Penilaian terhadap buku teks kurikulum standard sekolah menengah (KSSM) Pendidikan Islam tingkatan satu
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti penilaian terhadap buku teks KurikulumStandard Sekolah Menengah (KSSM) Pendidikan Islam tingkatan satu di sekolah menengahkebangsaan meliputi daerah Saratok, Sarikei dan Daro, Sarawak. Teori Ibnu Khaldun dan panduanperanan buku teks oleh KPM dijadikan teras...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6153 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:6153 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Siti Nasuha Singki Penilaian terhadap buku teks kurikulum standard sekolah menengah (KSSM) Pendidikan Islam tingkatan satu |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti penilaian terhadap buku teks KurikulumStandard Sekolah Menengah (KSSM) Pendidikan Islam tingkatan satu di sekolah menengahkebangsaan meliputi daerah Saratok, Sarikei dan Daro, Sarawak. Teori Ibnu Khaldun dan panduanperanan buku teks oleh KPM dijadikan teras utama dalam membina struktur bagi penilaianbuku teks (KSSM) Pendidikan Islam ini. Kajian tinjauan ini menggunakan pendekatan kuantitatifmelalui instrumen soal selidik untuk mengumpul data kajian. Sampel kajian terdiri daripada 50 orangguru Pendidikan Islam yang dipilih menggunakan teknik persampelan rawak mudah. Data kajiantelah dianalisis secara deskriptif dan inferens menggunakan peratusan, min, sisihan piawai,ujian-t, ANOVA dan korelasi Pearson. Secara keseluruhannya, dapatan kajianmenunjukkan tahap pengetahuan guru terhadap peranan buku teks (KSSM) Pendidikan Islam berada padatahap interpretasi tinggi (M=4.42, SP=0.47), manakala bagi penilaian terhadap penggunaanbuku teks (KSSM) Pendidikan Islam tingkatan satu menunjukkan tahap interpretasi tinggi(M=4.28, SP=0.45). Penilaian terhadap kualiti buku teks pula berada pada tahap interpretasitinggi dengan (M=3.79, SP=0.27). Analisis inferensi menunjukkan 3 hipotesis nul ditolakmanakala 1 hipotesis nul diterima. Hasil ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara penilaian terhadap kualiti buku teks (KSSM) Pendidikan Islam antaraguru yang mengajar di bandar dengan luar bandar [T(50)=2.034, P |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Siti Nasuha Singki |
author_facet |
Siti Nasuha Singki |
author_sort |
Siti Nasuha Singki |
title |
Penilaian terhadap buku teks kurikulum standard sekolah menengah (KSSM) Pendidikan Islam tingkatan satu |
title_short |
Penilaian terhadap buku teks kurikulum standard sekolah menengah (KSSM) Pendidikan Islam tingkatan satu |
title_full |
Penilaian terhadap buku teks kurikulum standard sekolah menengah (KSSM) Pendidikan Islam tingkatan satu |
title_fullStr |
Penilaian terhadap buku teks kurikulum standard sekolah menengah (KSSM) Pendidikan Islam tingkatan satu |
title_full_unstemmed |
Penilaian terhadap buku teks kurikulum standard sekolah menengah (KSSM) Pendidikan Islam tingkatan satu |
title_sort |
penilaian terhadap buku teks kurikulum standard sekolah menengah (kssm) pendidikan islam tingkatan satu |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Sains Kemanusiaan |
publishDate |
2021 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6153 |
_version_ |
1747833246519918592 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:61532021-07-30 Penilaian terhadap buku teks kurikulum standard sekolah menengah (KSSM) Pendidikan Islam tingkatan satu 2021 Siti Nasuha Singki LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti penilaian terhadap buku teks KurikulumStandard Sekolah Menengah (KSSM) Pendidikan Islam tingkatan satu di sekolah menengahkebangsaan meliputi daerah Saratok, Sarikei dan Daro, Sarawak. Teori Ibnu Khaldun dan panduanperanan buku teks oleh KPM dijadikan teras utama dalam membina struktur bagi penilaianbuku teks (KSSM) Pendidikan Islam ini. Kajian tinjauan ini menggunakan pendekatan kuantitatifmelalui instrumen soal selidik untuk mengumpul data kajian. Sampel kajian terdiri daripada 50 orangguru Pendidikan Islam yang dipilih menggunakan teknik persampelan rawak mudah. Data kajiantelah dianalisis secara deskriptif dan inferens menggunakan peratusan, min, sisihan piawai,ujian-t, ANOVA dan korelasi Pearson. Secara keseluruhannya, dapatan kajianmenunjukkan tahap pengetahuan guru terhadap peranan buku teks (KSSM) Pendidikan Islam berada padatahap interpretasi tinggi (M=4.42, SP=0.47), manakala bagi penilaian terhadap penggunaanbuku teks (KSSM) Pendidikan Islam tingkatan satu menunjukkan tahap interpretasi tinggi(M=4.28, SP=0.45). Penilaian terhadap kualiti buku teks pula berada pada tahap interpretasitinggi dengan (M=3.79, SP=0.27). Analisis inferensi menunjukkan 3 hipotesis nul ditolakmanakala 1 hipotesis nul diterima. Hasil ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara penilaian terhadap kualiti buku teks (KSSM) Pendidikan Islam antaraguru yang mengajar di bandar dengan luar bandar [T(50)=2.034, P 2021 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6153 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6153 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan Ab. Halim Tamuri & Nik Mohd Rahimi. 2011. Kaedah Pengajaran dan PembelajaranPendidikan Islam. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.Ab. Halim Tamuri, Adnan bin Yusopp, Kamisah Osman, Shahrin Awaluddin, Zamri Abdul Rahim & Khadijah Abdul Razak. 2004. Laporan Penyelidikan Keberkesanan Kaedah Pengajaran danPembelajaran Pendidikan Islam ke atas Pembangunan Diri Pelajar. Bangi: Fakulti Pendidikan UKM.Ab. Halim Tamuri, Kamarul Azmi, Mohd Faeez, Mohd Izham. 2011. Amalan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar dalam Kalangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengahdi Malaysia. Journal of Islamic and Arabic Education 3 (1), 2011 59-74Abdul Hamid, M. A. (2004). Andargogi: Mengajarorang Dewisa. Pahang: PTS Publication andDistributors Sdn. Bhd.Abdul Rahman Mahamad. (2016). Interpretasi Ilustrasi dalam Buku Teks Pendidikan Islam SekolahRendah. Tesis P.H.D, Universiti Pendidikan Sultan IdrisAbu Bakar Nordin. (1987). Developing A Scale in Effective Domain: A Procedural Model.Terbitan Tak Berkala 5. Fakulti Pendidikan. Universiti Kebangsaan Malaysia.Ahmad Jusoh. 1998. Kualiti Buku Teks Pendidikan Islam KBSM: Analisis Kandungan.Disertasi Sarjana, Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya.Ahmad Mohd Salleh. 2011. Kurikulum, Metodologi dan Pedagogi Pengajian Islam.Selangor: Oxford Fajar Sdn. Bhd.Alias Baba. 1997. Statistik Penyelidikan dalam Pendidikan Sains Sosial. Bangi: UniversitiKebangsaan Malaysia.Al-Namiy. 1994. Kaedah dan Teknik Pengajaran menurut Ibnu Khaldun dan Al- Qabisi.(Penterjemah: Mohd. Ramzi Omar). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan PustakaAzizifar, A., Koosha, M. & Lotfi, A. R. 2010. An Analytical Evaluation Of Iranian High School ELTTextbooks From 1970 To The Present. Procedia Sosial and Behaviour Science. (3): 36-44.Bahagian Buku Teks (2017). Kajian Penilaian dan Penggunaan Buku Teks (KSSM) bagi TingkatanSatu (dalam Laporan Tahunan 2017). Kementerian Pendidikan Malaysia.Bahagian Buku Teks. 2007.Bahagian Buku Teks. 2008.Bahagian Buku Teks. 2012.Bahagian Buku Teks. 2015. Laporan Tahunan. Kementerian Pendidikan Malaysia.Bahagian Buku Teks. 2017. Laporan Tahunan. Kementerian Pendidikan Malaysia.Bahagian Pembangunan Kurikulum. 2019. Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM).Kementerian Pendidikan Malaysia.Beck. L. Isabel (1981), Reading Problems and Instructional Practice, in Reading ResearchAdvances in Theory and Practice Volume 2, London: Academic Press.W.R. & Gall, M.D. (1983). Educational Research: An Introduction, New York: LongmanInc.Borhan Aripin. 2010. Penilaian Pelajar terhadap Penggunaan Buku Teks Pendidikan Islam TingkatanSatu. Tesis Sarjana Pengajian Islam, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.Chua, Y. P. (2006). Kaedah Penyelidikan. Serdang, Selangor: Universiti PutraMalaysia.Dargush, J., Persaud, N. & Horsley, M. 2011. Judging The Quality of EducationalMaterials- A Research Project On Student Voice. International Association for Research on Textbooksand Educational Media (IARTEM) e-Journal. 4 (2): 45- 62.Dasar Pendidikan Kebangsaan. (2012). Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan.Kementerian Pelajaran Malaysia: PutrajayaDavid Lim, Nor Azizah, Saat, Mohd Kidin, Alias & Abdul Razak. 2011. Kaedah Penyelidikandalam Pendidikan (Edisi Kelapan). Selangor: Open University Malaysia (OUM)Dayana Farzeeha, Cheng L. Y. & Mohd Nur Khafiz. (2014). Persepsi Guru-guru terhadapSistem KBSR dan KSSR: Satu Kajian Tinjauan dari Aspek Kurikulum, Kesediaan Guru danPelaksanaannya. Prosiding Persidangan Antarabangsa Kelestarian Insan 2014 (INSAN2014). BatuPahat: Johor 9-10 April 2014Forgarty, D. W., Hoffman, T. R., & Stonebraker, P. W. (1989). Production and OperationManagement In Quality Assurance And Control, Cin cinnati: South- Western, (18).Ghazali Yusri, Nik Mohd Rahimi, Parilah M. Shah, Muhammad Arsyad Abdul Majid & Wan Haslina Wah.2012. Penggunaan Bahan Pembelajaran dalam KursusBahasa Arab. GEMA Online TM Journal of Language Studies. 12 (1): 215-233.Greco, A.N. 1997. The Book Publishing Industry. Boston: Allyn and Bacon.Goodwin, B. 1999. Improving Teaching Wuality: Issues & Policies. Policy Brief.MidContinent Regional Education Lab., Aurora, CO. Offiece of Educational Research andImprovement (Ed.). Washington DCJames, William. 1978. Essays in Philosophy. USA: Harvard University Press. 1956. The Will toBelieve and Other Essays in Popular Philosophy. New York: Dover Publication. 1990. Varieties ofReligious Experience. New York: Paperback Classics. 1899. Talk to Teachers on Psychologyand to Students on Some of Lifes Ideals. New York: Henry Holt and Company.Jamaluddin bin Halid. 2019. Jurulatih Utama Pendidikan Islam Kebangsaan dan Pemantaupelaksanaan KSSM di Malaysia. [Temubual Pada 12 Mac 2019].Jamilah, H.A., Hasrina, M., Hamidah, A.H. & Juliana, A.W. (2011). Pengetahuan, sikap dan amalanmasyarakat Malaysia terhadap isu alam sekitar. Akademika, 8 (3), 103115.Kamarul Azmi Jasmi, Ab. Halim Tamuri. 2007. Pendidikan Islam Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran.Johor Darul Takzim: Universiti Teknologi Malaysia.Kamarul Azmi, Mohd Faeez Ilias, Ab. Halim Tamuri & Mohd Izham. 2011. Amalan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar dalam Kalangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah diMalaysia. Journal of Islamic and Arabic Education 3 (11), 59-74Kamarulzaman Abdul Ghani. 2011. Kebolehbacaan Buku Teks Bahasa Arab Tinggi Berasaskan UjianKloz dalam Kalangan Pelajar di SMKA. GEMA Online TM Journal of Language Studies. 11 (2): 53-66.Kementerian Pendidikan Malaysia. 2012. Dasar Pendidikan Kebangsaan (Edisi Ketiga).Selangor: Giga Wise Network Sdn BhdKementerian Pendidikan Malaysia. 2017. Dasar Pendidikan Kebangsaan (Edisi Keempat).Selangor: Firdaus Press. Sdn. BhdKementerian Pendidikan Malaysia. 2019. Akses maklumat daripada laman WEB KementerianPendidikan Malaysia di pautan https://www.moe.gov.my/Kementerian Pendidikan. 2019. Portal Data Terbuka Malaysia. Diakses pada 28 Mei 2019 di pautanhttp://www.data.gov.my/data/ms_MY/dataset/bilangan-guru- sarawakKenneth D. Bailey. (1992). Kaedah Penyelidikan Sosial. DBP. Kuala Lumpur. Kirkpatrick, D. L., &Kirkpatrick, J. D. (2006). Evaluating Training Programs: TheFour Levels (3rd ed.). San Francisco, CA: Berrett-Koehler Publisers.Krejcie, R.V. & Morgan, D.W. 1970. Determining Sample Size for Research Activities.Educational and Psychological Measurement, 30: 608-619Kumar, R (2014). Research Methodology A Step-By-Step Guide For Beginner (Fourth Edi). California:Sage Publications, Inc.Lay Yoon Fah. (n.d). Pengaruh Pengetahuan Konten Guru Sains terhadap Proses Pengajaran danPembelajaran Mata Pelajaran Sains. Jurnal Maktab. MalaysiaMaryati Mohd Amin. 2019. Jurulatih Utama Pendidikan Islam (Selangor) dan Guru CemerlangPendidikan Islam 2018. [Temubual pada 18 Mac 2019].Madaus, G. F. (1983). The Courts, Validity, and Minimum Competency Testing.Boston: Kluwer-njhoff.Mohamad Najib Abdul Ghafar. 1999. Penyelidikan Pendidikan. Johor: Universiti TeknologiMalaysia.Mohd Nazri, Norlidah, Saedah Siraj & Zaharah. 2013. Inovasi dan Kreativiti dalam Rekabentuk BukuTeks Sekolah Menengah: Aplikasi Pendekatan Interpretive Structural Modeling (ISM). JuKu:Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik.Mohd. Majid Konting. 2005. Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Mohd. Majid Konting. 2009. Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Mohd. Najib Abdul Ghafar. 2003. Reka Bentuk Tinjauan Soal Selidik Pendidikan.Johor: Universiti Teknologi Malaysia.Monica D. D. (1988). Towards Real Quality, Simposium IEEE (Perisian IEEE).Mook Soon Sang. 2009. Teks Komprehensif PTK Bahagian II: Khusus / Fungsional: Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn.Bhd.Muhammad Endut. (1992). Pendidikan Islam KBSM: Satu Kajian tentang Masalah Pengajaran diSekolah-Sekolah di Negeri Johor. Tesis M. Ed., Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.Muhyiddin Yassin. 2013. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 (PendidikanPrasekolah hingga Lepas Menengah). Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.Nik Rosila Nik Yaacob. 2007. Penguasaan Jawi dan Hubungannya dengan Minat dan Pencapaian Pelajardalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidik dan Pendidikan.au Pinang: Universiti Sains Malaysia.Nor Azuwan. 1997. Buku Teks Sekolah Menengah: Kajian tentang Persepsi Guru danPenggunaannya di Lembah Klang. Tesis Sarjana, Universiti Malaya.Noraini. (2010). Penyelidikan dalam Pendidikan. Kuala Lumpur. Mc Graw Hill (Malaysia) Sdn.Bhd.Norfadhillah & Najihah. 2017. Cabaran dalam Pengajaran Matematik Kurikulum StandardSekolah Menengah (KSSM). Research Institute for Islamic Product and Malay Civilization(INSPIRE) Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) Proceeding of International Conference ofEmpowering Islamic Civilization.Nurshuhaida & Siti Zaiton. 2012. Perbezaan Analisis Kepenggunaan Menurut EkonomiKonvensional dan Ekonomi Islam. Prosiding PERKEM Vii, Jilid 2 (2012) 1461 1470 ISSN:2231-962XRosmawati. 2002. Analisis Kandungan Buku Teks Mata Pelajaran Teras Tingkatan Lima (KBSM):Kajian terhadap Aspek Persembahan Penulisan. Tesis Sarjana. Universiti Malaya.Sahandri Gani, Roselan & Saifuddin. 2012. Amalan Penilaian Guru. Kuala Lumpur: Utusan Publications& Distributors Sdn. Bhd.Salihin, Izzuddin, Shamsinar, Haslina, & Julia. 2017. Tahap Kelayakan Akademik dan Pengalaman Guru Bukan Opsyen terhadap Pengajaran Bahasa Arab. Conference: Seminar Islamic Creative Art Therapy (I-Cat) Peringkat Kebangsaan; Kolej Universiti Islam AntarabangsaSelangor.Salizah binti Mohamed. 2009. Penggunaan Buku Teks Pendidikan Islam KBSM dalam Kalangan MuridBerpencapaian Rendah. Tesis Sarjana, Universiti Malaya.Sarin Talib. 1995. Persepsi Guru Pendidikan Islam di Negeri Selangor terhadap Mutu Buku TeksPendidikan Islam Tingkatan Satu. Tesis Sarjana, Universiti Malaya.Scriven, M. S. 1967. The Methodology of Evaluation (Vol. 1). Chicago: Rand Mc Nally Shamsina &Akhiar. 2015. Pedagogi Pendidikan Islam. Selangor: Pelangi ProfessionalPublising Sdn. Bhd.Sinar Harian. 2012. 11 September.Smith, M. F. (1994). Evaluation: Review of the Past, Preview of the Future. Evaluation Practice,15, 215-227.Stake, R.E. (1967). The Countenance of Educational Evaluation. Teachers College Record, 68,523-540.Stufflebeam. D.L. (2000). Lessons in Contracting for Evaluations. American Journalof Evaluation, 21, 293-314.Suraya Ahmad. 2003. Penggunaan Buku Teks Bahasa Melayu di Sekolah Menengah.Kertas Projek Sarjana Pendidikan, Universiti Malaya.Tay, Meng Guat. 2010. Pandangan Guru Pelatih terhadap Buku Teks Bahasa Melayu Kurikulum BersepaduSekolah Rendah. Jurnal Penyelidikan IPG KBL. Jilid 9.Vangrieken, K., Meredith, C., & Kyndt, E. (2017). Teacher Communities as a Context forProfessional Development: A Systematic Review. Teaching and Teacher Education. (Vol.61).http://doi.org.ezpustaka2.upsi.edu.my/10.1016/j.tate.2016.10.001Vijayaletcmy, Selvam. (2017). Persepsi Guru-guru Bahasa Melayu terhadap KekerapanPenggunaan Buku Teks dalam Pengajaran di Sekolah Menengah. Jurnal Penyelidikan Tempawan JilidXXXIV.Wan Hasmah Wan Mamat. 2007. Nilai Murni dalam Pendidikan Islam Berteraskan Pendekatan IslamHadhari. Dlm. Nik Azis Nik Pa, Rahimi Md. Saad & Ahmad Zabidi Abd. Razak (pnyt.). Isu-isuKritikal Dalam Pendidikan Islam & Pendidikan Bahasa Arab Berteraskan Pendekatan IslamHadhari. Putrajaya: Yayasan Islam Hadhari.Wan Mariana. 2013. Penilaian Pelajar terhadap Penggunaan Buku Teks Pendidikan Islam TingkatanEmpat. Tesis Sarjana, Universiti Kebangsaan Malaysia.Wan Raziana. 2015. Pelaksanaan Program Peningkatan Penggunaan Buku Teks KBSM di Sekolah Menengah.Tesis Sarjana, Universiti Kebangsaan Malaysia.Worthen, B.R., & Sanders, J.R. (1973). Educational Evaluation. Theory and Practice.Belmont, CA : Wadsworth.Wiersma, W. 2000. Research Methods in Education: An introduction. Boston: Allyn & Bacon.Zaharah. 1995. Analisis Kandungan Kemahiran Berfikir Kritis dalam Buku Teks PendidikanIslam (KBSM). Tesis Sarjana, Universiti Malaya.Zahrobi, M., Sabouri, H., Behroozian, R. 2012. An Evaluation of Merits and Demerits of IranianFirst Year High School English Textbook. ProQuest Education Journal. 5 (8): 14-22.Zamri Mahamod, Mahidin Awang Hitam & Afendi Hamat. 2011. Sikap Guru Bahasa Melayu Sekolah Rendahterhadap Penggunaan Buku Teks Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu. 1(2): 17-30.Zawawi Hj Ahmad. 1990. Strategi Pengajaran Pendidikan Islam KBSM. KualaLumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd. |