Analisis hubungan persekitaran pembelajaran psikososial dan gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik Tambahan Tingkatan Empat

Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan persekitaran pembelajaran psikososial dangaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik Tambahan. Kajian ini jugabertujuan mengenal pasti perbezaan persekitaran pembelajaran psikososial dan gayapembelajaran mengikut jantina dan jenis sekolah dalam pencapaian Mat...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nur Haslisa Isa
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6417
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:6417
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic QA Mathematics
spellingShingle QA Mathematics
Nur Haslisa Isa
Analisis hubungan persekitaran pembelajaran psikososial dan gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik Tambahan Tingkatan Empat
description Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan persekitaran pembelajaran psikososial dangaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik Tambahan. Kajian ini jugabertujuan mengenal pasti perbezaan persekitaran pembelajaran psikososial dan gayapembelajaran mengikut jantina dan jenis sekolah dalam pencapaian MatematikTambahan. Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk tinjauan telah digunakan dalamkajian ini. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara persampelan berstrata yangmelibatkan 205 orang murid Tingkatan Empat aliran sains yang mengambil matapelajaran Matematik Tambahan di 13 buah sekolah menengah di daerah Setiu.Instrumen kajian ialah borang soal selidik What is Happening in This Classroom(WIHIC) dan borang soal selidik gaya pembelajaran Model Dunn dan Dunn. Datadianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan inferensi. Analisis deskriptifmenjelaskan tahap persepsi murid tentang psikososial persekitaran pembelajaran dangaya pembelajaran yang paling dominan diamalkan murid, manakala analisisinferensi pula melibatkan ujian MANOVA dan ujian Spearman Rho. Hasil kajianmenunjukkan bahawa aspek keakraban murid mempunyai tahap persepsi yang palingtinggi berbanding aspek lain dalam persekitaran pembelajaran psikososial, manakalahasil kajian juga mendapati kategori emosional merupakan kategori gaya Modelpembelajaran Dunn dan Dunn yang paling dominan. Hasil kajian secara keseluruhanmenunjukkan bahawa murid-murid di Sekolah Berasrama Penuh mementingkankeakraban antara satu sama lain berbanding murid-murid di sekolah lain. Manakalagaya pembelajaran di ketiga-tiga jenis sekolah menunjukkan tidak terdapat perbezaanyang signifikan mengikut jantina dan jenis sekolah. Analisis Spearman Rho pulamenunjukkan wujud hubungan yang signifikan antara persekitaran pembelajaranpsikososial dengan pencapaian Matematik Tambahan, manakala tiada hubungan yangsignifikan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik Tambahan.Kesimpulannya, kajian menunjukkan persekitaran pembelajaran psikososial dan gayapembelajaran dapat meningkatkan pencapaian murid dalam mata pelajaran MatematikTambahan. Implikasi kajian ialah persekitaran pembelajaran psikososial dan gayapembelajaran merupakan elemen yang perlu diberi perhatian dalam usahameningkatkan pencapaian mata pelajaran Matematik Tambahan.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Nur Haslisa Isa
author_facet Nur Haslisa Isa
author_sort Nur Haslisa Isa
title Analisis hubungan persekitaran pembelajaran psikososial dan gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik Tambahan Tingkatan Empat
title_short Analisis hubungan persekitaran pembelajaran psikososial dan gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik Tambahan Tingkatan Empat
title_full Analisis hubungan persekitaran pembelajaran psikososial dan gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik Tambahan Tingkatan Empat
title_fullStr Analisis hubungan persekitaran pembelajaran psikososial dan gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik Tambahan Tingkatan Empat
title_full_unstemmed Analisis hubungan persekitaran pembelajaran psikososial dan gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik Tambahan Tingkatan Empat
title_sort analisis hubungan persekitaran pembelajaran psikososial dan gaya pembelajaran dengan pencapaian matematik tambahan tingkatan empat
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains dan Matematik
publishDate 2017
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6417
_version_ 1747833262309376000
spelling oai:ir.upsi.edu.my:64172021-11-09 Analisis hubungan persekitaran pembelajaran psikososial dan gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik Tambahan Tingkatan Empat 2017 Nur Haslisa Isa QA Mathematics Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan persekitaran pembelajaran psikososial dangaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik Tambahan. Kajian ini jugabertujuan mengenal pasti perbezaan persekitaran pembelajaran psikososial dan gayapembelajaran mengikut jantina dan jenis sekolah dalam pencapaian MatematikTambahan. Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk tinjauan telah digunakan dalamkajian ini. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara persampelan berstrata yangmelibatkan 205 orang murid Tingkatan Empat aliran sains yang mengambil matapelajaran Matematik Tambahan di 13 buah sekolah menengah di daerah Setiu.Instrumen kajian ialah borang soal selidik What is Happening in This Classroom(WIHIC) dan borang soal selidik gaya pembelajaran Model Dunn dan Dunn. Datadianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan inferensi. Analisis deskriptifmenjelaskan tahap persepsi murid tentang psikososial persekitaran pembelajaran dangaya pembelajaran yang paling dominan diamalkan murid, manakala analisisinferensi pula melibatkan ujian MANOVA dan ujian Spearman Rho. Hasil kajianmenunjukkan bahawa aspek keakraban murid mempunyai tahap persepsi yang palingtinggi berbanding aspek lain dalam persekitaran pembelajaran psikososial, manakalahasil kajian juga mendapati kategori emosional merupakan kategori gaya Modelpembelajaran Dunn dan Dunn yang paling dominan. Hasil kajian secara keseluruhanmenunjukkan bahawa murid-murid di Sekolah Berasrama Penuh mementingkankeakraban antara satu sama lain berbanding murid-murid di sekolah lain. Manakalagaya pembelajaran di ketiga-tiga jenis sekolah menunjukkan tidak terdapat perbezaanyang signifikan mengikut jantina dan jenis sekolah. Analisis Spearman Rho pulamenunjukkan wujud hubungan yang signifikan antara persekitaran pembelajaranpsikososial dengan pencapaian Matematik Tambahan, manakala tiada hubungan yangsignifikan antara gaya pembelajaran dengan pencapaian Matematik Tambahan.Kesimpulannya, kajian menunjukkan persekitaran pembelajaran psikososial dan gayapembelajaran dapat meningkatkan pencapaian murid dalam mata pelajaran MatematikTambahan. Implikasi kajian ialah persekitaran pembelajaran psikososial dan gayapembelajaran merupakan elemen yang perlu diberi perhatian dalam usahameningkatkan pencapaian mata pelajaran Matematik Tambahan. 2017 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6417 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6417 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik Abdul Majeed, Fraser, B.J. & Aldrige, J.M. (2002). Learning environment and itsassociation with student satisfaction among mathematics students in bruneidarussalam. Learning Environments Research 5: 203-226.Abdullah Sani Yahaya (2006). Mengurus disiplin pelajar. Kuala Lumpur: PTS.Profesional Publishing Sdn. Bhd.Abdullah Sani, Abdul Rashid Mohamed & Abdul Ghani Abdullah (2007). Gurusebagai pemimpin. Kuala Lumpur: PTS Profesional Publishing Sdn. Bhd.Abd. Rahman Ismail. (2009). Hubungan gaya pembelajaran, kemahiran belajar danpencapaian bahasa Malaysia dalam kalangan pelajar tingkatan empat. TesisSarjana: Universiti Pendidikan Sultan Idris.Abdul Rahman Chik. (2003). Satu tinjauan mengenai stail tindakan guru tingkah lakunegatif pelajar di bilik darjah. Tesis Sarjana: Universiti Teknologi Malaysia.Ahmad Nurulazam Md Zain, Rohandi & Azman Jusoh. (2010). Instructionalcongruence to improve Malaysian students? attitudes and interests towardscience in low performing secondary schools. European Journal of SocialSciences 13 (1): 89-100.Ahmad Zabidi Abdul Razak. (2006). Ciri iklim sekolah berkesan: implikasinyaterhadap motivasi pembelajaran. Jurnal Pendidikan 31, 3-19.Ainon Mohd & Abdullah Hassan (2005). Pandai berfikir. Shah Alam: Pts Publication &Distributors Sdn Bhd.Arsaythamby Veloo & Shamsuddin Muhammad. (2011). Hubungan sikap,kebimbangan dan tabiat pembelajaran dengan pencapaian Matematik Tambahan.Asia Pacific Journal of Educators and Education, Vol 26 No 1, 15-32.Azizi Yahaya & Shareeza Abdul Karim (2003). Hubungan gaya pembelajarandengan pencapaian akademik pelajar di tingkatan empat sekolah menengahteknik. National Seminar Memperkasakan Sistem Pendidikan. 19-21 Oktober2003.Azizi Yahaya & Nurfaizah Abd. Majid. (2011). Hubungan antara budaya formalsekolah dan gaya pembelajaran pelajar dengan pencapaian akademik pelajarsekolah menengah. Jurnal Pendidikan dan Kauseling. Jun 2011, 78-112.Azizi Yahaya. (2006). Faktor-faktor yang mempengaruhi masalah disiplin pelajarsekolah dan perhubungan pembentukan personaliti. Monograf Penyelidikan,Universiti Teknologi Malaysia.Azizi Yahaya, Yusof Boon, Shahrin Hashim & Wan Zuraidan Wan Hamid. (2003).Kajian hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajartingkatan empat sekolah menengah teknik negeri sembilan. Kertas Kerjadibentangkan di Seminar Memperkasakan Sistem Pendidikan.Azman Jusoh. (2002). Persepsi pelajar terhadap persekitaran pembelajaran fizik danhubungannya dengan sikap pelajar terhadap fizik di sekolah kawasan felda.Tesis Sarjana. Universiti Sains Malaysia.Abtholuddin & Fadhilah (2013). Hubungan antara efikasi kendiri dan kemahiranbelajar dalam kalangan pelajar kejuruteraan. Tesis. Sarjana. Universiti TunHussein Onn Malaysia.Ahmad Esa & Marliana Musa. (2009). Tahap penguasaan kemahiran generik dalamkalangan pelajar tahun akhir Diploma Kejuruteraan Elektrik serta Pendidikan,UTHM. Journal of Techno-Social, 1 (1). pp. 77-94.Aladejana, F. & Aderibigbe, O. (2007). Sciences laboratory environment andacademic performance. Journal Sciences Educational Technology 16: 500-506.Baharom Mohammad & Iliyas Hashim, (2011). Bagaimana memotivasi pelajar. PTSPublication: Kuala Lumpur.Bahagian Sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia. (2007). Memperkasa kepimpinaninstruksional di sekolah-pengurusan pengajaran dan pembelajaran cemerlang.Kuala Lumpur: Bahagian Sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia.Baharin Abu, Othman Md Johan, Syed Mohd Shafeq Syed Mansor & Haliza Jaafar.(2007). Kepelbagaian gaya pembelajaran dan kemahiran belajar pelajaruniversiti di fakulti pendidikan, Tesis Sarjana. Universiti. Teknologi. Malaysia.Baharom Mohamad & Hussin Junoh. (2007). Psikologi pendidikan dalam ptv.Penerbit Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.Bazitah Abu Bakar. (2006). Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaianakademik tinjauan di tiga buah madrasah sepenuh masa di singapura. TesisSarjana Universiti Teknologi Malaysia.Bosch, K. (2006). Planning classroom management - a five-step process to creating apositive learning environment (2nd ed.) California: Corwin Press.Che Nidzam Che Ahmad, Lilia Halim, Tamby Subahan Meerah, Kamisah Osman &Arbaat, H. (2009). Malaysian sciences laboratory: issues and constrains, Paperpresented at the ESERA conferences, Instanbul, Turkey, 28th August-4thSeptember.Che Zaini Che Chik. (2000). Pola gaya pembelajaran dan pola kepelbagaiankecerdasan di kalangan pelajar sekolah menengah di negeri Johor. TesisSarjana. Universiti Teknologi Malaysia.Che Ghani Che Kob, Mai Shihah Abdulah, Arasinah Kamis, Zaliza Hanapi &Ridzuan Che Rus. (2016). Amalan gaya pembelajaran pelajar cemerlang dipoliteknik Seberang Perai: Kajian Pelajar Malaysia Berdasarkan Model FelderSilvermen. Malaysian Journal of Society and Space. 3 (181-191).Chong Nyen Mei. (2001). Persepsi guru-guru kimia terhadap keberkesananperlaksanaan pentaksiran kerja amali (peka). Latihan ilmiah. UniversitiKebangsaan Malaysia.Chua Yan Piaw. (2009). Stataistik penyelidikan lanjutan (buku 5): ujian regrasi,analisis faktor dan analisis sem. Kuala Lumpur: Mc Graw Hill (Malaysia) Sbd.Bhd.Choong Lean. Keow. (2009). Pengurusan bilik darjah dan tingkah laku untukprogram ijazah sarjana muda perguruan. Kuala Lumpur: Kumpulan BudimanSdn. Bhd.Cotter, K. (2011). Proper classroom management is essential for an effectiveelementary classroom. Honors Theses: Roger William University Theses.Cresswell, J.W. (2008). Educational research edisi ke-3: planning, conducting andevaluating quantitative and qualittative research. Pearson International Edition.Dunn, R. & Stevenson , J.M. (1997). Teaching diverse college students to study alearning style prescription. College Student Journal, 31(3): 333-339.Dunn, R. (2000). Learning styles: Theory, research, and practice. National Farum ofApplied Educational Research Journal 13(1): 3-22.Dunn, R & Dunn, K. (1978). Teaching students through their individual learningstyles: A Practical Approach. Reston, Virginia: Reston Publishing.Effandi Zakaria & Zanaton Iksan. (2007). Promoting cooperative learning in scienceand mathematics education: A Malaysia Perspective. Eurasia Journal ofmathematics. Sciences & Technology Education 3 (1): 35-39.Effandi Zakaria & Norazah Nordin. (2008). The effects of Mathematics anxiety onmatriculation students as related to motivation and achievement. Eurasia Journalof Mathematics, Science & Technology Education, 4(1), 2730.Emeliana Elias , Hussin Sarju , Mohd Izyan Zuhaili Zainudin, Shamsul Kamarudin &Azizi Yahaya. (2012). Hubungan antara gaya pembelajaran dengan pencapaianakademik pelajar tingkatan 4 sekolah menengah teknik perdagangan. JurnalPendidikan Psikologi dan Kaunseling, 58-70 / ISSN : 2231-735XEsah Sulaiman. (2004). Pengenalan pedagogi. Skudai, Johor Bahru: UniversitiTeknologi MalaysiaFarooq, M. S. (2011). Perceptions of prospective teachers about factors influencingclassroom management. Journal of Quality and Technology Management. 7 (1),23-38.Fraser, B.J & Lee, S.S.U. (2009). Science laboratory environment in Korean highschool. Learning Environment Research 12: 67-84.George Lucas Educational Foundation (GLEF) website. (2001). ProjectBasedLearning Research. (online). http://www. edutopia.org. Accessed on Dis. 10,2011.Gregore, M. D. & Ward, C. A. (2006). A meta-analytic review of social, self-concept,andbehavioral outcomes of peer-assisted learning. Journal of EducationaPsychology 98(4): 732-749.Gan Teck Hock (2001). Menangani masalah peguasaan kemahiran asas Matematikmelalui Pembelajaran Koperatif. Jabatan Pendidikan Sarawak.Hoang, T. N. (2008). The effects of grade level, gender and ethnicity on attitude andlearning environment in mathematics in high school. International ElectricJournal Of Mathematics Education, 3(1), 20-38.Honey, P, & Mumford, A (1992). The manual of learning style. (2nd ed.). UnitedKingdom: Peter Honey.Haliza Hamzah & Samuel, J.N. (2009). Siri Pendidikan Guru: Pengurusan bilikdarjah dan tingkah laku. Kuala Lumpur: Oxford Fajar Sdn. Bhd.Hamedah Wok Awang & Normah The. (2010). Sinergi dalam pengurusan sekolah.Kuala Lumpur: PTS Profesional Publishing Sdn. Bhd.Hanim Sulaiman & Nasriah Sudin. (2010). Persepsi ibubapa terhadap tahap iklimsekolah daripada aspek pengurusan, hubungan sosial dan gaya pengajaran disebuah sekolah swasta di daerah Johor Bahru. Tesis Ijazah Sarjana Muda,Universiti Teknologi Malaysia.Hasmah Iberahim. (2014). Pengaruh faktor persekitaran terhadap kecemerlanganakademik pelajar fakulti kejuruteraan mekanikal dan pembuatan serta pelajarfakulti kejuruteraan elektrik di Uthm. Tesis Sarjana. Universiti Tun Hussein OnnMalaysia.Zainudin Hassan & Mohd Anuar Abdul Rahman (2005). Penerapan kemahirangenerik dalam pengajaran kejuruteraan di sekolah menengah teknik diterengganu. Kertas Kerja. Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.Noraini Idris. (2008). Mathematics teaching and learning: past, present and future.Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Noraini Idris. (2010). Penyelidikan dalam pendidikan. Mcgraw-Hill Companies ISBN978-967-5771-03-3: Kuala Lumpur.Imalatur Raoihah. (2009). Implikasi teori kognitif jean piaget dalam pembentukankeperibadian muslim pada anak usia sekolah 7-12 tahun. Tesis. Sarjana. FakutiTarbiyah Uin Sunan Kalijaga, Yogyakarta Indonesia.Jacob Kounin. (1970). Model pengurusan kelompok kounin. Dlm. Haliza Hamzah &Samuel, J.N. (2009). Siri Pendidikan Guru: Pengurusan Bilik Darjah DanTingkah Laku. Kuala Lumpur: Oxford Fajar Sdn. Bhd.Johari Hassan & Nik Selma Muhammad. (2011). Faktor-faktor yang menyebabkanmasalah ponteng sekolah di sekolah menengah daerah kulaijaya, johor. TesisSarjana Muda, Universiti Teknologi Malaysia.Juahir Mondakir. (2006). Meningkatkan kecekapan mengurus salah laku disiplindalam bilik darjah oleh guru-guru smk raja abdullah melalui program jomgempur. Laporan Kajian Tindakan: SMK Raja Abdullah, Kuala Lumpur.Kabrich, K.K. (2007). The interdependent of learning theory, pedagogy and spaces:Final report, Maricopa Institute for learning fellowship. Maricopa CommunityColleges.Kamaruddin Ilias, Roshidah Abdul Rahman, Mubin Md Noor & Nurul Azwa Saidon.(2010). Pengaruh gaya pembelajaran terhadap motivasi dan pencapaianakademik pelajar pra ijazah sarjana muda Tesis Sarjana. Perguruan InstitutPendidikan Guru Kampus Ipoh.Kamarul Azizan Md Jay. (2004). Pola gaya pembelajaran di kalangan pelajarsekolah menengah teknik cheras, Kuala Lumpur. Tidak diterbitkan. Tesis IjazahSarjana Muda, Universiti Teknologi Malaysia.Kamisah Osman, Che Nidzam Che Ahmad & Lilia Halim. (2011). Students?perception of the physical and psychosocial science laboratory in Malaysia:comparison across subject and school location. Procedia social and BehavioralSciences Journal, 15, 1650-1655.Kamsani Md. Saad. (2012). Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaianpelajar dalam mata pelajaran bahasa arab komunikasi di Maktab Mahmud, AlorSetar, Kedah. Tesis Sarjana Sastera (Pengajian Islam). Universiti UtaraMalaysia.Kamus Dewan Edisi Baru. (2000). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2001). Pembangunan pendidikan 2001-2010.Kuala Lumpur.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2006). Curriculum specifications: AdditionalMathematics Form 4. Kuala Lumpur: Pusat Perkembangan Kurikulum.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2012). Pelan pembangunan pendidikan 2013-2025. Kuala Lumpur: (online). http://www. moe.gov.my/userfi les/file/PPP/Preliminary-BlueprintBM. pdf . Accessed on Nov. 23, 2013.Kilgour, P.W. (2006). Student, teacher and parent perceptions of classroomenvironments in streamed an unstreamed mathematics classroom, Thesis PhD.Curtain University of Technology Australia.Khatijah Omar & Siti Nazilah Mat Ali. (2006). Kemahiran generik ke arahpengukuhan modal insan kelas global. Dlm.: National Student DevelopmentConference (NASDEC) , 8-9 Ogos 2006, Kuala Lumpur.Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning. New Jersey, USA: Prentice HallKrejcie, R.V & Morgsn, D.W. (1970). Determining sampel size for researchactivities. Educational and Psychological measurement 30 (3): 607-610.Lai Kim. Leong. (2007). Persepsi pelajar terhadap pembelajaran penyelesaianmasalah matematik berasaskan web dengan pendekatan konstruktivis. Kertaskerja Seminar Penyelidikan Pendidikan Institut Perguruan Batu Lintang.Law, P. L & Mohammad Yusuf. (2002). School effectiveness and the quality ofstudents in secondary school. Journal Kinabalu 8: 123-148.Lay Yoon. Fah. (2012). Pengenalan kepada pendekatan kuantitatif dalampenyelidikan pendidikan. Penerbit Universiti Malaysia Sabah.Levin, J. & Nolan, J.F. (2000). Principles of classroom management: a profesionaldecision making model (3rd ed). Needham Heights: Allyn and Bacon.Lim C.H. (2007). Penyelidikan pendidikan pendekatan kuantitatif dan kualitatif.Malaysia: Kuala Lumpur: Mc Graw Hill. Sdn. Bhd.Low Xin. Xin. (2003). Pola gaya pembelajaran pelajar-pelajar di kelas lukisankejuruteraan sekolah menengah sains muar. Universiti Teknologi Malaysia:Laporan PSM. Tidak diterbitkan.Mahani & Juppri (2011). Keberkesanan modul literasi awal terhadap kemahiranliterasi awal kanak-kanak. International Conference In Special. 3-17 Dis 2011Malaysia. (2006). Rancangan Malaysia Kesembilan 2006-2010.Malaysia. (2010). Rancangan Malaysia Kesepuluh 2011-2015.Marina Ismail. (2002). Pengendalian amali fizik guru dalam topik keelektromagnetan.Latihan ilmiah. Universiti Kebangsaan Malaysia.Hamidah Maidinsah. (2004). Kesan kaedah pengajaran metakognisi-inkuari terhadapprestasi dalam Matematik dan penaakulan saintifik di kalangan pelajardiploma.. Tesis PhD. Universiti Teknologi Mara.Marzano, R. J., & Marzano, J.S. (2003). The key to classroom management.Educational Keadership 61 (1): 6-18.Mazlini Adnan, Mohd Faizal Nizam Lee Abdullah, Mazitah Puteh, Che Nidzam CheAhmad & Siti Mistima Maat. (2014). The learning environment and mathematicsachievement of students of high performance schools (hps). Jurnal PendidikanMatematik 2(1), 1-15.Meor Ibrahim Kamaruddin & Assaadah Mohamad. (2011). Kajian gaya pembelajarandalam kalangan pelajar UTM. Journal of Educational Psychology andCounseling, 2: 51-77.McMillan, J.H. & Schumacher, S. (2010). Research in education: Evidence BasedInquiry. 7th ed. New Jersey: Pearson Education Incorporated.Mizan Adiliah Ahmad Ibrahim & Halimantun Halaliah Mokhtar. (2002). KauselingIndividu, apa dan bagaimana. Selangor: Fajar BAKTI Sdn. Bhd.Muhammad Madi Abdullah, Jegak Uli & Balakrishnan Parasuraman. (2009). Jobsatisfaction among secondary school teachers. Journal Kemanusiaan 13:11-18.Muhammad Azhar. (2004). Kesedaran meta kognitif membaca di kalangan muridSekolah Menengah. Jurnal Pendidikan 24: 113-121.Mohd Faizal Abd Rahman (2004). Gaya belajar pelajar tingkatan lima aliranperdagangan di lima buah sekolah menengah teknik: satu kajian. KUiTTHO:Tesis Sarjana PTV.Mohd Majid Konting. (2000). Kaedah penyelidikan pendidikan. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka.Mohd Najib Ghafar (2004). Dinamika sistem pendidikan tinggi. Skudai: PenerbitUniversiti Teknologi Malaysia.Misnah A. Hamid. (2010). Hubungan kepimpinan dan pengurusan bilik darjahdengan prestasi pelajar di sekolah rendah. Tesis Ijazah Sarjana: UniversitiTeknologi Malaysia.Mohd Hasani Dali & Mohamad Johdi Salleh. (2009). Pengurusan bilik darjah. KualaLumpur: Mc Graw Hill. Pps 161-188.Mumtaz Ahmad. (2010). Application of classroom management strategies in publicand private sector at school level in Pakistan. Journal of Managerial Sciences, 4(1)50-66.Myint, S.K., Lourdusamy, A., Quek, C. L. & Wong, A. F. L. (2004). Teaching andClassroom Management: An Asian Perspective. Singapore: Prentice Hall.Mohd. Salleh Abu & Zaidatun Tasir. (2001). Pengenalan kepada analisis databerkomputer spss 10.0 for windows. Kuala Lumpur: Venton Publishing.Mohamad Zaki Mohamad. (2012). Gaya pembelajaran yang dominan dalamkalangan pelajar di institut kemahiran mara johor bahru. Tesis Sarjana.Universiti Tun Hussein Onn.Mohamad, M. K. (2009). Pengaruh minat terhadap prestasi pelajar program diplomakemahiran mara. Tesis Sarjana. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.Mohamed Zakaria. (2007). Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaianakademik. Tesis. Sarjana. Universiti Teknologi Malaysia.Mohd Faiz, N. S. & Mohamed, M. & Zahit, R. (2006). Gaya pembelajaran pelajarFakulti Pendidikan Teknikal. Tesis Sarjana. Universiti Teknologi Tun HusseinOnnMohd Salim, N. Z. (2010). Hubungan di antara gaya pembelajaran dan kemahiraninsaniah dengan pencapaian akademik pelajar. Tesis Sarjana. Universiti TunHussein Onn Malaysia.Mok Soon. Sang. (2003). Peperiksaan penilaian tahap kecekapan skim perkhidmatanguru. Kuala Lumpur : Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.Mok Soon. Sang. (2006). Pengurusan pengajaran pembelajaran untuk pensyarahpensyarahinstitut perguruan, matrikulasi, politeknik dan kolej komuniti.Selangor: Multimedia.Mok Soon. Sang. (2011). Pengurusan bilik darjah dan tingkah laku (3rd ed.)Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn. BhdMok Soon. Sang. (2011). Pedagogi untuk pengajaran dan pembelajaran (2nd ed.)Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.Neuman. (2000). Social research methods: qualitative and quantitative approaches.Edisi ke-4.Norlia Mat Norwani. (2006). Pengaruh input persekitaran terhadap hasilpembelajaran:perspektif pelajar sarjana muda pengurusan perniagaan di IPTA.Tesis PhD. Universiti Kebangsaan Malaysia.Norlia Aziz,.T. Subahan M., Meerah., Lilia Halim, L., & Kamisah Osman. (2006).Hubungan antara motivasi, gaya pembelajaran dengan pencapaian MatematikTambahan pelajar tingkatan 4. Jurnal Pendidikan, 31 (2006), 123141.Noresah Baharom. (2000). Kamus dewan, edisi ketiga. Selangor: Dewan Bahasa danPustaka.Norihan Abu Hassan. (2001). Perkaitan antara gaya pembelajaran, keupayaan awal,kesukaran subjek dan kaedah pengajaran dengan pencapaian matematik pelajardiploma kejuruteraan. Tesis PhD. Universiti Kebangsaan Malaysia.Noor Erma Abu & Leong Kwan Eu. (2014). Hubungan antara sikap, minat,pengajaran guru dan pengaruh rakan sebaya terhadap pencapaian matematiktambahan. .Tesis Sarjana. Universiti Malaya.Noraini Idris & Shuki Osman. (2009). Pengajaran dan pembelajaran: teori danpraktis. Kuala Lumpur: Mc Graw Hill.Noraini Idris. (2010). Persampelan dalam penyelidikan dalam pendidikan. KualaLumpur: McGraw-Hill (Malaysia) Sdn.Bhd.Noraini Idris. (2013). Penyelidikan dalam pendidikan. Kuala Lumpur: McGraw-Hill.Norhayati Sa?adah & Che Abd Razak. (2008). Gaya pembelajaran pelajarkejuruteraan. Tesis Sarjana. Universiti Tun Hussien Onn.Nunnaly, J.C. & Bernstein, I.H. (1994). Psychometric theory. edisi ke-3. New York:McGraw-Hill.Nurzatulshima Kamarudin. (2008). Pengurusan persekitaran pembelajaran kaedahamali oleh guru fizik berpengalaman dan novis. Tesis PhD. UniversitiKebangsaan Malaysia.Nurul Farhana & Mazian Jamian. (2012). Kecenderungan gaya pembelajaran modeldunn dan dunn dan model honey dan mumford di kalangan pelajar ijazahsarjana muda fptp di UTHM. Tesis Sarjana.Universiti Tun Hussein OnnMalaysia.Nur Hanani Hussin, Mohd Aderi Che Noh & Ab. Halim Tamuri. (2013). Elemenmengenali murid dalam pengajaran guru cemerlang pendidikan islam. JurnalPendidikan Islam. Jun 2013, Vol. 1 No 2.Nur Sofurah Mohd Faiz, Maziana Mohamed & Rosfaszlizah Zahit. (2006). Gayapembelajaran pelajar cemerlang. Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.Seminar Kebangsaan Pendidikan Teknik dan Vokasional, 9-10 Dis 2006.Mohamad Khairi Othman.(2007). Hubungan pengajaran pensyarah dan minatpelajar dengan kefahaman konsep moral. Penerbit Universiti Utara Malaysia.Rita, R. D., & Martin-Dunlop, C. S. (2011). Perceptions of the learning environmentand associations with cognitive achievement among gifted biology students.Learning Environments Research, 14, 25-38.Publishing.Rose Amnah Abdul Rauf, Abd Rashid Johar, Lilia Halim & Siti Rahayah Ariffin.(2004). Pemupukan kemahiran proses sains di kalangan pelajar tingkatan dua disekolah bestari. Jurnal Teknologi 40(E): 19-32.Roshiza Abdul Wahab. (2015). Gaya pembelajaran dalam kalangan pelajar kurangupaya tumpuan dan hiperaktif (ADHD). Tesis PhD. Universiti Sains Malaysia.Roslina Radzali, T. Subahan Mohd Meerah & Effandi Zakaria. (2010). Hubunganantara kepercayaan Matematik, meta kognisi dan perwakilan masalah dengankejayaan penyelesaian masalah Matematik. Jurnal Pendidikan Malaysia 35(2):1-7.Rozimah Abdul Aziz. (2002). Masalah-masalah guru-guru fizik dalam pengendalianamali fizik elektrik. Latihan Ilmiah Sarjana Muda Sains dan Pendidikan. FakultiPendidikan. Universiti Kebangsaan Malaysia.Robiah Zakaria (2004). Hubungkait antara budaya pembelajaran pelajar denganpencapaian akademik dalam bidang teknika: satu kajian di sekolah menengahteknik Johor. Tesis Sarjana PTV. KUiTTHO.Rohaila, Y., Norasmah, O., & Faridah, K. (2005). Strategi pembelajaran pengalamanberasaskan Model Kolb dalam pendidikan perakaunan. Jurnal PendidikanMalaysia, 30(1), 113-128.Saemah Rahman. (2004). Hubungan antara metakognisi, motivasi dan pencapaianakademik pelajar universiti. Tesis PhD. Universiti Malaya.Salina Hamed, Peridah Bahari & Abdul Ghani Kanesan Abdullah. (2009).Persekitaran pembelajaran Matematik dan hubungan dengan pencapaianMatematik. Conference on Sciences & Social Research. 14-15 Mac 2009.Sahabuddin Hashim, Rohizani Yaakub & Mohd Zohir Ahmad. (2007). Pedagogi:strategi dan teknik mengajar dengan berkesan. Kuala Lumpur: PTS ProfesionalPublishing Sdn. Bhd.Shahabuddin Hashim & Rohizani Yaakub. (2004). Psikologi pembelajaran danpersonaliti. Shah Alam: PTS Publication Sdn. Bhd.Shoba, K. (2007). Faktor-faktoryang mempengaruhi kemerosotan disiplin dikalangan pelajar sekolah menengah di Johor. Tesis Ijazah Sarjana, UniversitiTeknologi Malaysia.Shafini Ibrahim. (2005). Pengaruh budaya sekolah terhadap pengajaran gurutingkatan 3 mata pelajaran kemahiran hidup besepadu. Tidak diterbitkan. TesisIjazah Sarjana Muda, Universiti Teknologi Malaysia.Siti Zahrina Hasnan. (2008). Guru sebagai pengurus bilik darjah. Tesis IjazahSarjana Universiti Teknologi Malaysia.Slavin, R.E. (2009). Educational psychology: Theory and Practice. 9th ed. New Jersey: Pearson Education.Shadreck, M. (2012). Zimbabwean science students? perceptions of their classroomlearning environments and attitude towards science. Mediterranean Journal ofSocial Science, 3(11), 415-425.Smith, J. E. (2002). The effect of the camegie algebra tutor on student achievementAnd attitude in introductory high school algebra. Virginia PolytechnicInstitude and State University: Tesis Phd.Syed Ismail Syed Mustafa & Ahmad Subki Maskon. (2010). Budaya danpembelajaran. Ipoh: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.Sarena Abdul Karim (2003). Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaianakademik pelajar tingkatan empat di dua buah sekolah di Negeri Sembilan.Laporan PSM. Tidak diterbitkan. Universiti Teknologi Malaysia.Ulwan Abdullah Nashih.(1989) pedoman pendidikan anak dalam Islam. Jilid 1.Selangor: Klang Book Centre.Uk Raai a/p Chen, Alias Masek & Mohd Hasril Amiruddin (2014). Gayapembelajaran dan motivasi terhadap pencapaian pelajar diploma kejuruteraandi politeknik. Tesis Sarjana. Universiti Tun Hussein Onn.Wan Mariana Wan Ahmad. (2013). Penilaian pelajar terhadap penggunaan buku tekspendidikan Islam tingkatan empat. Tesis Sarjana. Universiti KebangsaanMalaysia.Yahaya, Azizi Yahaya, Nordin, Bachok & Junaidah. (2010). Perkaitan antarahubungan kekeluargaan, pengaruh rakan sebaya dan kecerdasan emosi dengantingkah laku delinkuen pelajar sekolah bestari di daerah pontian. Jurnal_Master118/1/1. Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia ,Universiti TeknologiMara (Melaka).Yee Mei Othman. (2002). Pola gaya pembelajaran di kalangan pelajar sekolahmenengah teknik di daerah negeri Johor. Laporan PSM. Tidak diterbitkan.Universiti Teknologi Malaysia.Zulzana Zulkarnain, Mohamed & Roslina Abd Talib. (2012). Hubungan antaraminat, sikap dengan pencapaian pelajar dalam kursus quantitative ofmanagement. Tesis Sarjana. Politeknik Port Dickson.Zubaidah Begam & Mohamad Zakaria. (2007). Hubungan gaya pembelajaran denganpencapaian akademik: tinjauan di kalangan pelajar-pelajar sarjana mudapendidikan tahun pertama, UTM, Skudai, Johor. Tesis Sarjana, UniversitiTeknologi Malaysia.Zalmimi Ibrahim. (2010). Gaya pembelajaran dan jantina dengan pencapaianakademik dalam kalangan pelajar tingkatan empat di mukim Tendong, PasirMas, Kelantan. Tesis Sarjana. Unlversiti Utara MalaysiaZaidah Abd. Umar & Zulkifli Senin. (2008). Perkaitan antara gaya pembelajaranpelajar dengan prestasi mata pelajaran Matematik kejuruteraan. Tesis Sarjana.Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM).Zandvliet, D. B., & Buker, L. (2003). The Internet in B.C.. classroom: Learningenvironments in new contexts. International Electronic Journal for Leadershipand Learning 7(15).