Pembangunan garis panduan guru untuk pelaksanaan amalan zikir bagi kanak-kanak bermasalah tingkah laku agresif

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti elemen-elemen keperluan, membangunkan Garis Panduan Guru</p><p>Untuk Pelaksanaan Amalan Zikir dalam Kalangan Kanak-kanak Bermasalah Tingkah laku Agresif serta</p><p>mengenal pasti maklu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Noorfarah Asmira Abdul Malek
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6922
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti elemen-elemen keperluan, membangunkan Garis Panduan Guru</p><p>Untuk Pelaksanaan Amalan Zikir dalam Kalangan Kanak-kanak Bermasalah Tingkah laku Agresif serta</p><p>mengenal pasti maklumbalas guru terhadap kebolehgunaan pelaksanaan amalan zikir melalui garis</p><p>panduan guru ini. Reka bentuk kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan kaedah</p><p>pengumpulan data melalui analisis dokumen dan temu bual. Analisis dokumen melalui</p><p>kajian perpustakaan dibuat bagi mengenal pasti elemen-elemen keperluan dan mendapat</p><p>kesahan pakar mengenai kesesuaian elemen-elemen keperluan tersebut dalam membina</p><p>Garis Panduan Guru. Pakar yang dipilih terdiri daripada dua orang pakar dalam bidang</p><p>pendidikan awal kanak-kanak dan seorang lagi dalam bidang agama. Temu bual dijalankan</p><p>kepada tiga orang guru yang mengajar di sebuah tadika Islam yang mempunyai kira-kira 100 orang</p><p>kanak-kanak berusia lima hingga enam tahun untuk mendapat maklumbalas guru mengenai</p><p>kebolehgunaan pelaksanaan amalan zikir dalam Garis Panduan Guru. Hasil dapatan temu bual</p><p>dianalisis menggunakan pendekatan bertema. Dapatan kajian mendapati elemen-elemen keperluan yang</p><p>sesuai untuk kanak-kanak adalah elemen Asmaul husna, surah dan zikir. Dalam</p><p>pembangunan Garis Panduan Guru, kalimah nama Allah dalam Asmaul Husna seperti Ya Hayyu, Ya Qayyum,</p><p>Ya Rahman, Ya Rahim, surah-surah (al-Fatihah, al-Ikhlas dan al-Insyirah) serta zikir </p><p>berbentuk ulangan seperti Alhamdulillah, Allahuakbar, Lailahaillallah, telah disahkan oleh</p><p>pakar untuk dimasukkan ke dalam Garis Panduan Guru. Dapatan temu bual tentang </p><p>kebolehgunaan Garis panduan dengan guru menunjukkan Garis Panduan Guru ini mudah diikuti</p><p>dan kanak-kanak agresif didapati menunjukkan perkembangan tingkah laku memberi kerjasama terhadap</p><p>guru setelah pelaksanaan ini dijalankan. Kesimpulan daripada kajian ini menunjukkan Garis</p><p>Panduan Guru ini telah memberikan kesan yang positif kepada tingkah laku kanak- kanak. Sebagai</p><p>implikasi kajian, diharap penggunaan Garis Panduan Guru ini dapat diperluaskan selepas ini bagi</p><p>membantu guru-guru di tadika-tadika lain mengawal</p><p>tingkah laku agresif kanak-kanak.</p><p></p>