Kebolehgunaan draf modul pendemik Matematik tambahan tingkatan 4 bagi topik persamaan serentak,penyelesaian segi tiga dan sukatan membulat berdasarkan persepsi guru Matematik tambahan

Kajian ini bertujuan untuk menentukan kebolehgunaan draf modul PENDEMIK bagimata pelajaran Matematik Tambahan Tingkatan 4 bagi topik persamaan serentak,penyelesaian segi tiga dan sukatan membulat. Pembangunan draf modul inimelibatkan kaedah konstruktivisme untuk tajuk persamaan serentak, pembelajara...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Norhaida Abu Bakar
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6532
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk menentukan kebolehgunaan draf modul PENDEMIK bagimata pelajaran Matematik Tambahan Tingkatan 4 bagi topik persamaan serentak,penyelesaian segi tiga dan sukatan membulat. Pembangunan draf modul inimelibatkan kaedah konstruktivisme untuk tajuk persamaan serentak, pembelajaranmenggunakan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) untuk tajuk penyelesaiansegi tiga dan pengajaran masteri untuk tajuk sukatan membulat. Penilaiankebolehgunaan draf modul PENDEMIK melibatkan seramai 30 orang gurumatematik tambahan daripada sekolah harian biasa di Kedah dan Pulau Pinang telahdipilih sebagai sampel kajian. Kesahan instrumen kajian diperoleh melalui semakantiga orang pakar yang mendapati instrumen adalah baik. Manakala nilaikebolehpercayaan instrumen diperolehi melalui kajian rintis dengan nilai alfaCronbach sebanyak = 0.681. Reka bentuk kajian menggunakan kaedahpembangunan modul di mana borang soal selidik digunakan untuk menilaikebolehgunaan draf modul. Data kuantitatif dianalisa menggunakan analisis kesahandan statistik deskriptif yang terdapat dalam perisian Statistic Package For The SocialScience (SPSS). Kebolehgunaan draf modul PENDEMIK diukur dalam aspekkeberkesanan, kecekapan dan kepuasan. Dapatan kajian menunjukkan draf modulPENDEMIK mempunyai nilai skor min keberkesanan (4.18), min kecekapan (4.21)dan min kepuasan (4.08) yang tinggi untuk digunakan sebagai satu bahan pengajarandan pembelajaran. Kesimpulan kajian ini menunjukkan penggunaan modulPENDEMIK ini diterima baik oleh guru berdasarkan nilai min yang diperolehi.Implikasi kajian menunjukkan draf modul ini boleh digunakan oleh guru-gurumatematik tambahan untuk meningkatkan pencapaian pelajar dalam mata pelajaranMatematik Tambahan Tingkatan 4 bagi topik persamaan serentak, penyelesaiansegi tiga dan sukatan membulat.