Kesejahteraan psikologi, kepuasan kerja dan hubungan guru-murid dalam kalangan guru prasekolah di Perak

Kajian ini bertujuan untuk menentukan hubungan antara kesejahteraan psikologi,kepuasan kerja dengan hubungan guru-murid dalam kalangan guru prasekolah di negeri Perak. Kajianini menggunakan reka bentuk korelasi. Teori yang digunakan dalam kajian ini adalah teoriKesejahteraan Psikologi Ryff, teori Ef...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Wan, Kit Yee
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6665
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk menentukan hubungan antara kesejahteraan psikologi,kepuasan kerja dengan hubungan guru-murid dalam kalangan guru prasekolah di negeri Perak. Kajianini menggunakan reka bentuk korelasi. Teori yang digunakan dalam kajian ini adalah teoriKesejahteraan Psikologi Ryff, teori Efikasi Kendiri Bandura dan teori Determinasi Kendiri Ryan danDeci. Kajian korelasi ini melibatkan 86 orang guru prasekolah di Perak yang dipilih secararawak mudah. Antara instrumen yang digunakan adalah PERMA, Job Satiscfaction Survey (JSS)dan Students-Teacher Relationship Scale (STRS). Ketiga-tiga instrumen tersebut telah disahkanoleh tujuh orang pakar dan nilai kebolehpercayaan untuk PERMA ialah =0.91, JSS ialah =0.85 danSTRS ialah =0.73. Data kuantitatif dianalisis secara deskriptif dan inferens iaitu peratus,sisihan piawai dan korelasi Pearson. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap kesejahteraanpsikologi adalah sederhana (M=6.97, SP=0.99) dalam skala 0 hingga 10. Tahap kepuasan kerjaadalah mereka berpuas hati (M=4.16, SP=0.48) dalam skala 1 hingga 6. Manakala tahap hubunganguru-murid adalah rendah (M=3.07, SP=0.26) dalam skala 1 hingga 5 dalam kalangan guruprasekolah. Analisis korelasi menunjukkan hubungan sederhana signifikan antara kesejahteraanpsikologi guru dengan kepuasan kerja (r=0.39, p