Kesan penggunaan peta pemikiran i-Think terhadap pencapaian kemahiran berfikir aras tinggi murid dan tabiat berfikir dalam mata pelajaran sains tahun enam
<p>Kajian ini bertujuan menguji keberkesanan peta pemikiran i-think dalam</p><p>meningkatkan pencapaian kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) murid bagi mata pelajaran</p><p>sains. Selain daripada itu, ia juga hendak melih...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6912 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan menguji keberkesanan peta pemikiran i-think dalam</p><p>meningkatkan pencapaian kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) murid bagi mata pelajaran</p><p>sains. Selain daripada itu, ia juga hendak melihat kesan pemikiran i-Think terhadap tabiat</p><p>berfikir murid dan juga hubungan di antara tabiat berfikir dan pencapaian KBAT murid.</p><p>Pendekatan kuantitatif dengan rekabentuk kuasi eksperimen telah digunakan dalam kajian ini. Sampel</p><p>kajian terdiri daripada 60 orang murid iaitu 30 orang dalam kumpulan rawatan dan 30 orang</p><p>dalam kumpulan kawalan. Data dikumpulkan melalui ujian pencapaian sains untuk melihat</p><p>pencapaian KBAT dan senarai semak untuk mengukur tabiat berfikir murid. Data yang</p><p>diperolehi dianalisa secara statistik deskriptif (taburan min dan sisihan piawai) dan</p><p>statistik inferensi (ujian t dan ujian korelasi Pearson). Dapatan kajian menunjukkan terdapat</p><p>perbezaan yang signifikan (t= 6.41, p= 0.00) dalam min skor pencapaian KBAT antara murid kumpulan</p><p> rawatan dan kawalan. Kumpulan rawatan menunjukkan min skor pencapaian KBAT yang</p><p>lebih tinggi (m =18.63, s.p=4.94) berbanding kumpulan kawalan (m =13.37, s.p =3.75).</p><p>Murid dalam kumpulan rawatan juga menunjukkan nilai min skor tabiat berfikir yang tinggi</p><p>iaitu 3.89 dan terdapat hubungan yang siginifikan (r=0.929) di antara pencapaian KBAT</p><p>dan tabiat berfikir murid. Boleh disimpulkan bahawa penggunaan peta pemikiran i-Think</p><p>dapat membantu untuk meningkatkan pencapaian KBAT dan tabiat berfikir murid. Justeru</p><p>disarankan agar guru menggunakan peta pemikiran i-Think dalam pengajaran dan pembelajaran sains</p><p>di sekolah rendah.</p> |
---|