Pembangunan dan keberkesanan modul pengajaran bagi tajuk tumbuhan terhadap pencapaian Sains tahun tiga di Simunjan, Sarawak
Kajian ini bertujuan membangunkan modul pengajaran dan pembelajaran aktif topiktumbuhan sains darjah tiga dan seterusnya menguji keberkesanan modul dari aspekpencapaian murid dalam topik yang dipelajari, kemahiran proses sains dan minatmurid kepada subjek sains. Modul ini berfokuskan pembelajaran ak...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6577 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan membangunkan modul pengajaran dan pembelajaran aktif topiktumbuhan sains darjah tiga dan seterusnya menguji keberkesanan modul dari aspekpencapaian murid dalam topik yang dipelajari, kemahiran proses sains dan minatmurid kepada subjek sains. Modul ini berfokuskan pembelajaran aktif yangberpusatkan murid. Bagi mencapai tujuan tersebut Model ADDIE digunakan untukmembangunkan modul pengajaran dan pembelajaran aktif ini. Seramai 50 orangmurid yang terdiri daripada murid darjah tiga dipilih sebagai sampel kajian. Tigainstrumen utama kajian yang digunakan iaitu soalan pra dan pasca, borang soalselidik dan juga senarai semak. Hasil dapatan soalan pra dan pasca yang dianalismenggunakan t-test menunjukkan peningkatan ketara bagi kumpulan eksperimeniaitu nilai signifikan (p=0.03) p0.05. Keadaan ini menunjukkan bahawa penggunaan modul pengajarandan pembelajaran aktif ini berjaya meningkatkan pencapaian murid. Kesimpulannya,modul pengajaran dan pembelajaran aktif ini sangat berkesan digunakan oleh guru disekolah untuk mengajar topik tumbuhan darjah tiga bagi membantu merekameningkatkan pencapaian murid dalam topik yang dipelajari, meningkatkan minatmurid dalam subjek sains dan seterusnya meningkatkan kemahiran proses sainsdalam kalangan pelajar. |
---|