Pelaksanaan kit batik lukis dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan seni visual bagi tingkatan 3 di daerah Hilir Perak

Penyelidikan ini dijalankan untuk melihat pelaksanaan Kit Batik Lukis dalam pengajarandan pembelajaran Pendidikan Seni Visual bagi meningkatkan kefahaman murid serta mampumemberikan kemudahan kepada guru di sekolah. Kesukaran mendapatkan alat dan bahan untuk aktivitipembelajaran bagi Seni Kraf Batik...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Norhaniyah Yusof
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6683
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:6683
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Norhaniyah Yusof
Pelaksanaan kit batik lukis dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan seni visual bagi tingkatan 3 di daerah Hilir Perak
description Penyelidikan ini dijalankan untuk melihat pelaksanaan Kit Batik Lukis dalam pengajarandan pembelajaran Pendidikan Seni Visual bagi meningkatkan kefahaman murid serta mampumemberikan kemudahan kepada guru di sekolah. Kesukaran mendapatkan alat dan bahan untuk aktivitipembelajaran bagi Seni Kraf Batik merupakan masalah yang wujud hasil daripada penyelidik yanglepas. Kajian ini menjelaskan kaedah dan pendekatan dalam persediaan guru sertameningkatkan keberkesanan penggunaan Bahan Bantu Mengajar melalui proses pembelajaran muriddalam pengajaran Seni Kraf Batik. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif diskriptifmelalui kajian kes. Data-data yang diperolehi menggunakan kaedah pemerhatian, temu bual dan soal selidik untuk mendapatkan keputusan yang tepat dan sebenar. Kajian inimelibatkan dua buah sekolah yang terpilih, guru dan murid bagi tingkatan tiga berdasarkantahap pencapaian mata pelajaran Pendidikan Seni Visual. Hasil dapatan kajian bahawa keduabuah sekolah menunjukkan peratusan yang tinggi dalam kefahaman melalui penggunaan KitBatik Lukis. Berdasarkan analisis data penggunaan Kit Batik Lukis memberi kemudahan yang lengkapdan kesan yang positif serta menarik minat dalam pembelajaran. Kesimpulan kajian telahterbukti dan berjaya meransang tiga domain melalui hasil kemahiran tersebut dengan menggunakan Kit Batik Lukis. Implikasi penyelidikan ini menyarankan penggunaan KIT patut diberigalakan kepada semua tajuk yang terdapat di silibus Pendidikan Seni Visual. Hasildaripada cadangan ini menunjukkan terdapat beberapa perkara yang boleh dipertingkatkan dandiperbaiki terutama dalam menyentuh aspek penemuan media baru.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Norhaniyah Yusof
author_facet Norhaniyah Yusof
author_sort Norhaniyah Yusof
title Pelaksanaan kit batik lukis dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan seni visual bagi tingkatan 3 di daerah Hilir Perak
title_short Pelaksanaan kit batik lukis dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan seni visual bagi tingkatan 3 di daerah Hilir Perak
title_full Pelaksanaan kit batik lukis dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan seni visual bagi tingkatan 3 di daerah Hilir Perak
title_fullStr Pelaksanaan kit batik lukis dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan seni visual bagi tingkatan 3 di daerah Hilir Perak
title_full_unstemmed Pelaksanaan kit batik lukis dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan seni visual bagi tingkatan 3 di daerah Hilir Perak
title_sort pelaksanaan kit batik lukis dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan seni visual bagi tingkatan 3 di daerah hilir perak
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif
publishDate 2019
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6683
_version_ 1747833290219323392
spelling oai:ir.upsi.edu.my:66832022-02-09 Pelaksanaan kit batik lukis dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan seni visual bagi tingkatan 3 di daerah Hilir Perak 2019 Norhaniyah Yusof Penyelidikan ini dijalankan untuk melihat pelaksanaan Kit Batik Lukis dalam pengajarandan pembelajaran Pendidikan Seni Visual bagi meningkatkan kefahaman murid serta mampumemberikan kemudahan kepada guru di sekolah. Kesukaran mendapatkan alat dan bahan untuk aktivitipembelajaran bagi Seni Kraf Batik merupakan masalah yang wujud hasil daripada penyelidik yanglepas. Kajian ini menjelaskan kaedah dan pendekatan dalam persediaan guru sertameningkatkan keberkesanan penggunaan Bahan Bantu Mengajar melalui proses pembelajaran muriddalam pengajaran Seni Kraf Batik. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif diskriptifmelalui kajian kes. Data-data yang diperolehi menggunakan kaedah pemerhatian, temu bual dan soal selidik untuk mendapatkan keputusan yang tepat dan sebenar. Kajian inimelibatkan dua buah sekolah yang terpilih, guru dan murid bagi tingkatan tiga berdasarkantahap pencapaian mata pelajaran Pendidikan Seni Visual. Hasil dapatan kajian bahawa keduabuah sekolah menunjukkan peratusan yang tinggi dalam kefahaman melalui penggunaan KitBatik Lukis. Berdasarkan analisis data penggunaan Kit Batik Lukis memberi kemudahan yang lengkapdan kesan yang positif serta menarik minat dalam pembelajaran. Kesimpulan kajian telahterbukti dan berjaya meransang tiga domain melalui hasil kemahiran tersebut dengan menggunakan Kit Batik Lukis. Implikasi penyelidikan ini menyarankan penggunaan KIT patut diberigalakan kepada semua tajuk yang terdapat di silibus Pendidikan Seni Visual. Hasildaripada cadangan ini menunjukkan terdapat beberapa perkara yang boleh dipertingkatkan dandiperbaiki terutama dalam menyentuh aspek penemuan media baru. 2019 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6683 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6683 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif Abdul Aziz Zalay. (2004). Satu Tinjauan Terhadap Courseware yang TelahDibangunkan Bertajuk Pengenalan Kepada Rekabentuk Poster Terhadap Murid Grafik di FakultiSeni dan Muzik, Universiti Pendidikan Sultan Idris: Tanjung Malim: Universiti Pendidikan SultanIdris.Abdul Rahim & Hayazi Yasin (2012). Penggunaan Alat Bantu Mengajar (ABM) di Kalangan Guru-GuruTeknikal Di Sekolah Menengah Teknik Daerah Johor Bahru, Johor: Johor: Universiti TeknologiMalaysia.Adhani Nurul Hasanah, Tati Abas dan Ana (2016). Perancangan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran BatikBerbasis Nilai Kearifan Lokal di Sekolah Menengah Kejuruan: Program Studi Pendidikan KesejahteraanKeluarga FPTK UPI.Ahmad Johari Sihes, (2011). Konsep Pembelajaran: Universiti Teknologi Mara: Kuala Lumpur.Ahmad Mazhan Ayob. (2002). Kaedah Penyelidikan Sosioekonomi: Kuala Lumpur: Dewan Bahasa danPustaka.Aini Hassan. (2013). Gaya Pembelajaran Pendidikan Seni Visual dalam Perkembangan Kreativiti Murid:Sabah: Universiti Malaysia Sabah.Arbaiyah Ab. Aziz. (2008). Batik Merbok: Petaling Jaya: MPH Distributors Sdn Bhd. Ari. H Gunawan(1996). Administrasi Sekolah (Administrasi Pendidikan Mikro):Jakarta: Rineka Cipta.Asiah, D. N., et al. (2013). Pengaruh Pemanfaatan Media KIT IPA Terhadap Hasil Belajar Pesertadidik Kelas IV SDN 31 Pontianak: Indonesia.Chua Yan Piaw, Sharifah Md. Nor & rakan-rakan (2003). Kreativiti Guru Pendidikan Seni: Selangor:Universiti Putra Malaysia.Eartleson Atent (1974) Totem Name Batik Kit [76] Inventor: Francis E. Bartleson, 5130 N, 38thAve., Phoenix, Ariz. 85019 [22] Filed: Apr. 113, 1973 211 Appl. No.:350,7415.Emma Indrawaty (2005). Kajian Tentang Keberkesanan Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan SeniBidang Seni Kraf Batik di Sekolah Menengah Rendah Daerah Batang Padang Perak Darul Ridzuan:Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.FUKADA Takamasa (2001). Penyelidikan Berkenaan Pendidikan Seni di Malaysia,Singapura dan Indonesia: Jepun: Universiti Pendidikan, Hokkaido, Kushiro.Hakimi Ismail (2016). Pelaksanaan Kurukulum Standard Sekolah Menengah (KSSM)2017: Putrajaya: Berita Utusan.Harozila Ramli (2007). Batik Painting dan Painting Batik dalam Perkembangan Seni Lukis ModenMalaysia: Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.Harozila Ramli dan rakan-rakan (2017). Eksperimentasi Teknik Tritik dalam Pembelajaran Mereka CorakTekstil Batik: Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.Kamarul Azmi, Faezz Ilias & rakan-rakan (2011). Amalan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar dalam Kalangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Malaysia: Bangi: UniversitiKebangsaan Malaysia.Masdiana Sulaiman (2008). Keberkesanan Pengajaran dan Pembelajaran Seni Kraf Batik Tradisional:Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.Mohd Zahuri Khairani (2002). Ke arah Pembentukan Kurikulum Pendidikan Seni Sekolah MenengahBerorientasikan Teknologi Maklumat: Sarawak: Universiti Malaysia Sarawak.Noerdin Isjrin (1995). Praktikum sain IPA di SD dan Sains Kit. Padang/IKIP: Indonesia.Piper (2001). BATIK: for Artist and Quilters: London: Search Press Limited.Razali Hj. Sulong (2012). Strategi Pengajaran dan Pembelajaran Seni Arca Sekolah Menengah AtasDaerah Saratok, Sarawak: Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.Rozmi Ismail (2015). Metodologi Penyelidikan Teori dan Praktis: Bangi: Universiti KebangsaanMalaysia.Sari, I.P., (2014). Penggunaan Media KIT untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Gaya. Jurnal pend.Fis. Ind. Vol 3 (1): 1Sharulnizam Ramli (2009). Eksplorasi Terhadap Motif-Motif Batik di Pahang: Tanjung Malim:Universiti Pendidikan Sultan Idris.Shukor Hashim & Solihin Osman (2000). Model "Discipline and Multiple Discipline in Visual ArtEducation" Untuk Pengajaran dan Pembelajaran Seni Di Peringkat Institusi Pengajian Tinggi.Prosiding Konvensyen Kebangsaan Pendidikan Seni Visual: Kuala Lumpur: Kementerian PendidikanMalaysia.Suhaya (2016). Pendidikan Seni Sebagai Penunjang Kreatifitas: Indonesia: Universitas Sultan AgengTirtayasa.Tansari, I., et al. (2014). Ketersediaan dan Pemanfaaan Media KIT dalam PembelajaranIPA SDN Kecamatan Pontianak Tenggara (artikel). 1 Pebruari 2015 darihttp://jurnal.untan.ac.id Wardhana (2010). Panduan Contoh Percobaan OptikaSMP. Jakarta: Wardhana Roslaini Mohd Saad (2006). Apresiasi Seni dalam Pendidikan SeniVisual Sebagai Usaha Meningkatkan Minat Murid Terhadap PSV di Peringkat Menengah Rendah: TanjungMalim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.Tolstoy, L (1898). Art as Communication. In Hospers, J. (1971). (Ed.). Artistic Expression: NewYork: MeredithTrianto (2007). Pembuatan Kit Praktikum untuk Pembelajaran Gugus Fungsional di Kelas 2 SMU: Padang:Jurusan Kimia UNP.Tyas, F. Y. (2013). Analisis Semiotika Motif Batik Khas, 1(4), 328339.Widayanto (2009). Pengembangan keterampilan proses dan pemahaman siswa kelas X melalui KIT optik.Jurnal pend. Fis. Ind. Vol 5 (1): 19.Zubir Bin Rajman (2008). Projek Arca Awam Murid Seni Visual Tingkatan Enam SMK. King EdwardTaiping: Tanjong Malim: Universiti Pendidikan SultanIdris.