Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran hadis dalam Pendidikan Islam di sekolah menengah negeri Perak

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran hadisdalam Pendidikan Islam sekolah menengah di negeri Perak. Kajian ini menggunakan kaedahtinjauan. Sampel kajian terdiri daripada 269 orang guru dan 827 orang murid yang telah dipilihsecara rawak bersrata daripada 80...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: W Azizi Abdul Rahman
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6879
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:6879
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic BP Islam
Bahaism
Theosophy, etc
spellingShingle BP Islam
Bahaism
Theosophy, etc
W Azizi Abdul Rahman
Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran hadis dalam Pendidikan Islam di sekolah menengah negeri Perak
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran hadisdalam Pendidikan Islam sekolah menengah di negeri Perak. Kajian ini menggunakan kaedahtinjauan. Sampel kajian terdiri daripada 269 orang guru dan 827 orang murid yang telah dipilihsecara rawak bersrata daripada 806 orang guru Pendidikan Islam tingkatan 4 dan 9975 orang muridIslam tingkatan empat sekolah menengah harian di negeri Perak. Instrumen kajian yang digunakanialah set soal selidik untuk guru dan murid yang telah disahkan oleh tujuh orang pakar.Kebolehpercayaan instrumen soal selidik adalah tinggi berdasarkan pekali Alpha Cronbach bagi soalselidik guru (>0.843) dan soal selidik murid (>0.807). Data dianalisis menggunakan statistikdeskriptif kekerapan, peratusan min, sisihan piawai dan inferens ujian t, ANOVA dan kolerasi.Statistik deskriptif untuk aspek pelaksanaan dan penilaian pengajaran. Statistik inferensipula digunakan untuk melihat perbezaan berdasarkan faktor-faktor demografi jantina, kelulusanakademik, lokasi dan pengalaman mengajar. Dapatan kajian pelaksanaan pengajaran danpembelajaran hadis dalam Pendidikan Islam (sukatan pelajaran, peruntukan masa, dan bahan bantumengajar) menurut persepsi guru berada pada tahap sederhana tinggi (min=3.87, s.p=0.13)manakalamenurut persepsi murid pada tahap sederhana tinggi (min=3.88, sp=0.16). Dapatan kaedah pengajaranguru (kitabah, qiraah, sama dan perbincangan) menurut persepsi guru berada pada tahap tinggi(min=4.66, s.p=0.20), manakala menurut persepsi murid (min=4.62, s.p=0.16). Pencapaianmurid dalam pembelajaran hadis menurut persepsi guru pada interpretasi tinggi dengan skor(min=4.26, s.p=0.56). Analisis inferens pula menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yangsignifikan dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran hadis dalam Pendidikan Islamberdasarkan faktor demografi. Analisis korelasi digunakan untuk melihat hubungan antarapengajaran guru dengan pencapaian murid berdasarkan persepsi guru menunjukkan terdapat hubunganyang signifikan antara pengajaran guru dengan pencapaian murid (r=0.845, p
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author W Azizi Abdul Rahman
author_facet W Azizi Abdul Rahman
author_sort W Azizi Abdul Rahman
title Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran hadis dalam Pendidikan Islam di sekolah menengah negeri Perak
title_short Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran hadis dalam Pendidikan Islam di sekolah menengah negeri Perak
title_full Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran hadis dalam Pendidikan Islam di sekolah menengah negeri Perak
title_fullStr Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran hadis dalam Pendidikan Islam di sekolah menengah negeri Perak
title_full_unstemmed Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran hadis dalam Pendidikan Islam di sekolah menengah negeri Perak
title_sort pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran hadis dalam pendidikan islam di sekolah menengah negeri perak
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Kemanusiaan
publishDate 2021
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6879
_version_ 1747833326126759936
spelling oai:ir.upsi.edu.my:68792022-03-17 Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran hadis dalam Pendidikan Islam di sekolah menengah negeri Perak 2021 W Azizi Abdul Rahman BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran hadisdalam Pendidikan Islam sekolah menengah di negeri Perak. Kajian ini menggunakan kaedahtinjauan. Sampel kajian terdiri daripada 269 orang guru dan 827 orang murid yang telah dipilihsecara rawak bersrata daripada 806 orang guru Pendidikan Islam tingkatan 4 dan 9975 orang muridIslam tingkatan empat sekolah menengah harian di negeri Perak. Instrumen kajian yang digunakanialah set soal selidik untuk guru dan murid yang telah disahkan oleh tujuh orang pakar.Kebolehpercayaan instrumen soal selidik adalah tinggi berdasarkan pekali Alpha Cronbach bagi soalselidik guru (>0.843) dan soal selidik murid (>0.807). Data dianalisis menggunakan statistikdeskriptif kekerapan, peratusan min, sisihan piawai dan inferens ujian t, ANOVA dan kolerasi.Statistik deskriptif untuk aspek pelaksanaan dan penilaian pengajaran. Statistik inferensipula digunakan untuk melihat perbezaan berdasarkan faktor-faktor demografi jantina, kelulusanakademik, lokasi dan pengalaman mengajar. Dapatan kajian pelaksanaan pengajaran danpembelajaran hadis dalam Pendidikan Islam (sukatan pelajaran, peruntukan masa, dan bahan bantumengajar) menurut persepsi guru berada pada tahap sederhana tinggi (min=3.87, s.p=0.13)manakalamenurut persepsi murid pada tahap sederhana tinggi (min=3.88, sp=0.16). Dapatan kaedah pengajaranguru (kitabah, qiraah, sama dan perbincangan) menurut persepsi guru berada pada tahap tinggi(min=4.66, s.p=0.20), manakala menurut persepsi murid (min=4.62, s.p=0.16). Pencapaianmurid dalam pembelajaran hadis menurut persepsi guru pada interpretasi tinggi dengan skor(min=4.26, s.p=0.56). Analisis inferens pula menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yangsignifikan dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran hadis dalam Pendidikan Islamberdasarkan faktor demografi. Analisis korelasi digunakan untuk melihat hubungan antarapengajaran guru dengan pencapaian murid berdasarkan persepsi guru menunjukkan terdapat hubunganyang signifikan antara pengajaran guru dengan pencapaian murid (r=0.845, p 2021 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6879 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6879 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan Al-Quran al-KarimAb Halim Tamuri & Khadijah Razak. 2003. 2003 Pengajaran akhlak di sekolah-sekolahmenengah: persepsi pelajar-pelajar. Proseding Wacana Pendidikan Islam (Siri 3) Fakulti PendidikanBangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.Ab. Halim Tamuri, Adnan Yusopp, Kamisah Osman, Shahrin Awaluddin, Zamri Abdul Rahim & KhadijahAbd. Razak. 2004. Keberkesanan kaedah pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam ke ataspembangunan diri pelajar. UKM: Fakulti Pendidikan (Laporan penyelidikan tidak diterbitkan kodGG002/2004).Abdul Hayei Abdul Sukor (2006) Pengajian Hadis: Tradisi dan Permasalahannya di Malaysia,Haziyah Hussin et al (eds.) Kelangsungan Pengajian Hadis: Cabaran dan Masa Depan. Bandar SeriPutra: Jabatan Al-Quran dan Al-Sunnah, Fkulti Pengajian dan Peradaban Islam, Kolej UniversitiIslam Antarabangsa Selangor.Abdullah Nasih Ulwan, 1988. Pendidikan Anak-Anak Dalam Islam, Jilid 1. Alih bahasa Syed AhmadSemait, Pustaka Nasional PTE LTD Singapura.Abdullah Basmeih.2001. Tafsir pimpinan ar-Rahman kepada pengertian al-Quran. Kuala Lumpur: DarulFikir.Abdussatar Asy-Syeikh. 2011. Biografi Gemilang Imam Bukhari. Jasmin Publication.Abu Al-Wafa, Aliyallah Ali. 1999. An-Nur al-mubin litahfiz al-Quran al-Karim. Kaherah:Darul Wafa.Abu Bakar Nordin. 1985. Penilaian afektif Kajang: MASA Enterprise.Ahmad D. Marimba, Pengantar Filsafat Pendidikan Islam, 1989. Bandung al-MaarifAbu Bakar Nordin (1986). Asas Penilaian Pendidikan. Kuala Lumpur: Heinemann (Malaysia)Sdn. Bhd.Ahmad bin Ali bin Hajar Asqalani.1997. Muqaddimah Fathul Bari Syarah Sahih al- Bukhari.Maktabah Darussalam, Riyadh.Ahmad Mohd. Salleh. 2004. Pendidikan Islam falsafah, sejarah dan kaedah pengajaran danpembelajaran. Shah Alam: Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd.Aisha Abdurrahman Bewley 2014. Al-Muwatta Imam Malik Arabic-English Translated byAisha. Diwan Press Norwich.Al-Ghazali, Imam Abu Hamid Muhamed bin Muhammad. 1980. Ihya Ulumuddin (JiwaAgama). Jilid 4. Cetakan ke-4, Indonesia: Aisli.Al-Fullani, Imam Salih bin Muhammad. (1984) Qatf al-Thamar fi Raf Asanid al- Musannafatfi al-Funun wa al-Athar. Tahqiq: Amir Hassan Sabri. Jeddah: Dar al- Shuruq Alias Baba. 1997.Statistik penyelidikan dalam pendidikan dan sains sosial. Bangi: Penerbitan UKM.Alias Baba. 1999. Statistik penyelidikan dalam pendidikan dan sains sosial. Bangi:Universiti Kebangsaan Malaysia.Ary, D: Jacobs, L.C: Razavieh, A. (2002). Introduction to research in education Belmont USA:Wadsworth/Thomson Learning.An-Nawawi, Abu Zakaria Yahya Muhyiddin Syaraf. 1987. Al-Majmu? syarh al-Muhazzab.Kaherah: Darul al-Fikr.Al-Rajihiyy, Abd Aziz bin Faysal. (2001) Hady al-Sari ila Asanid al-Syeikh Ismail al- AnsariyyRiyad: Maktabat al-Rushd.Al-Sakhawi, Shams al-Din Muhammad bin Abdul Rahman. (1999). Al-Jawahir wa al- Durrar fiTarjamah Syeikh al-Islam Ibn Hajar. Tahqiq: Ibrahim Bajas Abd al- Majid. Jil.1. Beirut:Dar Ibn Hazim.Al-Qadi Iyadbin Musa. (2004) al-llma Ila Marifah Usul al-Riwayah wa Taqyid al-Sama.Beirut: Darul kutub al-Ilmiah.Al-Qanawji, Siddiq Hassan. (1985) al-Hittah fi Zikr al-Sihah al-Sittah. Beirut: DarulKutub al-Ilmiah.Ary Ginanjar Agustian. 2002. Emotion spiritual quotation. Jakarta: Penerbitan Arga.Azhariah Zulkarnaini. 2005. Metodologi Pembelajaran Hadis di Riau. Tesis Sarjana,Jabatan al-Quran dan al-Sunnah. Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.Bahagian Pendidikan Islam. 2012. Direktori SMKA. Kementerian Pelajaran Malaysia.Bogdan, R.C& Biklen, S.K (2003). Qualitative research for education: An introduction to theoriesand methods. 4?? Edition. New York: Pearson Education Group.Brymen, A. & Cramer, D. 1999. Quantitative data analysis with SPSS Release 8 forWindows: A guide for social scientists. London: Routledge.Chua Yan Piaw. 2006. Kaedah penyelidikan. Selangor: McGraw Hill Education.Cohen, L, Manion, L & Morrison, K. 2000. Research methods in education. London:Routledge Falmer.Deobold P. Van Dalen. (1979). Understanding Educational Research: An Introduction. Diterjemaholeh Abdul Fatah Abdul Malik dan Mohd Majid Konting (1999). Memahami PenyelidikanPendidikan. Universiti Putra Malaysia, Serdang Selangor.Fahmi al-Kautsar Fakhruddin Qassim.2012. Pengajian Hadith di Indonesia: Tumpuan Khusus diUniversitas Islam Negeri syarif Hidayatullah, Pasentren Luhur Ilmu Hadis Darus SunnahPisangan Barat Ciputat dan Masjid al-Musariin Basmol, Jakarta. Tesis Doktor Falsafah, Jabatanal-Quran dan al-Sunnah, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.Fauzi Deraman, 2010. Pengajian Hadis Di Malaysia: Tokoh Karya dan Institusi, Kuala Lumpur: Jabatanal-Quran dan Hadith, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya.Gall, J.P: Gall, M.D & Borg, W.R (2005). Applying education research a practical guide.Boston: Allyn and Bacon.Gay L.R & Airasian, P. 1996. Education research. 5?? edition. New Jersey: Prentice Hall.Gergers, M.G. 2005. Mujam Mustalahat al-Tarbiyyah wa al-Talim. Beirut: Dar al-Nahdah al-Arabiyyah.Hamzah Jummat. 2005. Kurikulum Pembelajaran Ilmu Hadis di Madrasah-madrasah di Singapura.Disertasi Sarjana, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.Hatifah binti Yussof. 2000 Pendidikan Syariah Islamiyah: Satu Kajian TentangPermasalahan Dalam Pengajaran Di Sekolah Agama Dan Harian (Kem. Pendidikan) DanSekolah Agama Menengah Kerajaan Negeri Di Selangor. Disertasi Sarjana, Fakulti Pendidikan,Universiti Kebangsaan Malaysia.Hassan Langgulung. 1991 Terjemahan Falsafah Pendidikan Islam, Selangor: HIZBI.Ibn Hajar al-Asqalani Ahmad bin Ali. (1997). Fath al-Bari Sharh Sahih al-Bukhari.Tahqiq: Abd al-Aziz bin Abdullah bin Baz & Muhammad Fuad Abd al-Baqi Muqaddimah. Beirut:Darul Kutub al-Ilmiah.Ibn al-Solah, Abu Amr Uthman bin Abd al-Rahman al-Shaharzuri. (1986). Ulum al- Hadith Tahqiq:Nur al-Din ltr. Damsyiq: Dar al-Fikr.Imam Ali Jumah. (2005) Mustalah Hadis al-Muyassar. Riyadh.Imam Syamsudin bin Muhammad bin Ahmad bin Osman az-Zahabi (1985) Siar Alam An-Nubala. Muassasah al-Risalah.Imam Abu Bakar Ahmad bin Ali, 1971. Tarikh Al-Baghdadi, Darul Kutub Al-Ilmiah.Ismail. 2012. Strategi Pengajaran Pendidikan Islam. Emiritus Publications, Perak.Januri bin Salimin. 2000. Pendidikan Al-Quran dan Al-Sunnah di Sekolah Menengah Agama:Satu Analisis. Disertasi Sarjana, Fakulti Pengajian Islam, Unuversiti Kebangsaan Malaysia.Kamus Dewan Edisi Keempat, 2007. Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur. Khairuzaman b. Kadir.2003. Pengajaran Sintaksis BA di Sekolah Agama MenengahBestari J.A.I.S: Satu Kajian Kes. Tesis Sarjana Fakulti Bahasa, Universiti Malaya.Kementerian Pelajaran Malaysia. (1984). Laporan Jawatankuasa Kabinet MengkajiPelaksanaan Dasar Pelajaran, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.Kerlinger, F.N. 1979. Foundations of behaviral research Ed. Ke-2 New York: HoltReverhart and Winston.Krejcie, R.V. & Morgan,D.W. 1970. Determining sample size for research activities.Educational and Psychological Measurement, 30: 608-619.Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah, 2002. Sukatan Pelajaran Pendidikan Islam. BahagianKurikulum Pendidikan Islam dan Moral. Jabatan Pendidikan Islam dan Moral. Kementerian PendidikanMalaysia.Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah, 2002. Huraian Sukatan Pelajaran Pendidikan Islam. BahagianKurikulum Pendidikan Islam dan Moral. Jabatan Pendidikan Islam dan Moral. Kementerian PendidikanMalaysia.Latifah Abdul Majid, Ahmad Asmadi Sakat, Azwira Abdul Aziz, Fadlan Mohd Othman, Mohd Akil MuhamedAli & Arif Mohd Nazri.2012. Pengajaran dan Pembelajaran Hadis di IPT Selangor. ProsidingSeminar Pemantauan Projek Penyelidikan Tindakan/Strategik (PTS) Fakulti Pengajian Islam 2012,hlm1-5.Malik bin Anas, 2011. Muwata Imam Malik, Maktabah Al-Busyra, Karachi Pakistan.Mardzelah Makhsin (2012). Hisbah dan Penghayatan Akhlak Murid-murid sekolahPHD Fakulti Pendidikan UKM BAngi Selangor.Maulana Muhammad Ilyas bin Temrin & Mohd Akil Muhamed Ali 2017. Jurnal al-Turath; Vol.2No.1 1;2017: Pembelajaran Ilmu Hadith di SekolahMenengah Kebangsaan Agama(SMKA) di Malaysia. Disertasi Sarjana Jabatan Pengajian al- quran dan al-Sunnah, FPI UniversitiKebangsaan Malaysia.Mawrid. (1997). Beirut: Dar al-Ilm Lilmalayin.Misnan Jemali, Ibrahim Hashim, Azmil Hashim, Abdul Kadir Arifin & Ismail.Mohd Kamal Hassan, 1988: Pendidikan dan pembangunan: satu perspektif bersepadu.Kuala Lumpur: Nurin Enterprise.Mohd Majid Konting (2000). Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Mohd Majid Konting (2004). Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Mohd Majid Konting (2005). Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Mohd Muhiden Abd Rahman & Zainab Asbullah. 2012. Realiti Pengajian Hadis di IPT Islam: Suatu Kajiandi IPT Islam di Malaysia. Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya Nilam Puri.Mohd Yusuf Ahmad. (2004) Falsafah dan Sejarah Pendidikan Islam. Universiti Malaya.Mok Soon Sang. (2009). Pengurusan Kurikulum. Puchong: Multimedia.Muhammad bin Abdul al-Razzaq Aswad. (2007). Shurut al-Rawi wa al-Riwayah inda Ashabal-Sunan Dirasah Tatbiqiyah. Damsyik: Dar Taybah.Muhammad Faidz bin Mohd Fadzil, Fauzi bin Deraman, Selamat bin Amir, (Jun 2014)Pengajian Hadith Di Institusi Formal dan Non Formal Di Malaysia.Muhammad Mustafa Azami. (1977). Studies in Hadith MethodologyAnd LiteratureIndiana: American Trust Publications.Mustafa Abdul Rahman (2009). Terjemahan Matan Arbain Nawawi, Susunan Imam Nawawi.Nawir Yuslem, Ulum Hadis. (2001). Jakarta: PT. Mutiara Sumber Widya. Indianapolis, Indiana:American Trust Publication.Mohd Napiah bin Abdullah. (1989). Pengajian Hadis di Institusi Pondok: Satu Kajian diDaerah Baling, Kedah. Jurnal Islamiyyat 10:31-42.Mohd Yusuf Ahmad. (2005). Sejarah dan Kaedah Pendidikan al-Quran. Kuala Lumpur:Universiti Malaya.Mohd Yusuf Ahmad. (2002). Falsafah dan Sejarah Pendidikan Islam, Penerbit Universiti Malaya, KualaLumpur.Muhammad Faidz bin Mohd Fadzil, Fauzi Deraman, Selamat bin Amir Tahun Keempat Bil.7 2014. PengajianHadith di Institusi Formal & Non Formal di Malaysia.Muhammad bin Jarir bin Yazid bin Kathir (Abu Jafar Al-Tobari), Maktabah Risalah 2000.Noraini. (2010). Penyelidikan dalam Pendidikan. Malaysia: McGraw Hill.Nunally, J.C. (1976). Psycometric theory. New York: Mc Graw Hill Book CompanyNur al-Din 1424H Manhaj al-Naqd fi Ulum al-Hadith Dar al-Fikr, Damsyik Nurdin Usman.(2002). Konteks Implementasi Berbaris Kurikulum. Jakarta:PT, Raja Grafindo Persada, hal. 70.Omar Al-Syaibani, Prof. Dr. Falsafah pendidikan Islam terjemahan Prog. Dr. HassanLanggulung, Hizbi Sdn. Bhd. Selangor Darul Ehsan 1991.Omardin Ashaari. (1997). Prinsip pengajaran mikro. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Oppenheim, A. (1996). An questionnaire design and attitude measurement. New York : Basic Books.Pekeliling Ikhtisas Kementerian Pendidikan Malaysia Bilangan 9 tahun 2016.KP/KPPM/6Jld.2(23)Pekeliling Ikhtisas Bil.5/2003 Pelaksanaan Kurikulum Semakan Pendidikan Islam dan BahasaArab KP(BS)8591/Jld.XVIII(5)Reka Wibawa. (2010). Metod Pembelajaran Hadis dan Pengaruhnya Terhadap Minat Belajar Siswadi SMP Riyadlul Jannah. Tesis Sarjana, Jurusan Pendidikan Agama Islam, Universiti Islam NegeriSyarif Hidayatullah Jakarta.Robson, Colin. (1998). Real world research. UK: Blackwell Publisher ltdRogayah bte Yusop. (2004) Satu tinjauan terhadap faktor-faktor berkaitan dengan masalah ponteng sekolah di kalangan pelajar-pelajar di sekolah-sekolah menengah kebangsaan didaerah Jasin, Melaka. Fakulti pendidikan UKM BangiSelangor.Rorsuedee Salaeh @ Rushdi Jubuky. (2007). Pengajian Hadith: Satu Kajian di SekolahMenengah Islam al-Amin Gombak, Selangor. Disertasi Sarjana, Jabatan al-Quran dan al-Hadith, Bahagian Pengajian Usuluddin, Akademik Pengajian Islam, Universiti Malaya.Samsul Nizar. (2001). Penghantar Dasar-Dasar Pemikiran Pendidikan Islam, Gaya Media Pratama,Jakarta.Sidi Gazalba. (1981). Pembimbing Latihan Ilmiah dan Tesis, Kuala Lumpur, Penerbitan Pustaka AntaraKuala Lumpur.Sharifah Alwiah Al-sagoff. (1986). Ilmu Pendidikan: Pedagogi Heinemann, Kuala Lumpur.Subhi al-Salih, Ulum Hadis wa Mustalah. (1973). (Beirut: Darul Ilm al-Malayin.Suhaimi Abdul Wafir. (2006). Pengajian Hadith di Negeri Perak: Suatu Kajian diSekolahMenengah Agama Izzuddin Shah, Ipoh, Perak. Disertasi Sarjana, Jabatan al-Quran danal-Hadith, Bahagian Pengajian Usuluddin, Akademik Pengajian Islam, Universiti Malaya.Syed Arabi Aidid. (2002) Kaedah Penyelidikan Komunikasi dan Sains Sosial. Kuala Lumpur :Dewan Bahasa dan Pustaka.Syed Sajjad Hussain & Syed Ali Asyraf. (2000). Krisis Dalam Pendidikan Islam,terjemahan Drs. Fadhlan Mudhafir, Al-Mawardi Prima, Jakarta.Taufiq Hidayat. (2012). Periwayatan Hadis Masa Nabi Muhammad s.a.w, sahabat dan tabiin.The 2nd Conference on Muslim Education, International Seminar on Islamic Concepts and Curricula,Recommendation, 15-20, March 1980, Islamabad.Utang Ranuwijaya. (1996). Ilmu Hadis Jakarta. Gaya Media Pratama.Wan Zah Wan Ali. (2000). Memahami Pembelajaran. Kuala Lumpur. Utusan Publications and DistributionSdn. Bhd.Yaakub Isa. (1996). Alamanak Pendidikan. Kuala Lumpur: Berita Publishing Sdn. Bhd.Yusuf Qardhawi. (2004). The Prophet and Science. Beirut: The Institution of Dar al-Risalah.Yusuf Qardhawi. (1996). Keutamaan Ilmu dan Kemuliaan Para Ulama Menurut Al-qurandan al-Hadis. Ter. M. Junaid al-Hashimi. Johor Bahu: Perniagaan Jahabersa.Zainal Abidin. (1990). Pendidikan Al-Quran: Satu Strategi kea rah melahirkan.Pendidikan al-Quran: Satu Strategi kea rah melahirkan generasi al-Quran. Kuala Lumpur: DewanMuktamar Pusat Islam.Zaliha bte Hj. Ibrahim. (2001). Pengajian Hadis dan Pelaksanaannya di Beberapa Institusi Pendidikan di Brunei Darussalam. Tesis Sarjana, Fakulti Pengajian Islam, Universiti KebangsaanMalaysia.Zawawi Ismail. (2008). Penilaian Pelaksanaan Kurikulum Kemahiran Bertutur Bahasa Arab KomunikasiDi Sekolah Menengah Kebangsaan Agama. Tesis DoktorFalsafah Universiti Kebangsaan Malaysia.