Kajian kepimpinan dalam teks Hikayat Melayu@Sulalatus Salatin 'Long Version' versi Tengku Said

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kepimpinan berdasarkan pembesar-pembesarzaman Kesultanan Melayu Melaka dalam teks Hikayat Melayu @ Sulalatus Salatin versiTengku Said Long Version. Ciri-ciri kepimpinan Islam yang diperkenalkan Abdul Wahab danTeori Kepimpinan Transformasional Bass dan Avolio digun...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Maryam Syafiqha Mohd Sayuti
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6514
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:6514
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic PL Languages and literatures of Eastern Asia
Africa
Oceania
spellingShingle PL Languages and literatures of Eastern Asia
Africa
Oceania
Maryam Syafiqha Mohd Sayuti
Kajian kepimpinan dalam teks Hikayat Melayu@Sulalatus Salatin 'Long Version' versi Tengku Said
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kepimpinan berdasarkan pembesar-pembesarzaman Kesultanan Melayu Melaka dalam teks Hikayat Melayu @ Sulalatus Salatin versiTengku Said Long Version. Ciri-ciri kepimpinan Islam yang diperkenalkan Abdul Wahab danTeori Kepimpinan Transformasional Bass dan Avolio digunakan sebagai kerangka konseptualkajian ini. Kajian ini juga menganalisis ciri-ciri kepimpinan yang dimiliki oleh pembesar-pembesar yang agung semasa zaman kesultanan Melaka. Kaedah kualitatif yangdigunakan dalam kajian ini adalah kaedah kepustakaan yang berfokus kepada pembacaan yang teliti keatas teks Hikayat Melayu @ Sulalatus Salatin versi Tengku Said Long Version. Datadianalisis dengan menggunakan kerangka konseptual yang telah dibina dengan menggabungkan ciri-cirikepimpinan Islam dan ciri-ciri kepimpinan transformasional. Ciri-ciri kepimpinan Islamterdiri daripada optimisme, beriman, syura, teladan yang baik, adil, matang dalamtindakan, kekuatan sifat dalam dan perhatian orang bawah manakala ciri-ciri kepimpinantransformasional terdiri daripada stimulasi intelek, pengaruh ideal dan pertimbanganindividu. Analisis secara deskriptif menjelaskan ciri-ciri kepimpinan yang dimiliki olehpembesar-pembesar yang terdapat dalam teks agung ini. Hasil kajian menunjukkan bahawa pembesar-pembesar Melaka memiliki ciri-ciri kepimpinan berlandaskan konsep dan ciri-ciri kepimpinan iaitu Akal/Stimulasi Intelek, Akhlak/Pengaruh Ideal danAdab/Pertimbangan Individu. Kesimpulannya, data empirikal kajian menunjukkan bahawa teks HikayatMelayu telah menonjolkan ciri-ciri kepimpinan Islamik dan transformatif olehpembesar-pembesar Melaka. Implikasi kajian menunjukkan ciri-ciri kepimpinan yang dimiliki olehpemimpin pada zaman kesultanan Melayu Melaka bukan sahaja bergantung kepada kekuatan ketenteraannya bahkan bergantung kepada ciri-ciri kepimpinan yang telah ada dalamdiri masing-masing.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Maryam Syafiqha Mohd Sayuti
author_facet Maryam Syafiqha Mohd Sayuti
author_sort Maryam Syafiqha Mohd Sayuti
title Kajian kepimpinan dalam teks Hikayat Melayu@Sulalatus Salatin 'Long Version' versi Tengku Said
title_short Kajian kepimpinan dalam teks Hikayat Melayu@Sulalatus Salatin 'Long Version' versi Tengku Said
title_full Kajian kepimpinan dalam teks Hikayat Melayu@Sulalatus Salatin 'Long Version' versi Tengku Said
title_fullStr Kajian kepimpinan dalam teks Hikayat Melayu@Sulalatus Salatin 'Long Version' versi Tengku Said
title_full_unstemmed Kajian kepimpinan dalam teks Hikayat Melayu@Sulalatus Salatin 'Long Version' versi Tengku Said
title_sort kajian kepimpinan dalam teks hikayat melayu@sulalatus salatin 'long version' versi tengku said
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Institut Peradaban Melayu
publishDate 2019
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6514
_version_ 1747833272545574912
spelling oai:ir.upsi.edu.my:65142021-12-08 Kajian kepimpinan dalam teks Hikayat Melayu@Sulalatus Salatin 'Long Version' versi Tengku Said 2019 Maryam Syafiqha Mohd Sayuti PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kepimpinan berdasarkan pembesar-pembesarzaman Kesultanan Melayu Melaka dalam teks Hikayat Melayu @ Sulalatus Salatin versiTengku Said Long Version. Ciri-ciri kepimpinan Islam yang diperkenalkan Abdul Wahab danTeori Kepimpinan Transformasional Bass dan Avolio digunakan sebagai kerangka konseptualkajian ini. Kajian ini juga menganalisis ciri-ciri kepimpinan yang dimiliki oleh pembesar-pembesar yang agung semasa zaman kesultanan Melaka. Kaedah kualitatif yangdigunakan dalam kajian ini adalah kaedah kepustakaan yang berfokus kepada pembacaan yang teliti keatas teks Hikayat Melayu @ Sulalatus Salatin versi Tengku Said Long Version. Datadianalisis dengan menggunakan kerangka konseptual yang telah dibina dengan menggabungkan ciri-cirikepimpinan Islam dan ciri-ciri kepimpinan transformasional. Ciri-ciri kepimpinan Islamterdiri daripada optimisme, beriman, syura, teladan yang baik, adil, matang dalamtindakan, kekuatan sifat dalam dan perhatian orang bawah manakala ciri-ciri kepimpinantransformasional terdiri daripada stimulasi intelek, pengaruh ideal dan pertimbanganindividu. Analisis secara deskriptif menjelaskan ciri-ciri kepimpinan yang dimiliki olehpembesar-pembesar yang terdapat dalam teks agung ini. Hasil kajian menunjukkan bahawa pembesar-pembesar Melaka memiliki ciri-ciri kepimpinan berlandaskan konsep dan ciri-ciri kepimpinan iaitu Akal/Stimulasi Intelek, Akhlak/Pengaruh Ideal danAdab/Pertimbangan Individu. Kesimpulannya, data empirikal kajian menunjukkan bahawa teks HikayatMelayu telah menonjolkan ciri-ciri kepimpinan Islamik dan transformatif olehpembesar-pembesar Melaka. Implikasi kajian menunjukkan ciri-ciri kepimpinan yang dimiliki olehpemimpin pada zaman kesultanan Melayu Melaka bukan sahaja bergantung kepada kekuatan ketenteraannya bahkan bergantung kepada ciri-ciri kepimpinan yang telah ada dalamdiri masing-masing. 2019 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6514 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6514 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Institut Peradaban Melayu A. Samad Ahmad. (2005). Edisi pelajar Sulalatus Salatin Sejarah Melayu. KualaLumpur: Dewan Bahawa dan Pustaka.Abdul Ghani Abdullah., Abd. Rahman Abd. Aziz., & Mohammed Zohir Ahmad. (2008). Gaya-gaya kepimpinan dalam pendidikan. Kuala Lumpur: PTS Professional Publishing Sdn.Bhd.Abdul Wahab. (1992). Konsep kepimpinan dalam Islam: Pesanan seorang Dai.Petaling Jaya: Ehsan Ilmu.Abdullah Hassan., & Ainon Mohd. (2003). Teori & teknik kepimpinan: Edisi kemas kini. Petaling Jaya:PTS Professional.Ali Ahmad. (1994). Pengantar pengajian kesusasteraan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa danPustaka (DBP).Arba'ie Sujud., Salihah Razak., & Siti Rabiatul Adawiah Jaffar. (2015). Pemikiranpolitik: Pemimpin dan kepemimpinan dalam novel Shahnon Ahmad. InternationalJournal of the Malay World and Civilisation (Iman), 3(1), 67-78.B. Maptuhah Rahmi. (2014). Pengaruh kepemimpinan transformasional terhadap organizational citizenship behavior dan komitmen organisasional dengan mediasi kepuasan kerja (StudiPada Guru Tetap SMA Negeri Di Kabupaten Lombok Timur). E-Jurnal Manajemen Universitas Udayana. Indonesia: Universitas Udayana.Bazrul Bahaman. (2015). Konsep rakyat dan peranannya terhadap dalam negara.Jurnal Peradaban Melayu, 10,123-134.Braginsky, V. I. (1994). Erti keindahan dan keindahan erti dalam kesusasteraan Melayuklasik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Chua Yan Piaw. (2006). Kaedah penyelidikan. Selangor: McGraw-Hill (Malaysia) Sdn. Bhd.Dahari Derani. (2010). Kepimpinan. Skudai: Universiti Teknologi Malaysia (UTM).Dinda Leo Listy. (2009). Novel ular keempat karya Gus TF Sakai: Sebuah analisis struktural.Tesisi Sarjana Sastera. Inodesia: Fakultas Sastra dan Seni Rupa, Universitas Sebelas Maret.Fiedler, F. E. (1967). A Theory of leadership effectiveness. New York: McGraw-Hill.Gary, Y. (2000). Leadership in organization. Alih bahasa: Udaya Yusuf. KepimpinanDalam Organisasi. Penerbitan Prenhallindo, Jakarta.Gary, Y. (2009). Kepimpinan dalam organisasi. Edisi Kelima. Penerbit: PT Indeks,Jakarta.Hailan Salamun., Hamdan Aziz., Fadzli Adam., Mustakimah Husein., Nik AnisSuhaila Nik Mohd., & Rofishah Rashid. (2017). Kepemimpinan politik Melayumembangunkan masyarakat bertamadun. Proceeding of InternationalConference of Empowering Islamic Civilization. Research Institute for IslamicProduct and Malay Civilization (INSPIRE) Universiti Sultan Zainal Abidin(UniSZA) ISBN 978-967-0899-70-1 (2017), http: //www.inspire.unisza.edu.myHamzah Hamdani. (peny) (1988). Konsep dan pendekatan Sastera. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka(DBP).Harun Mat Piah. (2006). Kesusasteraan Melayu tradisional. Kuala Lumpur: DewanBahasa dan Pustaka (DBP).Ishak Mad Shah. (2006). Kepimpinan dan hubungan interpersonal dalam organisasi.Johor: Universiti Teknologi Malaysia.Jumali Hj. Selamat. (2001). Cerminan sosial dan nilai murni dalam novel-novelremaja. Tesis Ijazah Doktor Falsafah yang diterbitkan. Fakulti Bahasa Modendan Komunikasi.Universiti Putra Malaysia.Kamus Dewan. Edisi Keempat. (2007). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Kassim Ahmad., & Noriah Mohamed. (1997). Hikayat Hang Tuah. Kuala Lumpur:Yayasan Karyawan dan Dewan Bahasa dan Pustaka.Kassim Ahmad. (1964). Hikayat Hang Tuah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa danPustakaM. Khalid Taib. (1993). Konsep dan kedudukan wira dalam teks Melayu klasikterpilih: Satu tinjauan dari sudut etika sezaman dan universal. Kuala Lumpur:Dewan Bhasa dan Pustaka.Mana Sikana. (1983). Esei dan kritikan drama. Bangi: Penerbit UKM.Mana Sikana. (1998). Kritikan sastera moden: Teori dan pendekatan. Selangor: FajarBakti.Mana Sikana. (2009). Kritikan sastera Melayu moden. Penerbit Pustaka Karya.Mary Sungai Anak Entulu. (2015). Penerapan nilai murni melalui Hikayat HangTuah dalam membangunkan modal insan pelajar. Latihan Ilmiah yang tidakditerbitkan. Universiti Pendidikan Sultan Idris: Fakulti Bahasa dan Komunikasi.Matthew, R. F., & Gilbert, W. F. (2000). Leadership amid the constraints of trust.Leadership & Organization Development Journal, 21(2),102-109.Mazlina Harun. (2001). Sejarah sebagai pengajaran moral dalam konteks historigrafiMelayu: Satu interpretasi terhadap Hikayat Raja Pasai dan Sejarah Melayu.Ijazah Sarjana Sastera yang diterbitkan. Pulau Pinang: Universiti SainsMalaysia.Mohammad Rosli Saludin. (2009). Teromba sebagai alat komunikasi dalamkepimpinan adat perpatih. Selangor: Karisma Publications Sdn. BhdMohamad Zuber Ismail., Sara Beden., & Mohamad Mokhtar Abu Hassan. (2015).Keintelektualan pemikiran Melayu dalam cerita lipur lara: Penelitian awalberdasarkan perspektif pendekatan pengurusan. Journal of Business and SocialDevelopment Volume 3 Number 2, September 2015: 1-16. Terengganu: PenerbitUniversiti Malaysia Terengganu.Mohammad Asri Zakaria. (2015). Pembangunan modal insan melalui nilaikepimpinan dalam teks Sulalatus Salatin. Latihan Ilmiah yang tidak diterbitkan.Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris: Fakulti Bahasa danKomunikasi.Mohammad Syafiq Mohd Rasnan. (2016). Unsur pemikiran kreatif dalam Sulalat Al-Salatin. Latihan Ilmiah yang tidak diterbitkan. Universiti Pendidikan SultanIdris: Fakulti Bahasa dan Komunikasi.Mohd Jalani. (2003). Gaya kepimpinan jurulatih bola sepak bagi pasukan di daerahKuantan, Pahang Darul Makmur. Tesis Sarjana Fakulti Sains Sukan yangditerbitkan. Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.Mohd Musleh. (1996). Stail kepimpinan pengetua sekolah berasrama penuh dankaitannya dengan kepuasan bekerja guru. Tesis Sarjana Pendidikan yangditerbitkan. Universiti Kebangsaan Malaysia.Mohd Najib Abdul Ghafar. (1999). Penyelidikan pendidikan. Skudai: UniversitiTeknologi Malaysia.Mohd Nazrisham Mat Nawi. (2008). Unsur kepimpinan Islam dalam puisi Melayutradisional. Latihan Ilmiah yang tidak diterbitkan. Universiti Pendidikan SultanIdris: Fakulti Bahasa dan Komunikasi.Mohd Rumaizuddin Ghazali., Mahazan Abdul Mutalib Ahmad., & Najaa' Mokhtar.(2012). Etika kepimpinan menurut pandangan al-Mawardi menerusi buku al-Ahkam al-Sultaniyyah Wa al-Wilayat al-Diniyyah. Jurnal InternationalConference on Islamic Leadership-2 (iCiL-2) 2012. Faculty of Leadership andManagement: Universiti Sains Islam Malaysia.Muhammad Haji Salleh. (2010). The epic of Hang Tuah Malay great work. KualaLumpur: Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad.Muhammad Yusoff Hashim. (2017). Hikayat Siak legasi tradisi gemilang KesultananMelayu-Islam. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Norazimah Zakaria., & Mazarul Hasan Mohamad Hanapi. (2016). Konsep taat setiasebagai petunjuk masa depan melalui karya agung sebagai model jati diribangsa Melayu. Journal of Global Business and Social Entrepreneurship(GBSE). 2(2), 173-182.Norazimah Zakaria. (2013). Melihat peranan pengarang dalam Teks Hikayat Melayuatau Sejarah Melayu Long Version Versi Tengku Said. Tanjong Malim:Universiti Pendidikan Sultan ldris.Norazimah Zakaria. (2011) Kajian teks Hikayat Melayu versi Tengku Said. TesisIjazah Doktor Falsafah yang diterbitkan. Petaling Jaya: Universiti Malaya.Norazimah Zakaria. (2016). Kanon Melayu. Kuala Lumpur: Universiti KebangsaanMalaysia.Norhafiza Yaacob. (2017). Unsur nilai ketaatan melalui watak utama dalam HikayatHang Tuah. Latihan Ilmiah yang tidak diterbitkan. Tanjong Malim: UniversitiPendidikan Sultan Idris: Fakulti Bahasa dan Komunikasi.Nur Asira Nordin (2017). Kepimpinan Raja dan Bendahara dalam Hikayat Pahangberdasarkan teori sosiologi sastera. Latihan Ilmiah yang tidak diterbitkan.Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris: Fakulti Bahasa danKomunikasi.Ralph, M. S. (1974). Handbook of leadership: A survey of the literature. New York:Free Press. McCall.Dubin, R. (1958). Working union-management relations. Englewood Cliffs, N. J.:Prentice-Hall, Inc.Tannenaum, R., Irving R. W., & Massarik, F.(2013). Leadership and organization. Abehavioral science approach. England: Routledge Publisher.Robiah Kulop Hamzah. (2001). Pimpinan. Petaling Jaya: PTS Publications &Distributors.Salinah Ja'afar. (2013). Simbol kebesaran daulat, mahkota dan keris dalam HikayatHang Tuah. Jurnal Melayu, 11, 99-109.Salmah Jan Noor Muhammad. (2014). Strategi utusan kerajaan dalam menjalinhubungan diplomatik pada zaman kesultanan Melayu. Pendeta, 5, 111-137.Dicapai dari http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/35482/1/35482.pdfSalmah Jan Noor Muhammad. (2015). Strategi utusan kerajaan dalam menjalinhubungan diplomatik pada zaman Kesultanan Melayu. Jumal Pendeta, 5, 113-140.Samad Ahmad. (1997). Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu). Edisi Pelajar. KualaLumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Shellabear, W.G. (1977). Sejarah Melayu. (Edisi Ketiga). Kuala Lumpur: Fajar Bakti.Siti Aisah Murad. (1993). Konsep wira dalam sastera Melayu. Kuala Lumpur: DewanBahasa dan Pustaka.Suhana Sariff .(2014). Kewibawaan Tokoh-Tokoh Merujuk Teks Sejarah Melayu danHikayat Hang Tuah Dalam Mengatur Strategi Mengelak Perang. LatihanIlmiah. Universiti Pendidikan Sultan Idris: Fakulti Bahasa dan Komunikasi.Suhana Sariff. (2014). Kewibawaan tokoh-tokoh merujuk teks Sejarah Melayu danHikayat Hang Tuah dalam mengatur strategi mengelak perang. Latihan Ilmiah.Universiti Pendidikan Sultan Idris: Fakulti Bahasa dan Komunikasi.Tengku Intan Marlina. (2013). Simbol kebesaran daulat, mahkota dan keris dalamHikayat Hang Tuah. Jurnal Melayu, 11, 99-109.Tengku Nasaruddin Said Effendy. (2000). Pemimpin dalam ungkapan Melayu. KualaLumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Yusoff Hashim. (2008). Hang Tuah Wira Melayu. Melaka: Institut Kajian Sejarahdan Patriotisme Malaysia (IKSEP).Zaharah Hassan., Abu Daud Silong., & Nazri Muslim. (2009). Kepimpinan beretikadan kecemerlangan organisasi dalam perkhidmatan awam. Fakulti PengajianPendidikan: Universiti Putra Malaysia.Zainal Abidin Borhan. (2012). Waad, wasiat dan nasihat dalam Sulalat Al-Salatin:Iktibar untuk kepimpinan Melayu. Jurnal Elmtiyaz. Selangor: Universiti SainsIslam Malaysia.Zubir Idris. (2011). Etnosentrisme Melayu dalam sulatus salatin (Malay etnocentrismin sulalatus salatin). Jurnal Melayu, 7, 107-120.