Gaya kepimpinan ketua panitia bidang agama terhadap pengurusan kerja di Sekolah Menengah Agama Negeri Terengganu

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gaya kepimpinan ketua panitia bidang agama dan pengurusan kerja di sekolah menengah agama di negeri Terengganu. Kajian tinjauan ini menggunakan pendekatan kuantitatif melalui instrumen soal selidik untuk mengumpul data kajian. Teori kepimpinan Al-Ghazali tel...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Muhammad Nasaruddin Al Hussaini Shaari
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6830
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:6830
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Muhammad Nasaruddin Al Hussaini Shaari
Gaya kepimpinan ketua panitia bidang agama terhadap pengurusan kerja di Sekolah Menengah Agama Negeri Terengganu
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gaya kepimpinan ketua panitia bidang agama dan pengurusan kerja di sekolah menengah agama di negeri Terengganu. Kajian tinjauan ini menggunakan pendekatan kuantitatif melalui instrumen soal selidik untuk mengumpul data kajian. Teori kepimpinan Al-Ghazali telah digunakan dengan menfokuskan aspek kepimpinan dari segi berilmu, bersifat warak, berkeupayaan diri dan muaddib. Seramai 52 orang ketua panitia bidang agama telah dipilih dari dua kategori sekolah agama iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) dan Sekolah Menengah Agama Bantuan Kerajaan (SABK). Data kajian telah dianalisis secara deskriptif dan inferens menggunakan peratusan, min, sisihan piawai, ujian-t, ANOVA dan korelasi Pearson. Secara keseluruhannya, dapatan kajian menunjukkan ketua panitia bidang agama bersetuju (M=4.11, SP=0.55) bahawa mereka memiliki gaya kepimpinan yang baik. Secara khususnya, ketua panitia bidang agama percaya bahawa mereka memiliki sifat warak (M=4.04, SP=0.62), keupayaan diri (M=4.23,SP=0.65), dan muaddib (M=4.41,SP=0.61). Namun, responden agak bersetuju (M=3.74, SP=0.64) bahawa mereka memiliki ilmu agama yang mendalam. Hasil analisis tersebut mendapati responden mendominasi gaya kepimpinan muaddib. Dapatan kajian berkenaan pengurusan kerja ketua panitia bidang agama secara keseluruhan mendapati ketua panitia bidang agama bersetuju (M=4.21, SP=0.55) bahawa mereka mempunyai pengurusan kerja yang baik. Secara khususnya, responden percaya dengan agihan bebanan kerja (M=4.33, SP=0.60), pengurusan emosi (M=4.17, SP=0.59), pengendalian personaliti (M=4.35, SP=0.57). Namun, responden agak bersetuju dengan aspek persekitaran kerja (M=3.93, SP=0.66). Hasil analisis statistik tersebut mendapati ketua panitia bidang agama lebih kompeten mengendali pengurusan kerja dari sudut personaliti. Analisis inferens melalui ujian-t dan ANOVA menunjukkan sepuluh hipotesis nol diterima. Pengujian terhadap demografi kajian mendapati tidak terdapat perbezaan skor min yang signifikan. Hal ini kerana kesemua hasil pengujian hipotesis nol yang diperoleh menunjukkan nilai p lebih besar daripada 0.05 (p>0.05). Ini menunjukkan tiada perbezaan gaya kepimpinan ketua panitia bidang agama berdasarkan faktor demografi. Walaubagaimanan pun, dapatan ujian korelasi Pearson secara keseluruhan menunjukkan empat hipotesis nol yang diuji ditolak. Hasil pengujian mendapati terdapat hubungan yang signifikan antara aspek gaya kepimpinan ketua panitia bidang agama dengan pengurusan kerja dalam aspek berilmu (r=0.63, p
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Muhammad Nasaruddin Al Hussaini Shaari
author_facet Muhammad Nasaruddin Al Hussaini Shaari
author_sort Muhammad Nasaruddin Al Hussaini Shaari
title Gaya kepimpinan ketua panitia bidang agama terhadap pengurusan kerja di Sekolah Menengah Agama Negeri Terengganu
title_short Gaya kepimpinan ketua panitia bidang agama terhadap pengurusan kerja di Sekolah Menengah Agama Negeri Terengganu
title_full Gaya kepimpinan ketua panitia bidang agama terhadap pengurusan kerja di Sekolah Menengah Agama Negeri Terengganu
title_fullStr Gaya kepimpinan ketua panitia bidang agama terhadap pengurusan kerja di Sekolah Menengah Agama Negeri Terengganu
title_full_unstemmed Gaya kepimpinan ketua panitia bidang agama terhadap pengurusan kerja di Sekolah Menengah Agama Negeri Terengganu
title_sort gaya kepimpinan ketua panitia bidang agama terhadap pengurusan kerja di sekolah menengah agama negeri terengganu
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Kemanusiaan
publishDate 2020
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6830
_version_ 1747833317274681344
spelling oai:ir.upsi.edu.my:68302022-02-28 Gaya kepimpinan ketua panitia bidang agama terhadap pengurusan kerja di Sekolah Menengah Agama Negeri Terengganu 2020 Muhammad Nasaruddin Al Hussaini Shaari Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gaya kepimpinan ketua panitia bidang agama dan pengurusan kerja di sekolah menengah agama di negeri Terengganu. Kajian tinjauan ini menggunakan pendekatan kuantitatif melalui instrumen soal selidik untuk mengumpul data kajian. Teori kepimpinan Al-Ghazali telah digunakan dengan menfokuskan aspek kepimpinan dari segi berilmu, bersifat warak, berkeupayaan diri dan muaddib. Seramai 52 orang ketua panitia bidang agama telah dipilih dari dua kategori sekolah agama iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) dan Sekolah Menengah Agama Bantuan Kerajaan (SABK). Data kajian telah dianalisis secara deskriptif dan inferens menggunakan peratusan, min, sisihan piawai, ujian-t, ANOVA dan korelasi Pearson. Secara keseluruhannya, dapatan kajian menunjukkan ketua panitia bidang agama bersetuju (M=4.11, SP=0.55) bahawa mereka memiliki gaya kepimpinan yang baik. Secara khususnya, ketua panitia bidang agama percaya bahawa mereka memiliki sifat warak (M=4.04, SP=0.62), keupayaan diri (M=4.23,SP=0.65), dan muaddib (M=4.41,SP=0.61). Namun, responden agak bersetuju (M=3.74, SP=0.64) bahawa mereka memiliki ilmu agama yang mendalam. Hasil analisis tersebut mendapati responden mendominasi gaya kepimpinan muaddib. Dapatan kajian berkenaan pengurusan kerja ketua panitia bidang agama secara keseluruhan mendapati ketua panitia bidang agama bersetuju (M=4.21, SP=0.55) bahawa mereka mempunyai pengurusan kerja yang baik. Secara khususnya, responden percaya dengan agihan bebanan kerja (M=4.33, SP=0.60), pengurusan emosi (M=4.17, SP=0.59), pengendalian personaliti (M=4.35, SP=0.57). Namun, responden agak bersetuju dengan aspek persekitaran kerja (M=3.93, SP=0.66). Hasil analisis statistik tersebut mendapati ketua panitia bidang agama lebih kompeten mengendali pengurusan kerja dari sudut personaliti. Analisis inferens melalui ujian-t dan ANOVA menunjukkan sepuluh hipotesis nol diterima. Pengujian terhadap demografi kajian mendapati tidak terdapat perbezaan skor min yang signifikan. Hal ini kerana kesemua hasil pengujian hipotesis nol yang diperoleh menunjukkan nilai p lebih besar daripada 0.05 (p>0.05). Ini menunjukkan tiada perbezaan gaya kepimpinan ketua panitia bidang agama berdasarkan faktor demografi. Walaubagaimanan pun, dapatan ujian korelasi Pearson secara keseluruhan menunjukkan empat hipotesis nol yang diuji ditolak. Hasil pengujian mendapati terdapat hubungan yang signifikan antara aspek gaya kepimpinan ketua panitia bidang agama dengan pengurusan kerja dalam aspek berilmu (r=0.63, p 2020 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6830 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6830 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan A. Ghani Abdullah dan Abd. Rahman Abd. Aziz (2009) Mengurus Tingkah Laku Pelajar. Kuala Lumpur : PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.Abd Razak, Ahmad Zamri Khairani & Mohamad Zohir Ahmad @ Shaari (2014) Kualiti Kehidupan Kerja Guru: Perbandingan Merentas Tiga Jenis Sekolah Rendah. Sains Humanika 2(4) : 147-153.Abdul Hamid Al Hsyimi (2001) Mendidik Ala Rasulullah : Bagaimana Rasulullah Mendidik. Diterjemah oleh Ibn Ibrahim. Jakarta : Pustaka Azzam.Abdul Mun'im Muhamad Khallaf (1992) Agama Dalam Perspektif Rasional. Diterjemah oleh Ahmad Shodieq Noor Rohmat. Jakarta : Pustaka Firdaus.Abdul Said Ambotang & Katriani Maijohn (2014) Kajian Persepsi Guru Terhadap Agihan Tugas Dan Kepuasan Kerja. Jurnal Pemikir Pendidikan (Journal for Educational Thinkers). 5 : 19-33.Abdullah Nasih Ulwan (2015) Tarbiyatul Aulad Fil Islam Jilid 2 : Mengilap Sinar Peribadi Anak. Diterjemah oleh Mohd Ikhwan bin Abdullah. Selangor : PTS Publishing House Sdn.Bhd.Abdullah Sanusi Othman, Ishak Abd Rahman & Ulya Sabirah Mohd Hanafi (2018) Hubungan Antara Kepuasan Kerja Dengan Komitmen, Motivasi Dan Prestasi Kerja. International Journal of Modern Trends in Business Research (IJMTBR) 1(3) : 29-46.Abu Abdul Rahman bin Syuib bin Ali Al-Khurasani (1986) Sunan An-Nasaie Juzuk 2. Aleppo : Maktabah Al-Matbuat Al-Islamiyyah.Abu Daud Sulaiman ibn al-Ashath al-Azdi as-Sijistani (t.t) Sunan Abu Daud Juzuk 3. Beirut : Al-Maktabah Al-Asriah .Adi Fahrudin, Abdul Sani bin Paijo & Ahmad Rozelan Yunus (2002) Kertas kerja Seminar Kebangsaan Profesion Perguruan Profesion Perguruan: Cabaran Pendidikan Masa Kini, 10-11 Jun 2002, di Residence Hotel UNITEN.Ahmad Atory Hussaini (1991) Pengurusan Organisasi. Kuala Lumpur : Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.Ahmad bin Muhammad bin Hanbal bin Hilal bin Asad Asy-Syaibani. (2001). Musnad Ahmad Ibn Hanbal Juzuk 3. Beirut : Muassatu al-risalati.Ahmad Fadzli Yusof (2007) Mengurus Kerja Berpasukan. Selangor : PTS Millennia Sdn. Bhd.Ahmad Hidayat Buang & Siti Fatimah Hamidon (2016) Halal, Haram, Syubhah dalam Makanan dari Perspektif Syariah dan Undang-undang. AL-BASIRAH. 6(1) : 49-61.Ahmad Redzuwan Mohd Yunus (2004) Tasawwur Kepimpinan Islam. Ulum Islamiyyah. 3(1) : 3-33.Ahmad Sukari Mohamad & Mohd Nizam Sahad (2014) Teori Kepimpinan Guru Dalam Pendidikan Berasaskan Pemikiran Al Ghazali : Satu Perbandingan Dengan Teori Kepimpinan Barat. Afkar Edisi Khas. 163-196.Ahmad Tarmizi Bin Zakaria (2017) Metodologi Kepimpinan Menurut Al-Quran. National Pre University Seminar 2017 (NpreUS2017), 23 Ogos 2017, RHR Hotel, Kajang.Al. Ramaiah (1992) Kepimpinan Pendidikan : Cabaran Masa Kini. Selangor : IBS Buku Sdn. Bhd.Al-Attas (1980) The Concept of Education in Islam : A Framework for an Islamic Philosophy of Education. Kuala Lumpur : Muslim Youth Movement of Malaysia.Alauddin Sidal (2003) Kerja Berpasukan: Strategi Ke Arah Keberkesanannya. Jurnal Pengurusan Awam 2(1) : 68-82.Al-Bukhari, Muhammad bin Ismail bin Ibrahim bin al-Ju'fiy (2001) Sahih Bukhari Juzuk 3. Beirut : Dar Thuq Al Najat.Al-Ghazali (1977) Ihya Ulumuddin Jilid 1. Indonesia:Penerbit Asli.Al-Ghazali (2018) Al-iqtisad Fil Itiqad : Kesederhanaan Dalam Beriktikad. Diterjemahkan oleh Mohamad Hilmi Marjunit. Selangor : IBDE Ilham Sdn.Bhd.Alias Baba (1992) Statistik Penyelidikan dalam Pendidikan dan Sains Sosial. Bangi : Universiti Kebangsaan Malaysia.Alifah bt Saring (2012) Hubungan Kecerdasan Emosi Dan Gaya Pembelajaran Dengan Prestasi Akademik Pelajar UTHM. Tesis Sarjana. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.Al-Maraghiy, Ahmad Mustafa (2001) Tafsir Al-Maraghiy. Di terjemah oleh Muhammad Thalib. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.Amira Wahid, Muhammad Ajib Abd Razak & Fatimah Yusooff (2016) Kecerdasan Emosi Dan Motivasi Kerja Dalam Kalangan Subordinat Mardi. Jurnal Psikologi Malaysia 30 (1) : 52-60.Anuar Ahmad & Nelson Jinggan (2015) Pengaruh Kompetensi Kemahiran Guru Dalam Pengajaran Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar Dalam Mata Pelajaran Sejarah. Juku: Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik. 3(2) : 1-11.Arsaythamby Veloo & Kiew Hwee Bin (2012) Hubungan Antara Kerja Berpasukan Dengan Kepuasan Kerja Ketua Panitia Sekolah Menengah. International Journal of Management Studies 19 (1): 175-191.Arsaythamby Veloo & Arumugam Raman (2013) Kaedah Analisis & Interpretasi Data. Sintok : Penerbit Universiti Utara Malaysia.Ar-Zarnuji, Burhanuddian (2018) Taalim Al-Mutaalim Thariqa At-Taallum. Diterjemah oleh Abdul Ghani Jabal Maraqy. Kelantan : Jabal Maraqy Sdn. Bhd.Azhar Harun, Ramli Basri, Zaidatol Akmaliah Lope Pehei (2016) Amalan Kepemimpinan Guru Di Sekolah Menengah Zon Timur Semenajung Malaysia. Jurnal Kepimpinan Pendidikan. 3(4) : 1-24.Azizi Yahaya & Jaafar Sidek Latif (2005) Membentuk Indentiti Remaja. Pahang : PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.Azlin Norhaini Mansor (2006) Amalan pengurusan pengetua sekolah menengah: Satukajian kes. Tesis Doktor Falsafah (Tidak Diterbitkan). UKMAzman bin Mat Hassan (2012) Persepsi Gaya Kepimpinan Terhadap Kepuasan Kerja. Jurnal Penyelidikan Islam 25 : 120-142.Azura binti Mohd Nor & Sabariah binti Sharif (2014) Penggunaan Bahan Visual Di Kalangan Guru Teknikal. Jurnal Pemikir Pendidikan (Journal for Educational Thinkers) 5 : 79-98.Bahagian Khidmat Pengurusan Kementerian Pendidikan Malaysia (2017) Surat Rasmi : Arahan Pentadbiran Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan Malaysia : Kepentingan Melindungi Maklumat dan Rahsia Kerajaan Serta Panduan Ringkas Pengurusan Keselamatan Dokumen Terperingkat. Putrajaya : Kementerian Pendidikan Malaysia.Bahagian Pendidikan Islam Kementerian Pendidikan Malaysia (2015) Maklumat Asas Pelaksanaan Kurikulum Bersepadu Dini (Pelaksanaan 2015). Kuala Lumpur : Kementerian Pendidikan Malaysia.Bahagian Pendidikan Islam Kementerian Pendidikan Malaysia (2015) Maklumat Asas Pelaksanaan Kurikulum Bersepadu Tahfiz (Pelaksanaan 2015). Kuala Lumpur : Kementerian Pendidikan Malaysia.Bahagian Sekolah-Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia (1986) Surat Rasmi : Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.4/1986 : Panitia Mata Pelajaran. Kuala Lumpur : Kementerian Pendidikan Malaysia.Baharuzaini Baharin, Muhammad Hisham Adnan, Mohd Hanif Mohd Zin, Mohd Norhisyam Kamaludin, Azlin Norhaini Mansor (2016) Gaya Kepimpinan Guru Besar Dan Tahap Efikasi Guru. Journal of Personalized Learning. 2(1) : 9-17.Barmawi Mukri (2003) Peranan Mashlahah Mursalah dan Pembaharuan Hukum Islam di Indonesia. UNISIA 48 : 201-209.Bhasah Abu Bakar (2007) Kaedah Analisis Data Penyelidikan Ilmiah. Kuala Lumpur : Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.Brymen, A. & Cramer, D. (1999) Quantitative Data Analysis with SPSS Release for Windows : A Guide for Social Scientits. London : Routhledge.Choy Mun Wei & Mohd Izham Mohd Hamzah (2018) Amalan Kepimpinan Transformasional Pengetua Dan Hubungannya Dengan Kepuasan Kerja Guru. Prosiding Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam 2018, 7-8 November 2018, UNISZA, Kampus Gong Badak.Chua Yan Piauw (2012) Kaedah dan Statistik Penyelidikan : Asas Statistik Penyelidikan Edisi Kedua. Kuala Lumpur : Mc Graw-Hill (Malaysia) Sdn. Bhd.Ermie Dharlya Che Daud & Aslina Saad (2013) Sistem Maklumat Pengurusan Dalam Talian Di Sekolah Dalam Konteks Malaysia. Kertas kerja dalam Seminar Kebangsaan ICT Dalam Pendidikan, 26-27 November 2013, Dewan Konvensyen, Bangunan e-Learning, UPSI.Erny Yusnida Binti Che Yusoff, Haslinda Binti Abdullah & Zatul Himmah Binti Adnan (2017) Hubungan Kepuasan Kerja dengan Kecerdasan Emosi dalamKalangan Warga Polis Di Raja Malaysia. Malaysia Journal of Society and Space 13 (1) : 22-37.Faidh Kasyani (2014) Etika Islam : Menuju Evolusi Diri. Jakarta : Sandra PressFaridah Juraime & Mohd Izham Mohd Hamzah (2017) Kepimpinan Teknologi Pengetua Dan Hubungannya Dengan Prestasi Akademik Sekolah Di Malaysia. International Journal of Education, Psychology and Counseling. 2 (5) : 215- 230.Goh Shau Ying dan Ngu Leh Seng (2018) Hubungan Budaya Sekolah Dengan Kepimpinan Guru: Kajian Kes. Jurnal Paradigma Edisi Bahasa Melayu 17. : 203-213.Habibah @ Artini Binti Ramlie (2017) Pembangunan Model Profesionalisme Guru Pendidikan Islam Berasaskan Riadhah Ruhiyyah. Tesis Doktor Falsafah. Universiti Malaya.Halsted, J.M. (2004). An Islamic Concept of Education. Comparative Education. 40(4) November 2004 : 517-529.Hamidah Yusof dan Chan Mei Hung (2018) Hubungan Profesionalisme Guru dengan Kepimpinan Guru di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina, Sarawak. Management Research Journal 8(1) : 1 -12.Hamidah Yusof, Jamal@ Nordin Yunus, Sharifah Hasima Syed Daud (2016) Aplikasi Analisis Modifikasi Kepentingan-Prestasi Amalan Penyeliaan Pengajaran Ketua Panitia Seperti Sedia Ada Dan Yang Diperlukan Oleh Guru. Malaysian Journal of Society and Space 12(8) : 89-99.Hapriza Ashari (2004) Undang-Undang Pekerjaan: Huraian Dan Panduan Terhadap Akta Kerja 1955. Johor : Universiti Teknologi Malaysia.Hasan Al- Banna bin Mohamed (2001) Hubungan Faktor Budaya Organisasi Sekolah Dengan Kepuasan Kerja Di Kalangan Guru Sekolah Menengah Kebangsaaan Zon A, Bahagian Kuching/Samarahan. Tesis Sarjana. Universiti Malaysia Sarawak.Hasan Al-Banna Mohamed, Ab. Mumin Ab. Ghani, Siti Arni Basir (2013) Sistem Pengurusan Islam yang Berkualiti Mampu Menjamin Kepuasan Pekerja: Suatu Realiti dan Cabaran Masa Hadapan. GJAT 3(1) : 67-82.Hasfarina Binti Abas (2012) Tahap, Amalan Dan Masalah Pengurusan Bilik Darjah Guru-Guru Sekolah Menengah Daerah Segamat. Tesis Sarjana. Universiti Teknolgi Malaysia.Hasna Bidin,Ahmad Syukran Baharuddin & Mohd Ismail Mustari. (2016). Ikhtilaf Hukum Solat Fardu Berjemaah Menurut Mazhab Syafie: Satu Sorotan Kajian. UMRAN International Journal of Islamic and Civilizational Studies. 3 (1) : 49-61.Hasnah Mohamed, Zaidatun Tasir & Baharuddin Aris. Pengarauh Kognitif Dalam Pencapaian Pelajar. Kerja Kerja Konvensyen Antarabangsa Jiwa Pendidik 2014, 11-13 Ogos 2014, Universiti Teknologi Malaysia.Hesri Mintawati , Ali Yusob Md Zainb, & Mohd Sobri Minai (2018) Budaya Organisasi, Kepuasan Kerja dan Prestasi Kerja Pegawai Polis di Jawa Barat Indonesia. Journal of Business Management and Accounting 8(1) : 73-84.Intan Salina Che Sulaiman dan Jamalullain Abdul Wahab (2017). Pendekatan Kepimpinan Transformasional Menangani Isu Guru Di Sekolah. Kertas Kerja dalam Simposium Pendidikan di Peribadikan: Perspektif Risalah An-Nur, 25- 26 Januari, Akademik Kepimpinan Pendidikan Tinggi AKEPT.Ismail Hasan (2014) Tasawuf: Jalan Rumpil Menuju Tuhan. An Nuha 1(1) : 45-63.Jabatan Pendidikan Negeri Terengganu (2019) Warga JPNT : Sekolah Mengikut Daerah daripada http://jpnterengganu.moe.gov.my/jpnt/Junaidah Mohamad & Nik Rosila Nik Yaacob (2013) Kajian Tentang Kepuasan Bekerja Dalam Kalangan Guru-Guru Pendidikan Khas. Asia Pacific Journal of Educators and Education. 28 : 103115.Kaoru Ishikawa (1988) Kawalan Mutu Menyeluruh Gaya Jepun. Di terjemahkan oleh Rashid Azad Khan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.Kasthuri A/P Krishnan (2012) Gaya Kepimpinan Pengetua Wanita Dan Hubungannya Dengan Stres Guru Sekolah Menengah Daerah Johor Bahru. Tesis sarjana. Kuala Lumpur : Universiti Teknologi Malaysia.Kementerian Pendidikan Malaysia (2016) Buku Penerangan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) . Putrajaya : Bahagian Pembangunan Kurikulum.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2016). Dokumen Awal Diskripsi Tugas Pegawai Perkhidmatan Pendidikan ( Laluan Pengajaran & Pembelajaran dan Kepimpinan). Kuala Lumpur : Kementerian Pendidikan Malaysia.Khairul Anuar A. Rahman.(2012). Disposisi Guru Berkesan: Personaliti dan Kemahiran Komunikasi. Akademika 82(2): 37-44.Khairul Anwar Mastor (2008) Ciri-Ciri Personaliti Dan Kepimpinan Pengetua Kolej Kediaman Yang Ideal Dari Perspektif Pelajar. Jurnal Personalia Pelajar. 11 : 97 - 110.Khalid Johari, Zurida Ismail, Shuki Osman, Ahmad Tajuddin Othman. (2009). Pengaruh Jenis Latihan Guru dan Pengalaman Mengajar Terhadap Efikasi Guru Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Malaysia 34(2) : 3 - 14.Khalim Zainal (2008) Memahami tingkah laku remaja bermasalah dari perspektif Teori Tingkah Laku, Humanistik, Psikoanalitik & Tret Personaliti. Jurnal Pengajian Umum 9 : 43-55.Khalip Musa dan Nee Ngie Seng (2017) Hubungan Kepimpinan Guru dengan Pencapaian Akademik Pelajar di Sibu, Sarawak. Management Research Journal 7(1) : 176 - 190.Khalip Musa dan Rofidah Mohd Nasir (2018) Amalan Kepimpinan Guru dalam Kalangan Guru-Guru Sekolah Rendah Daerah Bagan Datuk, Perak. Management Research Journal 8 (1) : 100 - 116.Khalip Musa, Hamidah Yusof, Jamal@Nordin Yunus & Suriani Abdul Hamid (2014) Kepimpinan Transformasional Pengetua: Perbandingan Antara Sekolah Menengah Awam Dan Swasta Cemerlang. Management Research Journal 3: 120?139.Ku Ai Fung (2018) Kepimpinan Sekolah Dalam Pengurusan Sumber Manusia: Cabaran Kepada Guru Besar.Proceedings of International Conference on The Future of Education IConFEd) 2018, 10-12 July 2018, Institute of Teacher Education Tuanku Bainun Campus, Penang, Malaysia. 522-547.Lee Chiong Wee (2009) Pembelajaran Visual Dalam Usaha Meningkatkan Tahap Kefahaman Murid Prasekolah. Koleksi Artikel Penyelidikan Tindakan PISMP Prasekolah amb. Januari 2009,Seminar Penyelidikan Tindakan IPG KBL, 27 & 28 September 2012IPG Kampus Batu Lintang.Lia Indah Ahmad dan Ruslin bin Amir (2018) Tekanan Dan Kepuasan Kerja Dalam Kalangan Guru Sekolah Menengah Daerah Pasir Gudang. Kertas kerja dalam e-Prosiding Persidangan Antarabangsa Sains Sosial dan Kemanusiaan, 23-24 April 2018, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor .Linda Lambert (2010) Keupayaan Kepimpinan Untuk Pembangunan Sekolah Yang Berterusan. Di terjemah oleh Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad.Kuala Lumpur : Institut Terjemahan Negara Malaysia.Lokman Mohd Tahir, Rohaya Talib, Hamimah Mohd Naim & Mohamad Berhanddin Musah ( 2017) Penilaian Psikometrik Instrumen Kesediaan Guru sebagai Pemimpin Guru. Sains Humanika 9(2) :4 3-53.Lutpi Ibrahim (1993) Konsep Imamah Dan Khilafah Serta Implikasinya Menurut Ahlussunnah Wa'l Jama'a. Shah Alam : Hizbi.Maizatul Haizan Mahbob & Noor Afzaliza Nazira Ibrahim (2017) Kecerdasan Emosi, Komunikasi Non-Verbal dan Keterampilan Peribadi Para Pekerja dalam Konteks Komunikasi Keorganisasian. Malaysian Journal of Communication. 33(1) : 368-382.Maria Ulfah (2015) Implementasi Konsep Tadib dalam Pendidikan Islam Unruk Mewujudkan Siswa Berkarakter. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA 16(1) : 90-104.Mariam Md. Salleh, Mohammed Sani Ibrahim, Siti Rahayah Ariffin (2009) Kepimpinan dan Pengurusan Strategik di Institusi Pendidikan MARA. Jurnal Pendidikan Malaysia. 34(1) : 219 - 233.Masturah Zainal Abidin dan Khalip Musa (2018) Pengaruh Efikasi Kendiri Guru Pra Perkhidmatan terhadap Kesediaan Kepimpinan Guru. Management Research Journal 7(1) : 117 - 125.Meor Ibrahim Kamaruddin & Assaadah Mohamad (2011) Kajian Gaya Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar UTM. Journal of Educational Psychology and Counseling 2 : 51-77.Moch. Syaroni Hasan (2016) Tasawuf Akhlaqi Dan Implikasinya Dalam Pendidikan Agama Islam. Urwatul Wutsqo 5(2) : 90-106.Mohamad Izzuan Mohd Ishar dan Mohd Khata Jabor (2016) Pembentukan Kemahiran Kepimpinan Guru Pelatih Melalui Latihan Mengajar. Malaysian Journal of Science and Humanities 1(1) : 99-110.Mohamad Khairi Othman & Asmawati Suhid (2010) Peranan Sekolah dan Guru dalam Pembangunan Nilai Pelajar Menerusi Penerapan Nilai Murni: Satu Sorotan. MALIM - SEA Journal of General Studies 11 : 118-130.Mohamad Mohsin Mohamad Said & Nasruddin Yunos (2008) Peranan Guru Dalam Memupuk Kreativiti Pelajar. Jurnal Pengajian Umum 9 : 57-71.Mohamad Muhaimin Mohamad Zaki (2017) Analisis Pengaplikasian Amalan Qalbu Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran. Ulwans Journal, 1 : 19-42.Mohamad Najib Abdul Ghafar (1999) Penyelidikan Pendidikan. Johor : Universiti Teknologi Malaysia.Mohamad Taufiq bin Jamal & Aida Hanim A.Hamid (2018) Amalan Kepemimpinan Lestari Guru Besar Dan Hubungannya Dengan Kepuasan Kerja Guru Di Sekolah Rendah Berprestasi Tinggi Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Seminar Antarabangsa Isu-Isu Pendidikan (ISPEN2018), 5 Julai 2018, Auditorium Utama, Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya. 110-115.Mohd Faeez Ilias, Kalthom Husain, Mohd Amin Mohd Noh, Zetty Nurzuliana Rashed & Murihah Abdullah (2016) Sumber Bahan Bantu Mengajar Dalam Kalangan Guru Pendidikan Islam Sekolah Bestari. e-Academia Journal UiTMT 5(2) : 106-114.Mohd Khairi bin Shafie & Mohamad Khairi bin Hj Othman (2016) Kefahaman Dan Pengamalan Akhlak Dalam Kalangan Pelajar Politeknik Sultan Abdul Halim Muadzam Shah. Kertas kerja dalam International Seminar on Generating Knowledge Through Research, UUM-UMSIDA, 25-27 Oktober 2016,Universiti Utara Malaysia, Malaysia.Mohd Khairuddin Abdullah & Halimah Laji (2014) Kepemimpinan Pengajaran Dan Sikap Guru Bahasa Melayu. JPBM- Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu. 4(1) : 48-58.Mohd Majid Konting (1990) Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. Cabaran Guru Pendidikan Islam Dalam Pembentukan Akhlak Pelajar. Journal of Social and Humanities : Special Issue 3 : 100-110.Mohd Najib Abdul Ghafar & Tay Siok Beng (2009) Kepimpinan Kerja Berpasukan Dan Kepuasan Kerja. Jumal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia 14 : 26-46.Mohd Nasir Ayub, Muhammad Azizan Sabjan & Mohd Marbawi Taha (2014) Amalan Berfikir Dalam Islam Dan Hubungannya Dengan Ilmu DanPendidikan. Kertas kerja dalam Social Sciences Postgraduate International Seminar (SSPIS) 2014, 21Oktober 2014, School of Science USM.Mohd Nawi Ab. Rahman (2000) Teras Penyelidikan. Serdang : Penerbit Universiti Putra Malaysia.Mohtar bin Abas (2005) Pembangunan Kepimpinan Dalam Organisasi. Jurnal Pengurusan Awam 4:1. 1-10.Mokhtar Ismail (2011) Kaedah Penyelidikan Kuantitatif dalam Pendidikan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.Muhail (2009) Konsep Pendidikan Akhlak dalam Perspektif Al-Ghazali. Skripsi Sarjana : Fakultas Tarbiyah, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.Muhamad Suhaimi Taat & Mohd Yusof Abdullah (2014) Impak Pengajaran Dan Bimbingan Guru Pendidikan Islam Terhadap Motivasi Dan Pembelajaran Terarah Kendiri Pelajar. Jurnal Pemikir Pendidikan 5 : 1-17.Muhammad Fairuz A. Adi & Amzan Santiman (2015) Sifat Wara Dalam Pendidikan Menurut Imam Al-Zarnuji. E Jurnal Penyelidikan Dan Inovasi 2(1) : 19 29.Muhammad Faizal A. Ghani, Faisol Elham , Zulkifli Awang, Shahril@Charil Marzuki (2014) Pengajaran Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Di Sekolah Menengah Kawasan Bandar Dan Luar Bandar: Perspektif Murid. Jurnal Kepimpinan Pendidikan. 1(3) : 54-76.Muhammad Faizal A. Ghani, Norfariza Mohd Radzi, Shahril@Charil Marzuki, Faisol Elham (2014) Pengenalan Kepada Amalan Kepimpinan Guru di Malaysia: Cabaran dan Cadangan. Management Research Journal 3(1) : 71?92.Muhammad Hisham Adnan, Jamalulail Abdul Wahab dan Azlin Norhaini Mansor (2017) Tahap Kepuasan Kerja Guru: Aspek Beban Kerja, Pengiktirafan Dan Penglibatan Dalam Pengurusan. Jurnal Penyelidikan Pendidikan 8: 187-199.Muhd Akmal Noor @ Buang Rajikon, Razaleigh Muhamat @Kawangit, Rosli Saadan, Zanariah Jano & Adawiyah Ismail (2015) Teori Gaya Kepimpinan Barat Diadaptasi Daripada Teori Gaya Kepimpinan Islam (Al-Quran). Journal of Human Capital Development. 8(1) : 73-91.Muna Mohd Bookeri & Atasya Osmadi (2013) Produktiviti Dan Hubungannya Dengan Komitmen Dan Kepuasan Kerja Dalam Organisasi Pembinaan. Journal Design + Built. 6 : 1-15.Muslim bin Hajaj bin Abu Husain Al-Qusyairi Al-Nisaburi (t.t.) Sahih Muslim Juzuk 4. Beirut : Darul Ihya Al-Thurat Al-Arabi.Najib Ahmad Marzuki (2007) Psikologi Personel. Kuala Lumpur : Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd .Nasrul Hisyam Nor Muhamad (2009) Elemen Qabd (Pindahan Milikan) Dalam Hibah: Analisis Terhadap Keperluan Dan Pelaksanaannya Mengikut Perspektif Undang-Undang Islam. Jurnal Syariah. 17(2) : 243-266Nazirah Hamdan & Kamarul Azmi (2013) Bentuk Metodologi Pengajaran Rasulullah SAW Dari Perspektif Pemikiran Imam al-Nawawi Menerusi Kitab Himpunan Hadis Empat Puluh. Prosiding Seminar Pertama Pendidikan dan Penyelidikan Islam [SePPIM'13]. 17-18 September 2013, Dewan Utama Fakulti Tamadun Islam, UTM.Noor Hidayah Zainudin (2014) Hubungan Antara Kepimpinan Islam Dan Komitmen Kerja Pensyarah: Kajian Di Kolej Universiti Islam Sultan Azlan Shah.Tesis Sarjana. Universiti Malaya.Nor Arifah Habli, Zalina Mohd Ali & Zainol Mustafa (2017) Kesan FaktorKepuasan Dan Kesetiaan Terhadap Produktiviti Pekerja. Journal of Quality Measurement and Analysis 13(2) : 59-68.Nor Azah Abdul Aziz (2011) Kaedah Menangi Stres dengan Solat. Journal of Islamic and Arabic Education 3(2) : 1-10.Nor Mohamad Zulhairi Ismail, Jamalul Lail Abdul Wahab & Ruzita Md Hassan . (2016) Kepuasan Kerja Guru dan Perbezaannya Berdasarkan Pencapaian Sekolah. Jurnal Personalia Pelajar. 19(1) : 49-54.Noraida Harun & Jady@ Zaidi Hassim (2017) Rasuah Dalam Pentadbiran Tanah: Penyelesaian Menurut Islam. Jurnal Islam dan Masyarakat Kontemporari 15 : 40-53.Noraini Idris (2013) Penyelidikan dalam Pendidikan. Selangor : Mc Graw Hill (Malaysia).Noralai Ismail dan Norhasni Zainal Abiddin (2010) Tinjauan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Komitmen Pekerja Terhadap Organisasi. Dinamika Sosial Ekonomi. 6(1) : 1-16.Norashid bin Othman dan Hamzah bin Md. Omar (2014) Beban Tugas Dan Motivasi Pengajaran Guru Di Sekolah Menengah Daerah Ranau. Jurnal Pemikir Pendidikan (Journal for Educational Thinkers) 5 : 35-57.Norashikin Abu Bakar, Ramli Basri, Foo Say Fooi (2015) Hubungan Kepimpinan Guru dengan Pencapaian Akademik Pelajar. International Journal of Education and Training (injET). 1(2) : 1-11.Norhannan Ramli & Jamaliah Abdul Hamid (2006) Gaya Kepimpinan Pengetua Wanita dan Hubungannya dengan Tahap Motivasi Guru Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan 31 : 53 - 69.Norhazwani Hassan & Jamalullail Abdul Wahab (2017) Kepuasan Kerja Dalam Kalangan Guru Di Sekolah Menengah Zon Bangsar. Kertas Kerja dalam Seminar Serantau ke 8, 7 September 2017, Dewan Budiman, Fakulti Pendidikan UKM.Nunally, J.C. (1978). Psychometric theory. New York : McGraw Hill.Nur Najihah Ismail & Syed Hadzrullathfi Syed Omar (2017) Kerohanian Islam: Penghayatan Dari Sudut Amalannya. Proceeding Of International Conference On Empowering Islamic Civilization, 7-8 Oktober 2017, Research Institute For Islamic Product And Malay Civilization (Inspire). Universiti Sultan Zainal Abidin (Unisza).Nurazuan bin Razali (2013) Tahap Prasarana Pendidikan Dan Persekitaran Pembelajaran Di Sekolah Menengah Daerah Kota Tinggi. Tesis Sarjana. Universiti Teknologi Malaysia.Nurjannah F.A Kariming & Abdul Said Ambotang (2018) Hubungan Iklim Sekolah Terhadap Kepuasan Kerja Guru Tingkatan 6 Zon Pantai Timur Sabah. Jurnal Komunikasi Borneo . 6 : 53-63.Nurlaili Abd Wahab & Mohd Yusof Abdullah (2018) Hubungan Gaya Kepimpinan Dan Pengurusan Kerja Guru Besar Dengan Kepuasan Kerja Guru Sekolah Agama Kerajaan Johor. Jurnal Ilmi 8 : 136-150.Nurul Ain Hamsari & Azizi Yahya (2012) Peranan Motivasi Pembelajaran, Gaya Keibubapaan Dan Sikap Dengan Pencapaian Akademik. Journal of Educational Psychology & Counseling, 5: 30-57.Nurul Hudani Md Nawi, Marof Redzuan & Noor Hisham Md Nawi (2013) Pengaruh Aspek Kecerdasan Emosi Terhadap Tingkah Laku Kepimpinan Transformasi dalam Kalangan Pemimpin Pendidik Sekolah. Akademika 83(2&3) : 3-11.Nurulain binti Hamzah (2018) Pengaruh Kepimpinan Guru Terhadap Penambahbaikan Budaya Sekolah Di Sekolah Rendah Kebangsaan Di Daerah Petaling Perdana. Tesis Sarjana. Tanjong Malim : Universiti Pendidikan Sultan Idris.Omardin Ashaari (1996) Pengurusan Sekolah : Satu Panduan Lengkap. Kuala Lumpur : Utusan Publications & Distributors.Ooi Chew Hong & Aziah Ismail (2015) Sokongan Pihak Pengurusan Sekolah Terhadap Tekanan Kerja Guru di Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina. Jurnal Kepimpinan Pendidikan 2(2) : 42-57.Pejabat Pendidikan Daerah Kuala Kangsar. (2017) Surat Rasmi : Mesyuarat Panitia Pendidikan Syariah Sekolah Menengah Darah Kuala Kangsar Bil.1/2017. Perak : PPD Kuala Kangsar.Persatuan Sukan dan Kebudayaan Perkhidamatan Pelajaran Perak. (2019). Surat Rasmi Yuran Tahunan PSKPP Perak Tahun 2019. Perak : Jabatan Pendidikan Negeri Perak.Pertubuhan IKRAM Malaysia. (2018). Pandangan Dan Cadangan Kepada Kementerian Pendidikan Malaysia. Selangor : Pertubuhan IKRAM Malaysia (IKRAM).Pertubuhan Kegiatan Dakwah Islamiah Sekolah-sekolah Malaysia.(2019). Surat Rasmi Sumbangan Yuran Pertubuhan Kegiatan Dakwah Islamiah Sekolah- sekolah Malaysia (PEKDIS) Cawangan Perak tahun 2019. Perak : Sektor Pendidikan Islam, JPNP.Puguh Setyo Nugroho (2009) Anatomi dan Fisiologi Pendengaran Perifer. Jurnal THT-KL 2(2), Mei-Ogos : 76-85.Rafidah Saidon, Sity Daud & Mohd Samsudin (2017) Faktor Kepimpinan dan Gender dalam Penglibatan Politik Wanita di Malaysia (1980-2013). Akademika 87(3) : 61-73.Rohaida Mazlan (2017) Tahap Pengetahuan, Pemahaman Dan Kesediaan Guru Bahasa Melayu Dalam Melaksanakan Kajian Pengajaran. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu (JPBM). 7(2) : 30-40.Rosalena Mansor & Mohd Izham Mohd Hamzah (2015) Kepimpinan Berkualiti Perspektif mengenai Kompetensi yang Diperlukan untuk Memimpin dengan Berkesan. Jurnal Pengurusan 45 . 143 - 154.Rozi Mohamad, Abd Latif Kasim, Sofiah Zakaria & Faezah Mohd Nasir (2016) Komitmen Guru Dan Kepuasan Kerja Guru Di Sekolah Menengah Harian Berprestasi Tinggi Dan Berprestasi Rendah Di Daerah Kota Bharu, Kelantan. Kertas kerja dalam International Seminar on Generating Knowledge Through Research, 25-27 October 2016, UUM-UMSIDA,Universiti Utara Malaysia, Malaysia.Roziah Adama & Mas Rynna Wati Ahmad (2017) Komunikasi Pelanggaran Adab: Satu Analisis Konsep Adab Al-Attas Dalam Drama Ayam Jantan Ayam Betina. Jurnal Melayu Isu Khas : 376-390.Roziah Sidek, Zulkarnain Mohamed & Nasruddin Yunos (2011) Pengajian Islam (Edisi Ke2). Shah Alam: Oxford Fajar Sdn. Bhd.Salasiah binti Hanin Hamjah & Noor Shakirah Mat akhir (2007) Riyadah Al-Nafs Menurut Al- Ghazali Dan Aplikasinya Dalam Kaunseling di PK MAINS. Jurnal Usuluddin 26 : 45-62.Salasiah Hanin Hamjah, Ermy Azzizty Rozali, Rosmawati Mohamad Rasit & Zainab Ismail (2012) Perkaitan Amalan Spiritual Dengan Pencapaian Akademik Pelajar. ASEAN Journal of Teaching and Learning in Higher Education 4(2): 51-60.Sapora Sipon (2002) Stres Kerja Guru: Punca, Kesan Dan Strategi Daya Tindak. Seminar Kebangsaan Profesion Perguruan JPPG, , Alor Setar, Kedah.Sarimah Mokhtar, Mohd Kashfi Mohd Jailani, Ab. Halim Tamuri, Kamarulzaman Abdul Ghani (2011) Kajian Persepsi Penghayatan Akhlak Islam dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah di Selangor. Global Journal of Al- Thaqafah. 1(1) : 71-77.Sarvinder Singh dan Ahmad Esa (2008) Kertas Kerja dalam Seminar Kebangsaan Pengurusan panitia PKPGB, 16 Oktober 2008, UTHM.Sekaran, U. (1992). Research Method for Business : A Skill-Building Approach. Ed. Ke-2. Newa York : Wiley & Son, Inc.Shahril@Charil bin Marzuki (2006) Mengurus Kewangan Sekolah Edisi Ke 2 . Kuala Lumpur : PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.Sidek Mohd Noah & Mardiana Hj. Muhamad (1999) Kepuasan Bekerja di Kalangan Pegawai Tadbir Universiti Putra Malaysia,Serdang, Selangor. Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 7(1): 59 - 70.Siti Salwa Md. Sawari & Azlina Mustaffa (2014) Guru Bersahsiah Mulia Menurut Pandang Ibnu Sahnun: Analisa Buku Adab Al Mualimin. The Online Journal of Islamic Education. 2(2) : 1-10.Sivachandralingam Sundara Raja, Noraini Mohamed Hassan & Chong Wu Ling. (2016) Kaedah Penyelididkan dan Panduan Penulisan. Kuala Lumpur : Penerbit Universiti Malaya.Suhaya Hj. Deraman & Siti Zubaidah Hj. Mohd Isa (2016) Tahap Kepuasan Kerja Dalam Kalangan Kakitangan Penjara. Jurnal Komunikasi Malaysian. 1: 149- 161.Sulaiman Ngah Razali (1996) Analisis Data dalam Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka .Suppiah Nachiappan, Kamarulzaman Kamaruddin, Abd. Aziz Abd. Shukor, Ramlah Jantan, Roslinda Mustapha, Hazalizah Hamzah (2012) Pembelajaran dan Perkembangan Pelajar Edisi Kedua. Selangor : Oxford Fajar sdn. Bhd.Suraiya Ishak (2011) Model Kepemimpinan Etika Berlandas Sirah Nabi Muhammad SAW. Jurnal Hadhari. 3 (2) : 23 - 44.Suzlina Hilwani Baharuddin & Jamaludin Badusah (2016) Tahap Pengetahuan, Kemahiran Dan Sikap Guru Sekolah Menengah Terhadap Penggunaan Web 2.0 Dalam Pengajaran Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu JPBM. 6(2) : 33-43.Syahnaz binti Sulaiman, (2009 ) Konsep Pinjaman Menurut Perspektif Islam. Jurnal Penyelidikan Islam. 22 :167-188.Syahnaz Sulaiman, Aznan Hasan, Ahmad Azam Sulaiman @ Mohamad (2016) Pembangunan Dan Pelaburan Lestari Harta Wakaf Dari Perspektif Islam. KANUN : Jurnal Undang-Undang Malaysia. 28(1) : 68 -100.Syed Kamaruzaman Syed Ali, Mohd Faithal Haji Hassan & Habib Mat Som (2017) Tekanan Dan Kepuasan Kerja Dalam Kalangan Guru Pendidikan Jasmani. Journal of Global Business and Social Entrepreneurship (GBSE). 1(1) : 122- 135.Tang Keow Ngang & Abdul Ghani Kanesan Abdullah (2006) Budaya Organisasi Dan Komitmen Guru Dalam Pelaksanaan Pengurusan Kualiti Menyeluruh Di Sekolah-Sekolah Menengah Zon Bukit Mertajam. Jurnal Teknologi. 45(E) : 17-28.Tengku Elmi Azlina Tengku Muda, Nor Adha Abdul Hamid, Azizah Mat Rashid, Norul Huda Bakar & Norashikin Azmi (2015) War 08 Kesalahan Akhlak Dan Perkaitannya Dengan Faktor Kematangan, Kerohanian Dan Kesedaran Kendiri Individu. Kertas kerja dalam World Academic and Research Congress 2015 (World-AR 2015). 9-10 Disember 2015, Ar-Rahim Hall, YARSI University, Jakarta, Indonesia.Tengku Sarina Aini Tengku Kasim & Fadillah Mansor (2007) Keperluan Motivasi Dalam Pengurusan Kerja Berkualiti Dari Perspektif Pemikiran Islam. Jurnal Usuluddin. 25 : 103-124.Umi Kalsom binti Zakaria (2014) Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Tekanan Kerja Dalam Kalangan Guru Sekolah Menengah Daerah Hulu Terengganu, Terengganu Darul Iman. Tesis Sarjana. Universiti Utara Malaysia.Wan Ameera Farhah Wan Azahan dan Mahaliz Mansor (2018) Pengaruh Amalan Pembelajaran Professional Terhadap Kepimpinan Guru-Guru Kolej Vokasional Perak. Management Research Journal 8 (1) : 32-43.Wan Azmi Wan Ramli (1994) Pengurusan Masa Kini Edisi Keempat. Kuala Lumpur : Utusan Publications & Distributors Sd. Bhd.Yahaya Mahamood (1992) Statistik Inferensi Untuk Sains Tingkah Laku. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka .Yahya Don (2005) Kepimpinan pendidikan di Malaysia. Pahang : PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.Yahya Don, Aziah Ismail dan Yaakub Daud (2006) Kepimpinan & Pembangunan Pelajar Sekolah di Malaysia. Kuala Lumpur : PTS Professional Publishing Sdn. BhdYahzanon Tahir & Yusof Boon (2011) Tahap Kecerdasan Emosi Dan Hubungannya Dengan Komitmen Guru Dalam Bekerja Dalam Kalangan Guru Mata Pelajaran Teras Tahun Enam. Journal of Edupres. 1: 187-196.Yeri Sutapo & Achmad Slamet (2017) Statistik Inferensial. Yogjakarta : Penerbit ANDI (Anggota IKAPI).Zahari Hashim & Justinah Tulis (2018) Hubungan Kemahiran Perancangan Strategik Dengan Komitmen Organisasi Dalam Kalangan KetuaKetua Panitia Sekolah Menengah Kebangsaan. International Journal of Education, Psychology and Counseling. 3(18) : 55 - 67.Zaidatol Akmaliah Lope Pihie & Foo Say Fooi (2003) Pengurusan & Kepimpinan Pendidikan : Satu Langkah Ke Hadapan. Serdang : Penerbit Universiti Putra Malaysia.Zaidatol Akmaliah Lope Pihie & Soaib Asimiran (2011) Transformasi Kepimpinan Pendidikan : Cabaran & Hala Tuju. Serdang : Penerbit Universiti Putra Malaysia.Zainoriah & Mohd Fauzi (2012) Aspek Pendengaran, Penglihatan dan Perenungan. Afkar 13 :51-96.Zakiah Darajat (1996) Ilmu Pendidikan Islam.Jakarta: Bumi Aksara.Zawiyah M. Yusof & Nurhidayati Mohammad (2014) Rangka Kerja Pengurusan Rekod Elektronik Pelajar Kolej Vokasional Di Malaysia . Asia-Pacific Journal of Information Technology and Multimedia. 3(2) : 27-46.Zuhaili binti Mohd Arshad (2017) Hubungan Antara Beban Tugas Dengan Efikasi Diri Dan Kepuasan Kerja Pensyarah Di Kolej Vokasional. Tesis Sarjana. Universiti Pendidikan Sultan Idris.Zuhaili Mohd Arshad & Ramlee Mustapha (2017) Hubungan Antara Beban Tugas Dengan Efikasi Diri dan Kepuasan Kerja Pensyarah di Kolej Vokasional. Sains Humanika 9: 1 (5) : 3543.Zuraidah Juliana Mohamad Yusoff, Yahya Don & Siti Noor Ismail (2014) Kompetensi Emosi Pemangkin Keberkesanan Amalan Kepimpinan Guru. Jurnal Kepimpinan Pendidikan 1(3) : 1-13.Zuraidah Othman (2013) Pembentukan Ilmuwan Beradab Melalui Penerapan Konsep Tadib Dalam Pendidikan: Suatu Analisis. Jurnal al-Tamaddun. 8 (2) :27-3.