Kesesuaian mata pelajaran Sejarah Tingkatan 2 dalam penerapan kemahiran berfikir aras tinggi dan pemupukan nilai nilai murni di negeri Selangor

Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti kesesuaian mata pelajaran Sejarah Tingkatan 2dalam penerapan kemahiran berfikir aras tinggi dan pemupukan nilai-nilai murni di negeriSelangor. Kesesuaian tajuk-tajuk dalam mata pelajaran Sejarah Tingkatan 2 KSSM dikaji sama adatajuk tersebut boleh menjan...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Shirley Anne Soosainathan
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2020
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6951
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti kesesuaian mata pelajaran Sejarah Tingkatan 2dalam penerapan kemahiran berfikir aras tinggi dan pemupukan nilai-nilai murni di negeriSelangor. Kesesuaian tajuk-tajuk dalam mata pelajaran Sejarah Tingkatan 2 KSSM dikaji sama adatajuk tersebut boleh menjana kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT), memupuk nilai-nilai murni dannilai-nilai patriotisme serta semangat perpaduan dan kemahiran abad ke-21 dalam kalangan murid Tingkatan 2. Kesesuaian tajuk-tajuk dalam mata pelajaran ini dinilai berdasarkanpersepsi guru mengikut pengalaman mengajar. Reka bentuk kajian kes telah digunakan dalamkajian ini. Sampel kajian terdiri daripada 150 responden yang telah dipilih secara rawak daripada250 guru yang mengajar mata pelajaran Sejarah Tingkatan 2 di sekolah menengah Daerah PetalingUtama, Petaling Jaya, Selangor. Satu set borang soal selidik telah digunakan sebagai instrumenkajian untuk tujuan pengumpulan data empirikal. Data dianalisis dengan menggunakan statistikdeskriptif dan inferens iaitu kekerapan, peratusan, min, sisihan piawai, dan ANOVA sehala. Dapatankajian menunjukkan bahawa majoriti responden bersetuju bahawa tajuk-tajuk dalam mata pelajaranSejarah Tingkatan 2 dapat meningkatkan KBAT (85.3%), menanam nilai-nilai murni (96.7%), memupuk nilai-nilai patriotisme (96.7%), meningkatkan semangat perpaduan (91.3%)dan kemahiran abad ke-21 (88.7%) murid. Hasil ujian ANOVA sehala pula menunjukkan bahawa terdapatperbezaan yang signifikan skor min persepsi guru terhadap kesesuaian mata pelajaran sejarah dalampenerapan KBAT [F(2,147) = 4.61; p