Kesan penggunaan prinsip imej dalam video pengajaran terhadap pencapaian pelajar dalam pembelajaran Sejarah

Kajian ini bertujuan untuk menentukan kesan penggunaan prinsip imej dalam videopengajaran bagi pembelajaran subjek Sejarah. Pendekatan kuantitatif dengan reka bentukkuasi eksperimental telah digunakan dalam penyelidikan ini. Seramai 60 orang pelajar tingkatanempat dari Sekolah Menengah Kebangsaan Pu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohamad Syafuan Bakhtier
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6776
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk menentukan kesan penggunaan prinsip imej dalam videopengajaran bagi pembelajaran subjek Sejarah. Pendekatan kuantitatif dengan reka bentukkuasi eksperimental telah digunakan dalam penyelidikan ini. Seramai 60 orang pelajar tingkatanempat dari Sekolah Menengah Kebangsaan Putrajaya Presint 11(2) di Wilayah Persekutuan Putrajaya telah dipilih sebagai peserta kajian. Peserta diagihkan kepada dua kumpulan iaitukumpulan rawatan dan kumpulan kawalan secara seimbang. Kumpulan rawatan menerimapembelajaran Sejarah melalui video pengajaran dengan prinsip imej, manakala kumpulan kawalanmenerima pembelajaran Sejarah melalui video pengajaran tanpa imej. Instrumen yang digunakan dalamkajian ini adalah ujian pra dan ujian pos. Pengujian hipotesis kajian telah dilakukan denganmenggunakan ujian Analisis of Covarians (ANCOVA) dan ujian pra sebagai kovariat. Hasil analisisujian ANCOVA mendapati wujud perbezaan yang signifikan F(1, 57) = 20.30, P