Pengaruh organisasi pembelajaran terhadap kepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan harian negeri Perak

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pengaruh organisasi pembelajaran terhadapkepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan harian (SMKh) Negeri Perak.Pendekatan kuantitatif dengan kaedah tinjauan rentas yang menggunakan soal selidiktelah digunakan dalam kajian ini. Sampel terdiri daripada 374 oran...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Badrol Hisham Abdullah Ishak
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6538
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pengaruh organisasi pembelajaran terhadapkepuasan kerja guru sekolah menengah kebangsaan harian (SMKh) Negeri Perak.Pendekatan kuantitatif dengan kaedah tinjauan rentas yang menggunakan soal selidiktelah digunakan dalam kajian ini. Sampel terdiri daripada 374 orang guru dari 50 buahSMKh. Data dianalisis menggunakan ujian-t, ANOVA sehala, MANOVA faktorial3x2, dan regresi pelbagai. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap organisasipembelajaran (min = 4.14) dan kepuasan kerja keseluruhan (min = 4.71) adalah padatahap yang tinggi. Analisis ANOVA sehala menunjukkan tidak terdapat perbezaanyang signifikan antara faktor umur terhadap organisasi pembelajaran: F (3, 370) =.915, p = .434. Analisis MANOVA faktorial 3x2 menunjukkan terdapat kesan utamagred perkhidmatan [F(3, 960) = 1.937, p = .027