Perkembangan asimilasi seni reka motif Merong Mahawangsa dalam kesenian Melayu

Kajian ini bertujuan mengetengahkan objek-objek seni yang disebut dalam HikayatMerong Mahawangsa dengan mengenal pasti artifak, objek seni, dan prasasti yang dipercayaiwujud dalam era Langkasuka. Kajian ini turut mengkaji kesinambungan susur galur kesenianMelayu yang dipengaruhi dengan seni reka mot...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nurul Izzah Mohd Johari
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6666
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:6666
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic PL Languages and literatures of Eastern Asia
Africa
Oceania
spellingShingle PL Languages and literatures of Eastern Asia
Africa
Oceania
Nurul Izzah Mohd Johari
Perkembangan asimilasi seni reka motif Merong Mahawangsa dalam kesenian Melayu
description Kajian ini bertujuan mengetengahkan objek-objek seni yang disebut dalam HikayatMerong Mahawangsa dengan mengenal pasti artifak, objek seni, dan prasasti yang dipercayaiwujud dalam era Langkasuka. Kajian ini turut mengkaji kesinambungan susur galur kesenianMelayu yang dipengaruhi dengan seni reka motif Merong Mahawangsa dengan mengenal pastijenis-jenis seni reka motif yang diukir pada objek seni yang telah dijumpai dalam era berkenaan. Fokus kesenian Melayu boleh dibahagikan kepada tiga kategori, iaitu seni ukiran,seni seramik atau tembikar, dan kesenian kostum diraja Melayu. Kajian kualitatif ini berdasarkanpendekatan sejarah yang melibatkan pemerhatian dan rakaman visual artifak. Lokasi-lokasi kajianadalah di Muzium Arkeologi Lembah Bujang di Kedah, Muzium Negara Malaysia di Kuala Lumpur, MuziumDiraja Negeri Kedah, dan beberapa lagi kawasan yang berkaitan. Teks Hikayat MerongMahawangsa turut dijadikan sebagai sumber data. Teori dan konsep asimilasi digunakan untuk menganalisis penggabungan elemen-elemen dominan yang terdiri daripada tigakategori kesenian Melayu berkenaan dengan beberapa elemen seni reka motif Merong Mahawangsa. Analisis menunjukkan penggabungan dua kategori elemen berkenaan telahmenghasilkan elemen-elemen baharu dan unik yang mempunyai nilai estetika yang tinggi. Dapatan kajian membuktikan terdapat 17 jenis objek seni yang terkandung dalamHikayat Merong Mahawangsa serta kewujudan beberapa lagi artifak, prasasti atau objek seniyang dipercayai wujud pada era Langkasuka yang memperlihatkan keunikan jenis-jenis seni reka motifMerong Mahawangsa. Dapatan juga menunjukkan seni reka motif tersebut merupakan asimilasi denganseni ukiran, seni seramik atau tembikar, dan kesenian kostum Diraja Melayu. Maka, dapatan kajian ini dapat memberi sumbangan pengetahuan yang baharu kepada penggiatseni dan sejarah tentang seni reka motifwarisan Melayu berdasarkan seni reka motif Merong Mahawangsa.
format thesis
qualification_name
qualification_level Doctorate
author Nurul Izzah Mohd Johari
author_facet Nurul Izzah Mohd Johari
author_sort Nurul Izzah Mohd Johari
title Perkembangan asimilasi seni reka motif Merong Mahawangsa dalam kesenian Melayu
title_short Perkembangan asimilasi seni reka motif Merong Mahawangsa dalam kesenian Melayu
title_full Perkembangan asimilasi seni reka motif Merong Mahawangsa dalam kesenian Melayu
title_fullStr Perkembangan asimilasi seni reka motif Merong Mahawangsa dalam kesenian Melayu
title_full_unstemmed Perkembangan asimilasi seni reka motif Merong Mahawangsa dalam kesenian Melayu
title_sort perkembangan asimilasi seni reka motif merong mahawangsa dalam kesenian melayu
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif
publishDate 2021
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6666
_version_ 1747833287911407616
spelling oai:ir.upsi.edu.my:66662022-02-08 Perkembangan asimilasi seni reka motif Merong Mahawangsa dalam kesenian Melayu 2021 Nurul Izzah Mohd Johari PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania Kajian ini bertujuan mengetengahkan objek-objek seni yang disebut dalam HikayatMerong Mahawangsa dengan mengenal pasti artifak, objek seni, dan prasasti yang dipercayaiwujud dalam era Langkasuka. Kajian ini turut mengkaji kesinambungan susur galur kesenianMelayu yang dipengaruhi dengan seni reka motif Merong Mahawangsa dengan mengenal pastijenis-jenis seni reka motif yang diukir pada objek seni yang telah dijumpai dalam era berkenaan. Fokus kesenian Melayu boleh dibahagikan kepada tiga kategori, iaitu seni ukiran,seni seramik atau tembikar, dan kesenian kostum diraja Melayu. Kajian kualitatif ini berdasarkanpendekatan sejarah yang melibatkan pemerhatian dan rakaman visual artifak. Lokasi-lokasi kajianadalah di Muzium Arkeologi Lembah Bujang di Kedah, Muzium Negara Malaysia di Kuala Lumpur, MuziumDiraja Negeri Kedah, dan beberapa lagi kawasan yang berkaitan. Teks Hikayat MerongMahawangsa turut dijadikan sebagai sumber data. Teori dan konsep asimilasi digunakan untuk menganalisis penggabungan elemen-elemen dominan yang terdiri daripada tigakategori kesenian Melayu berkenaan dengan beberapa elemen seni reka motif Merong Mahawangsa. Analisis menunjukkan penggabungan dua kategori elemen berkenaan telahmenghasilkan elemen-elemen baharu dan unik yang mempunyai nilai estetika yang tinggi. Dapatan kajian membuktikan terdapat 17 jenis objek seni yang terkandung dalamHikayat Merong Mahawangsa serta kewujudan beberapa lagi artifak, prasasti atau objek seniyang dipercayai wujud pada era Langkasuka yang memperlihatkan keunikan jenis-jenis seni reka motifMerong Mahawangsa. Dapatan juga menunjukkan seni reka motif tersebut merupakan asimilasi denganseni ukiran, seni seramik atau tembikar, dan kesenian kostum Diraja Melayu. Maka, dapatan kajian ini dapat memberi sumbangan pengetahuan yang baharu kepada penggiatseni dan sejarah tentang seni reka motifwarisan Melayu berdasarkan seni reka motif Merong Mahawangsa. 2021 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6666 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6666 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif 1. BukuAbdullah, M. Z. H., & Senik, M. S. (2007). Senjata warisan. Dewan Bahasa & Pustaka& Lembaga Muzium Selangor.Ary, D., Jacobs, L. C., Irvine, C. K. S., & Walker, D. (2018). Introduction to research ineducation. Cengage Learning.Augustine, J. F. (1996). Kedah Zaman Silam. Muzium Negeri Kedah Darul Aman. Creswell, J. W., &Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative,and mixed methods approaches. Sage publications.Dewan Bahasa dan Pustaka. (2005). Kamus dewan. DBP.Dick Hartoko. (1983). Awal Mula Karya Seni dalam Manusia Dan Seni. Yogyakarta: Penerbit Kanisius.Gay, L. R., Mills, G. E., & Airasian, P. W. (2009). Educational research: Competencies forAnalysis and Application (edisi kesembilan). Columbus, Ohio: Pearson Education Inc.Hashim, M. Y., & Kaeh, A. R. (1994). Sejarah Melayu, Persepsi Sejarah DanKesusasteraan. Selangor: Longman Malaysia Sdn. Bhd.Ibrahim Bakar Langkawi. (2018). At-Tarikh Salasilah Negeri Kedah oleh Muhammad Hassan Kerani Muhammad Arshad. Kedah: Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Kedah.Ismail, I. (2008). Sejarah Kedah Sepintas Lalu. Sintok: Penerbit Universiti UtaraMalaysia.Ismail, S. Z. (2006). Pakaian Cara Melayu. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia. Johan Ahmad.(2018). Hikayat Merong Mahawangsa. Kuala Lumpur: Geroda MerahPress.Kamarudin Kamsah. (2001). Tembikar: Satu Pengenalan Dan Pengertian dalam Tembikar DariWarisan Ke Wawasan. Selangor: Lembaga Muzium SelangorMahmud, A. N. (2006). Sejarah Perjuangan Melayu Patani, 1785-1954. Penerbit UniversitiKebangsaan Malaysia.Mohd. Johari Abd. Hamid. (2004). Falsafah dan Kritikan Seni. Penerbit UniversitiPendidikan Sultan Idris.Muhammad Hassan Kerani Muhammad Arshad. (2018). At-Tarikh Salasilah NegeriKedah. Kedah: Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Kedah.Nik Rashiddin. Buku Lakaran Kayu dan Semangat. Kelantan: Akademi Nik Rashiddin.Othman, M. I. (1990). Politik tradisional Kedah, 1681-1942. (lampiran 1). DewanBahasa dan Pustaka, Kementerian Pendidikan Malaysia.Rahmah Bujang, Nor Azlin Hamidon (2002). Kesenian Melayu. Kuala Lumpur: Akademi PengajianMelayu, Universiti Malaya.Siti Hawa Haji Saleh. (1998). Hikayat Merong Mahawangsa. Kuala Lumpur: Yayasan Karyawan danPenerbit Universiti Malaya.Sulaiman, Z., Teh, H. H. W., & Rahman, N. H. S. N. A. (2016). Sejarah Tamadun Alam Melayu: AsalUsul Melayu Induknya di Benua Sunda. Universiti Pendidikan Sultan Idris.Wan Shamsudin Mohd Yusof. (2014). Kedah Dalam Warisan Sejarah Dan Budaya Nusantara: LangkasukaDari Kacamata Penulis Silam Kedah. Kedah: Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Kedah d/a MuziumNegeri Kedah.Yusof, H., Yunus, J., & Musa, K. (2015). Kaedah Penyelidikan PengurusanPendidikan. Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.Zamberi, A. M. (2011). Catatan Bukti Sumber Tradisi dalam Langkasuka: Negara MelayuPertama. Kuala Lumpur: Anjung Media Resources.Zamberi, A. M. (2011). Langkasuka: Negara Melayu Pertama. Kuala Lumpur: Anjung Media Resources.2. Kertas Prosiding / Seminar / JurnalAbdul Halim Husain. (2009). Kajian Seni dalam Pendekatan Interdisiplin. Dalam Isu- isu Sastera &Budaya dalam Kertas Prosiding Persidangan Seni Kebangsaan pada 24-25 Julai 2009. Sabah:Sekolah Pengajian Seni, Universiti Malaysia Sabah.Adi Haji Taha. (2009). Langkasuka Polimik Pencariannya dalam Seminar Alam MelayuMenjejaki Langkasuka. Bangi: Institut Alam & Tamadun Melayu (ATMA), Universiti KebangsaanMalaysia.Ahmad Helmi Mohd Mukhtar, Nik Hassan Shuhaimi Nik Abdul Rahman, Zuliskandar Ramli, Mohamad RohaizatAbdul Wahab, Ros Mahwati Ahmad Zakaria, Hasnira Hassan, et al. (2014). Bentuk Dan Motif: Batu NisanDiraja Perak dalam Kertas Prosiding Seminar Antarabangsa Ke-3 Arkeologi, Sejarah & Budaya Di AlamMelayu pada 23-24 Disember 2014. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.Ahmad Tajuddin Arshad (2018). Islam Melayu Islam dalam agenda Minggu SainsWarisan Dan Arkeologi. Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia.Harozila Ramli, Tajul Shuhaizam Said & Mohd Zaihidee Arshad. (2019). Symbolism of 'Keleput' Artand Intellectual Value of Penang Heritage Craft in Sarawak dalam Journal of AdvancedResearch in Dynamical and Control Systems Vol. 11, 05-Special Issue.Ismail, A., Hasan, A., & Mohamed Roshdi, S. (2016). Alam Sebagai Sumber Reka Bentuk Motif-MotifSeni Hiasan Fabrik Masyarakat Melayu /Abd. Rasid Ismail, Ahmadrashidi Hasan dan Shahariah MohamedRoshdi.Johari, N. I. M. (2012). Seni Tembikar Tradisional Terenang Pahang: Tradisi danPerubahannya (Doctoral dissertation, Universiti Pendidikan Sultan Idris).Johari, N. I. M., Said, T. S., & Ramli, H. (2020). Seni Ragam Hias Ukiran Warisan Peradaban MerongMahawangsa. KUPAS SENI: Jurnal Seni Dan Pendidikan Seni, 8(1), 1-10.Nasha Rodziadi Khaw. (2017). Penemuan Kalam Semah Dalam Konteks Penyebaran Agama Buddha diKepulauan Melayu dalam Seminar Program Bicara Arkeologi Lembah Bujang Siri 4/2017. Kedah: MuziumArkeologi Lembah Bujang.Nazarudin Zainun. (2017). Warisan Hindu Buddha Di Kedah Tua: Satu Kritikan dalam Seminar ProgramBicara Arkeologi Lembah Bujang Siri 4/2017. Kedah: Muzium Arkeologi Lembah Bujang.Nik Hassan Shuhaimi, N. A. (2008). Lembah Bujang Dari Perspektif Arkeologi Dan Pelancongan. Bangi:Institut Alam dan Tamadun Melayu.Othman Mohd Yatim (2001). Penggunaan Tembikar Dalam Masyarakat Malaysia dalam seminarTembikar Dari Warisan Ke Wawasan. Selangor: Lembaga Muzium Selangor.Ruzairy Arbi. (2017). Pemuliharaan dan Pemeliharaan Arkeologi di Bawah Akta WarisanKebangsaan 2005 dalam Seminar Arkeologi Kebangsaan Ke-3 2017: Cerakinan Kebudayaan, Sejarah danWarisan. Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia.Sabariah, A. K. Allegorical Narratives: Redefining the Evolution of Ornamented AestheticPrinciples of Langkasuka Arts of the Malay Peninsula Malaysia.Salawati Abdul Wahab, Ab Razak Ab Karim & Norazlin Bt Hamidon. (2017). Ragam Hias Dalam ManuskripMelayu Kitab Maulud dalam Seminar Arkeologi Kebangsaan Ke-3 2017: CerakinanKebudayaan, Sejarah dan Warisan. PulauPinang: Universiti Sains Malaysia.Salwa Ayob. (2017). Simbolisma Motif Tembikar Melayu Lama dalam SeminarArkeologi Kebangsaan Ke-3 2017: Cerakinan Kebudayaan, Sejarah dan Warisan. PulauPinang: Universiti Sains Malaysia.Salwa Ayob. (2017). Tembikar Tanah Lembah Bujang: Kesinambungan Warisan Tembikar MelayuTradisi dalam Seminar Program Bicara Arkeologi Lembah Bujang Siri 4/2017. AnjuranJabatan Muzium Malaysia. Kedah: Muzium Arkeologi Lembah Bujang.Zamberi, A. M. (2009, June). Langkasuka: Negara Melayu Pertama. In Seminar Alam Melayu: MenjejakiLangkasuka (Vol. 2).Zuraidah Hassan, Zuliskandar Ramli. (2018). Analisis Teknologi Tembikar Tanah ZamanPrasejarah di Kedah dalam Prosiding Seminar Arkeologi Kebangsaan Ke-4 2018 Memperkasakan KearifanArkeologi Malaysia dan Serantau. Pulau Pinang: Hotel Bayview, Georgtown.3. Kajian LapanganAhmad Tajuddin Arshad (2018). Islam Melayu Islam. Muzium dan Galeri Tuanku Fauziah, UniversitiSains Malaysia, Pulau Pinang. Diperolehi pada 6 April 2018Destar Semarak. Muzium Di-Raja Kedah. Diperolehi pada 1 Ogos 2019Galeri Di-Raja Arau, Perlis. Diperolehi pada 3 November 2017Gunung Jerai. Kedah Darul Aman. Diperolehi pada 23 Jun 2015Hiasan Perahu Tradisional. Muzium dan Galeri Tuanku Fauziah, Universiti SainsMalaysia, Pulau Pinang. Diperolehi pada 16 November 2018.Hulu Keris Bermotifkan Makara. Galeri Di-Raja Arau, Perlis. Diperolehi pada 3 November2017.Hulu Tanjong Bermotifkan Langkasuka. Akademi Nik Rashiddin, Bachok, Kelantan.Diperolehi pada 22 Mac 2019.Keris Tajong. Akademi Nik Rashiddin, Bachok, Kelantan. Diperolehi pada 22 Mac 2019.Makam Sultan Mudzaffar Shah 1136m 1179m. Bedong, Kedah. Diperolehi pada 17 Mac 2017.Makara Melaka. Muzium Sejarah dan Etnografi Melaka. Diperolehi pada 7 Mei 2018Makara. Muzium Negara Malaysia. Diperolehi pada 31 Mei 2018Masjid Zahir. Alor Star, Kedah. Diperolehi pada 1 Ogos 2018Motif Awan Larat. Rumah Almarhum Tuan Haji Abdul Rahman. Merbok, Kedah.Diperolehi pada 22 Mac 2017Motif Kaligrafi. hazanah Yang Belum Diterokai: Natif ke Kreatif. Muzium Kraf,Lembaga Kraftangan Malaysia, Kuala Lumpur. Diperolehi pada 21 April 2017Muzium Arkeologi Lembah Bujang. Kedah Darul Aman. Diperolehi pada 5 Julai 2015Muzium Di-Raja Kedah. Diperolehi pada 1 Ogos 2019Muzium Kraf Kuala Lumpur. Diperolehi pada 21 April 2017Pameran Cutam: Keunikan Kesenian Silam. (2019-2020). Muzium Perak. Diperolehipada 26 Disember 2019Peta Kota Kuala Kedah. Muzium Kota Kuala Kedah. Diperolehi pada 21 Jun 2015Pintu Gerbang Kacapuri. Muzium Kota Kuala Kedah. Diperolehi pada 21 Jun 2015Replika Pintu Gerbang Kacapuri. Muzium Negeri Kedah Darul Aman. Diperolehipada 21 Jun 2015Rosnawati Othman. (2019). Motif Gagak Sura. Temuramah (tidak formal). Akademi Nik Rashiddin,Kampung Kandis, Bachok, Kelantan. Diperolehi pada 22 Mac 2019Rosnawati Othman. (2019). Panel Lelangit Mimbar. Temuramah (tidak formal). Akademi NikRashiddin, Kampung Kandis, Bachok, Kelantan. Diperolehi pada 22 Mac 2019Saadi Bin Haji Salleh (2017). Temuramah (tidak formal). Kediaman Haji Abdul RahmanMerbok, Kedah. Diperolehi pada 22 Mac 2017Tunku Yusrina Tunku Nazrin. (2017). Susurjalur Keturunan Sultan Abdul Hamid Halim ShahII Ibni Sultan Ahmad Tajuddin Al-Mukarram Shah. Temuramah (tidak formal). Diperolehi pada 19Mei 2017Ukiran Panel Kayu Motif Bunga Teratai. (2019). Surau Tok Janggut, Langgar, Alor Star, Kedah.Diperolehi pada 1 Ogos 20194. Laman Sesawang(2010). 400 Gambar Gunungan Wayang Paling Baru dalam Info Baru. Diekses daripada https://www.infobaru.id/2010/08/400-gambar-gunungan-wayang- paling-baru.html(2015). Case Study dalam Centre for Teaching, Vanderbilt University. Dieksesdaripada https://cft.vanderbilt.edu/guides-sub-pages/case-studies/(2019). 26+ Gambar Ilustrasi Bunga Teratai, Istimewa! Diekses daripadahttps://gambaristimewa.blogspot.com/2019/09/26-gambar-ilustrasi-bunga- teratai.htmlLakaran Bunga Teratai. Lotus Flower Coloring Pages. Best Coloring Pages For Kids. Diekses daripada https://www.bestcoloringpagesforkids.com/lotus-coloring- pages.html pada 24 Julai2019Adnan Jusoh, Zuliskandar Ramli. (2015). Makara Di Lembah Bujang Dan Kaitannya Dengan Sosiobudaya Masyarakat Nusantara dalam Seminar Antarabangsa Sejarah Lisan Dalam Perspektif Warisan danBudaya Malaysia Satun 2015. Diekses daripadahttps://www.researchgate.net/publication/308714241_Makara_di_Lembah_Bujang_dan_kaitannya_dengan_sosiobudaya_masyarakat_NusantaraAkal Sari. (2010). Jejak Mihrab dan Mimbar. Diekses daripada https://jejakmihrabmimbar.wordpress.com/2010/04/03/masjid-tua-di-kedah/Akal Sari. (2010). Surau Tok Janggut dalam Jejak Mihrab dan Mimbar. Diekses daripada https://jejakmihrabmimbar.wordpress.com/2010/04/03/masjid-tua-di- kedah/Altundo.com. (2017). Bunga Teratai dalam 15+ Khasiat dan Manfaat Bunga Teratai untuk Kesehatan dan Pengobatan. Diekses daripadahttps://www.altundo.com/khasiat-dan-manfaat-bunga-terataiAnaianai. (2007). Artifak Baru Ditemui Di Sg. Muda. Diekses daripadahttp://sejarahnagarakedah.blogspot.com/2007/07/artifak-baru-ditemui-di-sg- muda.htmlAnaianai. (2007). Merong Itu Naga Laut @ Naga Besar. Diekses daripadahttp://sejarahnagarakedah.blogspot.my/2007/09/merong-itu-naga-laut- besar.htmlAncient-symbols. Makara. Diekses daripada https://www.ancient-symbols.com/makaraAstro Awani. (2019). 7 Pakaian Istiadat Diraja Yang Sering Mencuri Perhatian. Diekses daripada http://www.astroawani.com/berita-malaysia/7-pakaian-istiadat-diraja-yang-sering-mencuri-perhatian-195330Astro Awani. (2019). Foto Rasmi Agong Sempena Pertabalan Dipersembahkan. Diekses daripadahttp://www.astroawani.com/berita-malaysia/foto-rasmi-agong-sempena-pertabalan-dipersembahkan-212763Bahagian Istiadat dan Urusetia Persidangan Antarabangsa. (2020). Tengkolok Di-Raja. Diekses daripada http://www.istiadat.gov.my/index.php/profil/profil-korporat/carta-organisasi-bahagian-istiadat-persidangan-antarabangsa/2-uncategorised/58-tengkolok-dirajaBatu Zircon (Yakut) Asal, Jenis, dan Perawatannya. (2015-2016). Diekses daripada http://hargabatu.com/batu-zircon-yakutBernama. (2017). Tiga Bulan Siapkan Muskat Agong. Diekses daripada https://www.astroawani.com/gaya-hidup/tiga-bulan-siapkan-muskat-agong-tukang-jahit-140325Bernama. (2017). Tiga Bulan Siapkan Muskat Agong. Diekses daripada https://www.hmetro.com.my/node/223838Buah Rukam Manis. Kunjungan Ke MAHA 2010. Sumber diperolehi pada 27 Januari 2019. Diekses daripada http://www.tanamsendiri.com/2010/11/Bukit Lada. Diekses daripada https://ms.wikipedia.org/wiki/Bukit_Lada pada 29 Mei 2018.CikgusainsCikgusejarah. (2011). Kaedah Pengkajian Sejarah. Diekses daripada https://www.slideshare.net/CikgusainsCikgusejarah/kaedah-pengkajian-sejarah-10168844Dakira. (2019). Peta Negara Irak. Diekses daripada https://peta-hd.com/peta-negara-irak/Debbie Teo. (2019). Lembah Bujang Archaelogical Museum/ Muzium Arkeologi Lembah Bujang (perahu sagor). Diekses daripada https://www.tripadvisor.com.my/LocationPhotoDirectLink-g7166067-d7624807-i272322263-Lembah_Bujang_Archaelogical_Museum_Muzium_Arkeologi_Lembah_Bujang-Kuala.htmlHarian Metro. (2018). Keistimewaan Teratai. Diekses daripada https://www.hmetro.com.my/dekotaman/2018/06/347618/keistimewaan-terataiHarun Jaafar. (2008). Perjanjian Inggeris-Siam 1909 dalam Sejarah Negara Kita. Diekses daripada http://harunj.blogspot.my/2008/04/perjanjian-inggeris-siam-1909.htmlHendri Jordan. (2015). Batu Akik Yakut. Diekses daripada https://toplintas.com/batu-akik-yakut/Hikayat Merong Mahawangsa. Wikipedia Ensiklopedia Bebas. Diekses daripada https://ms.wikipedia.org/wiki/Hikayat_Merong_MahawangsaIkatan Muslimin Malaysia Kedah. (2019). Sejarah Masjid Zahir. Diekses daripada http://ismaalorsetar.net/sejarah-masjid-zahir/Kamus Bahasa Melayu. (2008-2015). Definisi Asimilasi. Pusat Rujukan Persuratan Melayu, Laman sesawang rasmi Dewan Bahasa dan Pustaka. Diekses daripada http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=asimilasiKamus Bahasa Melayu. (2017). Definisi Historiografi. Pusat Rujukan Persuratan Melayu, Laman sesawang rasmi Dewan Bahasa dan Pustaka. Diekses daripada http://prpm.dbp.gov.my/cari1?keyword=historiografiKamus Bahasa Melayu. (2017). Dewan Bahasa dan Pustaka. Diekses daripada http://prpm.dbp.gov.my/cari1?keyword=kacapuriKay Suhaimi. (2017). Salasilah Sultan Negeri Kedah Darul Aman. Diekses daripada https://iluminasi.com/bm/salasilah-kesultanan-negeri-kedah-darul-aman.htmlKepala Perahu Bermotif Makara. (2017). Azahari Antik Gallery. Diekses daripada https://www.facebook.com/AzahariAntik/posts/kepala-perahu-yang-berbentuk-kepala-naga-makara-makara-is-a-sanskrit-word-which-/734504303365102/Keris. Wikipedia Ensiklopedia Bebas. Diekses daripada https://ms.wikipedia.org/wiki/KerisKesultanansebenar.blogspot (2012). Jejak Makam: Merong Mahawangsa? Diekses daripada http://kesultanansebenar.blogspot.com/2012/10/jejak-makam-merong-mahawangsa.htmlKew Science. Nymphaea lotus dalam Plant of The World Online. Diekses daripada http://powo.science.kew.org/taxon/urn:lsid:ipni.org:names:605604-1Konsep Masjid Menurut Al-Sunnah. Diekses daripada http://studentsrepo.um.edu.my/901/4/BAB_1.pdfLatifah. (2015). Motif Bangau, Perahu Melayu Pantai Timur. Diekses daripada https://www.bharian.com.my/rencana/sastera/2017/07/43166/motif-bangau-perahu-melayu-pantai-timurMaharum Bugis Shah. (2006). Makam DiRaja Langgar Kedah Darul Aman. Diekses daripada http://tengkusyah.blogspot.com/2006/12/blog-post.htmlMakna (2019). Makna Kelambu. Diekses daripada https://makna.online/kelambu/MNI. (2019). Makara Dieng Jawa Tengah Koleksi Museum Nasional, Indonesia. Diekses daripada https://kebudayaan.kemdikbud.go.id/munas/makara/Mohd Nasrulamiazam Mohd Nasir & Asyaari Muhamad. (2018). Sejarah Ukiran Kayu dan Hiasan Perahu di Pantai Timur Semenanjung Malaysia. Diperoleh dari International Journal of the Malay World and Civilisation 6(3), m/s 75 84. Diekses daripada http://journalarticle.ukm.my/12483/1/jatma-2018-0603-07.pdfMohd Nasrulamiazam Mohd Nasir. Koleksi Bangau Perahu: Tema Dan Simbol. Diekses daripada http://www.jmm.gov.my/files/BangauPerahu1.pdf pada 8 Julai 2019.Mohd Rosdi Awang. (2011). Motif Langkasuka. Diekses daripadahttps://www.flickr.com/photos/cempakasempurna/5930290443Muzium Maya Lembaga Muzium Negeri Terengganu. (2018). Okok Perahu Payang.Diakses daripada http://muziummaya.my/okok-perahu-payang.htmlMyiconstory. (2018). Stupa. Diekses daripada https://www.myiconstory.com/product/stupa/Nafiri. Seni dan Budaya Malaysia. Diekses daripada https://sites.google.com/site/senidanbudayamalaysia/nafiriNanang Ajim. (2020). Profil Negara-Negara Asia Barat. Diekses daripadahttps://www.mikirbae.com/2016/07/profil-negara-negara-asia-barat.htmlNorhayati Ismail. (2012). Hasil Seni Kerajaan Sri Vijaya Atau Langkasuka Yang MenjadiBahan Sejarah: Ukiran Pada Keris Tajong dan Ukiran Pada Binaan Bangunan dalam Ulang kaji teoribahagian 3 oleh Norazmi Hasshim. Diekses daripada https://www.slideshare.net/yatizan/ulang-kaji-teori-bahagian-3-oleh- norazmi-hasshimOthman Mohd Yatim, Arbaiyah bte Abd. Aziz. (2005). Motif Songket Melayu: Pengucapan Falsafah dalam International Symposium on Malay Songket Songket-The Regal Heritageof the Malay World (Songket-Warisan Agung Dunia Melayu). Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur pada 6-7 September 2005. Diekses daripadahttp://faizalsidik.blogspot.com/2017/05/motif-songket-melayu-pengucapan- falsafah.htmlPejabat D.Y.M.M Paduka Seri Sultan Negeri Perak (2019). Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak. Diekses daripadahttp://sultan.perak.gov.my/index.php/informasi-kesultanan-tepi/sultan-raja-raja- bergelarPenemuan Makara Bukti Kewujudan Melaka. (2016). Diekses daripadahttp://www.utusan.com.my/rencana/penemuan-makara-bukti-kewujudan- melaka-1.201994PERNILAM. (2019). Gambar Baju Muskat Yang Di Pertuan Agong Malaysia. Diekses daripada Persatuan Penggiat Seni Alam Melayu dalamhttps://www.facebook.com/PERNILAM/posts/baju-muskat-baju-muskat-adalah-pakaian-rasmi-seri-paduka-baginda-yang-di- pertuan/2243390785972398/Persatuan Pencinta Sejarah Negeri Kelantan. (2016). Perlambangan Bunga Teratai. Diekses daripada http://pp-sk.blogspot.com/2016/01/perlambangan-bunga- tai_11.htmlPortal Di-Raja Pahang. (2016). Tanjak. Diekses daripada http://www.dirajapahang.my/portaldiraja/?page_id=1245Pratiwi, P. H. (2009). Asimilasi Dan Akulturasi Sebuah Tinjauan Konsep. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.Protokol Di-Raja. (2019). Pakaian Istiadat Diraja. Portal Rasmi Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong. Diekses daripada http://www.istananegara.gov.my/pakaian-istiadat-diraja/Riza Thoha Mahendra. (2015). Interaksi Sosial Asimilasi dan Akulturasi. Diekses daripada https://www.slideshare.net/RizaMahendra/interaksi-sosial-asimilasi-dan-akulturasiRosnawati Othman. (2013). Motif Langkasuka Dalam Kesenian Melayu. Diekses daripada http://hikmahmelayu.blogspot.com/2013/03/kertas-kerja-hikmah-iv-motif-langkasuka.htmlRozdan Mazalan, Hidayah Mohammad (2019). Pameran Raja Kita, Ungkap Sejarah Institut Diraja dalam Berita Harian Online. Diekses daripada https://www.bharian.com.my/hujung-minggu/lain-lain/2019/08/595078/pameran-raja-kita-ungkap-sejarah-institut-dirajaRzain Zul. (2018). Jenis Dan Bentuk Kesenian Melayu. Diekses daripada https://www.scribd.com/doc/48101193/Jenis-Dan-Bentuk-Kesenian-Melayu pada 14 September 2018Saifuddin Yaakub. (2014). Bukit Jambul: Kayuhan Singkat Di Pagi Terik. Diekses daripada http://saifudin-mtb.blogspot.my/2014/02/bukit-jambul-kayuhan-singkat-di-pagi.html pada 29 Mei 2018Salwa Ayob. (2017). Tembikar Tanah Lembah Bujang: Kesinambungan Warisan Tembikar Melayu Tradisi dalam seminar Program Bicara Arkeologi Lembah Bujang Siri 4/2017. Muzium Arkeologi Lembah Bujang, Kedah Darul Aman. http://prpm.dbp.gov.my/Cari1?keyword=keemasan&d=158212&Senduduk Studio. (2009). Muzium Arkeologi - Perahu Sagor. Diekses daripada http://sendudukdesa.blogspot.com/2009/04/muzium-arkeologi-perahu-sagor.htmlSiti Haida. (2016). Konsep Amalgamasi, Asimilasi, Akulturasi dan Akomodasi. Diekses daripada http://haida1993.blogspot.com/2016/02/konsep-amalgamasi-asimilasi-akulturasi.htmlSiti Hawa Saleh. Hikayat Merong Mahawangsa dalam Cerita Rakyat, Sastera Sejarah Negeri Kedah. Diekses daripada http://sasterarakyat-kedah.com/?cat=5#atasSiti Nursyahirah Mat Husin. (2015). Sumber Dalam Kajian Sejarah. Diekses daripada http://mte3012-sitinursyahirahmathusin.blogspot.com/2015/04/ciri-ciri-historiografi-melayu.htmlSkeat, W. W. (1900). Malay Magic: Being an Introduction To The Folklore And Popular Religion of The Malay Peninsula. Macmillan.Syamsul Nor Azlan Mohamad. (2019). Modul Pedagogi Responsif Budaya Kraf Tradisional Seramik Pendidikan Seni Visual. Diekses daripada https://www.slideshare.net/mrsnazlan/modul-pedagogi-responsif-budaya-kraf-tradisional-seramik-pendidikan-seni-visualTa-Mim. (2013). Bunga Teratai dan Kesultanan Melayu. Diekses daripada http://tintasufi313.blogspot.com/2013/05/bunga-teratai-kesultanan-melayu.htmlTengku Shah. (2006). KDYMM Sultan Abdul Hamid Halim Syah ibni Al-Marhum Sultan Ahmad Tajuddin Mukarram Syah. Diekses daripada http://tengkusyah.blogspot.com/2006/12/blog-post.htmlTengku Shah. (2006). YTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj. Diekses daripada http://tengkusyah.blogspot.com/2006/12/blog-post.htmlThe Malay Press. (2008). Fikirkan: Keris itu adalah 'Merong Besi'? Sumber diekses daripada http://themalaypress.blogspot.com/2008/11/fikirkan-keris-itu-adalah-merong-besi.htmlUkiran Kayu. (2009). Pendidikan Seni Visual. Diekses daripada http://senivisual1.blogspot.com/2009/11/ukiran-kayu.htmlUnit Teknologi Maklumat, Bahagian Khidmat Pengurusan, Jalan Tuanku Abdul Halim, Istana Negara. (2019). Pakaian Istiadat DiRaja. Diekses daripada http://www.istananegara.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=71&Itemid=611Utusan Malaysia, N. R. K. (2017). Misteri kerajaan melayu Kedah Tua.Wan Mohd Khairul Firdaus Bin Wan Khairuldin. (2015). Analisis Data Kualitatif. Diekses daripada https://www.slideshare.net/wmkfirdaus/analisis-data-kualitatif-47191738Warisan Budaya. Labu Sayung. Diekses daripada http://warisanbudaya.50webs.com/file/LabuSayong.htmlWarisanpermaisuri. (2012). Pakaian Hulu Raja-Raja Melayu dalam Warisan Raja Dan Permaisuri Melayu. Diekses daripada http://warisanpermaisuri.blogspot.com/2012/01/pakaian-hulu-raja-raja-melayu.htmlWikipedia Ensiklopedia Bebas. (2013). Tome Pires. Diekses daripada https://ms.wikipedia.org/wiki/Tome_PiresWujud. (2011). Sejarah Asal Hikayat Merong Mahawangsa! Diekses daripada https://www.facebook.com/notes/wujud/sejarah-asal-hikayat-merong-mahawangsa/299852363369776/Zahidi Zainol Rashid. (1999). Langkasuka Adalah Kedah Tua? Diekses daripada http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1999&dt=0825&pub=Utusan_Malaysia&sec=Gaya_Hidup&pg=ls_02.htm#ixzz5GP53A3dbZahidi Zainol Rashid. (1999). Persoalan Langkasuka Masih Belum Selesai. Diekses daripada http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1999&dt=0918&pub=Utusan_Malaysia&sec=Gaya_Hidup&pg=ls_04.htmZulkarnain Osman. (2017). Merungkai Sejarah Lembah Bujang. Diekses daripada http://www.utusan.com.my/gaya-hidup/rona/merungkai-sejarah-lembah-bujang-1.434656