Hubungan gaya kepimpinan situasi guru besar, komitmen organisasi dan keberkesanan sekolah di Bintulu, Sarawak

Kajian ini bertujuan mengenalpasti hubungan di antara gaya kepemimpinan situasi gurubesar, komitmen organisasi dan keberkesanan sekolah di Bintulu, Sarawak. Responden terdiridaripada guru-guru yang berkhidmat di Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Jenis KebangsaanCina Bintulu, Sarawak. Borang soalselidi...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Saini Ali
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2018
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6510
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Kajian ini bertujuan mengenalpasti hubungan di antara gaya kepemimpinan situasi gurubesar, komitmen organisasi dan keberkesanan sekolah di Bintulu, Sarawak. Responden terdiridaripada guru-guru yang berkhidmat di Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Jenis KebangsaanCina Bintulu, Sarawak. Borang soalselidik digunakan sebagai instrumen pengumpulan data. Data dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif dan analisis inferensi seperti korelasi Pearson, ANOVA dan Regresi Pelbagai. Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru besar mengamalkan gaya kepemimpinan situasi dalam mengurus dengan mengamalkan gaya membimbing( 34.15% ), diikuti dengan gaya menyokong ( 33.72% ), mengarah ( 20.55% ) danmendelegasi ( 11.58% ). Dapatan kajian juga menunjukkan wujud pengaruh yang signifikanantara gaya kepemimpinan situasi guru besar dan komitmen organisasi dengan nilai korelasiyang positif iaitu r =0.336 dan nilai koefisien determinasi r= 0.113. Kesimpulannya guru besar sekolahberupaya untuk mempelbagaikan gaya kepemimpinan mereka dalam konteks kajian ini. Kemahiranmenganalisis perlu dikuasai oleh guru besar supaya mengenali setiap potensi sertakebolehan guru-gurunya. Implikasi kajian ini diharapkan dapat memberi sumbangan ilmu yangbermakna kepada dasar Kementerian Pendidikan Malaysia, program latihanserta kursus yang disediakan untuk guru besar.