Penilaian terhadap buku teks kurikulum standard sekolah menengah (KSSM) Pendidikan Islam tingkatan satu

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti penilaian terhadap buku teks KurikulumStandard Sekolah Menengah (KSSM) Pendidikan Islam tingkatan satu di sekolah menengahkebangsaan meliputi daerah Saratok, Sarikei dan Daro, Sarawak. Teori Ibnu Khaldun dan panduanperanan buku teks oleh KPM dijadikan teras...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Siti Nasuha Singki
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2021
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6153
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti penilaian terhadap buku teks KurikulumStandard Sekolah Menengah (KSSM) Pendidikan Islam tingkatan satu di sekolah menengahkebangsaan meliputi daerah Saratok, Sarikei dan Daro, Sarawak. Teori Ibnu Khaldun dan panduanperanan buku teks oleh KPM dijadikan teras utama dalam membina struktur bagi penilaianbuku teks (KSSM) Pendidikan Islam ini. Kajian tinjauan ini menggunakan pendekatan kuantitatifmelalui instrumen soal selidik untuk mengumpul data kajian. Sampel kajian terdiri daripada 50 orangguru Pendidikan Islam yang dipilih menggunakan teknik persampelan rawak mudah. Data kajiantelah dianalisis secara deskriptif dan inferens menggunakan peratusan, min, sisihan piawai,ujian-t, ANOVA dan korelasi Pearson. Secara keseluruhannya, dapatan kajianmenunjukkan tahap pengetahuan guru terhadap peranan buku teks (KSSM) Pendidikan Islam berada padatahap interpretasi tinggi (M=4.42, SP=0.47), manakala bagi penilaian terhadap penggunaanbuku teks (KSSM) Pendidikan Islam tingkatan satu menunjukkan tahap interpretasi tinggi(M=4.28, SP=0.45). Penilaian terhadap kualiti buku teks pula berada pada tahap interpretasitinggi dengan (M=3.79, SP=0.27). Analisis inferensi menunjukkan 3 hipotesis nul ditolakmanakala 1 hipotesis nul diterima. Hasil ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara penilaian terhadap kualiti buku teks (KSSM) Pendidikan Islam antaraguru yang mengajar di bandar dengan luar bandar [T(50)=2.034, P