Penerokaan asas lakaran terhadap perkembangan ekspresi dan kreativiti kanak-kanak prasekolah
<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keupayaan kanak-kanak dalam memahami asas lakaran semasa</p><p>menjalani aktiviti artistik. Penyelidik juga menganalisis ekspresi diri kanak-kanak melalui</p><p>penghasilan imej dalam l...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6944 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keupayaan kanak-kanak dalam memahami asas lakaran semasa</p><p>menjalani aktiviti artistik. Penyelidik juga menganalisis ekspresi diri kanak-kanak melalui</p><p>penghasilan imej dalam lakaran. Seterusnya, adalah untuk menilai kefahaman guru tentang</p><p>tatacara kanak-kanak menginterpretasikan asas lakaran terhadap kreativiti seni visual.</p><p>Pendekatan kaedah kualitatif dan reka bentuk kajian kes telah digunakan dalam melaksanakan kajian</p><p>ini. Instrumen-instrumen yang digunakan bagi mendapatkan data kajian iaitu temu bual separa</p><p>berstruktur dan dokumen lakaran kanak-kanak. Kajian ini melibatkan lapan orang guru</p><p>sebagai sampel kajian dalam protokol temu bual, dan 25 orang kanak-kanak prasekolah dalam</p><p>menghasilkan tiga tema lakaran. Dapatan kajian ini menunjukkan, keupayaan minat kanak-kanak dalam</p><p>mengikuti aktiviti seni dan kreativiti perlu dipupuk serta mendapat bimbingan daripada guru.</p><p>Selain daripada itu, kefahaman asas lakaran juga perlu dikuasai oleh guru agar dapat</p><p>disampaikan kepada kanak-kanak dengan lebih berkesan. Ini adalah kerana, melalui minat</p><p>yang dipupuk dapat menghasilkan kefahaman dalam diri kanak-kanak. Malahan juga, melalui</p><p>kefahaman tentang asas lakaran yang dimiliki oleh kanak-kanak dapat memperkembangkan imaginasi,</p><p>kreativiti dan kognitif diri. Ini dapat dikesan melalui kepelbagaian imej dalam lakaran</p><p>yang dihasilkan oleh kanak-kanak. Hasil dapatan turut dapat mengesan ekspresi emosi diri yang</p><p>digambarkan melalui lakaran. Kesimpulannya, melalui asas lakaran yang diaplikasi dalam</p><p>lakaran bukan sahaja dapat menghasilkan imej, malah dapat menunjukkan perkembangan</p><p>kreativiti, imaginasi, kogintif dan emosi dalam diri kanak- kanak. Implikasi kajian ini dapat</p><p>mengenal pasti kelemahan dan kelebihan bimbingan guru terhadap kanak-kanak. Selain daripada</p><p>itu, kajian ini dapat memberikan nilai tambah terhadap kaedah pengajaran dan </p><p>bimbingan guru. Bimbingan khusus terhadap asas yang perlu diterapkan dalam pengajaran dan pemudah caraan (PdPc)</p><p>bagi merangkumi tajuk unsur seni.</p><p></p> |
---|