Kesan penggunaan modul K360 terhadap pencapaian dan sikap pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (Penulisan)
Kajian ini bertujuan untuk menentukan kesan Modul K360 terhadap pencapaian dansikap pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (Penulisan) di sebuah KolejVokasional di negeri Perak. Reka bentuk kuasi eksperimen telah digunakan dalamkajian ini. Sampel telah dipilih secara rawak kluster dan dibahagika...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6474 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:6474 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
PL Languages and literatures of Eastern Asia Africa Oceania |
spellingShingle |
PL Languages and literatures of Eastern Asia Africa Oceania Rohaya Rahim Kesan penggunaan modul K360 terhadap pencapaian dan sikap pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (Penulisan) |
description |
Kajian ini bertujuan untuk menentukan kesan Modul K360 terhadap pencapaian dansikap pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (Penulisan) di sebuah KolejVokasional di negeri Perak. Reka bentuk kuasi eksperimen telah digunakan dalamkajian ini. Sampel telah dipilih secara rawak kluster dan dibahagikan kepada kumpulaneksperimen (n=19) dan kumpulan kawalan (n=20). Intervensi selama enam (6) minggutelah dijalankan untuk melihat kesan Modul K360 terhadap pencapaian pelajar dalammata pelajaran Bahasa Melayu (Penulisan). Instrumen kajian terdiri daripada ujianpencapaian dan soal selidik yang telah disahkan dalam kajian rintis. Kebolehpercayaaninstrumen menggunakan indeks ketekalan dalaman Alfa Cronbach adalah di antara 0.84dan 0.68. Untuk menentukan kesetaraan sampel kajian maka ujian pra telah dijalankandi mana hasil ujian-t menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan min ujian pra diantara kumpulan eksperimen dan kawalan [t(37) = 0.00, p>0.05]. Selepas intervensiselama enam minggu dijalankan menggunakan Modul K360 kepada kumpulaneksperimen, ujian pos pula ditadbir kepada kedua-dua kumpulan. Hasil ujian-tmenunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan [t(37) = 13.40 ; p |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Rohaya Rahim |
author_facet |
Rohaya Rahim |
author_sort |
Rohaya Rahim |
title |
Kesan penggunaan modul K360 terhadap pencapaian dan sikap pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (Penulisan) |
title_short |
Kesan penggunaan modul K360 terhadap pencapaian dan sikap pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (Penulisan) |
title_full |
Kesan penggunaan modul K360 terhadap pencapaian dan sikap pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (Penulisan) |
title_fullStr |
Kesan penggunaan modul K360 terhadap pencapaian dan sikap pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (Penulisan) |
title_full_unstemmed |
Kesan penggunaan modul K360 terhadap pencapaian dan sikap pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (Penulisan) |
title_sort |
kesan penggunaan modul k360 terhadap pencapaian dan sikap pelajar dalam mata pelajaran bahasa melayu (penulisan) |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2019 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6474 |
_version_ |
1747833266760581120 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:64742021-11-25 Kesan penggunaan modul K360 terhadap pencapaian dan sikap pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (Penulisan) 2019 Rohaya Rahim PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania Kajian ini bertujuan untuk menentukan kesan Modul K360 terhadap pencapaian dansikap pelajar dalam mata pelajaran Bahasa Melayu (Penulisan) di sebuah KolejVokasional di negeri Perak. Reka bentuk kuasi eksperimen telah digunakan dalamkajian ini. Sampel telah dipilih secara rawak kluster dan dibahagikan kepada kumpulaneksperimen (n=19) dan kumpulan kawalan (n=20). Intervensi selama enam (6) minggutelah dijalankan untuk melihat kesan Modul K360 terhadap pencapaian pelajar dalammata pelajaran Bahasa Melayu (Penulisan). Instrumen kajian terdiri daripada ujianpencapaian dan soal selidik yang telah disahkan dalam kajian rintis. Kebolehpercayaaninstrumen menggunakan indeks ketekalan dalaman Alfa Cronbach adalah di antara 0.84dan 0.68. Untuk menentukan kesetaraan sampel kajian maka ujian pra telah dijalankandi mana hasil ujian-t menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan min ujian pra diantara kumpulan eksperimen dan kawalan [t(37) = 0.00, p>0.05]. Selepas intervensiselama enam minggu dijalankan menggunakan Modul K360 kepada kumpulaneksperimen, ujian pos pula ditadbir kepada kedua-dua kumpulan. Hasil ujian-tmenunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan [t(37) = 13.40 ; p 2019 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6474 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6474 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia Abdul Rasid Jamian. (2011). Permasalahan Kemahiran Membaca dan Menulis Bahasa Melayu Murid-Murid Sekolah Rendah di Luar Bandar. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu Vol 1 Bil 1(1-12)Abdul Rasid Jamian, Shamsudin Othman & Norzila Md. Yusof. (2011).Keberkesanan cerpen dalam mempertingkat prestasi penulisan karangan Bahasa Melayu dalamkalangan murid. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 1 (2): 45-57.Abdul Rasid Jamian. (2013). Pelaksanaan pembelajaran menyeronokkan dalam pengajaran danpembelajaran bahasa melayu. Jurnal pendidikan bahasa melayu jpbm (malay languageeducation journal mylej)issn: 2180-4842. Jpbm, vol. 3, bil. 2 (Nov. 2013): 49-63Abdullah Abdul Karim. (Februari 2001). Mahasiswa dan Krisis Intelektual. Massa.62-63.Abdullah Hassan.(1987). Rencana linguistik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Abdullah Hassan. (2009). Tatabahasa Pedagogi Untuk Sekolah Menengah. Kuala Lumpur: PTSProfessional Publishing Sdn. Bhd.Abdullah Sani Yahya. (2003). Perkembangan pendidikan di Malaysia. Pahang : PTS Publications &Distributors Sdn BhdAbu Bakar, Zainudin (2010) Kepentingan konsep kendiri positif dalampembelajaran. Skepen 2010 Conference Proceedings.Abu Talib Abdullah. (1998). Gaya dan strategi pembelajaran bahasa melayu dalam kalangan pelajarTingkatan Empat di daerah Johor Bahru. Projek Sarjana Pendidikan yang tidak diterbitkan,Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Selangor.Ahmad Mohamad Said.(1998). Budaya Membaca. dilayari melaluihttp://www2.moe.gov.my/~bpg/jendela8.htm.A.Rahman Haron et.al. (2012). Teknik salak dalam menjana idea membina ayat dengancepat dan efektif. Jurnal Pendidikan, 2(2), 8493. Retrieved from manlaoshi@gmail.comAkhiar Pardi .(2012). Siri Pendidikan Pengantar Penyelidikan Tindakan dalam PenyelidikanPendidikan. Kuala Lumpur : Penerbitan Multimedia Sdn Bhd.Aliza Ali, & Zamri Mahmod.(2015). Pembangunan modul pendekatan bermain bagi pengajaran danpembelajaran kemahiran bahasa kanak-kanak prasekolah.Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik, 3(1), 1-8.Atan Long. (1986). The importance of reading to national development. Ucapanperasmian dalam Seminar On Reading and National Development, ISIS, pada29 April, 1986.Amir Awang. (1986). Teori-teori Pembelajaran. Siri Penerbitan Fajar Bakti.Anwar Ibrahim.(1997). Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Amalan Membaca diKalangan Guru-guru Pelatih.Asmah Hj. Omar .(2008). Nahu Kemas Kini: Panduan Bahasa yang Baik dan Betul.Kuala Lumpur: PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.Azizi Jaafar. (2015). Penilaian kurikulum berasaskan model CIPP. Jabatan IlmuPendidikan. Kota Baharu: Institut Pendidikan Guru Kampus Kota BharuAzizi Yahaya et al. .(2007). Menguasai Penyelidikan dalam Pendidikan: Teori,Analisis & Interpretasi Data. Kuala Lumpur: PTS Publications & DistributorsSdn. Bhd.Azizah Zain dan Abdul Aziz Abdul Syukor. (2012). Tahap pengetahuan guru-gurudalam melaksanakan pendekatan projek di prasekolah. Dalam ProsidingSeminar Kebangsaan Pendidikan Awal Kanak-kanak (m.s. 78-80). KotaBaharu: Institut Pendidikan Guru Kampus Kota BharuAzman Wan Chik. (1992). Mengajar Bahasa Melayu Jilid 1 : Perkaedahan(Penyusunan). Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.Azman Wan Chik. (1993). Mengajar Bahasa Melayu Jilid 1 : Perkaedahan. DewanBahasa PustakaBahagian Pembangunan Kurikulum (2010). Dokumen Standard Kurikulum SekolahMenengah. Kuala Lumpur: Kementerian Pelajaran MalaysiaBahagian Kurikulum Teknikal dan Vokasional.(2007). Pembangunan KurikulumTeknikal dan Vokasional. Jabatan Pendidikan Teknikal. KPM: BahagianLatihan dan Kemajuan Staf Jabatan Pendidikan Teknikal.Bahagian Perkembangan Kurikulum. (2003). Buku Penerangan Dan PanduanPenawaran Mata pelajaran Vokasional Di Sekolah Menengah AkademikHarian. Kuala Lumpur: Pusat Perkembangan Kurrikulum, KementerianPelajaran Malaysia.Bhasah Bin Hj Abu Bakar. (2006). Pengujian, Pengukuran dan Penilaian Pendidikan.Batu Caves: Prospecta Printers Sdn Bhd.Bernadette Robinson. (2002). The CIPP approach to evaluation . COLLIT Project.Best, J.W and Khan. J.V . (1998). Research in Education. Masasachuchets: Allyn &Bacon. Boston:Kluwe-Nijhoff.Buku Panduan Am Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KPM 2003)Che Zanariah Che Hassan.(2011). Pelaksanaan pengajaran dan pembelajarankemahiran menulis di sekolah rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu. Vol1 Bil. 1 (67-87)Chew Fong Peng & Rusdaini Mohamed. (2013). keberkesanan penggunaan akhbardalam pengajaran karangan dalam kalangan pelajar tingkatan enam. JurnalPendidikan Bahasa Melayu, 3, 1830. Retrieved from fpchew@um.edu.myChris Tovani.(2000). I Read it but I Dont Get It, Do I Really Have to Teach Reading.United States of America : Stenhouse Publishers.Chua Yan Piaw.(2006), Kaedah penyelidikan. McGraw-Hill.Chee Sook Ching.(2018). Penilaian semula pengajaran dan pembelajaran dalampembacaan awal. Volume: 3 Issues: 10 [March, 2018] pp.01-8 InternationalJournal of Education, Psychology and Counseling eISSN: 0128-164XCohen, L. and Manion, L.(1985). Research Methods in Education. London: Croom-Helm Cources.Creswell, J. W. (2008). Education Research. Planing, Conducting and EvaluatingQuantitative Research. Singapore: Pearson Merill Prentice Hall.Donna M. Mertens.(2005). Research and Evaluation in Education and PyscologyIntegrating, Diversity with Quantitative and Mix Methods (Second Edition).London : Sages Publication.Dornyei, Z.(2005) Psychology of the Language Learner: Individual Differences inSecond Language Acquisition. Mahweh ; London : Lawrence Erlbaum.Durkin, D. (1980).Teaching Young Children To Read. Bolton : Allyn and Bacon IncDurkin, D.R .(1996). Children Who Read Early. New York: Teachers College Press.Faisal Tehrani .(2002). Kampus Ketandusan Budaya Membaca. MINDA. 35-37.Faizah Ab Manan. (2010). Kerangka pembangunan dan penilaian modul belajarcara belajar bahasa melayu pelajar asing institute pengajian tinggi Malaysia.http://ejournal.ukm.my/ajtlhe/article/view/10498/3483Fauziah Yaakob . (1992). Galakan Membaca Negeri Terengganu 1991.JurnalPendidikan Guru Kementerian Pendidikan Malaysia. 8. 5 10.Fiki Hermansyah. (2018). Hubungan antara motivasi belajar dan kemampuanmembaca pemahaman siswa kelas v madrasah ibtidaiyah negeri 2 bandarlampung tahun 2016/2017.http://repository.radenintan.ac.id/2820/1/combinepdf.pdfGhazali Darusalam. (2016). Metodologi Penyelidikan dalam Pendidikan, KualaLumpur : Universiti Malaya.Gilchrist, R. S. and Bernice R. R. (1974). Curriculum development (Ahumanized Systems approach). California: Lear Siegler, Inc./FearonPublishers.Hashim Othman. (2003). Kemahiran menulis : perspektif komunikatif. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Hashim Othman. (2005). Pentaksiran bahasa melayu. Kuala Lumpur : Dewan Bahasadan Pustaka.Huzaimi Baharudin .(Jun 2002). Membetulkan Persepsi Membaca. Massa. 62 63.Hanizah Abdul Bahar.(2010). Penggunaan dan integrasi muzik dalam pengajarandan pembelajaran di prasekolah Seri Mawar, Institut Pendidikan Guru,Kampus Ipoh: Satu kajian kes. Laporan projek Ijazah Sarjana Fakulti Seni danMuzik, Universiti Pendidikan Sultan Idris.Hill-Clarke, K. Y., & Robinson, N. R. (2004). Its easy as a-b-c and do-re-mi: Music,rhythm and rhyme enhance childrens literacy skills. Young Children, 59(5),91-95.Imam M. Alghazo. (2006). Quality of internet use by teachers in the United ArabEmirates. ProQuest Education Journals, 126 (4): 769-780Isahak Haron et al. (2014). Awal membaca Bahasa Melayu: Keberkesanan kaedahgabungan bunyi-kata untuk prasekolah dan untuk pemulihan. Laporan projekpenyelidikan jangka pendek. Fakulti Sains Kognitif dan PembangunanManusia. Universiti Pendidikan Sultan Idris. Tanjong Malim, Perak.Jamila K.A Mohamed Kutty.(2012). Pelaksanaan pengajaran kemahiran membacadan menulis dalam bahasa melayu bagi murid pra sekolah bermasalahpendengaran. Kementerian Pendidikan Malaysia . ISSN: 2180-4842, Vol. 2,Bil. 1 (Mei 2012) 111 127Jack, R.F and Norman, E.W .(1996). How To Design and Evaluate Research inEducation. 3Jeniffer W. Waring .(2007). The impact of writing on student achievement. Universityof North California.Jonathan Aliponga .(2013). Reading journal : its benefit for reading extensive.International Journal of Humanities and Social Science. Vol 3 No 12. 73-79.Jones, K.H, Womble, M. and Searcy, C.A. (1996). T & I Education Students.Perceptions Of Journal Of Industrial Teacher Education. 34. 82 101.Jufri Joha. (Mei 2002). Mahasiswa Melayu dan Budaya Membaca. Tamadun. 12 13Kajian Program Penilaian Pelajar Antarabangsa (PISA) 2012.Kamisah Buang. (2013). Pembangunan dan pengujian modul intervensi membacaBahasa Melayu prasekolah berbantukan multimedia. Tesis Dr. FalsafahFakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka Edisi Keempat.Khairudin Ahmad. (2011). Keberkesanan kaedah peta konsep terhadap pencapaian,sikap, dan kemahiran memahami kronologi dalam kalangan pelajar tingkatanempat. Tesis Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti KebangsaanMalaysia.Kamaruddin Hj Husin. (1998). Penguasaan Kemahiran Membaca Kaedah DanTeknik. Kumpulan Budiman Sdn Bhd.Khalid Mohamed Nor. (1993). Kaedah Pembelajaran Berkesan. Cahaya Pantai (M)Sdn Bhd.Khairul Anwar. (2015). Kajian Terhadap Minat Membaca Di Kalangan Pelajar KolejKomuniti Ledang. Kolej Komuniti Ledang.Kho Thong Eng. (1992). Pembentukan Dan Penggunaan Kata Terbitan BahasaMelayu. Jurnal Pendidikan : Maktab Perguruan Batu Lintang. Jilid 3.Landell, K. (1997). Management by Menu. Landon: Wilay and Sms Inc.Latifah Harun. (2004). Perkaitan antara minat dan budaya membaca dengankebolehan berbahasa pelajar yang digambarkan dalam penulisan karangan.UPSI : Tanjong Malim.Louis Cohen, Lawrance Manion and Keith Marrison. (2007). Research Methods inEducation Sixth Edition. Routledge.M Daud Hamzah. (1990). Emosi Dalam Pembelajaran. Percetakan Watan Sdn Bhd :Kuala LumpurM Noor Azman dan Mohd Nor Abdul Ghani (1982) Membina Kecekapan Membacadan Memupuk Tabiat Membaca. dalam Seminar Gerakan Membaca NegeriTerengganu 1982.Mahathir Mohamad (20 April 2001). Pendidikan Penentu Kejayaan Bangsa, Negara.Utusan Malaysia.Mahzan Arshad. (2013). Pendidikan literasi awal kanak-kanak: Teori dan amali.Perak: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.Marohaini Yusoff. (1999). Strategi Pengajaran Bacaan dan Kefahaman ke arahKemantapan Pembelajaran di Sekolah Menengah. Perpustakan NegaraMalaysia.Mc Cormick (1977), Kantos (1986) dan Taele (1986). Minat dan Pencapaian :Memupuk Tabiat Membaca. dalam Seminar Gerakan Membaca Negeri Terengganu1982. Sejak Kecil. Dewan Masyarakat. 41 43.Meyer, G. Rex (1988) Modules from Design to Implementation. 2nd Ed. Filipina:Colombo Plan Staff College for Technician Education. pp. 5-6, 19, 22, 46, 49,63-64, 274, 277, 279, 282-284.Mokhtar Ismail. (2011). Kaedah penyelidikan kuantitatif dalam pendidikan. KualaLumpur: Dewan Bahasa & Pustaka.Mohd Dauh Hamzah. (1990). Dorongan dan Pembelajaran. Kuala Lumpur : DewanBahasa dan Pustaka.Mohd Dauh Hamzah .(1990). Emosi dalam Pembelajaran. Kuala Lumpur : DewanBahasa dan Pustaka.Mohd Majid Konting.(2005). Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Edisi ke-7. KualaLumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.Mohd Majid Konting.(2000). Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka.Mohd Najib Abdul Ghafar.(1999). Penyelidikan Pendidikan. Johor: PenerbitUniversitiMohd Shafie Abu Bakar. (1997). Metodologi Pendidikan. Bangi : UniversitiKebangsaan Malaysia.Mohd Zaki Ahmad. (2014) Intrinsik dan ekstrinsik: tinjauan motivasi dalam kalanganpelajar sekolah agama. International research management and innovationconference (IRMIC2014) Kl, 17 18 November 2014Mohd Zubil Bahak. (1997). Pelajar Kurang Pendedahan Terhadap KemahiranMembaca.Muhammad Zahri. (2017). Keberkesanan Modul Penulisan Karangan Bahasa ArabMelalui Kaedah Eksperimen. Kolej Universiti Islam, SelangorMusa Daia .(1967). Prinsip Am Pendidikan. Kota Bharu. Pustaka Aman Press.Nassser Salleh Al-Mansour. (2014). The effect of an extensive reading program on thewriting performance of Saudi EFL University students. King Saud University.Nathesan, S.(2001). Makna dalam bahasa Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasadan Pustaka.Nilam Yang Ditambahbaik Panduan Pelaksanaan Di SekolahNoradinah Jaidi. (2014). Kesan pengunaan iMindMap dalam penulisan karanganjenis rencana. Procedia Social and Behavioral Sciences 134 : 389-398.Nor Asiah binti Ismail. (2011). Penguasaan penulisan karangan bahasa melayu dariperspektif komunikatif. telah dibentangkan di seminar Penyelidikan Zon TImurKampus Sultan Mizan Besut, Terengganu.Noor Erma. (2014). Hubungan antara sikap, minat, pengajaran guru dan pengaruhrakan sebaya terhadap pencapaian matematik tambahan tingkatan 4. JurnalKurikulum dan Pengajaran Asia Pasifik. Bil. 2 Isu 1Nordin Achie. (1998). Insomnia Universiti dan Igauan Mahasiswa. Tamadun. 36 - 39.Norma Abu Saman. (1988). Buku Panduan Perpustakaan Di Rumah. PerbadananPerpustakaanNur Aisyah Mohamad Noor. (2011). Pembangunan dan penilaian Perisian PPBK(Multimedia) novel Istana Menanti dalam komponen sastera Bahasa MelayuTingkatan 1. Tesis Sarjana Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia,BangiNur Aisyah Mohamad Noor. (2012). Persepsi pelajar terhadap aplikasi perisianmultimedia dalam pembelajaran komsas bahasa melayu tingkatan 1.Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu.Vol, 2 Bil 1 Mei ISSN2180-4842.Nurhimmah binti Abdul Rahman. (2017). Keberkesanan penggunaan modul kusmappdalam meningkatkan pencapaian matematik. Universiti Tun Hussin OnnMalaysia.Nurul Aishah Abdullah.(2016). Faktor-faktor mempengaruhi penulisan karanganbahasa melayu pelajar sekolah menengah. Jurnal Pendidikan Bahasa MelayuVol 6 Bil 1 : 1-9 ISSN 2180-4842.Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 (PPPM 2013-2025)Pusat Perkembangan Kurikulum. (2002). Nilai muni dalam kurikulum bersepadusekolah menengah. Putrajaya: Kementerian Pelajaran Malaysia. PusatPerkembangan Kurikulum. (2008). Sukatan pelajaran kurikulum bersepadusekolah menengah Bahasa Melayu tingkatan 1. Putrajaya: KementerianPelajaran Malaysia.Payne, D.A.(1994). Designing educational project and program evaluations: Apractical overview based on research and experience . Boston: KluwerAcademic Publishers.Pharol Mohd Juoi .(Mei 1998). Kelesuan Budaya Ilmu : Budaya Membaca WajarDipupuk .Pustaka, Kuala Lumpur.Radzuan Abd. Kadir. (1997). Teknik dan Strategi Ke Arah Pembacaan YangBerkesan. JurnalRazali bin Ismail. (1991). Strategi Galakan Membaca Peranan Ibu bapa. dalamSeminar Galakan Membaca Negeri Terengganu 1991.Rohaida Yusop. (2015). Keberkesanan peta pemikiran (i-think) dalam meningkatkanpencapaian penulisan bahasa melayu murid tahun enam. Jurnal PendidikanBahasa Melayu Vol 5 Bil 2 : 31-37 ISSN2180-4842.Roselan Baki .(2003). Pengajaran dan Pembelajaran Penulisan Bahasa Melayu.Shah Alam : Karisma Publications Sdn Bhd.Rozita Radhiah Said.(2012). Amalan pengajaran karangan guru cemerlang di dalambilik darjah : Kajian kes pelbagai lokasi. Asia Pasific Journal of Educatorsand Education, Vol 27 : 51-68.Robert M. Gagne.(1975). Essentials of Learning for Instuction . Rd . ed. United StateOf America: McGraw-Hill.Sarah Miller, et al .(2011). A Follow-Up Randomised Controlled Trial Evaluation ofthe Effects of Business in the Communitys Time to Read MentoringProgramme.Safiah Osman. ed. (1990). Membaca: Satu Pengenalan. Kuala Lumpur: BeritaPublishingShaharom TM Sulaiman .(2011). Senario membaca di Malaysia : isu dan cabaran.Kertas Kerja Seminar Pencinta Buku Negeri Perak.Shane Hall .(2012), How to Use the CIPP Model for Program Evaluation. HowContributor.Sidek Noh .(2002). Perkembangan kerjaya : teori dan praktis. Selangor : UniversitiPutra Malaysia.Siti Halijah Laungeng .(2016). Strategi peta konsep dan strategi tradisional terhadappencpaaian komsas dalam bahasa melayu pelajar tingkatan empat. JurnalPendidikan Bahasa Melayu Vol 6 Bil 1 : 30-37 ISSN 2180-4842.Siti Shahida Mohd Aziri .(2014). Penggunaan modul pembelajaran danpembelajaran berasaskan analogy terhadap pencapaian pelajar bagi topikenzim dalam biologi tingkatan empat.Jurnal Pendidikan Sains dan MatematikMalaysia Vol 4 ISSN 2232-0393Snow Catherine E .(2002). Reading for Understanding: Toward an R&D Program inReading Comprehension. RAND PublisherSom N. dan Dahalan M. R. M (1998). Kemahiran Berfikir Secara Kritis &Kreatif.Selangor: Longman. pp. 304-305, 318-321, 323-324.Stufflebeam, D. L. (1983). The CIPP model for program evaluation. Boston: Kluwer-NijhoffStufflebeam, D.L. (2000). The CIPP model for evaluation. In T.Kellaghan andD.LStufflebeam (Eds). International handbook of educational evaluation ,Part 1 (pp.31-62). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.Suhaimi Yunus. (2009). Permasalahan pembelajaran penulisan Bahasa Melayudalam kalangan murid Orang Asli. Projek Master Sains. Fakulti PengajianPendidikan, Universiti Putra Malaysia, Serdang.Surat Pekeliling Am Bilangan 1 Tahun 2012 : Garis Panduan PengukuranPencapaian Program/Projek Pembangunan Melalui Penilaian Outcome.Suresh Kumar (2011). Sikap dan tingkahlaku remaja terhadap pembelajaran disekolah . Jurnal Pendidikan Malaysia 36(2)(2011): 25-32Tee, Tze Kiong, Jailani Bin Md Yunos, Baharom Bin Mohamad, Widad Bt. Othmandan Yee, Mei Heong (2009). Penilaian Aras Kemahiran Berfikir MenerusiUjian SEA, Rubrik Kemahiran Berfikir Dan Rubrik Peta Minda. Proceedingsof Persidangan Kebangsaan Pendidikan Sains dan Teknologi Batu Pahat,Malaysia. pp. 26-27.Teknologi Malaysia.Therrien (2004). Fluency and Comprehension Gains as a Result of Repeated Reading.Remedial and Special Education : v25 n4 p252-261Travis (2007). A model for study of reading in agriscience. Journal of AgriculturalEducation. Volume 48 No.1 University of Florida.Wan Zah Wan Ali (2005). Kesan program Nilam terhadap tabiat membaca menurutpandangan murid dan guru. Jurnal Pendidikan : Universiti Malaya.Wiles, J., and Bondi, J(1985). Curriculum development : A guide to practice (7edition Upper Saddle River, NJ:Practice HallWilliam Wiersma . (2005). Research method in education 8th edition. University ofToledo.Worthen R., and Sanders, R. (1998). Educational evaluation: Alternative approachesand practical guidelines . New York: Longman.Yahya Othman.(2003). Mengajar Membaca Teori dan Aplikasi PanduanMeningkatkan Kemahiran Mengajar Membaca. PTS Publications &Distributor Sdn Bhd.Yahya Othman.(2014). Keupayaan menguasai kemahiran menulis melaluipembelajaran berasaskan projek penulisan berbentuk risalah di sekolahrendah.Yusuf bin Boon. (2010). BudayaMembacaDalamKalanganPelajar Pelajar4 SPHProgramKhasPensiswazahanGuru. UniversitiTeknologiMalaysiaYustina. (2010). Pembinaan dan Keberkesanan Modul Pembelajaran Alam SekitarMelalui Pendekatan Alam Sekitar. Tesis Doktor. Falsafah. UniversitiKebangsaan Malaysia.Zamri Mahamod & Nur Aisyah Mohamad Noor (2011). Persepsi guru tentangpenggunaan aplikasi multimedia dalam pengajaran komponen sastera BahasaMelayu. GEMA Online Journal of Language Studies, 11 (3): 163-177.Zamri Salleh & Abdull Sukor shaari. (2009). Kesan Model Unsur Tautan TerhadapPengajaran Karangan Bahasa Melayu. MJLI, 6, 5578.Zulkifley Hamid (2007). Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan: Harapan danMasa Depan : PTS Publications & Distributors Sdn Bhd.Zulkifley Hamid (2006). Aplikasi psikolinguistik dalam pengajaran danpembelajaran bahasa. Bentong : PTS Publications & Distributors Sdn Bhd.Zulkifley Hamid. (2000). Bahasa: konsep, fungsi dan penguasaannya oleh penutur.Kuala Lumpur: Dewan Bahasa & Pustaka.Zulkifley Hamid. (2010). Sikap terhadap bahasa melayu: satu kajian kes di pantaitimur semenanjung. Jurnal Melayu 6 163-176.Zulkifli Awang. (2012). Strategi Pengajaran Mata Pelajaran Pendidikan JasmaniYang Berkesan. Tesis Sarjana yang tidak diterbitkan, Universiti Malaya, KualaLumpur.Zulkifli Osman, (2012). Pembangunan Modul Pengajaran Bahasa Melayu SecaraBersepadu. Thesis PHD. Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya, KualaLumpur.Zuriani Jusoh (2014). Kesan bercerita terhadap pencapaian penulisan karangannaratif bahasa melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu . Vol 4 Bil 1:11-18.ISSN 2180-4842.http://www.southern.edu.my/malay/lain/artikel02.htmlLaporan Belize 2016-2019. Government of Belize. Ministry of EconomicDevelopment.Laporan PISA 2012 oleh Organisation for Economic Cooperation and Development(OECD). |