Keberkesanan pelaksanaan 'Flipped Classroom' dalam mata pelajaran Sejarah bagi murid-murid tahun 5

Kajian ini bertujuan untuk melihat kesan pembelajaran Flipped Classroom terhadappencapaian akademik murid Tahun 5 dalam mata pelajaran Sejarah. Kajian ini juga bertujuanuntuk mengenal pasti tahap motivasi dan kepuasan belajar murid dalam pembelajaran Sejarah.Reka bentuk kajian menggunakan kaedah kua...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Saidatul Adidah Kamaruzzaman
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6452
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:6452
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Saidatul Adidah Kamaruzzaman
Keberkesanan pelaksanaan 'Flipped Classroom' dalam mata pelajaran Sejarah bagi murid-murid tahun 5
description Kajian ini bertujuan untuk melihat kesan pembelajaran Flipped Classroom terhadappencapaian akademik murid Tahun 5 dalam mata pelajaran Sejarah. Kajian ini juga bertujuanuntuk mengenal pasti tahap motivasi dan kepuasan belajar murid dalam pembelajaran Sejarah.Reka bentuk kajian menggunakan kaedah kuasi eksperimen yang telah dijalankan di sebuahsekolah dalam daerah Kuala Selangor. Seramai 210 orang murid Tahun 5 telah dipilih secararawak sebagai sampel kajian. Sampel kajian dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulankawalan seramai 105 orang murid dan kumpulan rawatan juga seramai 105 orang murid.Instrumen kajian seperti ujian pra, ujian pos, serta soal selidik motivasi dan kepuasan belajartelah digunakan dalam kajian ini. Ujian-t digunakan untuk menentukan perbezaan Min skorantara pengajaran menggunakan Flipped Classroom dan Kaedah Konvensional. Dapatankajian menunjukkan perbezaan yang signifikan {t(208)=30.8, p <0.05} antara kumpulanrawatan dan kumpulan kawalan. Pencapaian akademik kumpulan rawatan lebih tinggiberbanding kumpulan kawalan. Dapatan kajian juga menunjukkan kumpulan rawatan telahmencapai skor Min motivasi (M=4.2; SP=0.12) dan kepuasan (M=4.6, SP=0.1) yang tinggi.Hasil kajian ini telah menunjukkan murid dalam kumpulan rawatan sangat komited dalamsemua aktiviti pembelajaran dan sentiasa seronok sepanjang pembelajaran Sejarah yangdilaksanakan melalui kaedah Flipped Classroom. Implikasi kajian menunjukkan bahawapenggunaan kaedah Flipped Classroom dapat memberi kesan yang positif terhadappencapaian akademik, motivasi dan kepuasan murid dalam pembelajaran dan pengajaran matapelajaran Sejarah.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Saidatul Adidah Kamaruzzaman
author_facet Saidatul Adidah Kamaruzzaman
author_sort Saidatul Adidah Kamaruzzaman
title Keberkesanan pelaksanaan 'Flipped Classroom' dalam mata pelajaran Sejarah bagi murid-murid tahun 5
title_short Keberkesanan pelaksanaan 'Flipped Classroom' dalam mata pelajaran Sejarah bagi murid-murid tahun 5
title_full Keberkesanan pelaksanaan 'Flipped Classroom' dalam mata pelajaran Sejarah bagi murid-murid tahun 5
title_fullStr Keberkesanan pelaksanaan 'Flipped Classroom' dalam mata pelajaran Sejarah bagi murid-murid tahun 5
title_full_unstemmed Keberkesanan pelaksanaan 'Flipped Classroom' dalam mata pelajaran Sejarah bagi murid-murid tahun 5
title_sort keberkesanan pelaksanaan 'flipped classroom' dalam mata pelajaran sejarah bagi murid-murid tahun 5
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2019
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6452
_version_ 1747833265161502720
spelling oai:ir.upsi.edu.my:64522021-11-18 Keberkesanan pelaksanaan 'Flipped Classroom' dalam mata pelajaran Sejarah bagi murid-murid tahun 5 2019 Saidatul Adidah Kamaruzzaman LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk melihat kesan pembelajaran Flipped Classroom terhadappencapaian akademik murid Tahun 5 dalam mata pelajaran Sejarah. Kajian ini juga bertujuanuntuk mengenal pasti tahap motivasi dan kepuasan belajar murid dalam pembelajaran Sejarah.Reka bentuk kajian menggunakan kaedah kuasi eksperimen yang telah dijalankan di sebuahsekolah dalam daerah Kuala Selangor. Seramai 210 orang murid Tahun 5 telah dipilih secararawak sebagai sampel kajian. Sampel kajian dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulankawalan seramai 105 orang murid dan kumpulan rawatan juga seramai 105 orang murid.Instrumen kajian seperti ujian pra, ujian pos, serta soal selidik motivasi dan kepuasan belajartelah digunakan dalam kajian ini. Ujian-t digunakan untuk menentukan perbezaan Min skorantara pengajaran menggunakan Flipped Classroom dan Kaedah Konvensional. Dapatankajian menunjukkan perbezaan yang signifikan {t(208)=30.8, p <0.05} antara kumpulanrawatan dan kumpulan kawalan. Pencapaian akademik kumpulan rawatan lebih tinggiberbanding kumpulan kawalan. Dapatan kajian juga menunjukkan kumpulan rawatan telahmencapai skor Min motivasi (M=4.2; SP=0.12) dan kepuasan (M=4.6, SP=0.1) yang tinggi.Hasil kajian ini telah menunjukkan murid dalam kumpulan rawatan sangat komited dalamsemua aktiviti pembelajaran dan sentiasa seronok sepanjang pembelajaran Sejarah yangdilaksanakan melalui kaedah Flipped Classroom. Implikasi kajian menunjukkan bahawapenggunaan kaedah Flipped Classroom dapat memberi kesan yang positif terhadappencapaian akademik, motivasi dan kepuasan murid dalam pembelajaran dan pengajaran matapelajaran Sejarah. 2019 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6452 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6452 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia 11 Anjakan Dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia. (2012). Kuala Lumpur:Abdullah Abdul Rahman. (2013). Sejarah Diajar di Sekolah Rendah. Negeri Sembilan: Utusan Online.Abu Bakar. (2013). Kurikulum Ke Arah Penghasilan Kemahiran Berfikiran Kritis, Kreatif danInovatif.Ahamad Rahim, R. (2016). Persepsi Guru-Guru Terhadap Pelaksanaan Kurikulum Sejarah diDaerah Kuala Berang. Prosiding Seminar Penyelidikan Tindakan Pendidik Guru.Anuar Ahmad, S. N. (2009). Tahap Keupayaan Pengajaran Guru Sejarah danHubungannya dengan Pencapaian Murid di Sekolah Berprestasi Rendah. Jurnal Pendidikan Malaysia 34(1)(2009), 53-66Azlina Abdul Rahman, B. H. (2014). Flipped Classroom Dalam Konteks Malaysia.Konvensyen Antarabangsa Jiwa Pendidik.Azwan Ahmad, A. M. (2005). Kesan Efikasi Kendiri Guru Sejarah Terhadap Amalan PengajaranBerbantukan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT). Jurnal Penyelidikan Pendidikan Jilid 7 ,15-24.Baker, W. (2000). The Classroom Flip Using Web Course Managment Tools Too Become TheGuide By The SIde.Chua, Y.P. (2006). Kaedah Dan Statistik Penyelidikan Buku 1 Kaedah Penyelidikan .Mc Graw Hill Education.Davi Sinnasamy. (2017). Keberkesanan Penggunaan Perisian Pembelajaran Interaktif Berbanding Dengan Perisian Konvensional Terhadap Pencapaian Dan Motivasi di Kalangan PelajarBerpencapaian Rendah. Tanjong Malim: UPSIHabids Muhamad. (2010). Penggunaan ICT Di Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Sejarah.Halimi. (2016, Mac 25). Apa itu Flipped Classroom. Retrieved Mac 13, 2017,Johnson, G. B. (2013). Student Preceptions Of The Flipped Classroom Columbia. TheUniversity Of British Columbia.Kementerian Pelajaran Malaysia. (2013). Dokumen Standard Kurikulum danPentaksiran Sejarah Darjah 4. Kuala Lumpur; Pusat Perkembangan KurikulumKementerian Pelajaran Malaysia. (2013). Dokumen Standard Kurikulum dan PentaksiranSejarah Darjah 5. Kuala Lumpur; Pusat Perkembangan KurikulumKementerian Pelajaran Malaysia. (2013). Dokumen Standard Kurikulum dan PentaksiranSejarah Darjah 6. Kuala Lumpur; Pusat Perkembangan KurikulumKhairuddin Ahmad. (2011). Keberkesanan Kaedah Peta Konsep Terhadap Pencapaian Sikap dan KemahiranMemahami Kronologi dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Empat. Tesis Sarjana Pendidikan FakultiPendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia.Knowles, M. (1980). The Modern Practice of Adult Education. Chicago: Follett.Kotler, P. (1997). Marketing Managment Analys, Planning Implementation andControl. New Jersery: Prentice Hall Inc.Mohamad Johdi Salleh, A. (2009). Transformasi Pengajaran Sejarah Berasaskan Multimedia.Fakulti Pendidian Universiti Kebangsaan Malaysia, 113-126.Mohd Afiq. (2015, September 27). Pedagogi Abad ke 21 : Flipped Classroom.Retrieved April 23, 2017,Mohd Mahzan Awang, A. M. (2014). Penggunaan Peta Minda oleh Pelajar Pintar Cerdas dalamPembelajaran Sejarah. Jurnal Pendidikan Malaysia 39(2), 95- 100.Mohd Ramzan Awang, M. (2016). Persepsi Pelajar PISMP Matematik Semester Dua Terhadap AmalanFlipped Classroom Bagi Subjek EDUP3033 di IPGKSM. Prosiding Seminar Penyelidikan TindakanPendidik Guru .Mohd Samsudin, S. (2012). Pendidikan Dan Pengajaran Mata Pelajaran Sejarah di Sekolah diMalaysia. Malaysian Journal of History, Politics And Strategy Vol 39(2), 116-141.Muhammad Kholik. (2011, November 8). Metod Pembelajaran Konvensional.Retrieved April 1, 2017,Muhammad Yusri YUsof. (2014, November 30). Flipped Classroom. Retrieved May 28, 2017,Muhammad Yusri Yusof. (n.d.). Flipped Classroom. Retrieved April 1, 2017, from Catatan @Guru Besar:Noraini Idris. (2010). Penyelidikan Dalam Pendidikan. Kuala Lumpur: Mc Graw HillEducation.Nurul Huda Ngasiman. (2008). Kesan Kaedah Pembelajaran Koperatif TerhadapPencapaian Pelajar Dalam Mata Pelajaran Matematik.Omardin Ashaari. (1999). Pembelajaran Kreatif Untuk Pembelajaran Aktif. Kuala Lumpur: DewanBahasa dan Pustaka.Pusat Perkembangan Kurikulum. (2004). Bahan Intervensi Sejarah. Kuala Lumpur.Roehl, A. S. (2013). The Flipped Classroom An Opportunity To Engage MillennialStudents Through Active Learning Strategies . Texas Christian Jurnal AntarabangsaVol 105 No 2.Roslina Mohamed Usop. (2015). Penggunaan Perisian Pendidikan Pembelajaran Interaktif DalamPengajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah. Tanjong Malim: UPSI.Rossafri Mohamad, W. (2007). Impak Bahan Multimedia ke atas Mata Pelajaran Berbentuk Naratif : Satu Kajian Terhadap Mata Pelajaran Sejarah. 1st International MalaysiaEducational Technology Convention, 920-929.Sang, M. S. (2008). Murid dan Alam Belajar. Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn Bhd.Shimamoto, D. N. (2012). Implemting A Flipped Classroom An Instructional Module DepartmentTechnology.Subadrah Nair, M. M. (2005). Penggunaan Model Konstruktivisme Lima Fasa Dalam Pembelajaran Sejarah.Jurnal Pendidik Dan Pendidikan Jilid 20, 21 - 41.Surambi. (2011, March 12). Interaksi - Pedagogi. Retrieved March 21, 2017, from Ilham di Surambi: https://surambi.wordpress.com/2011/03/12/interaksi- pedagogi/TaidinSuhaimin. (2015, Februari 11). Definisi, Pengertian, Makna, Maksud Motivasi. WahindahSuhari,W. (2015). Flipped Classroom Dalam Pengajaran Karangan. MLSeminar 2015.ZaharaAziz, N. (2007). Kajian Tinjauan Kesediaan Guru-guru Sejarah Menerapkan KemahiranPemikiran Sejarah kepada Para Pelajar. Jurnal Pendidikan 32, 119- 137.ZaharaAziz, N. (2009). Penggunaan Peta Konsep untuk Meningkatkan Pencapaian Mata Pelajaran Sejarah bagi Pelajar Tingkatan Dua. Jurnal Pendidikan Malaysia 34(1), 3-15.ZamriMahamaod, N. (2011). Persepsi Guru Tentang Penggunaan Aplikasi Multimedia Dalam PengajaranKomponen Sastera Melayu . Gema Online Tm Journal OfLanguage Studies 11 (3), 163-177.ZamzaniZainuddin, S. (2016). Flipped Classroom Research And Trends From DifferentFields Of Study. International Review Of Research In Open And DistributedLearning Volume 17, Number 3.