Hubungan perapatan guru dengan murid dalam bilik darjah terhadap tingkah laku moral murid

Kajian ini mengkaji perapatan antara guru dan murid dengan memfokuskan kepada hubunganperapatan guru dan murid terhadap tingkah laku moral murid, Dalam kajian ini, aspek perapatanyang menjadi fokus kajian ialah aspek sikap dan tingkah laku guru yang melibatkan sikap dantindakan guru yang peduli, adi...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Syahruan Azan Ngadmid
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2015
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6479
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Kajian ini mengkaji perapatan antara guru dan murid dengan memfokuskan kepada hubunganperapatan guru dan murid terhadap tingkah laku moral murid, Dalam kajian ini, aspek perapatanyang menjadi fokus kajian ialah aspek sikap dan tingkah laku guru yang melibatkan sikap dantindakan guru yang peduli, adil, peka terhadap keperluan murid, dan rnesra. Objektif kajian iniadalah untuk mengenal pasti bentuk perapatan yang wujud dalam bilik darjah, melihat hubunganyang wujud antara guru dengan murid terhadap tingkah laku moral murid, dan mengenal pasticorak perapatan guru yang berbeza yang mempengaruhi tingkah laku moral murid. Kajian inimenggunakan pendekatan kuantitatif dan kualitatif Data yang diperolehi dianalisismenggunakan pendekatan deskriptif korelasi manakala data kuantitatif daripada temu bualdianalisis bagi mengenal pasti corak perapatan yang wujud dalam bilik darjah. Seramai 71 orangresponden telah dipilih secara rawak di salah sebuah sekolah menengah di Daerah Jasin, Melaka.Manakala peserta kajian temu bual pula dipilih secara bertujuan daripada sam pel kajiankuantitatif Data dikutip menggunakan borang soal selidik dan dianalisis dengan menggunakanstatistik non-pararnetrik iaitu korelasi Spearman dan menggunakan statistik deskriptif. Dapatankajian menunjukkan bahawa aspek perapatan yang melibatkan sikap dan tingkah laku gurupeduli dan adil tidak mempunyai hubungan yang signifikan terhadap tingkah laku moral murid.Manakala aspek sikap dan tingkah laku guru yang peka terhadap keperluan murid, dan guru yangmesra didapati mempunyai hubungan yang signifikan terhadap tingkah laku moral murid. Bagidapatan temu bual pula, corak perapatan adalah jelas berdasarkan kepada pengulangan sikap dantindakan guru ketika proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Manakala, bentukhubungan yang wujud dalam bilik darjah adalah berbentuk hubungan Iuas. Implikasi kajian inidilihat dapat dilihat daripada perspektif teoretikal dan praktis dalam matapelajaran PendidikanMoral di Malaysia.