Kebolehgunaan draf modul pendemik Matematik tambahan tingkatan 4 bagi topik persamaan serentak,penyelesaian segi tiga dan sukatan membulat berdasarkan persepsi guru Matematik tambahan
Kajian ini bertujuan untuk menentukan kebolehgunaan draf modul PENDEMIK bagimata pelajaran Matematik Tambahan Tingkatan 4 bagi topik persamaan serentak,penyelesaian segi tiga dan sukatan membulat. Pembangunan draf modul inimelibatkan kaedah konstruktivisme untuk tajuk persamaan serentak, pembelajara...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6532 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:6532 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
QA Mathematics |
spellingShingle |
QA Mathematics Norhaida Abu Bakar Kebolehgunaan draf modul pendemik Matematik tambahan tingkatan 4 bagi topik persamaan serentak,penyelesaian segi tiga dan sukatan membulat berdasarkan persepsi guru Matematik tambahan |
description |
Kajian ini bertujuan untuk menentukan kebolehgunaan draf modul PENDEMIK bagimata pelajaran Matematik Tambahan Tingkatan 4 bagi topik persamaan serentak,penyelesaian segi tiga dan sukatan membulat. Pembangunan draf modul inimelibatkan kaedah konstruktivisme untuk tajuk persamaan serentak, pembelajaranmenggunakan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) untuk tajuk penyelesaiansegi tiga dan pengajaran masteri untuk tajuk sukatan membulat. Penilaiankebolehgunaan draf modul PENDEMIK melibatkan seramai 30 orang gurumatematik tambahan daripada sekolah harian biasa di Kedah dan Pulau Pinang telahdipilih sebagai sampel kajian. Kesahan instrumen kajian diperoleh melalui semakantiga orang pakar yang mendapati instrumen adalah baik. Manakala nilaikebolehpercayaan instrumen diperolehi melalui kajian rintis dengan nilai alfaCronbach sebanyak = 0.681. Reka bentuk kajian menggunakan kaedahpembangunan modul di mana borang soal selidik digunakan untuk menilaikebolehgunaan draf modul. Data kuantitatif dianalisa menggunakan analisis kesahandan statistik deskriptif yang terdapat dalam perisian Statistic Package For The SocialScience (SPSS). Kebolehgunaan draf modul PENDEMIK diukur dalam aspekkeberkesanan, kecekapan dan kepuasan. Dapatan kajian menunjukkan draf modulPENDEMIK mempunyai nilai skor min keberkesanan (4.18), min kecekapan (4.21)dan min kepuasan (4.08) yang tinggi untuk digunakan sebagai satu bahan pengajarandan pembelajaran. Kesimpulan kajian ini menunjukkan penggunaan modulPENDEMIK ini diterima baik oleh guru berdasarkan nilai min yang diperolehi.Implikasi kajian menunjukkan draf modul ini boleh digunakan oleh guru-gurumatematik tambahan untuk meningkatkan pencapaian pelajar dalam mata pelajaranMatematik Tambahan Tingkatan 4 bagi topik persamaan serentak, penyelesaiansegi tiga dan sukatan membulat. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Norhaida Abu Bakar |
author_facet |
Norhaida Abu Bakar |
author_sort |
Norhaida Abu Bakar |
title |
Kebolehgunaan draf modul pendemik Matematik tambahan tingkatan 4 bagi topik persamaan serentak,penyelesaian segi tiga dan sukatan membulat berdasarkan persepsi guru Matematik tambahan |
title_short |
Kebolehgunaan draf modul pendemik Matematik tambahan tingkatan 4 bagi topik persamaan serentak,penyelesaian segi tiga dan sukatan membulat berdasarkan persepsi guru Matematik tambahan |
title_full |
Kebolehgunaan draf modul pendemik Matematik tambahan tingkatan 4 bagi topik persamaan serentak,penyelesaian segi tiga dan sukatan membulat berdasarkan persepsi guru Matematik tambahan |
title_fullStr |
Kebolehgunaan draf modul pendemik Matematik tambahan tingkatan 4 bagi topik persamaan serentak,penyelesaian segi tiga dan sukatan membulat berdasarkan persepsi guru Matematik tambahan |
title_full_unstemmed |
Kebolehgunaan draf modul pendemik Matematik tambahan tingkatan 4 bagi topik persamaan serentak,penyelesaian segi tiga dan sukatan membulat berdasarkan persepsi guru Matematik tambahan |
title_sort |
kebolehgunaan draf modul pendemik matematik tambahan tingkatan 4 bagi topik persamaan serentak,penyelesaian segi tiga dan sukatan membulat berdasarkan persepsi guru matematik tambahan |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Sains dan Matematik |
publishDate |
2019 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6532 |
_version_ |
1747833274435108864 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:65322021-12-21 Kebolehgunaan draf modul pendemik Matematik tambahan tingkatan 4 bagi topik persamaan serentak,penyelesaian segi tiga dan sukatan membulat berdasarkan persepsi guru Matematik tambahan 2019 Norhaida Abu Bakar QA Mathematics Kajian ini bertujuan untuk menentukan kebolehgunaan draf modul PENDEMIK bagimata pelajaran Matematik Tambahan Tingkatan 4 bagi topik persamaan serentak,penyelesaian segi tiga dan sukatan membulat. Pembangunan draf modul inimelibatkan kaedah konstruktivisme untuk tajuk persamaan serentak, pembelajaranmenggunakan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) untuk tajuk penyelesaiansegi tiga dan pengajaran masteri untuk tajuk sukatan membulat. Penilaiankebolehgunaan draf modul PENDEMIK melibatkan seramai 30 orang gurumatematik tambahan daripada sekolah harian biasa di Kedah dan Pulau Pinang telahdipilih sebagai sampel kajian. Kesahan instrumen kajian diperoleh melalui semakantiga orang pakar yang mendapati instrumen adalah baik. Manakala nilaikebolehpercayaan instrumen diperolehi melalui kajian rintis dengan nilai alfaCronbach sebanyak = 0.681. Reka bentuk kajian menggunakan kaedahpembangunan modul di mana borang soal selidik digunakan untuk menilaikebolehgunaan draf modul. Data kuantitatif dianalisa menggunakan analisis kesahandan statistik deskriptif yang terdapat dalam perisian Statistic Package For The SocialScience (SPSS). Kebolehgunaan draf modul PENDEMIK diukur dalam aspekkeberkesanan, kecekapan dan kepuasan. Dapatan kajian menunjukkan draf modulPENDEMIK mempunyai nilai skor min keberkesanan (4.18), min kecekapan (4.21)dan min kepuasan (4.08) yang tinggi untuk digunakan sebagai satu bahan pengajarandan pembelajaran. Kesimpulan kajian ini menunjukkan penggunaan modulPENDEMIK ini diterima baik oleh guru berdasarkan nilai min yang diperolehi.Implikasi kajian menunjukkan draf modul ini boleh digunakan oleh guru-gurumatematik tambahan untuk meningkatkan pencapaian pelajar dalam mata pelajaranMatematik Tambahan Tingkatan 4 bagi topik persamaan serentak, penyelesaiansegi tiga dan sukatan membulat. 2019 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6532 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6532 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains dan Matematik Abdul Razak Bin Idris & Nor Asmah Binti Salleh. (2011). Pendekatan PengajaranYang Digunakan Oleh Guru Sekolah Menengah Di Daerah Johor BahruDalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik. Journal of Science andMathematics Educational, volume 3 Sept 2011, Pages 134-149Ahmad Zabidi Abdul Razak. (2006). Ciri Iklim Sekolah Berkesan: ImplikasinyaTerhadap Motivasi Pembelajaran. Jurnal Pendidik, Jil.31 , 3-19Arsaythamby Veloo & Shamsuddin Muhammad. (2011). Hubungan Sikap,Kebimbangan Dan Tabiat Pembelajaran Dengan Pencapaian MatematikTambahan. Universiti Sains MalaysiaAzizi Yahaya & Nurfaizah Abd. Majid. (2011). Hubungan Antara Budaya FormalSekolah Dan Gaya Pembelajaran Pelajar Sekolah Menengah. Journal ofEducational Psychology and Counseling, volume 2 June 2011, Pages 78-112Christopher Bowring-Carr, John West-Burnham. 2010. Belajar Secara Berkesan DiSekolah. Terj. Kuala Lumpur: Institut Terjemahan Negara MalaysiaChua Yan Piaw. 2006. Kaedah Penyelidikan. Malaysia: Mc Graw Hill Education.Elenchothy Darrajoo, Rohani Ahmad Tarmizi, Mokhtar Nawawi & AminuddinHassan. (2010). Enhancing Algebraic Conceptual Knowledge With Aid ofModule Using Mastery Learning Approach. Penerbit Universiti PutraMalaysiaIsmail Sulaiman (2018). Pembinaan Dan Pengujian Kebolehgunaan ModulPengajaran Berasaskan Peta Pemikiran Bagi Topik Nisbah, Kadar DanKadaran. Universiti Pendidikan Sultan IdrisJamaludin Ahmad (2002). Kebolehpercayaan Modul Program Maju Diri (PMD)Jabatan Pendidikan Selangor. http://www.fp.utm.my/medc/journals/vol3/1Kamarul Azmi Jasmi (2012). Kesahan Dan Kebolehpercayaan Dalam KajianKualitatif. Universiti Teknologi MalaysiaKamsani Md Saad (2012). Hubungan Gaya Pembelajaran Dengan Pencapaian PelajarDalam Mata Pelajaran Bahasa Arab Komunikasi Di Maktab Mahmud, AlorSetar, Kedah. Universiti Utara MalaysiaMeor Ibrahim Kamaruddin & Assaadah Mohamad. (2011). Kajian GayaMohammad Hasan Omar & Nurul Ezzati Azizi. (2012). Sumbangan Sikap TerhadapPencapaian Pelajar Dalam Mata Pelajaran Matematik: SejauhmanakahHubungan Ini Relevan? Journal of Science and Mathematics Education,volume 5 March 2012, Pages 11-18Mohd Azli Bin Yeop. (2012). Kesan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan ProjekBerteraskan Teknologi Terhadap Pencapaian Dan Penerimaan Pelajar.Universiti Pendidikan Sultan Idris.Mohd Najib Abdul Aziz & Nor Shafrin Ahmad. (2008). Kemahiran Belajar DanHubungannya Dengan Pencapaian Akademik: Kajian Di Daerah KerianPerak. Jurnal Pendidik Dan Pendidikan, Jil.23 , 29-47.Mohini Mohamed & Esmawahida Multar. (2012). Modul Pembelajaran GeometriBerasaskan Web Bagi Pelajar Tingkatan 4 Dan 5 Menggunakan Geogebra.Journal of Science and Mathematics Education, volume 6 June 2012, Pages62-76Mizan Kamalina Binti Assin. (2013). Amalan Penggunaan Modul PengajaranBerasaskan Modul Multimedia Interaktif (MMI) Dalam Pendidikan TeknikDan Vokasional (PTV). Universiti Tun Hussein OnnNor Aishah Buang & Yap Poh Moi. (2002). Kesediaan Guru-guru Perdagangan DiWilayah Persekutuan Dari Aspek Pengetahuan Kaedah Pengajaran DanSikap Terhadap Pengajaran Subjek Pengajian Keusahawanan. JurnalTeknologi, 37(5): 1-16.Nor Azian Aini Mat, Muhammad Isa Harun & Norabiatul Adawiah. (2002).Kegagalan Penguasaan Konsep Matematik Di Kalangan Pelajar. Di ManaSilapnya? Satu Kajian Kes. Kertas Kerja dibentangkan dalam PersidanganKebangsaan Pendidikan Matematik, Universiti Pendidikan Sultan Idris2002. Tanjong Malim: Malaysia.Noorazlin Azlan Hadi Tan (2012). Pembangunan Modul Akademik Modul Basic OfElectric And Electronic Capasitor . Penerbit Universiti TeknologiMalaysiaNoor Erma Abu & Leong Kwan Eu (2002). Kebolehpercayaan Modul Program MajuDiri (PMD) Jabatan Pendidikan Selangor.http://www.fp.utm.my/medc/journals/vol3/1Norlia Abd. Aziz, T. Subahan M. Meerah, Lilia Halim & Kamisah Osman. (2006).Hubungan Antara Motivasi, Gaya Pembelajaran Dengan PencapaianMatematik Tambahan Pelajar Tingkatan 4. Jurnal Pendidikan Malaysia35(2)(2010): 61-69Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar UTM. Journal of EducationalPsychology and Counseling, volume 2, Jun 2011, Pages 51-77Nurul Ain Hamsari & Azizi Yahaya. (2012). Peranan Motivasi Pembelajaran, GayaKeibubapaan Dan Sikap Dengan Pencapaian Akademik. Journal ofEducational Psychology and Counseling, volume 5, March 2012, Pages 30-57Pusat Perkembangan Kurikulum Kementerian Pendidikan Malaysia. (2002).Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah, Huraian Sukatan PelajaranMatematik Tambahan Tingkatan 4. Kementerian Pendidikan MalaysiaRaja Sulaiman Raja Hassan. (2002). Memaujud Konsep Matematik. Kertas Kerjadibentangkan dalam Persidangan Kebangsaan Pendidikan Matematik,Universiti Pendidikan Sultan Idris 2002. Tanjong Malim: Malaysia.report/final-report.pdfRobert F. Mager. 2010. Teknik Mendorong Pelajar Belajar. Terj. Kuala Lumpur:Institut Terjemahan Negara MalaysiaRohani Arbaa, Hazri Jamil & Nordin Abd Razak. (2010). Hubungan Guru-Pelajar danKaitannya dengan Komitmen Belajar Pelajar: Adakah Guru BerkualitiMenghasilkan Perbezaan Pembelajaran antara Jantina Pelajar? Asia PacificJournal of Educators and Education, Vol. 26, No. 1, 1532, 2011Roslina Radzali, T. Subahan Mohd Meerah & Effandi Zakaria. (2010). Hubunganantara Kepercayaan Matematik, Metakognisi dan Perwakilan Masalahdengan Kejayaan Penyelesaian Masalah Matematik. Jurnal PendidikanMalaysia 35(2)(2010): 1-7Sabri Ahmad, Norlia Abd. Aziz & Effendi Zakaria. (2002). Hubungan Antara GayaPembelajaran Dengan Pencapaian Murid. Kertas Kerja dibentangkan dalamPersidangan Kebangsaan Pendidikan Matematik, Universiti PendidikanSultan Idris 2002. Tanjong Malim: Malaysia.Saemah Kiwal. (2013). Hubungan Di Antara Komitmen Dan Tahap Kepuasan KerjaGuru Dalam Meningkatkan Prestasi Pencapaian Akademik Murid SekolahRendah Kebangsaan Kawasan Pendalaman Daerah Kota Marudu. PenerbitUniversiti Malaysia Sabah.Saheed Ahmad Rufai. (2010). Educational Excellence And Learner Diversity: Canthe teacher achieve excellent in all students? Jurnal Pendidikan Malaysia35(2)(2010): 71-76Sarimah Ismail & Abreza Atan. (2011). Aplikasi Pendekatan Penyelesaian MasalahDalam pengajaran Mata Pelajaran Teknikal dan Vokasional di FakultiPendidikan UTM. Journal of Educational Psychology andCounseling,volume 2: 113-144Shaharuddin Md Salleh & Halimatun Saadiah Hell Mee. (2008). Pembangunan ModulPembelajaran Kendiri Keelektromagnetan, Fizik Tingkatan Lima BerasaskanPendekatan Konseptual Melalui Visual. Penerbit Universiti TeknologiMalaysia.Sidek Mohd Noah & Jamaludin Ahmad. (2005). Pembinaan Modul, BagaimanaMembina Modul Latihan dan Modul Akademik. Terbitan : Universiti UtaraMalaysiaTee Tze Kiong, Jailani Md Yunos, Widad Othman, Baharom Mohammad, Yee MeiHeong & Mimi Mohaffyza Mohamad. (2011). Pembangunan Dan PenilaianKualiti Modul Pembelajaran Kendiri Kemahiran Berfikir & Peta MindaBuzan. Seminar Pasca Ijazah Dalam Pendidikan, BruneiThulasimani Munohsamy. (2014). Integrasi Teknologi Maklumat Dan komunikasiDalam Pendidikan. Journal IPA Bil.23Yahaya, Azizi & Elanggovan. (2008). Kepentingan Kefahaman Konsep DalamMatematik. Permasalahan Dalam Pendidikan Sains Dan Matematik. PenerbitUniversiti Utara MalaysiaYeo Kee Jiar. (2011). Hubungan Antara Minat, Galakan Ibu Bapa Dan PengajaranGuru Dengan Pencapaian Matematik Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan 4.Penerbit Universiti Teknologi Malaysia.Yusrizal, Abdul Halim. (2009). Development & Validation of An Instrument ToAccess The Lecturers Performance In The Education and Teaching Duties.Jurnal Pendidik Malaysia, 34(2) : 33-47Zaidatun. (2011). Hubungan Antara Persepsi Pelajar Terhadap Matematik DenganTahap Kemahiran Metakognitif Dalam Menyelesaikan Masalah Matematik.Universiti Teknologi Malaysia.Zainal Abidin Zainudin & Afrinaleni Suardi. (2010). Keberkesanan KaedahKonstruktivisme Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik. PenerbitUniversiti Teknologi Malaysia.Zaleha Ismail & Norasliza Hassan. (2008). Pengetahuan Pedagogi Kandungan DalamPendidikan Guru. Isu pendidikan sains dan matematik ke arah meningkatkankualiti pengajaran dan pembelajaran, Universiti Teknologi Malaysia.Seminar Kebangsaan Sains Dan Matematik. Johor |