Penilaian pelaksanaan mata pelajaran teknologi kejuruteraan dan reka cipta di sekolah menengah harian Malaysia
Kajian ini dijalankan untuk menilai pelaksanaan mata pelajaran TeknologiKejuruteraan (TK), Lukisan Kejuruteraan (LK) dan Reka Cipta (RC) daripada dimensiinput, proses dan produk menggunakan model CIPP sebagai kerangka konseptual kajian. Teoripenilaian Taba, Stake dan Hammond serta model Finch dan Cr...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6103 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini dijalankan untuk menilai pelaksanaan mata pelajaran TeknologiKejuruteraan (TK), Lukisan Kejuruteraan (LK) dan Reka Cipta (RC) daripada dimensiinput, proses dan produk menggunakan model CIPP sebagai kerangka konseptual kajian. Teoripenilaian Taba, Stake dan Hammond serta model Finch dan Crunkilton, Kirkpatrick dan Stenhousedijadikan panduan untuk memilih konstruk kajian iaitu kurikulum, prasarana, pengetahuan dan kemahiran guru, kesediaan pelajar, peranan pentadbir, proses pelaksanaan, prosespemantauan, proses pengajaran dan pembelajaran serta kompetensi pelajar. Reka bentuk kajianini adalah penilaian program. Pensampelan rawak berstrata digunakan untuk memilih 712 respondendari 137 buah Sekolah Menengah Harian yang terdiri daripada 159 pentadbir, 176 guru dan377 pelajar. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah soal selidik, protokol temubual dan senarai semak pemerhatian. Dapatan deskriptif soal selidik menunjukkan pentadbirdan guru tidak pasti samada kelengkapan bengkel adalah mencukupi (M=3.39, SD=0.50).Analisis ANOVA mendapati terdapat perbezaan signifikan dalam kalangan pentadbir dan guru TK, LKdan RC terhadap kelengkapan bengkel [F(2, 332)=21.870; p |
---|