Pengurusan guru tahfiz dalam pengajaran hafazan Al-Quran, kajian di sekolah tahfiz kerajaan dan swasta di Negeri Sembilan

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengurusan guru tahfiz dalam pengajaran hafazan Al-Quran di sekolah tahfiz kerajaan dan swasta di Negeri Sembilan. Model pengurusan oleh Henry Fayol telah digunakan dalam kajian ini sebagai kerangka teoritikal yang terdiri daripada elemen perancangan, pengel...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Tengku Nur Tasnim Tengku Riduan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6817
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:6817
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Tengku Nur Tasnim Tengku Riduan
Pengurusan guru tahfiz dalam pengajaran hafazan Al-Quran, kajian di sekolah tahfiz kerajaan dan swasta di Negeri Sembilan
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengurusan guru tahfiz dalam pengajaran hafazan Al-Quran di sekolah tahfiz kerajaan dan swasta di Negeri Sembilan. Model pengurusan oleh Henry Fayol telah digunakan dalam kajian ini sebagai kerangka teoritikal yang terdiri daripada elemen perancangan, pengelolaan, pengarahan, penyelarasan, dan pengawalan. Kajian ini menggunakan reka bentuk tinjauan. Instrumen kajian terdiri daripada satu set soal selidik dan protokol temu bual. Instrumen kajian telah disahkan oleh empat orang pakar dalam bidang. Kebolehpercayaan instrumen pula telah diukur dengan menggunakan pekali Alpha Cronbach = 0.89. Ini menunjukkan nilai kebolehpercayaan soal selidik mempunyai ketekalan yang tinggi. Instrumen soal selidik ditadbir kepada pelajar manakala protokol temu bual diberi kepada guru. Seramai 335 orang pelajar Tahfiz daripada empat buah sekolah agama (2 buah Sekolah Agama Kerajaan dan 2 buah Sekolah Agama Swasta) telah dipilih secara rawak untuk menjawab soal selidik. Manakala empat orang guru tahfiz dipilih secara bertujuan untuk ditemu bual menggunakan protokol temu bual separa berstruktur. Data kajian telah dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferens seperti kekerapan, peratus, min, sisihan piawai, ujian-t dan korelasi Pearson. Dapatan kajian menunjukkan secara keseluruhannya, pelajar tahfiz percaya (M=4.12, SP=0.45) bahawa pengurusan guru tahfiz dalam kelas hafazan adalah baik. Mereka juga bersetuju bahawa guru mereka merancang (M=3.98, SP=0.43), mengelola (M=3.93, SP=0.53), mengarah (M=4.27, SP=0.54) menyelaras (M=3.99, SP=0.56), dan mengawal (M=4.42, SP=0.85) aktiviti dalam kelas hafazan dengan baik. Data kualitatif daripada temu bual dengan empat orang guru Tahfiz mendapati beberapa tema telah muncul. Tema-tema tesebut seperti cabaran dalam melengkapkan silibus, cabaran pelajar dalam melengkapkan hafazan, dan cabaran mengenai disiplin pelajar. Data kualitatif ini menyokong data kuantitatif daripada soal selidik. Hasil ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara pengurusan guru tahfiz di sekolah kerajaan dan swasta dalam aspek perancangan [t(333) = 3.02, p
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Tengku Nur Tasnim Tengku Riduan
author_facet Tengku Nur Tasnim Tengku Riduan
author_sort Tengku Nur Tasnim Tengku Riduan
title Pengurusan guru tahfiz dalam pengajaran hafazan Al-Quran, kajian di sekolah tahfiz kerajaan dan swasta di Negeri Sembilan
title_short Pengurusan guru tahfiz dalam pengajaran hafazan Al-Quran, kajian di sekolah tahfiz kerajaan dan swasta di Negeri Sembilan
title_full Pengurusan guru tahfiz dalam pengajaran hafazan Al-Quran, kajian di sekolah tahfiz kerajaan dan swasta di Negeri Sembilan
title_fullStr Pengurusan guru tahfiz dalam pengajaran hafazan Al-Quran, kajian di sekolah tahfiz kerajaan dan swasta di Negeri Sembilan
title_full_unstemmed Pengurusan guru tahfiz dalam pengajaran hafazan Al-Quran, kajian di sekolah tahfiz kerajaan dan swasta di Negeri Sembilan
title_sort pengurusan guru tahfiz dalam pengajaran hafazan al-quran, kajian di sekolah tahfiz kerajaan dan swasta di negeri sembilan
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Kemanusiaan
publishDate 2020
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6817
_version_ 1747833315905241088
spelling oai:ir.upsi.edu.my:68172022-02-24 Pengurusan guru tahfiz dalam pengajaran hafazan Al-Quran, kajian di sekolah tahfiz kerajaan dan swasta di Negeri Sembilan 2020 Tengku Nur Tasnim Tengku Riduan Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengurusan guru tahfiz dalam pengajaran hafazan Al-Quran di sekolah tahfiz kerajaan dan swasta di Negeri Sembilan. Model pengurusan oleh Henry Fayol telah digunakan dalam kajian ini sebagai kerangka teoritikal yang terdiri daripada elemen perancangan, pengelolaan, pengarahan, penyelarasan, dan pengawalan. Kajian ini menggunakan reka bentuk tinjauan. Instrumen kajian terdiri daripada satu set soal selidik dan protokol temu bual. Instrumen kajian telah disahkan oleh empat orang pakar dalam bidang. Kebolehpercayaan instrumen pula telah diukur dengan menggunakan pekali Alpha Cronbach = 0.89. Ini menunjukkan nilai kebolehpercayaan soal selidik mempunyai ketekalan yang tinggi. Instrumen soal selidik ditadbir kepada pelajar manakala protokol temu bual diberi kepada guru. Seramai 335 orang pelajar Tahfiz daripada empat buah sekolah agama (2 buah Sekolah Agama Kerajaan dan 2 buah Sekolah Agama Swasta) telah dipilih secara rawak untuk menjawab soal selidik. Manakala empat orang guru tahfiz dipilih secara bertujuan untuk ditemu bual menggunakan protokol temu bual separa berstruktur. Data kajian telah dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferens seperti kekerapan, peratus, min, sisihan piawai, ujian-t dan korelasi Pearson. Dapatan kajian menunjukkan secara keseluruhannya, pelajar tahfiz percaya (M=4.12, SP=0.45) bahawa pengurusan guru tahfiz dalam kelas hafazan adalah baik. Mereka juga bersetuju bahawa guru mereka merancang (M=3.98, SP=0.43), mengelola (M=3.93, SP=0.53), mengarah (M=4.27, SP=0.54) menyelaras (M=3.99, SP=0.56), dan mengawal (M=4.42, SP=0.85) aktiviti dalam kelas hafazan dengan baik. Data kualitatif daripada temu bual dengan empat orang guru Tahfiz mendapati beberapa tema telah muncul. Tema-tema tesebut seperti cabaran dalam melengkapkan silibus, cabaran pelajar dalam melengkapkan hafazan, dan cabaran mengenai disiplin pelajar. Data kualitatif ini menyokong data kuantitatif daripada soal selidik. Hasil ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara pengurusan guru tahfiz di sekolah kerajaan dan swasta dalam aspek perancangan [t(333) = 3.02, p 2020 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6817 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6817 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan Abd. Rahim Abd Rashid. (1999) Profesionalisme Motivasi Pengurusan Bilik Darjah. Utusan Publication & Distributors Sdn. Bhd.Abd Rahman Abd Ghani et.al. (2011). Pengurusan Institusi Tahfiz Persendirian Di Negeri Selangor. Laporan Penyelidikan Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor.Abdul Hafiz Abdullah. et.al (2005). Sistem Pembelajaran Dan Kaedah Hafazan Al- Quran Yang Efektif: Satu Kajian Di Kuala Lumpur Dan Terengganu. Universiti Teknologi Malaysia.Abdul Hafiz Abdullah dan Hasimah Muda. (2003). Kaedah hafazan al-Quran yang sistematik dan praktikal dalam melahirkan para huffaz yang rasikh. Pusat Pengajian Islam dan Sosial. Universiti Teknologi Malaysia.Abu Najihat (2002). Panduan Bagi Hafiz-Hafizah dan Qari-Qariah. Penerbitan Darul Iman Sdn. Bhd. Selangor.Ab. Mumin Ab. Ghani et. al. (2013) Sistem Pengurusan Islam yang Berkualiti Mampu Menjamin Kepuasan Pekerja: Suatu Realiti dan Cabaran Masa Hadapan. GJAT JUNE 2013 VOL 3 ISSUE 1.Adenan Ayob & Khairudin Mohamad. (2012). Kaedah pengajaran bahasa melayu. Selangor: Oxford Fajar Sdn. Bhd.Ahmad Ibrahim Abu sin. (1991) Pengurusan Dalam Islam. Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur.Ahmad Bashir Aziz. (2015) Pengurusan Islam Alternatif Pengurusan Moden. UUM Press.Ahmad Zulfiqar Shah & Abdul Nasir (2016). Pengayaan, Pengukuhan dan Pemulihan dalam Pembelajaran Tahfiz al-Quran : Kajian di Beberapa Sekolah Tahfiz Terpilih di Kelantan. Simposium Pendidikan Tahfiz Nusantara.Aizzat Mohd Nasurdin, Intan & Zainal Ariffin Ahmad. (2006) Pengantar Pengurusan. Utusan Publication Sdn. Bhd.Al-Ghaustani (2003) dalam Murihah Abdullah. Abdul Hafiz Abdullah (2018) Karakteristik Guru Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran (Pdp) Al-Quran. E- Jurnal Penyelidikan Dan Inovasi. KUIS.Al-Maraghiy, Ahmad Mustafa (2001) Tafsir Al-Maraghiy. Diterjemah oleh Muhammad Thalib. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.Alias Baba. (1998). Model linear dalam penyelidikan sains sosial. Bangi. Universiti Kebangsaan Malaysia.Amran Mat Arriffen (2018) Metodologi Pengajaran Hafazan al-Quran di Sekolah Tahfiz. Prosiding.Anuar Ahmad et.al. (2009) Tahap Keupayaan Pengajaran Guru Sejarah dan Hubungannya dengan Pencapaian Murid di Sekolah Berprestasi Rendah. Jurnal Pendidikan Malaysia 34(1).Ashraf Ismail. 2018. Amalan pengajaran pensyarah tahfiz di maahad tahfiz al-Quran kelolaan JAKIM. Tesis Ijazah Doktor Falsafah. Universiti Kebangsaan Malaysia.Azman Che Omar. (2001) Pengurusan di Malaysia dari perspektif Islam. Dewan Bahasa dan Pustaka.Azmil Hashim. (2010). Penilaian Pelaksanaan Kurikulum Tahfiz Al-Quran Di Darul Quran , JAKIM Dan Maahad Tahfiz al-Quran Negeri . Bangi: UKM.Azmi Junid (1992) Pengurusan Bilikk Darjah. Penerbit Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur.Azmil Hashim, Ab. Halim Tamuri & Misnan Jemali (2013). Latar Belakang Guru Tahfiz dan Amalan Kaedah Pengajaran Tahfiz Al-Quran di Malaysia. The Online Journal of Islamic Education January 2013, Vol. 1 Issue 1.Azmil Hasim & Ab. Halim Tamuri (2012). Persepsi Pelajar terhadap Kaedah Pembelajaran Tahfiz al-Quran di Malaysia. Journal of Islamic and Arabic Education, Vol. 1 Issue 1.Azmil Hashim & Kamarul Azmi Jasmi. (2015). Kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Tahfiz al-Quran (Teaching and learning methodlogy in Tahfiz al-Quran). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Chua Yan Piaw (2006) Kaedah dan Statistik Penyelidikan : Kaedah Penyelidikan Buku 1.Penerbit Mc Grow Hill Sdn. Bhd.Chew Fong Peng. (2016) Masalah Pembelajaran Bahasa Melayu dalam Kalangan Murid Cina Sekolah Rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu.Cohen, L. Manion, L. & Morrison, K. (2000). Research methods in education. Ed.ke- 5. London.Ee Ah Meng (1997). Psikologi Pendidikan. Shah Alam: Penerbitan Fajar Bakti.Esah Sulaiman. (2003). Amalan Profesionalisme Perguruan. Universiti Teknologi Malaysia Skudai Darul Tazim.Fadzlullah Shuib. (1995) Kecemerlangan Ilmu dalam Sejarah dan Tamadun Islam: Penginstitusian Ilmu di Zaman Abbasiyah 750-1258. KL; Pustaka Warisan.Farah Ilyani Zakaria et al. (2018) Amalan Pembelajaran Pelajar Tahfiz di Institusi Tahfiz Swasta. Jurnal Pendidikan Malaysia.Good (1973) dalam Husairi Jikan (2004) Pengurusan Masa Guru dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran. Pendidikan Teknik dan Vokasional. UTM Skudai.Gordon (1982) dalam Husairi Jikan (2004) Pengurusan Masa Guru dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran. Pendidikan Teknik dan Vokasional. UTM Skudai.Hasfarina Abas (2012) Tahap, Amalan Dan Masalah Pengurusan Bilik Darjah Guru- Guru Sekolah Menengah Daerah Segamat. Laporan Sarjana Pendidikan.Henry Fayol. (1916) dalam Harold Koontz&Heinz Wiehrich (1992) Pengurusan. Dewan Bahasa dan Pustaka.Jackson (1972) dalam Yunus Kasim. (2003) Kajian Peranan Guru Pendidikan Islam sebagai Pembimbing di Sekolah-Sekolah Menengah Aliran Agama di Negeri Perak Darul Ridzuan. 03-12-35-02- Penyelidikan UPSI.Jaafar Muhamad. (1988) Asas Pengurusan. Penerbit Fajar Bakti. Selangor.James Ang Jit Eng. (2014). Pengurusan Bilik Darjah: Strategi-Strategi Mewujudkan Komuniti Pembelajaran. PTS Publication.Jaggil Apak & Muhamad Suhaimi Taat, (2018) Pengaruh Kesediaan Guru Terhadap Pengurusan Bilik Darjah Abad Ke-21 Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, Volume 3, Issue 4.Kamarul Azmi Jasmi & Nor Fadhlina Nawawi (2013) Hubungan antara Pengajaran dan Pembelajaran (P&P), Keperibadian serta Kemahiran Guru Pendidikan Islam dengan Motivasi Pelajar.Kamarul Azmi Jasmi & Nor Fadhlina Nawawi (2012) Ciri Guru Pendidikan Islam Berkesan . Seminar Antarabangsa Perguruan dan Pendidikan Islam. UTM.Kamarudin Husin, Kamarul Azhar. (1994). Asas Pendidikan 1 (Dinamika Sekolah dan Bilik Darjah) Longman Malaysia.Petaling Jaya.Khalid Ismail, Ibrahim Tamby Chek, Baharudin Omar. (2005).Pengurusan Bilik Darjah Dalam Konteks Pengajaran dan Pembelajaran Perakaunan. Pearson Prentice Hall. Petaling Jaya.Kirk,R.E . (1984). Elementary statistics. California : Brooks/Cole Publishing.Korweit. (1989) dalam Husairi Jikan (2004) Pengurusan Masa Guru dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran. Pendidikan Teknik dan Vokasional. UTM Skudai.Linton (1945) dan Sills (1968) dalam Yunus Kasim. (2003) Kajian Peranan Guru Pendidikan Islam sebagai Pembimbing di Sekolah-Sekolah Menengah Aliran Agama di Negeri Perak Darul Ridzuan. 03-12-35-02- Penyelidikan UPSI.Mahmud Lutfi Abd. Hadi & Ahmad Shahir Masdan. (2015) Penekanan Terhadap Ayat-Ayat Mutasyabihat Al-Alfaz Ke Arah Pemantapan Mutu Hafazan Al- Quran. Kertas kerjaSeminar Antarabangsa Akidah, Dakwah Dan Syariah 2015 (IRSYAD2015), Kuala Lumpur, 12-13 Oktober 2015.Mardhiah Yahaya (2017) Tahap Pengetahuan Pelajar Mrsm Ulul Albab Mengenai Program Tahfiz.. Persidangan Antarabangsa Pengajian Islamiyyat Kali Ke-3 (Irsyad2017)Mardhiah Yahaya, Zetty Nurzuliana Rashed (2018) Amalan Guru Hafazan Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Ulul Albab. Jurnal Hal Ehwal Islam dan Warisan Selangor . Bil 2 No 1. KUIS.Mardzelah Makhsin. (2012) Hisbah dan Penghayatan Akhlak Murid-Murid Sekolah Menengah. PHD Fakulti Pendidikan UKM Bangi Selangor.Meor Ibrahim Kamaruddin & Assaadah Mohamad. 2011. Kajian gaya pembelajaran dalam kalangan pelajar UTM. Journal of Educational Psychology and Counseling 2: 51-77.Merriam Webster (1981) dalam Shamsir Nureddin (2001) Penguasaan Kemahiran Menulis di Kalangan Pelajar Pemulihan. Tesis Sarjana. UPSI.Misnan, J. & Ahmad, S. H. 2003. Hubungan antara teknik menghafaz al-Quran dengan pencapaian Kursus Tahfiz wa al-Qiraat pelajar semester empat dan lima di Maahad Tahfiz wal Qiraat di Perak. Seminar Teknik pengajaran Tahfiz al-Quran Peringkat Kebangsaan. Kolej Universiti Islam Malaysia.Mohd Majid Konting (1990). Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan PustakaMohd Majid Konting. (2004) . Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur Dewan Bahasa dan Pustaka.Mohamad Marzuqi Abdul Rahim et al. (2016) Amalan Pengajaran Pensyarah Tahfiz Al-Quran di Malaysia. Seminar Antarabangsa Pemerkasaan Pendidikan Islam.Mohamad Marzuqi Abdul Rahim (2008). Pengajaran Mata Pelajaran Hafazan al- Quran: Suatu Kajian Maahad Tahfiz al-Quran Zon Tengah. Laporan Projek Sarjana. Fakulti Sains Kemanusiaan. Universiti Pendidikan Sultan Idris.Mohamad Marzuqi Abdul Rahim et.al. (2016). Tahap Penggunaan alat bantu Hafazan (ABH) dalam kalangan Pensyarah Tahfiz al-Quran di Malaysia. Bab dan Buku: memperkasa Generasi Penghafaz al-Quran. Selangor: Penerbitan JAKIM.Mohamad Marzuqi Abd Rahim & Azmil Hashim (2016) Tinjauan Terhadap Faktor- Faktor Yang Mempengaruhi Penulisan Ayat Hafazan Al-Quran Dalam Kalangan Pelajar Tahfiz. Jurnal Teknikal dan Sains Sosial. Universiti Pendidikan Sultan Idris.Mohd Hasani Dali & Mohamad Johdi Salleh (2009). Pengurusan Bilik Darjah. KualaLumpur: McGraw Hill.Mohd Khairuddin Abdullah, Halimah Laji. (2014) Kepimpinan Pengajaran Dan Sikap Guru Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu . 4.(1). 48-58.Mohd Syaubari Othman & Ahmad Yunus Kassim (2018) Hubungan Pelaksanaan Komposisi Pembelajaran Yang Mengintergrasikan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (Kbat) dengan Pencapaian Pelajar di Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Islam. E-Journal KUIS.Muhammad Faizal A. Ghani et.al. (2014) Pengurusan Disiplin Murid Di Sekolah Kawasan Bandar Dan Luar Bandar: Perspektif Pemimpin Sekolah. Jurnal Kepimpinan Pendidikan. Bil. 1, Isu 1.Mustafa Hj Daud (1995). Pengurusan Islam. Kuala Lumpur: Utusan & Publications Sdn. Bhd.Mok Soon Sang (2008). Kursus Penilaian Tahap Kecekapan P.T.K. Puchong: Multimedia-ES Resources Sdn. Bhd.Mok Soon Sang (2010). Pengurusan Kurikulum. Puchong: Multimedia-ES Resources Sdn. Bhd.Mohd Nawi (2000) Teras penyelidikan. Penerbit Universiti Putra Malaysia.Muhammad Faizal A. Ghani. Norfariza Mohd Radzi. Simin Ghavifekr. Husaina Banu Kenayatullah. (2014). Pengurusan Disiplin Murid Di Sekolah Kawasan Bandar Dan Luar Bandar: Perspektif Pemimpin Sekolah. Fakulti Pendidikan Universiti Malaya.Murihah Abdullah. Abdul Hafiz Abdullah (2018) Karakteristik Guru Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran (Pdp) Al-Quran. E-Jurnal Penyelidikan Dan Inovasi. KUIS.Murihah Abdullah et.al. (2015) Pendidikan Tahfiz di Malaysia: Satu Sorotan Sejarah. International Conference on Islamic Education and Social Entrepreneurship Langkawi, Tanjung Malai.Muzakkir Afiq (2015) Peranan Pengetua Sebagai Pengurus Kokurikulum dan Penglibatan Guru di MRSM. Laporan Projek Sarjana UPSI.Noah Webster. (1981) dalam Shamsir Nureddin (2001) Penguasaan Kemahiran Menulis di Kalangan Pelajar Pemulihan. Tesis Sarjana. UPSI.Noor Hisham Md Nawi. Nur Azuki Yusuff. Mohd Binyamin Che Yaacob. Nasrul Hakim Salleh. (2014) Matlamat dan Hala Tuju Sistem Pengajian Tahfiz di Kelantan; Satu Pengamatan Awal. Universiti Malaysia Kelantan.Noor Hisham Md Nawi. (2011) Pengajaran Dan Pembelajaran; Penelitian Semula Konsep-Konsep Asas Menurut Perspektif Gagasan Islamisasi Ilmu Moden. Kongres Pengajaran dan Pembelajaran UKM.Norazman Arbin et.al. (2011) Kualiti Pengajaran dan pembelajaran Guru Matematik Sekolah Menengah. Simposium Kebangsaan Sains Matematik (SKSM 19) UiTM Pulau Pinang, 9-11 November.Noraini Idris. (2013) Penyelidikan dalam Pendidikan. McGraw-Hill Education.Norashikin Abu Bakar & Foo Say Fooi. (2015) Hubungan Kepimpinan Guru dengan Pencapaian Akademik Pelajar. International Journal of Education and Training (InjET).Norfazila Abdul Malik. (2013) Penerapan ciri-ciri guru berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran semasa latihan mengajar dalam kalangan pelajar sarjana UTHM. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.Nunally, J.C. (1978) Psychometric theory.New York : McGraw Hill.Nurzatulshima Kamarudin (2012) Pengurusan peralatan amali dalam pengajaran amali fizik. Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan IPTA 2012, Johor Bahru.Oppenheim, A. 1996. An questionnaire design and attitude measurement. New YorkRaedah Amin (2013) Pengurusan Pengajaran Dan Pembelajaran Sekolah Rendah Kebangsaan Di Zon Bandar Daerah Kota Tinggi. Laporan Projek Sarjana. UTM Skudai.Rahil Mahyuddin, Habibah Elias, Kamariah Abu Bakar (1997). Pedagogi 2. Kuala Lumpur: Longman Malaysia Sdn.Bhd.Rosnah Selamat. (1995) Pengurusan Kurikulum Sekolah Menengah Dan Hubungannya Dengan Pencapaian Akademik. Tesis Sarjana. UUM Sintok.Sabri et. al. (2004) Pengurusan. Penerbit Thomas Learning. Singapore.Siti Rashidah et. al. (2018) Isu Pendidikan Guru Tahfiz: Satu Sorotan Di Pusat Tahfiz Persendirian Di Selangor. e-Prosiding Persidangan Antarabangsa Sains Sosial dan Kemanusiaan 2018. KUIS.Shamsir Nureddin (2001) Penguasaan Kemahiran Menulis di Kalangan Pelajar Pemulihan. Tesis Sarjana. UPSISolahuddin Ismail. (2016). Institusi Tahfiz di Malaysia: Prospek dan Cabaran Volume: 1. Conference: Simposium Tahfiz al-Quran Peringkat Antarabangsa. Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM) Bangi Selangor.Sedek Ariffin. (2012) Kaedah menghafal al-Quran di Institusi Tahfiz al-Quran di Malaysia: Kajian perbandingan di antara kaedah Darul Quran, Jakim dengan kaedah al-Huffaz. Tesis PhD Universiti Malaya.Sedek Ariffin. (2013). Keunikan Metode-Metode Hafazan Al-Quran Di Dunia: Suatu Tinjauan Terhadap Kaedah Di Malaysia, India, Pakistan, Arab Saudi, Indonesia, Dan Turki.Syed Othman Alhabshi. (1989) Islam, Ekonomi dan Pengurusan. Penerbitan Hizbi. Petaling Jaya.Syed Arabi Aidid. 2002. Kaedah Penyelidikan Komunikasi dan Sains Sosial. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.Syed Ismail & Ahmad Subki (2010) Guru dan cabaran semasa. Penerbitan Multimedia.Teuku Uskandar (1998) dalam Noah Webster. (1981) dalam Shamsir Nureddin (2001) Penguasaan Kemahiran Menulis di Kalangan Pelajar Pemulihan. Tesis Sarjana. UPSI.Wan Khalijah Wan Jusoh et.al. (2013) Kaedah Menghafaz Al-Quran Yang Diaplikasi Oleh Para Pelajar Quran, Jakim. Jurnal KIAS Bil 4.Wan Ezielia Wan Aziz (2014) Pelaksanaan Pengurusan Kurikulum Dalam Kalangan Guru-Guru Sekolah Menengah Kluster Daerah Johor Bahru. Laporan Projek Sarjana.Yahaya Mahmood (1992) Statistik Inferensi : Tingkah Laku. Dewan Bahasa dan Pustaka.Yunus Kasim. (2003) Kajian Peranan Guru Pendidikan Islam sebagai Pembimbing di Sekolah-Sekolah Menengah Aliran Agama di Negeri Perak Darul Ridzuan. 03-12-35-02- Penyelidikan UPSI.Zulkifle Bin Ali. (2013). Aliran Tahfiz Sebagai Teras Pendidikan Islam (Pengalaman MTNP). Konvensyen Huffaz Peringkat Negeri Sembilan 2013. Seremban.Zetty Nurzuliana Rashed, et.al. (2016). Peranan Al-Quran Sebagai Sumber Ilmu Pengetahuan Dan Hubungannya Dengan Sains. Proceeding of 5th International Conference on Islamic Education 2016 (ICIEd 2016), At Institut Pendidikan Guru Kampus Tun Abdul Razak, Kota Samarahan, Sarawak., Volume: 1