.(2011). Tahap Kesediaan Penggunaan ICT dalam Pengajarandan Kesannya Terhadap Hasil Kerja dan Tingkah Laku Murid PrasekolahUniversiti Kebangsaan Malaysia.Selmes, I.P (1987). Improving Study Skills. London : Holder and Stoughton.Siti Hajar Halili, Shukri Sulaiman & Mohd Razha Abd. Rashid. (2011).KeberkesananProses Pembelajaran Menggunakan Teknologi Sidang VideoTeknologi Jurnal Pendidikan Malaysia 36(1)(2011): 55-65. Universiti KebangsaanMalaysia.Veronica, D., Malcolm, B., & Janet, S. (2010). Assessment of CollaborativeLearning Project.Wan Noraini binti Wan Daud (2005). Kemahiran Komputer Guru-guru Sains danMatematik. Universiti Kebangsaan MalaysiaZunaidi Yusoh.(2010). Keberkesanan Pembelajaran Kolaboratif Berasaskan PortalPembelajaran Dalam Kalangan Pelajar PPISMP, Institut Pendidikan Guru.Universiti Pendidikan Sultan Idris.