Pembinaan Modul Love Biology dan kesannya terhadap kemahiran berfikir aras tinggi serta hubungannya dengan minat pelajar

Kajian ini bertujuan membina Modul Love Biology dan menilai kesannya terhadappencapaian kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) serta hubungan minat denganKBAT pelajar. Pembinaan modul ini berdasarkan pembelajaran inkuiri dan koperatifdalam Bab 8: Ekosistem Dinamik. Kajian ini menggunakan dua jenis re...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Krisnavimala Krishuan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6206
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan membina Modul Love Biology dan menilai kesannya terhadappencapaian kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) serta hubungan minat denganKBAT pelajar. Pembinaan modul ini berdasarkan pembelajaran inkuiri dan koperatifdalam Bab 8: Ekosistem Dinamik. Kajian ini menggunakan dua jenis rekabentuk iaiturekabentuk pembangunan bagi membangunkan modul menggunakan Model Sidek danJamaludin dan rekabentuk kuasi eksperimen untuk menentukan kesan modul terhadapKBAT. Pemilihan responden kajian dijalankan secara pensampelan rawakberkelompok melibatkan 86 orang pelajar tingkatan empat aliran sains yang mengambilmata pelajaran Biologi dari dua buah sekolah di daerah Betong, Sarawak. Respondenkajian terdiri daripada 43 orang pelajar kumpulan rawatan dan 43 orang pelajarkumpulan kawalan. Instrumen kajian yang digunakan mendapat kesahan peratuspersetujuan pakar yang tinggi untuk ujian pencapaian pra dan pasca (100%) dan soalselidik (93.2%) serta kebolehpercayaan yang tinggi dengan nilai Cronbach Alphanyaialah 0.82 (ujian pra dan pasca) dan 0.88 (soal selidik). Data dianalisis denganmenggunakan statistik deskriptif dan inferens. Kesahan Modul Love Biology adalahbaik dengan peratus persetujuan pakar (97.6%) dan kebolehpercayaan (0.89) yangtinggi. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat peningkatan pencapaian minujian pasca pada kedua-dua kumpulan rawatan dan kawalan, dengan kumpulan rawatanmemperoleh peningkatan pencapaian yang lebih tinggi secara signifikan (t(84)=9.406,p